• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

rogart-63

Patek
Hitta biten till klicken oxå. Hitta den inte i verket men man vet aldrig. Skönt att den ändå fanns i rengörningsbunken. Vilket är konstigt. Det måste ju betyda att det var trasig redan innan jag satte ihop den?
DSC09691.JPG
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Vilket modernt quartzverk kan man ersätta ett ETA / ESA 940.111 verk med? Skulle vilja byta till ett modernare mer stabilt verk i en av mina klockor :)
s-l1600.jpg

s-l1600.jpg
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Det där är inte lätt. Skulle kanske vara lättare att serva det gamla eller leta rätt på ett NOS verk. Finns om man letar.
Det är så? Jag har ett NOS verk men vill ha ett till som backup ifall detta ryker med. Kanske får slanta upp för ett NOS då helt enkelt. Slits inte kretsen om den inte används eller hur fungerar det? :)
 

rogart-63

Patek
Det är så? Jag har ett NOS verk men vill ha ett till som backup ifall detta ryker med. Kanske får slanta upp för ett NOS då helt enkelt. Slits inte kretsen om den inte används eller hur fungerar det? :)
Nje. Kvartskristallen kan visst bli dålig med åren. Men håller väldigt länge. Har servat klockor som är 40 gamla och dom går som nya igen efter rengörning och ny olja. Det som möjligen kan slitas är lager och hjul i verket. Oljor och fetter torkar med åren och gör att det går sämre. Spolar i kretsen kan gå sönder. Oftast av oaktsamhet vid batteribyte. Batterier som läcker är en stor bov. Men håller man det rent och byter batteri håller ETA verken många år.
 

Magnus Ö-o

Cartier
46E0F313-68FA-4E08-8931-6D51FD8316E4.png
Hej på er,
Har inte haft tid att hänga så mycket här på ett tag men det är dags att ta tag i skruvandet igen. Kom över en gammal seiko sportsmatic 15035 som jag tänkte sätta tänderna i. Körde fast direkt, kommer inte in i den. Baklocket sitter som berget. Några bra tips o trix för att få loss ett lock som troligen suttit lite för länge
 
  • Like
Reactions: Beo

Dondon

Cartier
46E0F313-68FA-4E08-8931-6D51FD8316E4.png
Hej på er,
Har inte haft tid att hänga så mycket här på ett tag men det är dags att ta tag i skruvandet igen. Kom över en gammal seiko sportsmatic 15035 som jag tänkte sätta tänderna i. Körde fast direkt, kommer inte in i den. Baklocket sitter som berget. Några bra tips o trix för att få loss ett lock som troligen suttit lite för länge

Limma fast en mutter med superlim som man efteråt löser upp har jag fått som tips och det har funkat för mig. Förutsatt att det är ett skruvat lock förstås.
 

Dondon

Cartier
Hann nog korrigera ovan medans du svarade men det gör nog ingen nytta där. Låter de med lite kunskap ta över stafettpinnen. Har själv bara erfarenheter från skruvade lock.
 
  • Like
Reactions: Beo

Magnus Ö-o

Cartier
Kom direkt in i ett stim. Beställde lite nya verktyg för att komma in i seiko men locket fast gav jag mig på svärfars gamla drott. Locket öppnar sig lätt... MEN... verket är plombat eller nåt för o hålla klåpare borta. Tips? Törs man ta sig in i det eller skall klåpare helt enkelt hålla sig borta?
9348F96F-D92B-45E2-ACC3-4F6356DC0D0E.jpeg
CBC972FE-DB91-4FD3-9702-752434210458.jpeg
 

ittam

Audemars
Kom direkt in i ett stim. Beställde lite nya verktyg för att komma in i seiko men locket fast gav jag mig på svärfars gamla drott. Locket öppnar sig lätt... MEN... verket är plombat eller nåt för o hålla klåpare borta. Tips? Törs man ta sig in i det eller skall klåpare helt enkelt hålla sig borta?
9348F96F-D92B-45E2-ACC3-4F6356DC0D0E.jpeg
CBC972FE-DB91-4FD3-9702-752434210458.jpeg
Pilla du bort locket. Lovar att inget farligt kommer hända:)
Peta försiktigt upp det där bommen går in i verket
 

Exxet

Rolex
Kom direkt in i ett stim. Beställde lite nya verktyg för att komma in i seiko men locket fast gav jag mig på svärfars gamla drott. Locket öppnar sig lätt... MEN... verket är plombat eller nåt för o hålla klåpare borta. Tips? Törs man ta sig in i det eller skall klåpare helt enkelt hålla sig borta?
9348F96F-D92B-45E2-ACC3-4F6356DC0D0E.jpeg
CBC972FE-DB91-4FD3-9702-752434210458.jpeg
Det är väl ett sk dammskydd, finns väl också som skydd mot magnetism, om jag inte är helt ute och cyklar, och det ska bara pillas bort som ovanstående nämnt.
 

