• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Marlow

Omega
Försök till att få den perfekta vikningen..
20181121_165117.jpg
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Har haft problem med fukt i denna, lätt regn bara så var det kondens !
5E6D3C46-ED93-4DE5-B5CD-47053AA99582.jpeg

Har bytt kron och boette packningar utan resultat, så nu plocka jag ner helt ! Och hitta felet ! Ny skrot klocka, med förhoppning av bättre boette är köpt på Ebay !
Felet var en spricka under Bezelen !
E4411F12-3E36-44B7-94D2-60CC40FB51FE.jpeg
Nu är den återställd ibättre boette!
Tål mer vatten... men skulle vilja ha ny plast packning till glaset !
Tar in vatten där !
Finns på bukten men tycker att med avgifter blir det dyrt !
https://www.ebay.com/itm/86179280-G...S-6309-8360-6309-836A-6309-836B-/291995057382
Kan man köra med kusinens ?
7417693A-FB1B-4B61-B217-C4642596C082.jpeg
 

rogart-63

Patek
:) tack, jag sökte på delar till boetten.
Och då kom den inte fram !

Ändring, gick ej att hejda ! Är best. !
(Någon som skall beställa hos kusinen inom kort ? Så kan vi dela frakten !)
Jo tror det. Kan lägga en beställning idag. Ska ta hem massa burkar att lägga delar i så om du vill kan jag lägga med en packning?
tog du den sista ändå? Nu var dom slut i lager och kommer inte in förräns i Januari.
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Jo tror det. Kan lägga en beställning idag. Ska ta hem massa burkar att lägga delar i så om du vill kan jag lägga med en packning?
tog du den sista ändå? Nu var dom slut i lager och kommer inte in förräns i Januari.
Jo såg att det bara fanns en ! Så beställde den och ny Bezel packning, med vanligt brev porto ! Lite vardags edge, med PostNord ;) jag vet !
Kunde liasom inte hejda mig utan bara beställde, hialös.nu ......
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
@rogart-63 jag fundera mer kring glaset på Seikon ! Är ju en välvd kant med tre olika faser kan man nog säga, två har slipad finish och den ena polerad. Jag kollade aldrig när jag plocka ur, tror jag la den polerade upp. Men tänker nu efter att kollat skrot boetten med att den skall vara ner, har ju slätare yta tätar bättre ?
Tog lite slilicon fett med på glaset, rätt eller fel ?
Tänkte inför att ny packning kommer och jag gör om !
 

rogart-63

Patek
@rogart-63 jag fundera mer kring glaset på Seikon ! Är ju en välvd kant med tre olika faser kan man nog säga, två har slipad finish och den ena polerad. Jag kollade aldrig när jag plocka ur, tror jag la den polerade upp. Men tänker nu efter att kollat skrot boetten med att den skall vara ner, har ju slätare yta tätar bättre ?
Tog lite slilicon fett med på glaset, rätt eller fel ?
Tänkte inför att ny packning kommer och jag gör om !
Sägs att man inte ska använda silikonfett på nylonpackningar. Vet inte om det gör att det kan lossna och glida tillbaka eller inte täta ordentligt. Kanten vet i sjutton. Men kan kolla . Hade ju nåt liknande boett.
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Sägs att man inte ska använda silikonfett på nylonpackningar. Vet inte om det gör att det kan lossna och glida tillbaka eller inte täta ordentligt. Kanten vet i sjutton. Men kan kolla . Hade ju nåt liknande boett.
Tackar, så inget fett då ? Utan bara rodrico så det är rent i med packningen och pressa i glaset !
Tycker det är konstigt med olika faser på glaset, bezelen täcker ju några mm så det kan ju inte vara för att det skall vara snyggt. Som typ 6139-6012 glas !
 

rogart-63

Patek
Tackar, så inget fett då ? Utan bara rodrico så det är rent i med packningen och pressa i glaset !
Tycker det är konstigt med olika faser på glaset, bezelen täcker ju några mm så det kan ju inte vara för att det skall vara snyggt. Som typ 6139-6012 glas !
Den polerade ska nog vara uppåt. Nästan säker på det . Kan du visa en bild på glaset. Tittar man på liknade seiko glas så sitter den polerade kanten uppåt. Den sidan som har minst fasning ska vara neråt.
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Den polerade ska nog vara uppåt. Nästan säker på det . Kan du visa en bild på glaset. Tittar man på liknade seiko glas så sitter den polerade kanten uppåt. Den sidan som har minst fasning ska vara neråt.
Det är den polerade som har minst fasning skiljer 3-4 tiondelar !
På glaset från den boetten jag köpte, är sidan mot tummen på bilden nedan är insida (ej repig) och har polerad kant. Men man ser inte skillnaden på fasningen !
D9CC8281-64C2-4071-9FEE-8812A0A9985F.jpeg

Dock mer vattentät än den gamla !
image.jpg
 

rogart-63

Patek
Tillbringat en timme på alla fyra. Tvätta verket å monterat men hittar inte centrumsekund axeln. Utan att hitta axlen :( Som tur är hitta jag ett Eterna 600 verk som verkar ha samma axel. Ser nästan likadant ut förutom bryggorna . Håll tummarna att det funkar. Tror detta är ett ETA 810 med centrumsekund.
DSC09635.JPG

Å detta är ett Eterna 600H med centrumsekund. Hjulet saknades med axlen fanns som tur var kvar. Hoppas bara längden är samma.
DSC09636.JPG
 

Fadershan

Patek
Tillbringat en timme på alla fyra. Tvätta verket å monterat men hittar inte centrumsekund axeln. Utan att hitta axlen :( Som tur är hitta jag ett Eterna 600 verk som verkar ha samma axel. Ser nästan likadant ut förutom bryggorna . Håll tummarna att det funkar. Tror detta är ett ETA 810 med centrumsekund.
DSC09635.JPG

Å detta är ett Eterna 600H med centrumsekund. Hjulet saknades med axlen fanns som tur var kvar. Hoppas bara längden är samma.
DSC09636.JPG
Aha på grodans doxa ovan? Håller tummarna! :)
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Testar här. Har några döda billiga klockor som jag börjat skruva i för att lära mig. Men i nästan alla har jag stött på patrull när jag vill lossa själva verket från boetten. Vad gör jag för fel? Efter jag tagit bort kronan så kommer jag inte vidare. Och jag kan ju inte ha så otur att samtliga är sådana där man tar bort verket genom glaset?

Dessa klockor har jag försökt med:

Timex
image.jpg

CEE6861F-C64E-47DF-921E-6EC2EF594F69.jpeg


Ryss (vet ej märke). Tog bort verkhållarskruvarna som är kl 12.05 och 6 på bilden.
image.jpg

60DDDBE8-5AD2-4C28-8FA7-EDC1BC9BA47A.jpeg


Till sist en tissot som jag inte heller blev klok på
image.jpg

Tacksam för all hjälp jag kan få!
 
Topp