• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Landeron 48 med ett problem . Hålet där axlen går till chronograph sub visaren är så slitet att det rör sig i sidled . Finns ingen plats att sätta in en juvel . Är det enda alternativet att hitta en annan platta ? Tavlan var tejpad fast det finns tavelfötter.
IMG_20181029_213627.jpg

Senast ändrad:
Landeron 48 med ett problem . Hålet där axlen går till chronograph sub visaren är så slitet att det rör sig i sidled . Finns ingen plats att sätta in en juvel . Är det enda alternativet att hitta en annan platta . Tavlan var tejpad fast det finns tavelfötter.
IMG_20181029_213627.jpg
Nita ihop hålet och använd en glättnål, men var försiktig

• Like
Reactions: Beo
Hade den tanken oxå . Risken att jag inte får hålet centrerat är stor .
Om jag skulle bita ihop hålet ? Vad för puns eller verktyg skulle använda . Omvänd konisk eller en rund kula ?
Det går att pressa in material om du tar en liten rundstans och knackar lätt runt hålet på den sidan där det slitits. Men bästa är egentligen om man kan riva upp och sätta i nytt lager.

Det går att pressa in material om du tar en liten rundstans och knackar lätt runt hålet på den sidan där det slitits. Men bästa är egentligen om man kan riva upp och sätta i nytt lager.
Risken är nog om jag knackar för mycket att hjulet som sitter utanpå inte passar . Ska riva verket imorgon och se hur det ser ut från andra sidan. Har legat och tickat ett par dagar för att tömma spänningen på fjädern . Hitta ingen click fjäder först . Men efter lite googlade så vet jag var den sitter på Landeron 48 verken .

Nu är jag nöjd med Helvetian @rogart-63, hur gick det med ditt ny balans projekt ?
Har även nästan tio dubblat min penga insats i den ! Men det är det värt ibland, köpte den för 100kr så ej ruinerad ! Nu ny balans, servad och tagit skruvar och annat från donator!
951CDAF5-DF5F-4175-8976-45712B69C5CB.jpeg

44BE82E7-E26C-4C5A-8E58-6B79FBE666C4.jpeg
Gött . Skönt att du fick ordning på den . Jag har totalt glömt bort att jag skrev om min . Men jag tog hem en annan begagnad balans . Och den funka mycket bättre . Lite pill men den höll tiden som den andra inte gjorde .

Vilken besvikelse! Båda dessa är 5SA korntänger men som ni ser är den ena betydligt smalare. Det visade sig att 5SA inte är någon standard. Jag köpte två stycken oxå för att det skulle vara dedikerade till en uppgift (den smalare är min gamla och den tjockare köpte jag x2) Hittade ingen uppgift of exakt storlek utan chansade, det gick fel :) Någon som vet en tillverkare som gör de smalaste korntängerna?
IMG_20181031_232138.jpg

Trubbel bara ett tag :( . En Longines med trasig balans axel. Axlen har trassat sönder juvelen oxå eller tvärtom. Var får man tag i en sån här lagringen. Kollat på vanliga juveler men dom slutar vid 1,5 mm . Och denna är 1,6. är det kanske bättre att köpa en annan platta. Än att trixa med trasiga juveler.
DSC00246.JPG
DSC00245.JPG

Trubbel bara ett tag :( . En Longines med trasig balans axel. Axlen har trassat sönder juvelen oxå eller tvärtom. Var får man tag i en sån här lagringen. Kollat på vanliga juveler men dom slutar vid 1,5 mm . Och denna är 1,6. är det kanske bättre att köpa en annan platta. Än att trixa med trasiga juveler.
DSC00246.JPG
DSC00245.JPG
Det är en "rubb in" juvel som ska sitta där? Funkar det inte då med en 1.5mm och dra metallen över?

Det är en "rubb in" juvel som ska sitta där? Funkar det inte då med en 1.5mm och dra metallen över?
Den är så attans liten. Den sitter som i en infattning som är 1,6 mm och så är själva juvlelen 1 mm. Den är infattad i den lösa delen som ligger i understa bilden. Tror jag stuka till den lite när jag klämde ut den oxå. Använde ändå minsta punsen jag hade i Seitz verkyget. Har rotat igenom mina gamla klockdelar utan att hitta nåt liknande.

Nån som behöver en tub till tanken? Tror detta är såna. Sitter på bommen mellan boett och krona. Hitta dom när jag leta efter annat. Kan vara till väggur oxå. Troligen det sista.

DSC00250.JPG
DSC00249.JPG

Senast ändrad:
Vilken nytta gör stålringen i ett plexiglas? Håller på med ett glasbyte, och har ett i rätt storlek men det saknar ringen.

Tillbaka
Topp