• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

rogart-63

Patek
När jag tog isär den så fanns det inte ett spår av packningar, brukar ju sitta något intorkat någonstans men icke, hela den markerade delen rör sig, om du förstår vad jag menar.
11.jpg
Går det ta loss den rörliga delen? Så kanske oringen ska ligga innanför den.
 

Exxet

Rolex
Går det ta loss den rörliga delen? Så kanske oringen ska ligga innanför den.
Med lite våld kan man nog få bort den, men det känns inte riktigt som det är det man ska göra, och man kan känna en liten fals längst ut på halsen, mkt lustig konstruktion, har i o f s aldrig skruvat i en sån här boett förut så inga referenser.
 

nomis87

Breitling
Jag har småpysslat lite med en gammal Certina DS-2 på sistone. Glaset var väldigt repigt så det har jag slipat och polerat. Blev bra! Sen stod tim- och minutvisaren still men det tror jag är fixat nu (har tightat till "cannon pinion", provkörning pågår). Nu är frågan vad jag ska göra med urtavlan som tyvärr är i mycket dåligt skick. All färg har ramlat av. Funderar på att bara försöka få den ren med tandborste eller om jag ska borsta/polera den? Andra förslag?
"Före" bild (nr. 3 från vänster)

20180826_181022[1].jpg


Urtavlan efter att ha pillat bort alla färgflagor med en tandpetare:
20181023_172335.jpg
 

Fadershan

Patek
Jag har småpysslat lite med en gammal Certina DS-2 på sistone. Glaset var väldigt repigt så det har jag slipat och polerat. Blev bra! Sen stod tim- och minutvisaren still men det tror jag är fixat nu (har tightat till "cannon pinion", provkörning pågår). Nu är frågan vad jag ska göra med urtavlan som tyvärr är i mycket dåligt skick. All färg har ramlat av. Funderar på att bara försöka få den ren med tandborste eller om jag ska borsta/polera den? Andra förslag?
"Före" bild (nr. 3 från vänster)

20180826_181022[1].jpg


Urtavlan efter att ha pillat bort alla färgflagor med en tandpetare:
20181023_172335.jpg
Byt tavla :)
 

ittam

Audemars
Någon som kan peka mig rätt, blir inte klok på Cousins sida... Söker en krona till en Mido Multifort. Boettens hals utvändig dia. 4,0, invändig 1,9, höjd 1,9. Bom med 0,9 gänga. Domed profil.
@rogart-63 , @Martin Lovasz och alla andra som kan tänkas kunna hjälpa mig:)
8E007E3A-51F9-4223-8856-0FCE7C0CB105.jpeg
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Jag har ett spänne till ett armband som är trasigt - pinen som spännet ska haka i saknas (se jämförelse med det högra, intakta spännet.
Nagon som lagat ett sant här förut eller är det bara att beställa hem en ny del?
Testade med ett bandstift men det är för smalt tyvärr, gar igenom halet.
IMG_20181025_075741.jpg
 

rogart-63

Patek
Jag har ett spänne till ett armband som är trasigt - pinen som spännet ska haka i saknas (se jämförelse med det högra, intakta spännet.
Nagon som lagat ett sant här förut eller är det bara att beställa hem en ny del?
Testade med ett bandstift men det är för smalt tyvärr, gar igenom halet.
IMG_20181025_075741.jpg
Aldrig testat att laga nåt sånt. Brukar leta reda på ett annat spänne i skrotlådan. Kan dock vara knepigt att hitta ett som passar. Finns såna spännen på cousinsuk oxå. jag kan kolla om jag har nåt liggande annars.
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Aldrig testat att laga nåt sånt. Brukar leta reda på ett annat spänne i skrotlådan. Kan dock vara knepigt att hitta ett som passar. Finns såna spännen på cousinsuk oxå. jag kan kolla om jag har nåt liggande annars.
Vore supersnällt! Hade tyvärr inget gammalt spänne i skrotlådan och det är ju alltid roligare att försöka laga än att bara byta ut men kanske lite overkill i det här fallet :)
Ska mäta bredden ikväll så kan vi ju se
 

rogart-63

Patek
Någon som kan peka mig rätt, blir inte klok på Cousins sida... Söker en krona till en Mido Multifort. Boettens hals utvändig dia. 4,0, invändig 1,9, höjd 1,9. Bom med 0,9 gänga. Domed profil.
@rogart-63 , @Martin Lovasz och alla andra som kan tänkas kunna hjälpa mig:)
8E007E3A-51F9-4223-8856-0FCE7C0CB105.jpeg
Det där är ju lite knepigt. Inga vanliga kronor. Där sitter packningen i kronhalsen. Och så sitter kronan ovanpå den 4 mm halsen.
 

