• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Testar igen, har en Giroxa som startar igång efter mer kraftigt skakande för att sedan stanna efter några minuter (oftast när sekundvisaren når timvisaren).
Något uppenbart som kan vara fel?
FD766B27-B63A-4E1F-9EB9-C5E358326A18.jpeg

Den som var till salu nyss. Tyckte det verkade som att den var i behov av en service.
Jag köpte den nyligen ja och helt klart i behov av en översyn. Dock var den sämre än jag förväntat mig, då den inte tickar på alls. Men känner inte att det är värt att lägga pengar på en service, svårmotiverat på en så billig klocka. Dock hade jag varit mer än glad om jag får den att ticka på bara om än inte någon supertidshållning :)

Testar igen, har en Giroxa som startar igång efter mer kraftigt skakande för att sedan stanna efter några minuter (oftast när sekundvisaren når timvisaren).
Något uppenbart som kan vara fel?
FD766B27-B63A-4E1F-9EB9-C5E358326A18.jpeg

Jag studsar väl in här. ;)

Det är inte så att den stannar när sekundvisaren ska förbi minutvisaren?
Den ligger ju över timvisaren (och sekundvisaren sen över denna) och de kanske, av någon aning, går i varandra?

Haft det så på någon av mina nån gång.
Då böjde jag (ytterst försiktigt) sekunden lite grann åt motsatt håll.

Jag köpte den nyligen ja och helt klart i behov av en översyn. Dock var den sämre än jag förväntat mig, då den inte tickar på alls. Men känner inte att det är värt att lägga pengar på en service, svårmotiverat på en så billig klocka. Dock hade jag varit mer än glad om jag får den att ticka på bara om än inte någon supertidshållning :)
Nej jag förstår hur du känner. Jag misstänker att den kan ha fortat sig så pass mycket på grund av att amplituden var så låg den kunde bli. När amplituden blir jättelåg så brukar uren forta sig mycket. Nu är den väl så pass trött att den inte ens orkar gå, är min teori.

Nej jag förstår hur du känner. Jag misstänker att den kan ha fortat sig så pass mycket på grund av att amplituden var så låg den kunde bli. När amplituden blir jättelåg så brukar uren forta sig mycket. Nu är den väl så pass trött att den inte ens orkar gå, är min teori.
Fattar, och då är det inget annat man kan göra än att ta isär uret för en komplett genomgång antar jag?

Jag studsar väl in här. ;)

Det är inte så att den stannar när sekundvisaren ska förbi minutvisaren?
Den ligger ju över timvisaren (och sekundvisaren sen över denna) och de kanske, av någon aning, går i varandra?

Haft det så på någon av mina nån gång.
Då böjde jag (ytterst försiktigt) sekunden lite grann åt motsatt håll.

Tyvärr är det nog så. Men du kan ju alltid börja att kolla så att inte visarna tar i. Man brukar kunna se det ganska lätt med lupp från sidan.
Har också tänkt lite i de banorna, att sekundvisare slår i timvisaren en aning och därför inte orkar dra runt. Svårt att se genom plexit, men ska kolla om det syns bättre med lupp! :)

Visarna något böjd ut, kan vara kanten av plexit som lurar en men värt att testa.
Men..
Hur får man ut kronan på denna?
EF1568D3-E09B-4668-9F24-09DBBC20B19C.jpeg

• Like
Reactions: Beo
DSC_2305.JPG
När du fick ångest av att se den lilla Micro incan på tavelsidan. När motstenen sprätter iväg för att aldrig mer återses. När du lyckats googla fram numret på den lilla röda och det låter väldigt bekant. När alla dina skrotverk är plundrade på just den stenen. När du hittar påsen som bevisar att du till och med köpt nya från cousins och sprätt slut på dem med. När cousins har en månads leverans på just den stenen. Det är då, just då, som du hittar den lilla lådan med ett oplundrat verk kvar!
DSC_2306.JPG

