• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Martin Lovasz

Audemars
Hade på känn att jag hade ett urverk och det hade jag.

1000506.jpg

Den här kan jag skicka med det andra i morgon till dig så kan du se om det finns det du behöver. Så nära man kommer, 2 nummer i från samma serienummer. :)
 
Håller med föregående talare, öva inte på den här, lite för fin, lossa på skruven (grön) till bommen, max 1 1/2-2 varv, dra ur bommen, skruvar man mer kan den lossna och då blir det lite mer att göra, skruva bort verkskruvarna (röda) och pilla bort verkringen och vält ur verket ur boetten.
0pvvjk4o.jpg
Vad skulle behövas göra om det är så att man har råkat skruva den för många varv? Kan ha hänt här om dagen då jag skulle försöka mig på att rengöra kronans axel:/ Nybörjarmisstag som aldrig kommer glömmas iallafall:)
 

Martin Lovasz

Audemars
Vad skulle behövas göra om det är så att man har råkat skruva den för många varv? Kan ha hänt här om dagen då jag skulle försöka mig på att rengöra kronans axel:/ Nybörjarmisstag som aldrig kommer glömmas iallafall:)
På en del urverk kan man komma åt att hålla regeln på plats från sidan så man kan skruva i skruven igen men annars måste tavlan av.
 

rogart-63

Patek
Hade på känn att jag hade ett urverk och det hade jag.

1000506.jpg

Den här kan jag skicka med det andra i morgon till dig så kan du se om det finns det du behöver. Så nära man kommer, 2 nummer i från samma serienummer. :)
Alltså Martin så är du en klippa. Det är ju en likadan klocka som jag håller på med :wideyed:. Möjligen inte baklocket oxå? Det som sitter på denna är mögligt värre.
 

rogart-63

Patek
Hade det problemet en gång, läste då att man gjorde en grad under så balansen hamna högre. Lät lite knepigt, jag tog en bit av mässings ring som ligger mellan tavla o timhjul !
Knep den mellan balans o platta, sen funka det.
Fixar ni det med grad ? @rogart-63 ?
Hur ?
Fy skäms. Så får man inte göra enligt klockpolisen. Men har oxå gjort det vid nåt tillfälle. Seagull verken som kopierar ETA 2824-2 är det rätt vanligt att dom hakat ett märke under balansen så det blir pyttelite frigång. På nya verk. Har dock aldrig testat just att göra ett märke utan isåfall lagt ett supertunn shims emellan balansbrygga och platta.
Problemet är snarare tvärtom på Longines . Det glappar i höjdled. Men ser ut som @Martin Lovasz hittat en lösning :) Se ovan.
 

rogart-63

Patek
Jo, då klockan är komplett förutom glaset som saknas så du kan plocka allt du behöver, locket back är dålig på denna med så en sådan där plastfilm är nog bra att sätta på.
1000507.jpg


1000508.jpg
Det ser nästan bättre ut än mitt ändå:) T.o.m visarna. Kände mig så missmodig häromdagen så la den åtsidan. Men den har ändå funnits i tankarna hela tiden. Känns som att vinna på Lotto. Grymt. Den är rätt cool som den är?
 

Martin Lovasz

Audemars
Det ser nästan bättre ut än mitt ändå:) T.o.m visarna. Kände mig så missmodig häromdagen så la den åtsidan. Men den har ändå funnits i tankarna hela tiden. Känns som att vinna på Lotto. Grymt. Den är rätt cool som den är?
Dessa är så himla ovanliga idag men man kan inte rädda dem alla. Dock kan du ha ett framtida projekt. :)

Tänk dessa två kan ha legat sida vid sida i butiken och kanske till och med köparna valt mellan dem och hållit i dem båda.
 
Senast ändrad:

Exxet

Rolex
Vad skulle behövas göra om det är så att man har råkat skruva den för många varv? Kan ha hänt här om dagen då jag skulle försöka mig på att rengöra kronans axel:/ Nybörjarmisstag som aldrig kommer glömmas iallafall:)
Som Martin redan har skrivit, visare o tavla måste av, men du är inte den förste som gjort detta, om det nu är så, en bild på vad som lossnat, dom gröna markeringarna har lossnat från varandra. (lite rörig bild om man inte har mekat förut)
THE KEYLESS WORKS 1.jpg
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Fy skäms. Så får man inte göra enligt klockpolisen. Men har oxå gjort det vid nåt tillfälle. Seagull verken som kopierar ETA 2824-2 är det rätt vanligt att dom hakat ett märke under balansen så det blir pyttelite frigång. På nya verk. Har dock aldrig testat just att göra ett märke utan isåfall lagt ett supertunn shims emellan balansbrygga och platta.
Problemet är snarare tvärtom på Longines . Det glappar i höjdled. Men ser ut som @Martin Lovasz hittat en lösning :) Se ovan.
Va bra att Martin hittat en till, håller tummarna och ser fram emot fortsättningen !
Förra veckan hade jag det problemet på en ryss 2428 dag o datum, gick bara bra med tavlan ner. Men där var ett shims jag tog bort, sen går den bra
ser nästan ny ut så undrar om inte det problemet har varit sen fabrik !
 
