• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Tog loss bezeln som var trög. Rengjorde lite och tryckte ner sprintarna lite. Sen på med den igen och blev jättebra i början, gick att vrida utan problem. Men nu nån timme senare är den lika seg igen och går knappt att rubba...

Tips på vad man kan göra för att det inte ska bli så?

20181106_114113.jpg

Tog loss bezeln som var trög. Rengjorde lite och tryckte ner sprintarna lite. Sen på med den igen och blev jättebra i början, gick att vrida utan problem. Men nu nån timme senare är den lika seg igen och går knappt att rubba...

Tips på vad man kan göra för att det inte ska bli så?

20181106_114113.jpg
Har du kollat att spärringen sitter som den ska. Satt det en oring på bezeln.

Har du kollat att spärringen sitter som den ska. Satt det en oring på bezeln.
Vad är spärringen? Den med "flärparna"?

Var de jag tryckte ner och drog runt innan jag tryckte ner bezeln helt. Då snurrade det på bra och kollade så flärparna tog emot bra. Sen tryckte jag dit den och den snurrade inte lika bra men fortfarande klart godkänt.

Ja det är en oring på.

Har polerat glaset, var efter det som bezeln började strula. Så antar att det kom in polermedel och annat skräp trots att jag tejpade ordentligt på bezeln. Tyckte man såg spår av det som jag försökte skrapa bort. Men konstigt att det funkade bra i typ två timmar sen strul igen.

Vad är spärringen? Den med "flärparna"?

Var de jag tryckte ner och drog runt innan jag tryckte ner bezeln helt. Då snurrade det på bra och kollade så flärparna tog emot bra. Sen tryckte jag dit den och den snurrade inte lika bra men fortfarande klart godkänt.

Ja det är en oring på.

Har polerat glaset, var efter det som bezeln började strula. Så antar att det kom in polermedel och annat skräp trots att jag tejpade ordentligt på bezeln. Tyckte man såg spår av det som jag försökte skrapa bort. Men konstigt att det funkade bra i typ två timmar sen strul igen.
Precis. Låter rätt troligt med polermedel som kommit in under bezeln. Kanske ta bort den igen och rengöra?

Precis. Låter rätt troligt med polermedel som kommit in under bezeln. Kanske ta bort den igen och rengöra?
Okej. Var det jag gjorde ju. Ska jag rengöra den bättre kanske? Diskmaskin om jag tar bort o-ringen? Olja den? Kanske rengöra spärringen också och kolla under den?

Har inte hållt på mycket förut men tycker det är kul med fix och trix. Är ju inte en svindyr klocka att mecka med heller men som nybörjare vet jag ju inte så mycket. Vet t.ex. inte om det kan skada att ta bort spärringen så vågade inte röra den så mycket. När man är ny på att mecka uppskattas all hjälp lite extra :)

Senast ändrad:
Diskmaskin är väl kanske lite överkurs . Men kolla så det inte kommit in nån slipmedel. Lite fett på o-ringen men inga mängder kan hjälpa lite. Är du bara försiktig så ska det väl inte vara några problem att ta bort spärringen. Vad är det för klocka. Kolla så o-ringen ligger rätt i sitt spår och inte blivit klämd.

Diskmaskin är väl kanske lite överkurs . Men kolla så det inte kommit in nån slipmedel. Lite fett på o-ringen men inga mängder kan hjälpa lite. Är du bara försiktig så ska det väl inte vara några problem att ta bort spärringen. Vad är det för klocka. Kolla så o-ringen ligger rätt i sitt spår och inte blivit klämd.
Ser nu att o-ringen är borta. Fattar ingenting. Den satt på och tryckte ner den och gick att vrida lätt. Har den magiskt försvunnit därifrån :eek:

Vart kan man köpa en ny?

Ser nu att o-ringen är borta. Fattar ingenting. Den satt på och tryckte ner den och gick att vrida lätt. Har den magiskt försvunnit därifrån :eek:

Vart kan man köpa en ny?
Vad är det för klocka? Dum jag är:p. Vet inte om man kan googla sig fram till det på nåt sätt. Dålig på Orient klockor. Kanske finns det nåt nummer på baklocket du kan googla på. Annars blir det är försöka mäta sig fram. Och testa några olika storlekar. Oringar kostar inte många kronor.

Senast ändrad:
Vad är det för klocka?
Orient Mako II. Är så jäkla trött idag, så kanske aldrig var en o-ring men har för mig det. Nu sitter bezeln på igen iaf. för den åkte ner jättelätt och snurrar bra. Kanske fastnar igen snart. Skulle förklara en del isf. För då måste o-ringen ha lossnat innan första gången också. Eller så var det aldrig någon. Är riktigt trött och förvirrad men lutar åt att den måste lossnat innan första gången och att den kommer fastna snart igen.

Men tog iaf. bort spärringen andra gången och rengjorde under den. Luktade autosol så hade definitivt hamnat medel där under.

Kan man få problem med vattenskador om man inte har en o-ring på bezeln? Dyker inte men bad och dusch på en 200m WR.

