• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Bilder på Seiko 6139or som @rogart-63 och jag har PM:at om!
Den blåa som är min favorit klocka har börjat gå sämre än förr, har ingen service historik. Så det är säkert dags, ev. får den vita som har eftermarknads delar bli donator!

Favoriten!
2DC95F3E-F24E-4D37-B59A-89854FB724BA.jpeg


Vit Helmet, med Eftermarknads tavla, bezel och visare!
163BC717-B78D-4B98-B5E5-F0EA1225C447.jpeg

Den såg ut så här när jag köpte den!
12156B3D-AC36-4E82-ACBA-378ACAA0B0FE.jpeg
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Timegrapher bilder på blåa 6139an,
Med balans från den vita, vilket gjorde att den blå går bättre och vit sämre. Vad säger @rogart-63 om gången? Och andra får givetvis med tycka till :)
Sista bilden i kollaget är med stoppad kronograph!
79AD134B-0DE4-456A-AF93-34D6FC46C7B4.jpeg
 

rogart-63

Patek
Timegrapher bilder på blåa 6139an,
Med balans från den vita, vilket gjorde att den blå går bättre och vit sämre. Vad säger @rogart-63 om gången? Och andra får givetvis med tycka till :)
Sista bilden i kollaget är med stoppad kronograph!
79AD134B-0DE4-456A-AF93-34D6FC46C7B4.jpeg
Lite fladdrigt känns det som . Skiljer ju rätt mycket mellan DU och DD . Nästan 40 sek. Om det skiljer kanske 10 sek och man kan hamna nånstans mitt emellan vid användande kan det ju vara ok.
 

Magnus Ö-o

Cartier
Ett steg närmare att borra certinans subsekundvisaraxel. Mitt första hål är borrat. 0,2mm och ca 4mm djupt men bara i mässing. 3 Kinaborrar gick det åt. Kommer att bli centrumstyrningen till när det riktiga hålet skall borras, då i hårt stål. Törs knappast tänka tanken på det än. Tog några minuter innan pulsen gick ner när man dragit ut borren och såg att hela följde med. Men roligt... jorå..
93362333-F64A-453D-948E-DBCBF81E7ECC.jpeg

80B2EBB6-CAC7-40D2-957E-4B5F81CFF556.jpeg
 

Beo

Patek
Ett steg närmare att borra certinans subsekundvisaraxel. Mitt första hål är borrat. 0,2mm och ca 4mm djupt men bara i mässing. 3 Kinaborrar gick det åt. Kommer att bli centrumstyrningen till när det riktiga hålet skall borras, då i hårt stål. Törs knappast tänka tanken på det än. Tog några minuter innan pulsen gick ner när man dragit ut borren och såg att hela följde med. Men roligt... jorå..
93362333-F64A-453D-948E-DBCBF81E7ECC.jpeg

80B2EBB6-CAC7-40D2-957E-4B5F81CFF556.jpeg
Grattis och suveränt jobbat av dig,det är riktigt kul att få vara med o följa din resa!:)
 

rogart-63

Patek
Nån som har en förlängare med 1mm invänding gänga och 0,9 utvändig som ska sitta i kronan . Får inte ihop det med nya kronan då det inte finns nån 0,9 mm bom. Så enda sättet är att sätta en adapter.
 

rogart-63

Patek
Snälla ni är som letar. 0,9 -0,9 hade jag oxå och en drös andra men just 10 -0,9 var knepigt. Verkmästarna hade men 100:- i frakt :( . Brukar det verklig kosta så mycket när man beställer därifrån? Sitter i en klocka med skruvad krona . verket är ett ETA 965.312 . Har bytt kronhals och krona men tänkte inte på att kronan var 0,9 .
 

ittam

Audemars
Snälla ni är som letar. 0,9 -0,9 hade jag oxå och en drös andra men just 10 -0,9 var knepigt. Verkmästarna hade men 100:- i frakt :( . Brukar det verklig kosta så mycket när man beställer därifrån?
Du har aldrig provat att fila ner änden en tiondel, kan ju inte skilja mycket i gängstigningen. Botten kommer man i.o.f. aldrig åt men kanske värt att prova om du har en förlängare över..
 

rogart-63

Patek
Du har aldrig provat att fila ner änden en tiondel, kan ju inte skilja mycket i gängstigningen. Botten kommer man i.o.f. aldrig åt men kanske värt att prova om du har en förlängare över..
Funderade i samma banor. Kan ju vara värt ett försök. Man låser den ju med loctite så det bör ju funka? Den går att skruva på nån tiondel . Ska testa med en skrotkrona och en skrotbom. Innan jag går på the real deal.
 

rogart-63

Patek
Fixade precis ett batteribyte. Första gången jag öppnade en boett så var kul!