kalle71

Omega
Jag har en Poljot 2409 som stannar vid 14 sekunder över varje gång den kommer dit. Det spelar ingen roll var de andra visarna står. Om man håller spänn på kronan (som om man drar upp) när sekundvisaren är på 13 sekunder över fortsätter klockan att gå. (Klockan är fullt uppdragn.) Dock måste man hålla i kronan tills sekundvisaren är ca 22 sekunder över. Sedan kan man släppa taget på kronan och klockan fortsätter gå tills sekundvisaren är 14 sekunder över. Kan tillägga att klockan aldrig är använd utan har legat sedan den var ny. Någon som har en idé vad som händer?
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Jag har en Poljot 2409 som stannar vid 14 sekunder över varje gång den kommer dit. Det spelar ingen roll var de andra visarna står. Om man håller spänn på kronan (som om man drar upp) när sekundvisaren är på 13 sekunder över fortsätter klockan att gå. (Klockan är fullt uppdragn.) Dock måste man hålla i kronan tills sekundvisaren är ca 22 sekunder över. Sedan kan man släppa taget på kronan och klockan fortsätter gå tills sekundvisaren är 14 sekunder över. Kan tillägga att klockan aldrig är använd utan har legat sedan den var ny. Någon som har en idé vad som händer?
Har två saker jag råkat ut för !
Smuts på hjulet som driver sekund-
Visaren, det repeteras då varje varv.
Eller att själva visaren tar i glaset vid detta ställe.
Du tillför mer kraft när du spänner extra på fullt dragen fjäder, är inte helt bra kan göra skada på verket.
Hoppas du hittar felet!
 

Hellebring

Cartier
Jag har ett spänne till ett armband som är trasigt - pinen som spännet ska haka i saknas (se jämförelse med det högra, intakta spännet.
Nagon som lagat ett sant här förut eller är det bara att beställa hem en ny del?
Testade med ett bandstift men det är för smalt tyvärr, gar igenom halet.
IMG_20181025_075741.jpg
Hmm brukar inte såna vara en solid metallpinne som pressats in?
Om du köper metalltråd i rimlig tjocklek bör du kunna klippa till och löda dit den och sen slipa ned det som är på utsidorna så det inte syns att det är hemmasnickrat när du har den på dig.
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Utvändig tvätt och mineralpolering. Det var grymt stora hack så körde 180, 240, 400, 800, 1200, 1500 följt av autosol. Behöver köpa 2000 och ngt högre för att fixa den riktiga lystern, men det tar sig.
019216CC-40E8-4E69-BBD6-DFC7B2A9E849.png

3B49149A-1625-48EF-93F2-FC05D9E9FF67.jpeg
Efter byte till vinterdäck på bilarna blev det äntligen lite tid över till lite fix. @rogart-63, slipade vidare med 2000 och körde några omgångar ceriumoxid på det matta glaset och oj vilken skillnad det blev! Stort tack för det! Ser att jag behöver slipa liiite till innan jag är helt nöjd, men det går åt rätt håll.
0C91DE64-86C1-48ED-B0CF-DD88B1251644.jpeg
 

rogart-63

Patek
Efter byte till vinterdäck på bilarna blev det äntligen lite tid över till lite fix. @rogart-63, slipade vidare med 2000 och körde några omgångar ceriumoxid på det matta glaset och oj vilken skillnad det blev! Stort tack för det! Ser att jag behöver slipa liiite till innan jag är helt nöjd, men det går åt rätt håll.
0C91DE64-86C1-48ED-B0CF-DD88B1251644.jpeg
Fin 6139 . Första verket 6139A med tvådelad chronograph visare . Ovanliga Tachyskalan sitter lite snett. Lätt fixat . Risken att tabben på tavlan kläms och blir sned . 60 på skalan ska vara rakt över 12.
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Fin 6139 . Första verket 6139A med tvådelad chronograph visare . Ovanliga Tachyskalan sitter lite snett. Lätt fixat . Risken att tabben på tavlan kläms och blir sned . 60 på skalan ska vara rakt över 12.
Ja, jag såg det nu, tack! Skönt att det är lättfixat. Sedan ser visarna förskräckliga ut, men det går ju att fixa det med. Har två 6139:eek:r till, trevliga klockor, men denna är äldst, december ’69.
 

Fadershan

Patek
Efter byte till vinterdäck på bilarna blev det äntligen lite tid över till lite fix. @rogart-63, slipade vidare med 2000 och körde några omgångar ceriumoxid på det matta glaset och oj vilken skillnad det blev! Stort tack för det! Ser att jag behöver slipa liiite till innan jag är helt nöjd, men det går åt rätt håll.
0C91DE64-86C1-48ED-B0CF-DD88B1251644.jpeg
Bra gnuggat, e ett jävla jobb med mineral eller funkaflexplexhardlex eller vad det heter på Seikospråk!
 

Fadershan

Patek
Dagens tips: skruva åt skruvarna lagom hårt.. inte för löst iaf som jag tydligen gjort. Jag gjorde service på en Zodiac seawolf nyligen som gick bra. Bar klockan häromdan och huxflux stanna den. Öppnade nu å såg att det fattades en pytteskruv i automatbryggan. Tog bort paketet och där var den fastkilad och nu tickar den på bra igen.. skönt!
IMG_20181028_230713.jpg
 
Topp