• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Exxet

Rolex
Blev bara övning på att ta isär och putsa. Ändå nöjd med resultatet!
E2BF9033-D8B4-4355-9C09-7BFCB3E0AFAD.jpeg
602014E7-B656-41A8-88C8-D0C529465CCE.jpeg
C49232FE-65A3-4D6D-8E24-EC454078CA3A.jpeg
Om det inte är kameran som ljuger så är väl visarna (tim/min) i olika material/färg? om dom är olika så försök hitta matchande visare, finns säkert flera här som kan ha i någon låda, i vilket fall som helst en trevlig klocka.
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Om det inte är kameran som ljuger så är väl visarna (tim/min) i olika material/färg? om dom är olika så försök hitta matchande visare, finns säkert flera här som kan ha i någon låda, i vilket fall som helst en trevlig klocka.
De är olika, tim i stål, minut i mässing och röd sekund. Vet nån vad det ska vara? Då jag såg detta som en övning i uppfräschning så brydde jag mig inte så mycket. Tänkt byta dem vid senare tillfälle men har inget verktyg för att sätta tillbaka dem ännu. :)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Hejsan!
Har bestämt mig för att testa en grej och behöver 4st lådor likt de till höger, och gärna 1 som de till vänster. Behöver inga bommar och inga glas, bara lådorna. Tar gärna emot tips om ni hittar :)
00399023_1.jpg
 

rogart-63

Patek
De är olika, tim i stål, minut i mässing och röd sekund. Vet nån vad det ska vara? Då jag såg detta som en övning i uppfräschning så brydde jag mig inte så mycket. Tänkt byta dem vid senare tillfälle men har inget verktyg för att sätta tillbaka dem ännu. :)
Tror som Exxet att dom ska vara guldfärgade. Har säkert nåt som passar om jag får leta lite. Sekunden är nog guld oxå. kanske har nån målat eller bara tagit vad dom hade.
 

rogart-63

Patek
Hejsan!
Har bestämt mig för att testa en grej och behöver 4st lådor likt de till höger, och gärna 1 som de till vänster. Behöver inga bommar och inga glas, bara lådorna. Tar gärna emot tips om ni hittar :)
00399023_1.jpg
Såna lådor såg jag nånstans på nån auktionshus. Sett på tradera oxå men då har det varit med delar i. Denna ? men gissar att du ska ha det till nåt annat. https://www.tradera.com/item/191506...-forvaringsmonter-med-79-lador-for-sma-delar-
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Är ingen expert på Tissot men jag tror att alla tre ska vara guldfärgade, ser sällan en vintagetissot med röd sekund, ev. med röd pilspets.

Tror som Exxet att dom ska vara guldfärgade. Har säkert nåt som passar om jag får leta lite. Sekunden är nog guld oxå. kanske har nån målat eller bara tagit vad dom hade.

Nästa steg är att hitta rätt visare.

Började leta direkt och verkar som att det ska vara guldfärgade samt sekund med liten ”motvikt” på korta änden. Hittade nedan som referens.
710995FF-6E90-4EAA-B652-5C97970DD9A3.png
9A2AEA50-2152-47BB-BAD8-95ED66FD949C.png
 

rogart-63

Patek
Nu är man är nära att bryta ihop. Har suttit hela eftermiddagen å pillat med detta. Hela kronograf delen ihopsatt. Så upptäcker jag att jag glömt sätta dit skruven till regeln. Jag brukar låta den sitta kvar . arrrrrrgggggghhhhhh :banghead:. Får riva allt för att sätta dit den. Ska sitta i hålet över den svarta ratten till verkhållaren. Har tvättat allt men måste ändå kolla allt igen :( Kanske inte riktigt allt men nästan.
DSC09681.JPG
DSC09682.JPG
 
Senast ändrad:

