• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Bör bara vara typ 3mm på längden och 2mm bred
Nån av dessa bör väl funka? Skicka mig ett Pm så¨lägger jag dom i ett kuvert.
DSC09787.JPG

Projekt lös trasig axel i krona med Alun ! Sökte för att veta blandning och gjorde en hållare av plast för att inte doppa hela kronan, är en dykar krona till Citizen Aqualand så sitter fjäder i den !
Såg ut så här innan och efter tre dygn likadan, så jag tänkte att axeln med var rostfri !
F0A098C0-900B-403E-AE54-B7F48755A7A7.jpeg

Och lekte lite med min Biltema ”Drumel”, kapskiva testa att görs spår värma för att skruva ur. Gick ej, för smått....
Testa sedan att slipa av kronan för att få tag i axeln med liten tång.... Resultat 2-3 mm kortare axel ;)
Inte hoppfull men lade den i alun lösningen igen efteråt !
Och nu när jag kolla har axeln börjat ändra färg !?! Undra om slipningen tog bort något skikt Alunen inte bet på oxiderar ytan på stål ihop ?
Nåja nytt hopp, håller tummarna för djup gänga så min avkortning är ok !
E840422D-D024-4B58-B81E-24D7E9806C86.jpeg

Projekt lös trasig axel i krona med Alun ! Sökte för att veta blandning och gjorde en hållare av plast för att inte doppa hela kronan, är en dykar krona till Citizen Aqualand så sitter fjäder i den !
Såg ut så här innan och efter tre dygn likadan, så jag tänkte att axeln med var rostfri !
F0A098C0-900B-403E-AE54-B7F48755A7A7.jpeg

Och lekte lite med min Biltema ”Drumel”, kapskiva testa att görs spår värma för att skruva ur. Gick ej, för smått....
Testa sedan att slipa av kronan för att få tag i axeln med liten tång.... Resultat 2-3 mm kortare axel ;)
Inte hoppfull men lade den i alun lösningen igen efteråt !
Och nu när jag kolla har axeln börjat ändra färg !?! Undra om slipningen tog bort något skikt Alunen inte bet på oxiderar ytan på stål ihop ?
Nåja nytt hopp, håller tummarna för djup gänga så min avkortning är ok !
E840422D-D024-4B58-B81E-24D7E9806C86.jpeg
Så bommen försvann eller är den på g? :)

Jag skall pressa i ett nytt glas i en gammal dykare. Boetten vill ha glas+packning som blir 3mm tjock och 30,5mm i diameter.

Tycker Cousins utbud är glaspackningar är något skralt? Maxhöjd på deras packningar är 2mm, de har ingen ytterdiameter med perfekt mått (bara 30,3 eller 30,8) och dessutom har de bara vita packningar?

Hur gör ni?

Brukar byta glas på CWC dykare . Men då brukar packningen vara lite lägre än glaset. Bara det når upp till kanten på boetten så brukar det funka. Men har för mig dom har en kant längst ner. Typ L packning. Glaset blir 0,5 mm tunnare isåfall.

Å
Nnn

Balans brygga kan jag lösa. Men saknar balans . Men har en låda med diverse verk att gå igenom. Undrade just vad Rodicon tagit vägen:p
DSC09799.JPG
DSC09798.JPG
Kan kanske räcka, har hittat komplett balans på bukten. Men känner jag mig rätt lär fjädern vara krökt innan jag fått ihop delarna.... Har hänt förr, men skam den som ger sig:)
Tydligen en värstingfyndlåda du har, med lite tur kanske du hittar en guldtacka eller två...

Kan kanske räcka, har hittat komplett balans på bukten. Men känner jag mig rätt lär fjädern vara krökt innan jag fått ihop delarna.... Har hänt förr, men skam den som ger sig:)
Tydligen en värstingfyndlåda du har, med lite tur kanske du hittar en guldtacka eller två...
Hitta ett verk till men det sakna balansbrygga. Mycket gamla verk som är svåra att veta vad det är? Har några lådor till med uppsorterade verk efter tillverkare.

Nu till nästa steg på mitt felsa 1560-verk, när man vridit upp det så tickar det en stund för att sedan stanna. Då måste jag "knacka" eller skaka hårt för att få igång den igen. Ofta stannar den på samma ställe efter några minuter igen.
Vad kan vara fel, eller är det så ett gammalt icke-fungerande oservat verk beter sig?

Tillbaka
Topp