• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Bättre att fråga, annars kan det kosta mer :)
När det är arvegods är det ju värde på andra sätt än bara pengar!
Visst är det så, och då är det även lite roligare att göra det själv :) även om man gör ett litet misstag så tillför det en bra historia till klockan.
Här kommer en extra bild!
IMG_20190228_163935.jpg
 

rogart-63

Patek
Här kommer några riktiga nybörjarfrågor.
Arvegods som inte urmakaren ville röra/kunde laga. Har ett nytt urverk påväg hem och tänkte försöka mig på att göra det själv.
Hur får jag kronan att släppa ifrån den rostiga delen? Lägga i 5-56 och sedan greppa med en tång och försöka skruva av den? Glaset sitter som berget, ska det gå att knacka ur detta ''utåt''?
IMG_20190228_175720.jpg
IMG_20190228_164005.jpg
Inte helt säkert att det ska av utåt? Ser det inte ut som det sitter i en glasring? Kronan kan du säkert lossa genom att ta isär ställmekanismen. Och sen värmer du lite försiktigt på kronan så loctiten släpper. Skulle dock rekommendera en ny krona om det är möjligt. Det gamla lär vara rätt otät. Om det inte är nån märkt krona vill säga. Släng inte verket sen tar gärna hand om det om du inte vill ha det själv.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Inte helt säkert att det ska av utåt? Ser det inte ut som det sitter i en glasring? Kronan kan du säkert lossa genom att ta isär ställmekanismen. Och sen värmer du lite försiktigt på kronan så loctiten släpper. Skulle dock rekommendera en ny krona om det är möjligt. Det gamla lär vara rätt otät. Om det inte är nån märkt krona vill säga. Släng inte verket sen tar gärna hand om det om du inte vill ha det själv.
Jo det kan vara så att den sitter i en glasring, ska kika på detta :) kronan är märkt och original vilket jag känner hade varit roligt att behålla. Kommer även flytta med den gamla datumskivan. Vissa delar av verket är nog redan slängt men kan absolut skicka resterande till dig! Kan man sätta i ett universalglas i rätt storlek eller borde jag kika efter original?
 

DrKlocka

Audemars
Här kommer några riktiga nybörjarfrågor.
Arvegods som inte urmakaren ville röra/kunde laga. Har ett nytt urverk påväg hem och tänkte försöka mig på att göra det själv.
Hur får jag kronan att släppa ifrån den rostiga delen? Lägga i 5-56 och sedan greppa med en tång och försöka skruva av den? Glaset sitter som berget, ska det gå att knacka ur detta ''utåt''?
IMG_20190228_175720.jpg
IMG_20190228_164005.jpg
Var väldigt försiktig med stämgaffelverket. Skulle nog nästan snarare råda dig till att låta urmakaren göra bytet. Det är mycket som kan gå snett utan rätt verktyg och kunskap. Hade varit skillnad om det var en enklare quartz Tissot eller liknande.
 

rogart-63

Patek
Jo det kan vara så att den sitter i en glasring, ska kika på detta :) kronan är märkt och original vilket jag känner hade varit roligt att behålla. Kommer även flytta med den gamla datumskivan. Vissa delar av verket är nog redan slängt men kan absolut skicka resterande till dig! Kan man sätta i ett universalglas i rätt storlek eller borde jag kika efter original?
Tror ju att ett universal glas ska kunna funka.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Var väldigt försiktig med stämgaffelverket. Skulle nog nästan snarare råda dig till att låta urmakaren göra bytet. Det är mycket som kan gå snett utan rätt verktyg och kunskap. Hade varit skillnad om det var en enklare quartz Tissot eller liknande.

Ouf, mer än jag visste. Kanske ska kika på det istället...:( tack!
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Ett NOS stämgaffelverk måste troligtvis justeras för att ens gå när du sätter det i verket. Bäst vore att serva det innan användning då oljorna lär vara torra sedan länge, men förstår att så sticker ju kostnaden iväg.
Urverket kommer nyservat och redo för att hoppa igång :) det som ska göras är att montera tavla, visare och själva verket i boetten (+glas- och packningsbyte och byta kronan). Just det, pratade ju även om datumskivan...
 
  • Like
Reactions: Beo
Påbörjat service av farfars gamla Longines. 6942 urverk demonterat och redo för rengöring. Det gick förvånansvärt smidigt; logiskt uppbyggt och (peppar peppar) inga delar som sprätte iväg. Har ett nyinskaffat verk som skall få donera ratchet wheel, click och sekundvisare.