DSC_2305.JPG
När du fick ångest av att se den lilla Micro incan på tavelsidan. När motstenen sprätter iväg för att aldrig mer återses. När du lyckats googla fram numret på den lilla röda och det låter väldigt bekant. När alla dina skrotverk är plundrade på just den stenen. När du hittar påsen som bevisar att du till och med köpt nya från cousins och sprätt slut på dem med. När cousins har en månads leverans på just den stenen. Det är då, just då, som du hittar den lilla lådan med ett oplundrat verk kvar!
DSC_2306.JPG
Murphys lag!den enda lag som ALLTID stämmer!:p

DSC_2305.JPG
DSC_2306.JPG
Hahaha bra igenkänningsfaktor :) Sist blev jag räddad av cousinspåsen iofs!

• Like
Reactions: Beo
Va nu har jag missa massa inlägg igen :( . Snyggt jobbat @hejsam. Det där känner man allt för väl igen. Har en endstone jag alltid slarvar iväg. Kommer inte inte ihåg vilket nummer det är. Tyvärr sitter det i ett fåtal verk . Och jag tror jag varit i alla jag har och norpat. Så trust me i know. Men vad gött det är när man har massa delar och slipper leta runt halva jorden. Tackar @Martin Lovasz för att jag fick ett gäng gamla seiko 66 av honom . Kom till använding idag då jag slarvat iväg en skruv . Gillar skrotverk då man kan plocka så många delar.

Nej tyvärr, till Ricoh men inte samma !
67FAAB93-B43A-4668-AA23-BF781D026715.jpeg

Länk eBay:
https://www.ebay.com/itm/Ricoh-31-6-setting-lever-spring-watch-movement-part-/361890218901

Kolla om du tror den kan passa, då skickar jag den!

Min Ricoh:
BECB71F1-F68F-4F05-B534-F4E46B60845C.jpeg
Hålen ser ut att sitta på samma ställe men undrar om det stämmer i övrigt. Denna har en snabbfunktion när man drar ut kronan så skiftar dagen. får väl betställa den från vacheron om jag inte hittar nåt. Alltid svårt att hitta delar till jappsarna.

Hålen ser ut att sitta på samma ställe men undrar om det stämmer i övrigt. Denna har en snabbfunktion när man drar ut kronan så skiftar dagen. får väl betställa den från vacheron om jag inte hittar nåt. Alltid svårt att hitta delar till jappsarna.
Min har tryckknapp för datum, men dagskivan får man vrida tiden för !
Förklarar väl skillnaden !

Jag kan skicka den, går kanske att skippa snabb ställning av dag !
Är ju lite tråkigt, tänk på det !

Nu blir det lite OT. Men med tanke på den samlade kunskapen om polering av plast(glas) så ställer jag min fråga här!
Hur polerar jag bäst repiga solglasögon? Vilka erfarenheter har ni? Provat lite med polywatsh, funkade rätt ok men det kommer ta tid. Vågar jag gå på och slipa ner repor med sandpapper? Tips och trix uppskattas.
de228d3c-1c0a-47d9-9ada-791ab779156d-jpeg.1037805

Carrera tillverkade Porsche Design nr 5623, från -82

Egentligen inte i rätt tråd (finns det nån tråd för snabba hemmafixfrågor?) men jag vet att alla läser denna tråd. Supersnabb fråga - använder ni någon annan vätska än vatten i ultraljudstätten och i så fall vad? Tack!

Egentligen inte i rätt tråd (finns det nån tråd för snabba hemmafixfrågor?) men jag vet att alla läser denna tråd. Supersnabb fråga - använder ni någon annan vätska än vatten i ultraljudstätten och i så fall vad? Tack!
Rätt tråd skulle jag nog ändå tycka! Jag använder Elma röd i ULT och rotationstvätt och sen sköljer jag i IPA (isopropanol).

Tillbaka
Topp