• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Exxet

Rolex
Testar här. Har några döda billiga klockor som jag börjat skruva i för att lära mig. Men i nästan alla har jag stött på patrull när jag vill lossa själva verket från boetten. Vad gör jag för fel? Efter jag tagit bort kronan så kommer jag inte vidare. Och jag kan ju inte ha så otur att samtliga är sådana där man tar bort verket genom glaset?

Dessa klockor har jag försökt med:

Timex
image.jpg

CEE6861F-C64E-47DF-921E-6EC2EF594F69.jpeg


Ryss (vet ej märke). Tog bort verkhållarskruvarna som är kl 12.05 och 6 på bilden.
image.jpg

60DDDBE8-5AD2-4C28-8FA7-EDC1BC9BA47A.jpeg


Till sist en tissot som jag inte heller blev klok på
image.jpg

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Timex brukar man få ut glasvägen, ryssen tror jag detsamma på, Tissot ska nog ut som vanligt, bak.
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Timex brukar man få ut glasvägen, ryssen tror jag detsamma på, Tissot ska nog ut som vanligt, bak.
Tack - kanske helt enkelt valde fel klockor att testa på. Ska försöka fota tissoten när jag öppnar igen. Den vågade jag inte riktigt vara lika hårdhänt med då den tickar och börjar växa på mig :)
 

ittam

Audemars
Testar här. Har några döda billiga klockor som jag börjat skruva i för att lära mig. Men i nästan alla har jag stött på patrull när jag vill lossa själva verket från boetten. Vad gör jag för fel? Efter jag tagit bort kronan så kommer jag inte vidare. Och jag kan ju inte ha så otur att samtliga är sådana där man tar bort verket genom glaset?

Dessa klockor har jag försökt med:

Timex
image.jpg

CEE6861F-C64E-47DF-921E-6EC2EF594F69.jpeg


Ryss (vet ej märke). Tog bort verkhållarskruvarna som är kl 12.05 och 6 på bilden.
image.jpg

60DDDBE8-5AD2-4C28-8FA7-EDC1BC9BA47A.jpeg


Till sist en tissot som jag inte heller blev klok på
image.jpg

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Timexen är inte en optimal klocka att börja öva på, men här har du en sida som kanske kan leda en bit på väg.

https://forums.watchuseek.com/f6/vintage-timex-problem-283109.html
 

Martin Lovasz

Audemars
På Timex måste först bommen ut och sedan glaset för urverket kommer ut den vägen. Timex är dock bara för proffs att jobba i. :)

Skulle tro att det är samma sak på ryssen då urtavlan är så mycket större än vad undersidan tillåter. Man skall dock kolla först om inte boetten är tredelad så titta från sidan och se om du kan se en springa runt om där en boettkniv skall gå.

Frågan är dock om du skall röra en så fin Tissot från det sena 50-talet!!!
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Ska man meka med någon av dessa är det Tissot:en, Timex kan man väl säga är slit o släng klocka, inte gjord för att mekas med, och ryssar kan vara knepiga.

På Timex måste först bommen ut och sedan glaset för urverket kommer ut den vägen. Timex är dock bara för proffs att jobba i. :)

Skulle tro att det är samma sak på ryssen då urtavlan är så mycket större än vad undersidan tillåter. Man skall dock kolla först om inte boetten är tredelad så titta från sidan och se om du kan se en springa runt om där en boettkniv skall gå.

Frågan är dock om du skall röra en så fin Tissot från det sena 50-talet!!!

Tack! Börjar nästan känna samma sak. Kanske bara ska rengöra lite (utsidan) och låta den vara. Tickar som sagt fint. Men här är en bild på verket i alla fall.
37A0742C-04AA-4C85-A513-D1BCC30CBD22.png
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Testar här. Har några döda billiga klockor som jag börjat skruva i för att lära mig. Men i nästan alla har jag stött på patrull när jag vill lossa själva verket från boetten. Vad gör jag för fel? Efter jag tagit bort kronan så kommer jag inte vidare. Och jag kan ju inte ha så otur att samtliga är sådana där man tar bort verket genom glaset?

