• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

rogart-63

Patek
Whiskey check ,Dumont check Men det har väl inte flytit på så bra. Skruva ihop ena sidan på ett 6105 verk, Upptäckte att det stannat nu efter Skavlan. Då ser jag hur sekundhjulets lagring ser ut. Vet inte om det syns på bild. Det är slitet i sidled. Så det blir att sätta sig med juvelverktyget imorgon och byta det lagret mot nåt bättre. Eller om jag har nån bättre brygga från nåt annat verk. Har inte kollat om 6119 eller 6106 är samma brygga. kanske får jag byta sekundhjulet oxå.
DSC00030.JPG
 

Beo

Patek
Härligt! Bra kombo btw, whiskey och klockfix! Oxå fått tag i en Dumont och de är sköna helt klart.
Haha kanske inget man skulle prova om man behöver svarva, stansa eller nåt lite krångligare, men lägga i tvättkorgen gick ju bra. Får nästan unna mig en till för att fira dumont (blir definitivt fler såna i olika varianter på sikt) och att det faktiskt slutade just i tvättkorgen. Vet inte hur många ggr jag legat på golvet o letat delar istället.
Hmm!låter som jag ska ta och göra en korntång uppdatering hör jag:D!
 

DrKlocka

Audemars
Sitter såna på en del Seiko bryggor. Så kan säkert ta en därifrån men . Känns dock som jag vill behålla den så original det bara går. Å andra sidan syns det inte under automatbryggan. får se hur det blir imorgon.
Äsch, att skippa rubinlager var ju från början snålt av Seiko, så det blir ju en förädling av verket :) Bara att du hör av dig om du behöver.
 

rogart-63

Patek
En juvel blev det. Nu går den klart mycket bättre . Tog den från denna vackra brygga . Lite patina på metallen.
DSC00032.JPG
DSC00031.JPG

Pressa ur juvelen.
DSC00033.JPG
Tvätta den och så montera. Skall sitta jäms med undersidan så väljer en puns och mothåll utan hål.
DSC00034.JPG
DSC00035.JPG

Så här blev det.
DSC00036.JPG

Och på verket.
DSC00038.JPG
 
Senast ändrad:

Fadershan

Patek
En juvel blev det. Nu går den klart mycket bättre . Tog den från denna vackra brygga . Lite patina på metallen.
DSC00032.JPG
DSC00031.JPG

Pressa ur juvelen.
DSC00033.JPG
Tvätta den och så montera. Skall sitta jäms med undersidan så väljer en puns och mothåll utan hål.
DSC00034.JPG
DSC00035.JPG

Så här blev det.
DSC00036.JPG

Och på verket.
DSC00038.JPG
Åhh va grymt Rogart! Detta vill jag göra oxå men inte haft något bra ex att testa på sen jag fixade en seitz-press! Tack för bilder!
 

DrKlocka

Audemars
En juvel blev det. Nu går den klart mycket bättre . Tog den från denna vackra brygga . Lite patina på metallen.
DSC00032.JPG
DSC00031.JPG

Pressa ur juvelen.
DSC00033.JPG
Tvätta den och så montera. Skall sitta jäms med undersidan så väljer en puns och mothåll utan hål.
DSC00034.JPG
DSC00035.JPG

Så här blev det.
DSC00036.JPG

Och på verket.
DSC00038.JPG
Kom ihåg att det verkligen inte är en garanti för att hjulet höjdluft och ingrepp blir bra för att stenen ligger plant med bryggan. Man måste alltid kontrollera och justera dem Individuellt.
 

DrKlocka

Audemars
Tack! En fråga till. Hur kontrollerar jag höjdlufterna? Hur är det mätbart? Jag har bara gjort okulär check på att det verkar gå fritt och att det kan röra sig typ.
Axialspel, finns inget sätt att mäta förutom ögonmått. Höjdlufter är väldigt viktiga i en service. Är axialspelet för stort och ingreppen mellan hjulen felaktiga så innebär det en kraftförlust. Jag ändrar höjdlufter på de flesta ur jag servar.
 

DrKlocka

Audemars
Berätta mer! Här känner jag att jag har en del kvar att lära ..
Det finns massvis att säga om höjdlufter, men det finns ingen exakt guide på hur det bör se ut. Alla hjul har ett axialspel mellan lagren och spelet kan variera i storlek. Man brukar säga att man har störst höjdluft i det första hjulet från fjäderhuset och minst i gånghjulet och gånghake. Höjdluften i gånghjulet och gånghaken bör vara minimal och jämn på båda dem. En risk finns annars att gånghjulets yta inte träffar rätt på paletten, särskilt om de båda rör sig mycket i höjdled.
Man kan ha tur och ha ett ur som har ok höjdlufter där det fungerar, eller så kan man göra det optimalt för att kunna ge det en större säkerhet att fungera och ticka optimalt i ett par år framöver. En risk är att ett ingrepp mellan hjul och driv går förlorat när ett spel är för stort. Och om det gör det kommer klockan gå dåligt eller inte alls.
Finns hur mycket som helst att säga, men gör man en service åt någon annan måste man kontrollera och justera vid behov om man vill kunna garantera att det ska fungera ett tag.