Magnus Ö-o

Cartier
A64F2335-A89A-4034-A73F-435453652EDC.jpeg
I mikroskopet kunde man se var dammkåpan delade sig. Hade tur med sekundvisaren som släppte under jobbet men den är i tryggt förvar igen (iallafall tills montaget börjar). Ett fint verk trots sin ålder (någon som kan anta någon ålder?) men det var svärmors pappa så den har väl några år på nacken. 2 frågor
1 Skall huvudfjädern tvättas i baljan eller törs jag ta ur den. Antar det är hopplöst med delar om den splittras.
2 man ser mycket skrap av nån som varit inne före mig. Troligen har någon varit på visarna, en är vit och en grönaktig. Skall man låta dessa vara eller är det ommålning med vitt och kaffe som gäller. Vad säger ni kunniga?
 
  • Like
Reactions: Beo

rogart-63

Patek
A64F2335-A89A-4034-A73F-435453652EDC.jpeg
I mikroskopet kunde man se var dammkåpan delade sig. Hade tur med sekundvisaren som släppte under jobbet men den är i tryggt förvar igen (iallafall tills montaget börjar). Ett fint verk trots sin ålder (någon som kan anta någon ålder?) men det var svärmors pappa så den har väl några år på nacken. 2 frågor
1 Skall huvudfjädern tvättas i baljan eller törs jag ta ur den. Antar det är hopplöst med delar om den splittras.
2 man ser mycket skrap av nån som varit inne före mig. Troligen har någon varit på visarna, en är vit och en grönaktig. Skall man låta dessa vara eller är det ommålning med vitt och kaffe som gäller. Vad säger ni kunniga?
Vill du så kan du tvätta fjädern i trumman. Ta av locket och lyft lite försiktigt på fjäderhusbommen. Så ultraljudet kommer åt att rengöra i lagerdelen. Jag vet att det är fusk men funkar okej. Sen tvättar du i utltraljud. Ingen tvättmedel typ elma eller nåt då sprätter den iväg p.g.a oljiga tvättmedlet . Ren bensin och sen skölj i ISO . Låt torka ordentligt. Sen oljar du fjäder lite och lagringarna när du satt ihop den. Försök att inte ta på delarna. Olja lagringarna trumman med HP1000 eller liknande. Klart . Montera resten. Gör det först så kan du montera det andra medans det torkar.
 

Magnus Ö-o

Cartier
Vill du så kan du tvätta fjädern i trumman. Ta av locket och lyft lite försiktigt på fjäderhusbommen. Så ultraljudet kommer åt att rengöra i lagerdelen. Jag vet att det är fusk men funkar okej. Sen tvättar du i utltraljud. Ingen tvättmedel typ elma eller nåt då sprätter den iväg p.g.a oljiga tvättmedlet . Ren bensin och sen skölj i ISO . Låt torka ordentligt. Sen oljar du fjäder lite och lagringarna när du satt ihop den. Försök att inte ta på delarna. Olja lagringarna trumman med HP1000 eller liknande. Klart . Montera resten. Gör det först så kan du montera det andra medans det torkar.
Tackar. Ställer i en burk bensin i ultraljudet i morgon så provar vi. Vem vet kanske till o med får ihop den beroende på hur jag gör med lumen på visarna.
 

Magnus Ö-o

Cartier
9E055CD7-BED8-4DE2-9EE3-485161D69C21.jpeg
Har fått ihop verket. Amplituden låg 240-250 så det borde väl vara ok initialt. Dock är beaterrorn på tok för hög. Var 3,1 o blev 5 efter justering på plats i uret. Den klassiska skruvade fjädern utan justering mer än att flytta fjädern. Brukar ni ta ur o justera eller gör nu det på plats? Lätt att slinta hur som o sen är det ju godnatt. Söker på forumet och på tuben men tips mottages gärna.
 