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Nu är man är nära att bryta ihop. Har suttit hela eftermiddagen å pillat med detta. Hela kronograf delen ihopsatt. Så upptäcker jag att jag glömt sätta dit skruven till regeln. Jag brukar låta den sitta kvar . arrrrrrgggggghhhhhh :banghead:. Får riva allt för att sätta dit den. Ska sitta i hålet över den svarta ratten till verkhållaren. Har tvättat allt men måste ändå kolla allt igen :( Kanske inte riktigt allt men nästan.
DSC09681.JPG
DSC09682.JPG
Surt, kan hända den bästa ! Hände ju dig !
 

ittam

Audemars
Nu är man är nära att bryta ihop. Har suttit hela eftermiddagen å pillat med detta. Hela kronograf delen ihopsatt. Så upptäcker jag att jag glömt sätta dit skruven till regeln. Jag brukar låta den sitta kvar . arrrrrrgggggghhhhhh :banghead:. Får riva allt för att sätta dit den. Ska sitta i hålet över den svarta ratten till verkhållaren. Har tvättat allt men måste ändå kolla allt igen :( Kanske inte riktigt allt men nästan.
DSC09681.JPG
DSC09682.JPG
Tråkigt, och säger som Auto Ola, händer även de bästa!
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Nu är man är nära att bryta ihop. Har suttit hela eftermiddagen å pillat med detta. Hela kronograf delen ihopsatt. Så upptäcker jag att jag glömt sätta dit skruven till regeln. Jag brukar låta den sitta kvar . arrrrrrgggggghhhhhh :banghead:. Får riva allt för att sätta dit den. Ska sitta i hålet över den svarta ratten till verkhållaren. Har tvättat allt men måste ändå kolla allt igen :( Kanske inte riktigt allt men nästan.
DSC09681.JPG
DSC09682.JPG

Haha, den har jag också gjort!
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Har en gammal Seiko SQ som jag behöver köpa ett batteri till (satt inget i).
Har aldrig bytt batteri innan men öppnade och såg ut såhär.
Vilket batteri ska jag köpa och vart hittar man smidigast? Finns det någon guide etc? :)
61B847E2-166D-4408-BB38-3794B229BD62.jpeg
DE1CEBD0-E49B-4D75-A83C-EB17C70AB767.jpeg
 

rogart-63

Patek
Har en gammal Seiko SQ som jag behöver köpa ett batteri till (satt inget i).
Har aldrig bytt batteri innan men öppnade och såg ut såhär.
Vilket batteri ska jag köpa och vart hittar man smidigast? Finns det någon guide etc? :)
61B847E2-166D-4408-BB38-3794B229BD62.jpeg
DE1CEBD0-E49B-4D75-A83C-EB17C70AB767.jpeg
Det där var lite udda grejor. Baklocket är ett 7123 men verket ett Y142A. Antingen har nån bytt verk eller baklock. Troligen det sista. Hur eller hur så ska det vara ett 395 batteri
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Det där var lite udda grejor. Baklocket är ett 7123 men verket ett Y142A. Antingen har nån bytt verk eller baklock. Troligen det sista. Hur eller hur så ska det vara ett 395 batteri
Det står "Y142B" inuti verket, kanske inte är någon större skillnad på Y142A/B dock. Tusen tack för hjälpen oavsett, ska fixa ett 395 batteri då! :)
 

ittam

Audemars
Har en gammal Seiko SQ som jag behöver köpa ett batteri till (satt inget i).
Har aldrig bytt batteri innan men öppnade och såg ut såhär.
Vilket batteri ska jag köpa och vart hittar man smidigast? Finns det någon guide etc? :)
61B847E2-166D-4408-BB38-3794B229BD62.jpeg
DE1CEBD0-E49B-4D75-A83C-EB17C70AB767.jpeg
Ser att det även är dags att byta bandstift. Vore tråkigt om du tappar klockan i backen..
 