Verkar som det ska vara en o-ring på Makos bezel efter lite googlande. Men orkar inte gissa mig fram till rätt storlek och lägga pengar på det. Så om den fastnar sätter jag den på kl12 och låter den vara.

Kan man få problem med vattenskador om man inte har en o-ring på bezeln? Dyker inte men bad och dusch på en 200m WR.

Verkar som det ska vara en o-ring på Makos bezel efter lite googlande. Men orkar inte gissa mig fram till rätt storlek och lägga pengar på det. Så om den fastnar sätter jag den på kl12 och låter den vara.
Nej den funkar ändå. Möjligen att den skramlar och inte sitter still. Ingen risk för vattenskador. Om det nu ska vara en o-ring vilket inte är säkert.

@rogart-63
Ok tack för svar.

Läser online (hittat en tråd bara om just Mako) och där skriver några att de tagit bort o-ringen för att göra det lättare att vrida som jag fattar det som? Påverkar den någonting med vridandet?

Tror det ska vara o-ring. Finns en skåra iaf. och i den tråden jag nämnde skriver ju folk att de tagit bort den med flit för att ringen ska vrida lättare men är ju tvärtom för mig. Är så förvirrad haha.

Hej, alltså skulle ge mig på att limma fast index på min certina ikväll, allt går ok med tanke på att det är mitt första "riktiga" mekk men när jag ska sätta fast kronan igen vill den liksom inte hugga tag? Kan inte ställa tiden eller winda. Tryckte jag ner sprint för hårt? Tack

Obs kan nu ställa tiden, dock inte dra upp och man kan dra ut kronan utan att trycka in sprinten.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    161.9 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:
Läcker, bra jobbat! Var det slitet i juveler och så? Fick du en skaplig gång?
Kändes rätt ok i juvelerna, inget direkt glapp i wheel train. Men fjädertruman glappa en del, och trögt och ställa tiden. Man såg en del nötning på axlar. Så amp. på 150 lite dragen och 190 fullt, så knappt vintage bra ;)
Har satt i ny fjäder, justerade till +20 secunder med tavlan ner.

Kändes rätt ok i juvelerna, inget direkt glapp i wheel train. Men fjädertruman glappa en del, och trögt och ställa tiden. Man såg en del nötning på axlar. Så amp. på 150 lite dragen och 190 fullt, så knappt vintage bra ;)
Har satt i ny fjäder, justerade till +20 secunder med tavlan ner.
Oj ja nej det lät ju lågt på ampen. Vad det med gamla fjäder eller nya?

• Like
Reactions: Beo
Kanske postar i helt fel tråd nu men tänker att jag borde kunna få svar bland alla härliga knåpare i denna tråden :)

Jag spontanköpte en Zenith för några veckor sedan som jag är väldigt nöjd med förutom glaset... Sitter ett safirglas i klockan idag som verkligen älskar ''smuts'' och fett, det räcker med att jag bara kollar på klockan så är glaset ''flötigt'' (torkar med putsduk stup i kvarten). Tavlan är även blank vilket jag kan tänka mig höjer effekten lite.

Skulle det vara möjligt att ersätta detta glaset med ett AM-plexiglas? Någon som vet hur glaset sitter fast idag?
IMG_20181112_074709.jpg
IMG_20181108_145143.jpg

Tack på förhand :)

Kanske postar i helt fel tråd nu men tänker att jag borde kunna få svar bland alla härliga knåpare i denna tråden :)

Jag spontanköpte en Zenith för några veckor sedan som jag är väldigt nöjd med förutom glaset... Sitter ett safirglas i klockan idag som verkligen älskar ''smuts'' och fett, det räcker med att jag bara kollar på klockan så är glaset ''flötigt'' (torkar med putsduk stup i kvarten). Tavlan är även blank vilket jag kan tänka mig höjer effekten lite.

Skulle det vara möjligt att ersätta detta glaset med ett AM-plexiglas? Någon som vet hur glaset sitter fast idag?
IMG_20181112_074709.jpg
IMG_20181108_145143.jpg

Tack på förhand :)
Det finns ju flata plexiglas så det borde väl gå. Beror kanske lite på hur infästningen ser ut där glaset fäster?

Har haft problem med fukt i denna, lätt regn bara så var det kondens !
5E6D3C46-ED93-4DE5-B5CD-47053AA99582.jpeg

Har bytt kron och boette packningar utan resultat, så nu plocka jag ner helt ! Och hitta felet ! Ny skrot klocka, med förhoppning av bättre boette är köpt på Ebay !
Felet var en spricka under Bezelen !
E4411F12-3E36-44B7-94D2-60CC40FB51FE.jpeg

Har bytt kron och boette packningar utan resultat, så nu plocka jag ner helt ! Och hitta felet ! Ny skrot klocka, med förhoppning av bättre boette är köpt på Ebay !
Trodde först det var kronhalsen som var paj på bilden :)

Tror ev jag kan ha en sån boett i skrotlådan. Är det 7123 eller 7546?

Tillbaka
Topp