rogart-63
Pandion
Är det spår eller hål i verkringen . Kanske ska sitta ett på hållare rakt igenom ändå ? Kan du lyfta ur kanske och ta en bild på hållaren där skruven är .Ska testa med lite större skruv om jag hittar!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Är det spår eller hål i verkringen . Kanske ska sitta ett på hållare rakt igenom ändå ? Kan du lyfta ur kanske och ta en bild på hållaren där skruven är .Ska testa med lite större skruv om jag hittar!
Tack, ska titta på det om jag får tid över i helgen!Är det spår eller hål i verkringen . Kanske ska sitta ett på hållare rakt igenom ändå ? Kan du lyfta ur kanske och ta en bild på hållaren där skruven är .
Ett sånt här kanske? FHF är det i vilket fallHej på er!jag håller på och ska serva en Siduna och vet inte vad det är för verk?jag skulle behöva jaga rätt på visare till den och eventuellt tavla men som sagt visare för det ser ut att var tå olika tim och minut?nån som vet viljet verk det är och om nån har reserv visare att sälja så blev jag super glad.trevlig Lördag på er för övrigt!
Strålande!tack @BoEtt för länken,nu kan jag jaga visare iaf!Ett sånt här kanske? FHF är det i vilket fall
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&FHF_28
Har kvartsgurun @Martin Lovasz nåt bra tips kanske?Någon som meckat quartz i någon större utsträckning?
Jag har en Cartier Tank som inte går alls som den ska.
Till att börja med hade jag problem att alls få den att gå, men efter att ha läst här:
https://anderstestarblog.wordpress.com/2017/03/04/cartier-cal-81-frederique-piguet-820/
...och sen meckat lite fram och tillbaka så fick jag i alla fall "liv" i den (detta efter att ha lagt den ovanpå ett ljummet element för lite värme).
Problemet består i att den inte riktigt håller tiden.
Snarare så klarar den bara att röra sig framåt kanske 10 min på ett dygn.
Någon som har någon slags koll på vad som skulle kunna orsaka detta?
Den känns också ganska kärv när jag ställer visarna. Inte så att den "hackar" utan mer att den "mal". Har haft just Cartier Tanks som gjort detta tidigare, men då har de samtidigt kunnat hålla tiden.
Tacksam för allt ljus som kan kastas över detta.
En liten service kanske?gockig olja som segar i verket som mjuknat av värmen?Någon som meckat quartz i någon större utsträckning?
Jag har en Cartier Tank som inte går alls som den ska.
Till att börja med hade jag problem att alls få den att gå, men efter att ha läst här:
https://anderstestarblog.wordpress.com/2017/03/04/cartier-cal-81-frederique-piguet-820/
...och sen meckat lite fram och tillbaka så fick jag i alla fall "liv" i den (detta efter att ha lagt den ovanpå ett ljummet element för lite värme).
Problemet består i att den inte riktigt håller tiden.
Snarare så klarar den bara att röra sig framåt kanske 10 min på ett dygn.
Någon som har någon slags koll på vad som skulle kunna orsaka detta?
Den känns också ganska kärv när jag ställer visarna. Inte så att den "hackar" utan mer att den "mal". Har haft just Cartier Tanks som gjort detta tidigare, men då har de samtidigt kunnat hålla tiden.
Tacksam för allt ljus som kan kastas över detta.
Ja, kanske det.En liten service kanske?gockig olja som segar i verket som mjuknat av värmen?
Jag hade ett tissot verk där sekundvisaren bara ryckte till att börja med,sen motionerade jag verket med avmagnetiseraren och då tickade verket men höll inte tiden och stannade av och till så jag rev det och servade det så går det strålande efteråt!Ja, kanske det.
Men borde den inte mäktat med att snurra lite fortare än så här?
