• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Hej på er!jag håller på och ska serva en Siduna och vet inte vad det är för verk?jag skulle behöva jaga rätt på visare till den och eventuellt tavla men som sagt visare för det ser ut att var tå olika tim och minut?nån som vet viljet verk det är och om nån har reserv visare att sälja så blev jag super glad.:Dtrevlig Lördag på er för övrigt!:)
20190202_153546.jpg
20190202_153516.jpg

Hej på er!jag håller på och ska serva en Siduna och vet inte vad det är för verk?jag skulle behöva jaga rätt på visare till den och eventuellt tavla men som sagt visare för det ser ut att var tå olika tim och minut?nån som vet viljet verk det är och om nån har reserv visare att sälja så blev jag super glad.:Dtrevlig Lördag på er för övrigt!:)
20190202_153546.jpg
20190202_153516.jpg
Ett sånt här kanske? FHF är det i vilket fall ;)
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&FHF_28

• Like
Reactions: Beo
Någon som meckat quartz i någon större utsträckning?
Jag har en Cartier Tank som inte går alls som den ska.

Till att börja med hade jag problem att alls få den att gå, men efter att ha läst här:
https://anderstestarblog.wordpress.com/2017/03/04/cartier-cal-81-frederique-piguet-820/
...och sen meckat lite fram och tillbaka så fick jag i alla fall "liv" i den (detta efter att ha lagt den ovanpå ett ljummet element för lite värme).

Problemet består i att den inte riktigt håller tiden.
Snarare så klarar den bara att röra sig framåt kanske 10 min på ett dygn. ;)

Någon som har någon slags koll på vad som skulle kunna orsaka detta?
Den känns också ganska kärv när jag ställer visarna. Inte så att den "hackar" utan mer att den "mal". Har haft just Cartier Tanks som gjort detta tidigare, men då har de samtidigt kunnat hålla tiden.

Tacksam för allt ljus som kan kastas över detta. :)

Till att börja med hade jag problem att alls få den att gå, men efter att ha läst här:
https://anderstestarblog.wordpress.com/2017/03/04/cartier-cal-81-frederique-piguet-820/
...och sen meckat lite fram och tillbaka så fick jag i alla fall "liv" i den (detta efter att ha lagt den ovanpå ett ljummet element för lite värme).

Den känns också ganska kärv när jag ställer visarna. Inte så att den "hackar" utan mer att den "mal". Har haft just Cartier Tanks som gjort detta tidigare, men då har de samtidigt kunnat hålla tiden.

Har kvartsgurun @Martin Lovasz nåt bra tips kanske?

• Like

En liten service kanske?gockig olja som segar i verket som mjuknat av värmen?:)

Ja, kanske det.
Men borde den inte mäktat med att snurra lite fortare än så här?
Jag hade ett tissot verk där sekundvisaren bara ryckte till att börja med,sen motionerade jag verket med avmagnetiseraren och då tickade verket men höll inte tiden och stannade av och till så jag rev det och servade det så går det strålande efteråt!:)
Ett eta 955.111 verk var det.

20190202_153546.jpg
20190202_153516.jpg
Har en ask med visare . Frågan är bara om det finns i rätt längd och storlek.

• Like
Tyvärr inga blånerade i den storleken. Ett par guldiga med grön lume. Korta är 9 mm centrumcentrum och den långa 12mm . Lite skada på den korta men det går att fixa. Om det inte sitter nåt på nåt gammalt FHF 28 verk.
DSC09778.JPG

• Like
20190202_153546.jpg
20190202_153516.jpg
IMG_20190202_170500.jpg
IMG_20190202_170515.jpg

• Like
Som sitter på Damas tavlan? Dom är dina. Skicka mig ett PM så lägger jag dom på lådan.
Tyvärr inga blånerade i den storleken. Ett par guldiga med grön lume. Korta är 9 mm centrumcentrum och den långa 12mm . Lite skada på den korta men det går att fixa. Om det inte sitter nåt på nåt gammalt FHF 28 verk.
DSC09778.JPG
Jag tänkte på de första guldiga med lume om du vill släppa dem?

Tillbaka
Topp