Fadershan

Patek
Nu är man är nära att bryta ihop. Har suttit hela eftermiddagen å pillat med detta. Hela kronograf delen ihopsatt. Så upptäcker jag att jag glömt sätta dit skruven till regeln. Jag brukar låta den sitta kvar . arrrrrrgggggghhhhhh :banghead:. Får riva allt för att sätta dit den. Ska sitta i hålet över den svarta ratten till verkhållaren. Har tvättat allt men måste ändå kolla allt igen :( Kanske inte riktigt allt men nästan.
DSC09681.JPG
DSC09682.JPG
Classic! Bara det att detta är en kronograf som gör det 10ggr värre! Håll ut Rogart! :)
 

rogart-63

Patek
Classic! Bara det att detta är en kronograf som gör det 10ggr värre! Håll ut Rogart! :)
Vart inte så illa som jag trodde. Fick ta bort några delar för att få den på plats. Visa sig senare att jag klantat mig oxå. Klicken till spärrhjulet sitter på undersidan av bryggan. Den hade kommit i kläm och gått av. Som tur var så hade jag ett reservdelsverk till en 148. med samma klick. Så fick riva en gång till. Nu vet ni vad jag gjort idag. Sen är det ett attans svårt verk att justera. Om inte tänderna går perfekt i varandra så stannar den. Gör ju inte saken bättre att tänderna på kronohjulet är pyttesmå.
 

Fadershan

Patek
Vart inte så illa som jag trodde. Fick ta bort några delar för att få den på plats. Visa sig senare att jag klantat mig oxå. Klicken till spärrhjulet sitter på undersidan av bryggan. Den hade kommit i kläm och gått av. Som tur var så hade jag ett reservdelsverk till en 148. med samma klick. Så fick riva en gång till. Nu vet ni vad jag gjort idag. Sen är det ett attans svårt verk att justera. Om inte tänderna går perfekt i varandra så stannar den. Gör ju inte saken bättre att tänderna på kronohjulet är pyttesmå.
Kul med lite träning på Landeron då! Jag har ett 248 som ligger å väntar på dig här, just say when för jag rör det inte! :D
 

rogart-63

Patek
Jag tog en bild å rita lite. Jo dom två blå måste kugga i varandra så tight att dom inte glappar . för gör dom det så glappar det röda stora hkjulen det oxå och då kan den kugga fel. Den blå justeringen sker vid den lilla blå ringen. Den röda justering vid den lilla röda ringen. Vid den gröna justerar man minutvisaren. Alla dessa skruva är excentriska och flyttar armar .
DSC09689 (2)_LI.jpg

Ahh ok den där känner jag till :) Lite konstigt med ett L 148 i den? Hade ju gissat på 248 som är lite modernare.
Det är ett L 248. Jag skrev väl det? Eller är jag trött.
 
Senast ändrad:

Fadershan

Patek
Jag tog en bild å rita lite. Jo dom två blå måste kugga i varandra så tight att dom inte glappar . för gör dom det så glappar det röda stora hkjulen det oxå och då kan den kugga fel. Den blå justeringen sker vid den lilla blå ringen. Den röda justering vid den lilla röda ringen. Vid den gröna justerar man minutvisaren. Alla dessa skruva är excentriska och flyttar armar .
DSC09689 (2)_LI.jpg


Det är ett L 248. Jag skrev väl det? Eller är jag trött.
Snyggt, får komma tbx till detta inlägg om jag får hjärnblödning och tar mig an ett av mina landeron..

Nej det e jag som läser dåligt! 148 och 248 delar väl en del delar och jag läste bara 148 antar jag :)
 

rogart-63

Patek
Snyggt, får komma tbx till detta inlägg om jag får hjärnblödning och tar mig an ett av mina landeron..

Nej det e jag som läser dåligt! 148 och 248 delar väl en del delar och jag läste bara 148 antar jag :)
Som tur är . Lyckas slarva bort regeln och hade sönder klicken . Regeln ligger på golvet nånstans . Troligen bakom nån hurts . Så den kommer fram . Ska leta lite imorgon . Låna en från 148 verket .
 
Topp