Har en ask med visare . Frågan är bara om det finns i rätt längd och storlek.Hej på er!jag håller på och ska serva en Siduna och vet inte vad det är för verk?jag skulle behöva jaga rätt på visare till den och eventuellt tavla men som sagt visare för det ser ut att var tå olika tim och minut?nån som vet viljet verk det är och om nån har reserv visare att sälja så blev jag super glad.trevlig Lördag på er för övrigt!
Enligt Ranft så är det 1.30 och 0.90 på tim och minut för sekundvisare har jag,länden på mina visare är 10mm och 11.5mm.Har en ask med visare . Frågan är bara om det finns i rätt längd och storlek.
Ska kolla vad jag har.Enligt Ranft så är det 1.30 och 0.90 på tim och minut för sekundvisare har jag,länden på mina visare är 10mm och 11.5mm.
Hej på er!jag håller på och ska serva en Siduna och vet inte vad det är för verk?jag skulle behöva jaga rätt på visare till den och eventuellt tavla men som sagt visare för det ser ut att var tå olika tim och minut?nån som vet viljet verk det är och om nån har reserv visare att sälja så blev jag super glad.trevlig Lördag på er för övrigt!
Jätte snällt att att du kollar!Tyvärr inga blånerade i den storleken. Ett par guldiga med grön lume. Korta är 9 mm centrumcentrum och den långa 12mm . Lite skada på den korta men det går att fixa. Om det inte sitter nåt på nåt gammalt FHF 28 verk.
Åhå!har du minut visare med?
Osäker på vad som är vad och storlek. Tog bilder men kan inte kika exakt nu. Kolla på dessa ifall du kan para ihop några men kanske bara är timvisare?Åhå!har du minut visare med?
Samma låda jag har fast mina är uppblandade guld och blånerade.Osäker på vad som är vad och storlek. Tog bilder men kan inte kika exakt nu. Kolla på dessa ifall du kan para ihop några men kanske bara är timvisare?
Tack för att du kollade men det ser ut som det är tim visare för det jag sökte är typ timvisare 1.30×10 och minut 0.90×12 men jättesnällt av dig!Osäker på vad som är vad och storlek. Tog bilder men kan inte kika exakt nu. Kolla på dessa ifall du kan para ihop några men kanske bara är timvisare?
Jag kör nog på siduna tavlan som är lite "rough" men har du lust att sälja de guldiga visarna så är jag jätte nöjd!En Damas tavla med visare kanske? Suttit på ett FHF 28 verk.
Synd! Det var det jag hade a blånerade!Tack för att du kollade men det ser ut som det är tim visare för det jag sökte är typ timvisare 1.30×10 och minut 0.90×12 men jättesnällt av dig!
Som sitter på Damas tavlan? Dom är dina. Skicka mig ett PM så lägger jag dom på lådan.Jag kör nog på siduna tavlan som är lite "rough" men har du lust att sälja de guldiga visarna så är jag jätte nöjd!
90x12mm borde funka annars och 130x9,5 om det finns nån visare i den asken?Synd! Det var det jag hade a blånerade!
Som sitter på Damas tavlan? Dom är dina. Skicka mig ett PM så lägger jag dom på lådan.
Jag tänkte på de första guldiga med lume om du vill släppa dem?Tyvärr inga blånerade i den storleken. Ett par guldiga med grön lume. Korta är 9 mm centrumcentrum och den långa 12mm . Lite skada på den korta men det går att fixa. Om det inte sitter nåt på nåt gammalt FHF 28 verk.
Men jag tackar dig för att du gav det ett försök,super snällt!Synd! Det var det jag hade a blånerade!
Jamen du!nu såg jag att du hade en 90×120 och en 130×9.5 skulle du kunna tänka dig att sälja dem till mig?Synd! Det var det jag hade a blånerade!
Ja men tyvärr var 130x9.5 tomJamen du!nu såg jag att du hade en 90×120 och en 130×9.5 skulle du kunna tänka dig att sälja dem till mig?
Rackarns!och den över var förståss inte 130×10 utan 135×nånting?Ja men tyvärr var 130x9.5 tom