  • Like
Reactions: Beo

Dirac

Omega
Friends Of KS
Vanlig enkel service, iaf trodde jag att det skulle vara det. Men väl ihopmonterad så märker jag att verket har låg amplitud och bara går i några tiotals sekunder då jag sätter fart på balansen eller vrider på kronan.

Tar en stund före jag kommer på orsaken, men sist o slutligen e det ett väldigt enkelt/dumt fel: skruven i bilden var fel, och dess vassa spets har skärt in i hjulet under! Tyckte jag kollade.. men nej. Man lär sej.. ;)

6A31BC7D-7C04-4D69-A370-0CBA46F29E84.jpeg
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Kom hem en trevlig liten Mimo idag som jag tänkte ge en uppfräschning. Men hur får man upp boettlocket (supernovisfråga :))
981BF0ED-E5C2-486B-B895-79CEDA52D0B8.jpeg

67054490-E1C8-4BBC-A5EF-770676A508CC.jpeg
 
  • Like
Reactions: Beo

Norken

Panerai
2-Faktor
Är väl ett snapback? Så då får du ta en boettkniv där det finns en pytteliten urgröpning i locket och öppna. Det går varken med boll eller jaxa som jag ser i bakgrunden iaf :)
Kanske borde testa synen, letade efter urgröpningen innan jag skrev. Tog en till titt nu och visst fanns den där. Tyvärr går inte verket. Langar en bild nedan, nån som vill ge sig på en gissning på ålder? Det är märkt 10 2786.
99A04878-7732-4B93-A4C7-B660A94D6CF7.jpeg
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Jo såg att det bara fanns en ! Så beställde den och ny Bezel packning, med vanligt brev porto ! Lite vardags edge, med PostNord ;) jag vet !
Kunde liasom inte hejda mig utan bara beställde, hialös.nu ......
Nya glas packningen kom idag, satt mycket tajtare troligen vatten tät !
Men skulle bara pressa ner glaset någon tiondel till.... så nu har jag mosaik glas..... man har valt smidig hobby ;)
Har ett ganska repigt ska se om det går att polera till ! Annars ny beställning av glas med, för ihop skall den ;)
 

rogart-63

Patek
Nya glas packningen kom idag, satt mycket tajtare troligen vatten tät !
Men skulle bara pressa ner glaset någon tiondel till.... så nu har jag mosaik glas..... man har valt smidig hobby ;)
Har ett ganska repigt ska se om det går att polera till ! Annars ny beställning av glas med, för ihop skall den ;)
Seiko var det va? Brukar vara galet tighta ibland .
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Seiko var det va? Brukar vara galet tighta ibland .
Japp Seiko 6309-836a, med gamla packningen pressa man i glaset lätt.
Men nya var tajtare, hitta inte original glas men kusinen har i mineral rätt storlek. Bör man välja deras egna eller sternkreuz ? Det senare kostar ~20kr deras egna ~10kr så priset kvittar ju !
Men har ett gammalt från reserv boetten jag köpte, testar att polera det först. Innan jag beställer !
 

rogart-63

Patek
Japp Seiko 6309-836a, med gamla packningen pressa man i glaset lätt.
Men nya var tajtare, hitta inte original glas men kusinen har i mineral rätt storlek. Bör man välja deras egna eller sternkreuz ? Det senare kostar ~20kr deras egna ~10kr så priset kvittar ju !
Kan inte tänka mig att det är så stor skillnad? Eller? Har använt cousins glas utan problem.
 

kalle71

Omega
Undrar vad denna råkat ut för. Glaset är visserligen sprucket men i ett stycke. Minutvisaren ligger snurrad runt sitt fäste. (Rejält deformerad.) Sekundvisaren ligger lös. Det finns inga skador på tavlan.
PSX_20181206_172303.jpg

PSX_20181206_172348.jpg

PSX_20181206_172511.jpg
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Beställer jag blir det ett av varje för att se om det är skillnad i profilen !
Och om jag gör mer mosaik ;)
Det blir ingen beställning :)
Leta fram det repiga glaset, var vit beläggning på utsidan. Så började med varmt vatten och ättika, det fick bada en timme här ! Och beläggningen var borta, jippi ! Nu var där repor och en matthet kvar, så polering i tre steg... Häxans, Denivit och Polywatch ! Blev inte perfekt men matchar boetten bra och klarade mitt vatten test... Varmt, kallt sen varmt vatten och lite Yes med !!!!

C935DF82-CEF6-4C5B-8E58-27FAE8D21AA1.jpeg
5FCC7FD7-EF7A-43BD-8F9F-993389917F2B.jpeg
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Nej den får du inte öva på då den är så himla fin! Många här som skulle byyta den mot några andra klockor. :)

Håller med föregående talare, öva inte på den här, lite för fin, lossa på skruven (grön) till bommen, max 1 1/2-2 varv, dra ur bommen, skruvar man mer kan den lossna och då blir det lite mer att göra, skruva bort verkskruvarna (röda) och pilla bort verkringen och vält ur verket ur boetten.
0pvvjk4o.jpg

Blev bara övning på att ta isär och putsa. Ändå nöjd med resultatet!
E2BF9033-D8B4-4355-9C09-7BFCB3E0AFAD.jpeg
602014E7-B656-41A8-88C8-D0C529465CCE.jpeg
C49232FE-65A3-4D6D-8E24-EC454078CA3A.jpeg
 
Topp