Spännande!Blir gärna lite ojämnt . Kolla i Daniels bok . Där står att man kan värma på en mässingsplåt . Det har jag en så ska testa . Mässingsspånnen är väl för att det ska bli en jämnare temperatur och färg på skruvarna .
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Spännande!Blir gärna lite ojämnt . Kolla i Daniels bok . Där står att man kan värma på en mässingsplåt . Det har jag en så ska testa . Mässingsspånnen är väl för att det ska bli en jämnare temperatur och färg på skruvarna .
Nita ihop hålet och använd en glättnål, men var försiktigLanderon 48 med ett problem . Hålet där axlen går till chronograph sub visaren är så slitet att det rör sig i sidled . Finns ingen plats att sätta in en juvel . Är det enda alternativet att hitta en annan platta . Tavlan var tejpad fast det finns tavelfötter.
Det kan funka . Värt att prova . Sitter en juvel på andra sidan. Hjulet rör sig inte så mycket . Ska riva ner och se hur resten ser ut .Nita ihop hålet och använd en glättnål, men var försiktig
....eller - borra upp och tillverka en bussning som du pressar i!Landeron 48 med ett problem . Hålet där axlen går till chronograph sub visaren är så slitet att det rör sig i sidled . Finns ingen plats att sätta in en juvel . Är det enda alternativet att hitta en annan platta ? Tavlan var tejpad fast det finns tavelfötter.
Hade den tanken oxå . Risken att jag inte får hålet centrerat är stor .....eller - borra upp och tillverka en bussning som du pressar i!
Det går att pressa in material om du tar en liten rundstans och knackar lätt runt hålet på den sidan där det slitits. Men bästa är egentligen om man kan riva upp och sätta i nytt lager.Hade den tanken oxå . Risken att jag inte får hålet centrerat är stor .
Om jag skulle bita ihop hålet ? Vad för puns eller verktyg skulle använda . Omvänd konisk eller en rund kula ?
Risken är nog om jag knackar för mycket att hjulet som sitter utanpå inte passar . Ska riva verket imorgon och se hur det ser ut från andra sidan. Har legat och tickat ett par dagar för att tömma spänningen på fjädern . Hitta ingen click fjäder först . Men efter lite googlade så vet jag var den sitter på Landeron 48 verken .Det går att pressa in material om du tar en liten rundstans och knackar lätt runt hålet på den sidan där det slitits. Men bästa är egentligen om man kan riva upp och sätta i nytt lager.
Gött . Skönt att du fick ordning på den . Jag har totalt glömt bort att jag skrev om min . Men jag tog hem en annan begagnad balans . Och den funka mycket bättre . Lite pill men den höll tiden som den andra inte gjorde .Nu är jag nöjd med Helvetian @rogart-63, hur gick det med ditt ny balans projekt ?
Har även nästan tio dubblat min penga insats i den ! Men det är det värt ibland, köpte den för 100kr så ej ruinerad ! Nu ny balans, servad och tagit skruvar och annat från donator!
Det är en "rubb in" juvel som ska sitta där? Funkar det inte då med en 1.5mm och dra metallen över?Trubbel bara ett tag . En Longines med trasig balans axel. Axlen har trassat sönder juvelen oxå eller tvärtom. Var får man tag i en sån här lagringen. Kollat på vanliga juveler men dom slutar vid 1,5 mm . Och denna är 1,6. är det kanske bättre att köpa en annan platta. Än att trixa med trasiga juveler.
Den är så attans liten. Den sitter som i en infattning som är 1,6 mm och så är själva juvlelen 1 mm. Den är infattad i den lösa delen som ligger i understa bilden. Tror jag stuka till den lite när jag klämde ut den oxå. Använde ändå minsta punsen jag hade i Seitz verkyget. Har rotat igenom mina gamla klockdelar utan att hitta nåt liknande.Det är en "rubb in" juvel som ska sitta där? Funkar det inte då med en 1.5mm och dra metallen över?
Det där har du snart förbrukat!!Mycket skrot blir det Hur sjutton ska jag kunna sortera detta? 5 kg tradera köp.
För lång är bättre än för kort!!B.la en jättelång bom på en AS1802.
Inte ännu. Men ett gäng Tissot 782 och 784 fanns det i lådan.Det där har du snart förbrukat!!
Hittar du ett Tissot 27B- verk får du gärna lägga undan det till mig. Är på jakt efter en fjäderhusbrygga..
Jagar ett kronhjul och klickfjäder till en 781, och inbillar mig att 782 har samma, så en 782 med bra kronhjul kan du lägga i min högInte ännu. Men ett gäng Tissot 782 och 784 fanns det i lådan.
Skrev så klart fel. Spärrhjul ska det vara. Varför inte kolla innan man skriver!!? Hur svårt kan det va....Inte ännu. Men ett gäng Tissot 782 och 784 fanns det i lådan.
Hitta ett 781 i gott skick. Dock lär det behöva en service. Saknar endast timhjul.Skrev så klart fel. Spärrhjul ska det vara. Varför inte kolla innan man skriver!!? Hur svårt kan det va....
Dig kan man lita påÄæå
Hitta ett 781 i gott skick. Dock lär det behöva en service. Saknar endast timhjul.
Den kan vara flera saker . Både som stopp för tavlan eller utseende. Glaset sitter tightare på t.e.x en dykare med glasring. Kan du inte ta ringen från det gamla glaset? Om det passar och finns kvar?Vilken nytta gör stålringen i ett plexiglas? Håller på med ett glasbyte, och har ett i rätt storlek men det saknar ringen.
Tackar för svar! Då testar jag om jag får dit ringen från det gamla glaset.Den kan vara flera saker . Både som stopp för tavlan eller utseende. Glaset sitter tightare på t.e.x en dykare med glasring. Kan du inte ta ringen från det gamla glaset? Om det passar och finns kvar?
Tror jag såg en 782 oxå som var saknas lite delar på. Om du bara behöver clickfjäder och spärrhjul.Dig kan man lita på
Service gjordes igår på klockan som är i behov av delarna, så den blir perfekt.
Mycket skrot blir det Hur sjutton ska jag kunna sortera detta? 5 kg tradera köp.
Måste sätta mig och gå igenom delarna bara . Mycket gamla delar som inte finns någon märkning på. Gamla AS 304 och 984 mm. Hitta ett par fungerande ETA quartz verk. 963.116 och 9362.Vilken guldgruva!