Glaset är lite repigt. Hade varit svulstigt fint med ett bubbligt plexi. Finns det att få tag på?

0BE52B50-65F9-4368-A671-44CACDBD20E4.jpeg
Njeeee inte plexi :) Det där glaset sitter i en ram. Så man skulle nog om man ska byta glas oxå byta nylonpackningen som sitter mellan boett och glasring. Cool klocka som jag inte skulle ha nåt emot .
 

Magnus Ö-o

Cartier
Rev en reveu sport med helt sjukt snyggt åldrad tavla häromdagen. Glaset däremot hade vittrat sönder och var lite gummiartat i konsistensen. Det sitter i en skåra i boetten och jag ser ingen antydan till att boetten är delad i mikroskopet . Har brutit lite men inget som rör sig. Resterna av flänsen på glaset sitter kvar i boetten nedan. Någon som har erfarenhet av det. Går nog att pressa i ett vanligt glas men vill höra mig för innan jag beställer nåt.
F1A7776A-E52F-4932-9BAF-1049181D9E2E.jpeg
 

Fadershan

Patek
Rev en reveu sport med helt sjukt snyggt åldrad tavla häromdagen. Glaset däremot hade vittrat sönder och var lite gummiartat i konsistensen. Det sitter i en skåra i boetten och jag ser ingen antydan till att boetten är delad i mikroskopet . Har brutit lite men inget som rör sig. Resterna av flänsen på glaset sitter kvar i boetten nedan. Någon som har erfarenhet av det. Går nog att pressa i ett vanligt glas men vill höra mig för innan jag beställer nåt.
F1A7776A-E52F-4932-9BAF-1049181D9E2E.jpeg
Va? Fattar inte. Ser ut som armeringsring aom sitter kvar? isf leta upp skaeven i ringen och bänd ut den. Nu kanske jag inte alls fattade vad som frågades efter hwhe :)
 

Magnus Ö-o

Cartier
Va? Fattar inte. Ser ut som armeringsring aom sitter kvar? isf leta upp skaeven i ringen och bänd ut den. Nu kanske jag inte alls fattade vad som frågades efter hwhe :)
Har provat att bända lite men vill inte göra märken. Har även letat efter skarv i mikroskopet men hittar inget. Kanske bara är så slitet så ytorna ser ut att ha gått ihop. Vad jag förstår från nätet är det väl typ en 40talare så den har väl slitits ett tag nu. Har ingen bild på min men det är en sån här fast lite mer gulbrun parina på tavlan. Kanske är det bara att bända lite mer.
FF893F19-5985-4897-8B58-501CDF071D64.png
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Här kommer några riktiga nybörjarfrågor.
Arvegods som inte urmakaren ville röra/kunde laga. Har ett nytt urverk påväg hem och tänkte försöka mig på att göra det själv.
Hur får jag kronan att släppa ifrån den rostiga delen? Lägga i 5-56 och sedan greppa med en tång och försöka skruva av den? Glaset sitter som berget, ska det gå att knacka ur detta ''utåt''?
IMG_20190228_175720.jpg
IMG_20190228_164005.jpg
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Här kommer några riktiga nybörjarfrågor.
Arvegods som inte urmakaren ville röra/kunde laga. Har ett nytt urverk påväg hem och tänkte försöka mig på att göra det själv.
Hur får jag kronan att släppa ifrån den rostiga delen? Lägga i 5-56 och sedan greppa med en tång och försöka skruva av den? Glaset sitter som berget, ska det gå att knacka ur detta ''utåt''?
IMG_20190228_175720.jpg
IMG_20190228_164005.jpg
Har du testat lossa kronan utan
5-56? Om bomen bryts i kronan finns Alun, har skrivits om.
För att få ut glaset skall metall ringen loss först, brukar vara en fördjupning där du kan sprätta loss den!
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Har du testat lossa kronan utan
5-56? Om bomen bryts i kronan finns Alun, har skrivits om.
För att få ut glaset skall metall ringen loss först, brukar vara en fördjupning där du kan sprätta loss den!

Jag har inte gett min in på det än men ska ge det ett försök :) perfekt! Ska kika på det, tack för hjälpen. Lär komma fler frågor under projektets gång!
 
Topp