Dessa klockor har jag försökt med:

Timex
image.jpg

CEE6861F-C64E-47DF-921E-6EC2EF594F69.jpeg


Ryss (vet ej märke). Tog bort verkhållarskruvarna som är kl 12.05 och 6 på bilden.
image.jpg

60DDDBE8-5AD2-4C28-8FA7-EDC1BC9BA47A.jpeg


Till sist en tissot som jag inte heller blev klok på
image.jpg

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Jag letar delar till en ryss med samma verk som din ! Så vill du kan jag skicka något mer lätt meckat till dig i utbyte mot ryssen ?
 

Norken

Panerai
2-Faktor

Martin Lovasz

Audemars
Absolut - den är dock död bara så du vet :) skicka ett PM så tar vi det den vägen.

Då får den stanna i samlingen ett tag. Omeckad :)
Du kan köpa lite Rodico och rulla en liten boll över urverket och plocka bort smutsen och så ligger regulatorn lite fel men kan beror på att klockan går fel och då har någon försökt fixa detta, som den ligger nu går klockan för långsamt. Köp även ett par tuber Polywatch så du kan få glasen fina igen.

För utsidan klockor använder jag bara en tandborste som doppas i vatten med diskmedel.
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Du kan köpa lite Rodico och rulla en liten boll över urverket och plocka bort smutsen och så ligger regulatorn lite fel men kan beror på att klockan går fel och då har någon försökt fixa detta, som den ligger nu går klockan för långsamt. Köp även ett par tuber Polywatch så du kan få glasen fina igen.

För utsidan klockor använder jag bara en tandborste som doppas i vatten med diskmedel.
Tack! Om jag skulle vilja putsa insidan av glaset, hur får jag isf ut verket? Gick ju bet på det igår. Eller ska jag strunta i det och inte röra verket.
 

Martin Lovasz

Audemars
Lossa skruven som håller bommen på plats 2 varv (den lite mindre nedanför bommen i bilden). Du kan behöva trycka ner skruven samtidigt som du drar ut bom med krona. Lossa de två verkhållarskuvarna med brickor och nu skall du kunna pilla upp den inre verkhållarringen.
 

Exxet

Rolex
Tack! Börjar nästan känna samma sak. Kanske bara ska rengöra lite (utsidan) och låta den vara. Tickar som sagt fint. Men här är en bild på verket i alla fall.
37A0742C-04AA-4C85-A513-D1BCC30CBD22.png
Håller med föregående talare, öva inte på den här, lite för fin, lossa på skruven (grön) till bommen, max 1 1/2-2 varv, dra ur bommen, skruvar man mer kan den lossna och då blir det lite mer att göra, skruva bort verkskruvarna (röda) och pilla bort verkringen och vält ur verket ur boetten.
0pvvjk4o.jpg
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Håller med föregående talare, öva inte på den här, lite för fin, lossa på skruven (grön) till bommen, max 1 1/2-2 varv, dra ur bommen, skruvar man mer kan den lossna och då blir det lite mer att göra, skruva bort verkskruvarna (röda) och pilla bort verkringen och vält ur verket ur boetten.
0pvvjk4o.jpg
Tack! Väldigt pedagogiskt :)
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Klockrelaterat på sitt sätt ;)
Frun tog in posten idag och jag frågade om det var brev från England till mig ! Men icke, så inget klockmek i helgen då sa jag. Fick svar att det hinner du inte ändå för du skall sätts upp staken ! Trode hon var diskret i sitt utryck då sonen stod bredvid ! Så jag blinka till henne och log, men fick snabbt veta då att det var adventsstaken...,
 

Fadershan

Patek
Klockrelaterat på sitt sätt ;)
Frun tog in posten idag och jag frågade om det var brev från England till mig ! Men icke, så inget klockmek i helgen då sa jag. Fick svar att det hinner du inte ändå för du skall sätts upp staken ! Trode hon var diskret i sitt utryck då sonen stod bredvid ! Så jag blinka till henne och log, men fick snabbt veta då att det var adventsstaken...,
Hahahhah :) Frugan vs Ola.. 2-0!
 

rogart-63

Patek
Här är Longines 12,68Z verket vi prata om @Martin Lovasz . Lite speciell stuk på regel och regelfjäder. Kanske inte behöver se likadant ut bara det går att få ihop. Tror detta verk är hemsökt på nåt sätt. Aldrig varit med om nåt liknande som krånglar så mycket. Konstig att det saknas verkskruvar på detta verk? brukar annars ha utfräsningar i plattorna. Finns en excenter skruv i bottenplattan.
DSC09642.JPG
DSC09641.JPG
 
Topp