För att justera lagerspel användes normalt sett en Seitz eller ett Horia-verktyg. Det sistnämnda är dyrare och mer ovanligt i Sverige men ger större precision än Seitz:en. Jag har båda två, Horian ger större precision men en Seitz funkar. En Seitz är mer mångsidig och kan användas till fler saker.
 

Beo

Patek
Det finns massvis att säga om höjdlufter, men det finns ingen exakt guide på hur det bör se ut. Alla hjul har ett axialspel mellan lagren och spelet kan variera i storlek. Man brukar säga att man har störst höjdluft i det första hjulet från fjäderhuset och minst i gånghjulet och gånghake. Höjdluften i gånghjulet och gånghaken bör vara minimal och jämn på båda dem. En risk finns annars att gånghjulets yta inte träffar rätt på paletten, särskilt om de båda rör sig mycket i höjdled.
Man kan ha tur och ha ett ur som har ok höjdlufter där det fungerar, eller så kan man göra det optimalt för att kunna ge det en större säkerhet att fungera och ticka optimalt i ett par år framöver. En risk är att ett ingrepp mellan hjul och driv går förlorat när ett spel är för stort. Och om det gör det kommer klockan gå dåligt eller inte alls.
Finns hur mycket som helst att säga, men gör man en service åt någon annan måste man kontrollera och justera vid behov om man vill kunna garantera att det ska fungera ett tag.

För att justera lagerspel användes normalt sett en Seitz eller ett Horia-verktyg. Det sistnämnda är dyrare och mer ovanligt i Sverige men ger större precision än Seitz:en. Jag har båda två, Horian ger större precision men en Seitz funkar. En Seitz är mer mångsidig och kan användas till fler saker.
Tackar för en fin och lättförstådd förklaring!:)
 

Fadershan

Patek
Hoppas det var någorlunda förståeligt. Finns mycket mer att säga om höjdlufter såklart, men generellt handlar det om att skapa en säkerhet i löpverket och gångprecision.
Absolut, principen gick igenom och det är ju logiskt såklart. Går ju inte att säga något exakt då heller eftersom verk ser olika ut i sin konstruktion men om höjden är för stor t.ex. så förstår man ju att det kan gå snett. Är den för liten kan det det kärva i guess. Du får slänga in ett svenskt "Lagom" när man kollar höjdluft! :)
 

DrKlocka

Audemars
Absolut, principen gick igenom och det är ju logiskt såklart. Går ju inte att säga något exakt då heller eftersom verk ser olika ut i sin konstruktion men om höjden är för stor t.ex. så förstår man ju att det kan gå snett. Är den för liten kan det det kärva i guess. Du får slänga in ett svenskt "Lagom" när man kollar höjdluft! :)
Vissa tycker att en normal höjdluft för ett gånghjul och hake är ca 0,1mm och att ett transporthjul ska ha max 0,3-0,4mm höjdluft. Där nånstans är ungefär "lagom"
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Vissa tycker att en normal höjdluft för ett gånghjul och hake är ca 0,1mm och att ett transporthjul ska ha max 0,3-0,4mm höjdluft. Där nånstans är ungefär "lagom"

Jag antar att du snarare ”känner” än mäter när du kontrollerar spelet? Är det blicken som avgör vilken av de två stenarna som skall pressas för att minska det samma?
 
  • Like
Reactions: Beo

alexndr

Rolex
2-Faktor
Som oberoende uris är det högt och lågt. Ikväll är det parfymklockemek på tapeten. En CK där fasaden rämnat (och vad återstår då?).
2359E353-B899-42C6-A99B-EC9D50D728CF.jpeg

Vilket lim skulle ni valt för att återställa indexen? Pilligt att få dem exakt på plats vid första försöket tror jag. Så gärna ett förlåtande lim så att man kan göra mindre korrigeringar och torka bort resterna utan att de sätter sig i tavlan.
 

rogart-63

Patek
Som oberoende uris är det högt och lågt. Ikväll är det parfymklockemek på tapeten. En CK där fasaden rämnat (och vad återstår då?).
2359E353-B899-42C6-A99B-EC9D50D728CF.jpeg

Vilket lim skulle ni valt för att återställa indexen? Pilligt att få dem exakt på plats vid första försöket tror jag. Så gärna ett förlåtande lim så att man kan göra mindre korrigeringar och torka bort resterna utan att de sätter sig i tavlan.
Brukar ju vara små hål i tavlan. Men ser inga i detta fall? Är det hål brukar jag limma från baksidan. Har limmat med ett gummi lim från clas olsson vid nåt tillfälle. Sitter som attans. Superlim brukar sabba tavlan om det kommer ut på lacken. Rubberfix heter det. Men bygger mycket då det är rätt segt.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Brukar ju vara små hål i tavlan. Men ser inga i detta fall? Är det hål brukar jag limma från baksidan. Har limmat med ett gummi lim från clas olsson vid nåt tillfälle. Sitter som attans. Superlim brukar sabba tavlan om det kommer ut på lacken. Rubberfix heter det. Men bygger mycket då det är rätt segt.
Nä, inga hål. Applicera mikroskopiska mängder superlim med oljegivare vid kanterna när indexen ligger på plats kanske?
 
Topp