  • Like
Reactions: Beo

rogart-63

Patek
9E055CD7-BED8-4DE2-9EE3-485161D69C21.jpeg
Har fått ihop verket. Amplituden låg 240-250 så det borde väl vara ok initialt. Dock är beaterrorn på tok för hög. Var 3,1 o blev 5 efter justering på plats i uret. Den klassiska skruvade fjädern utan justering mer än att flytta fjädern. Brukar ni ta ur o justera eller gör nu det på plats? Lätt att slinta hur som o sen är det ju godnatt. Söker på forumet och på tuben men tips mottages gärna.
Genom att flytta collet på spiralen . Kan vara lite petigt men det lättaste är att ta bort den från bryggan. För mig jag hade nån tråd om det nånstans?
 

Magnus Ö-o

Cartier
372EE4BE-CD96-4E0D-BB08-EAD162C4B2CC.jpeg
Släppte skruven som håller fjädern lite så jag kunde röra fjädern fram och tillbaka samtidigt som jag bromsar balansen. Gick rätt ok och kom ner i följande värden. Smorde sen topp juvelen till balansen och då ökade amplituden till ca 190. Känns som jag alltid hamnar lite lågt där, skyller på skit bakom pincetten. Skruvade slutligen åt skruven på balansen som låser fjädern och då går beat error upp till 3ms. Suck. Känns som att alla värden förändras bara av att jag tittar åt nåt annat håll. Hur mycket är det värt att kämpa mer med en så gammal klocka? Samtidigt är jag livrädd att slinta och kvadda hårfjädern helt så man kanske skall nöja sig.....
 
  • Like
Reactions: Beo

rogart-63

Patek
372EE4BE-CD96-4E0D-BB08-EAD162C4B2CC.jpeg
Släppte skruven som håller fjädern lite så jag kunde röra fjädern fram och tillbaka samtidigt som jag bromsar balansen. Gick rätt ok och kom ner i följande värden. Smorde sen topp juvelen till balansen och då ökade amplituden till ca 190. Känns som jag alltid hamnar lite lågt där, skyller på skit bakom pincetten. Skruvade slutligen åt skruven på balansen som låser fjädern och då går beat error upp till 3ms. Suck. Känns som att alla värden förändras bara av att jag tittar åt nåt annat håll. Hur mycket är det värt att kämpa mer med en så gammal klocka? Samtidigt är jag livrädd att slinta och kvadda hårfjädern helt så man kanske skall nöja sig.....
Det där känner man igen. Med skruven menar jag. Alltså det funkar säkert helt okej att köra på 3 ms i haltning. Lär inte explodera för det. Så känner du att det är ok så låt den vara som den är. Inget kommer gå sönder i den snaraste framtiden bara för att haltningen är lite off.
 

Magnus Ö-o

Cartier
Det där känner man igen. Med skruven menar jag. Alltså det funkar säkert helt okej att köra på 3 ms i haltning. Lär inte explodera för det. Så känner du att det är ok så låt den vara som den är. Inget kommer gå sönder i den snaraste framtiden bara för att haltningen är lite off.
Nej jag tror inte heller det är nån fara. Om jag visste att det fanns delar och att den inte hade nåt affektionsvärde skulle jag gärna riva dän fjädern och justera till fästet så det löper lättare o sen justera ordentligt. Men den har väl kanske 60 år på nacken så man känner ju att det är lite glapp bortigenom. Frågan är hur bra det kan bli utan att byta massa delar. Ger mig för nu och väntar in vita lumen från kusinen så blir det nya vita visare i kaffe. Rev ner en certina 28-10 istället. Ser ut att vara i kalasskick men nån har svetsat med den så glaset är kört. Vanligt planglas men tror den blir fräck med kupat så provar att svarva ner nåt större jag har. Kul o få vara lite kreativ igen.
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
372EE4BE-CD96-4E0D-BB08-EAD162C4B2CC.jpeg
Släppte skruven som håller fjädern lite så jag kunde röra fjädern fram och tillbaka samtidigt som jag bromsar balansen. Gick rätt ok och kom ner i följande värden. Smorde sen topp juvelen till balansen och då ökade amplituden till ca 190. Känns som jag alltid hamnar lite lågt där, skyller på skit bakom pincetten. Skruvade slutligen åt skruven på balansen som låser fjädern och då går beat error upp till 3ms. Suck. Känns som att alla värden förändras bara av att jag tittar åt nåt annat håll. Hur mycket är det värt att kämpa mer med en så gammal klocka? Samtidigt är jag livrädd att slinta och kvadda hårfjädern helt så man kanske skall nöja sig.....
Finns denna videon, men är för pilligt för mig !

Vilken skruv lossa du på ?
Det verkar ju enklare !
 
Topp