Originalurverket i delar:
1DDC1B91-8183-490C-A374-0FFFBDC460D6.jpeg


Original urtavla till vänster och donatorverk med guldfärgad urtavla (om jag vill variera utseendet) till höger:
17011855-604D-4286-8D8A-1ACD2CA4E727.jpeg
 

Fadershan

Patek
Påbörjat service av farfars gamla Longines. 6942 urverk demonterat och redo för rengöring. Det gick förvånansvärt smidigt; logiskt uppbyggt och (peppar peppar) inga delar som sprätte iväg. Har ett nyinskaffat verk som skall få donera ratchet wheel, click och sekundvisare.

Originalurverket i delar:
1DDC1B91-8183-490C-A374-0FFFBDC460D6.jpeg


Original urtavla till vänster och donatorverk med guldfärgad urtavla (om jag vill variera utseendet) till höger:
17011855-604D-4286-8D8A-1ACD2CA4E727.jpeg
Spännande! Hur gick den innan påbörjad service?
 
Spännande! Hur gick den innan påbörjad service?
Ja, det blir jäkligt kul när (om?) jag får i ordning den. Denna klockan är största anledningen till att jag köpte verktyg, tänkte att det kostar ungefär samma som att lämna iväg den på service en gång. (Börjar dock inse att träsket är både stort och djupt så om några år sitter man väl med en hel verkstad hemma....) :) Jag vill minnas att klockan fortade sig litet grand, kommer inte ihåg hur mycket dock men i så fall är det kanske några minuter per dag. Den har ju inte haft någon sekundvisare på åtminstone tjugo år och inte använts mer än någon enstaka gång sedan jag fick ta över den. Den har dock haft problem med att klicken ofta hoppar tillbaka ett hack varje drag när man vrider upp den, därav utbytesdelarna. Tyvärr har inte budgeten tillåtit en timegrapher ännu så jag kan ju inte kolla amplitud eller beat error. Min tanke är att jag servar klockan nu och hoppas att den håller tiden dugligt. Sedan när jag väl har en timegrapher så får jag väl i värsta fall riva isär den igen och göra om och rätt... :woot::wtf::wideyed:
 
Senast ändrad:

Fadershan

Patek
En liten fråga jag inte riktigt funderrat så mycket på men kommer komma till snart. Är det något speciellt man ska tänka på/göra när man sätter tbx visarna på ett alarmur?
 

rogart-63

Patek
En liten fråga jag inte riktigt funderrat så mycket på men kommer komma till snart. Är det något speciellt man ska tänka på/göra när man sätter tbx visarna på ett alarmur?
Var ett tag sen . Men brukar dra upp alarmet och snurra tills det larmar . Sen sätta alarm visaren på 12. Och dom andra på 12 . Testa sen att ställa alarmet på nån annan tid och kolla att det larmar rätt tid .
 

Fadershan

Patek
Var ett tag sen . Men brukar dra upp alarmet och snurra tills det larmar . Sen sätta alarm visaren på 12. Och dom andra på 12 . Testa sen att ställa alarmet på nån annan tid och kolla att det larmar rätt tid .
Ok tack va bra, ja inte ofta man pular alarm! Var väl ungefär något sådan jag hade tänkt mig oxå. Återkommer med resultat sen! :D
 

rogart-63

Patek
Har provat att bända lite men vill inte göra märken. Har även letat efter skarv i mikroskopet men hittar inget. Kanske bara är så slitet så ytorna ser ut att ha gått ihop. Vad jag förstår från nätet är det väl typ en 40talare så den har väl slitits ett tag nu. Har ingen bild på min men det är en sån här fast lite mer gulbrun parina på tavlan. Kanske är det bara att bända lite mer.
FF893F19-5985-4897-8B58-501CDF071D64.png
Hitta en liknade klocka här. Och det var en lös ring som glaset satt i. Pilla bort den med nageln.
 

Magnus Ö-o

Cartier
Hitta en liknade klocka här. Och det var en lös ring som glaset satt i. Pilla bort den med nageln.
Det känns spontant som att den borde gå att få loss. Jag har försiktigt brutit med en mejsel i spåret där glaset satt men förgäves. Tar jag i hårdare så är jag övertygad om att jag gör ordentligs märken i ringen. Men skal man få i glaset nu måste det ju vara av gummi. Haha. Nästa försök är väl värmen antar jag.
 
  • Like
Reactions: Beo

rogart-63

Patek
Det känns spontant som att den borde gå att få loss. Jag har försiktigt brutit med en mejsel i spåret där glaset satt men förgäves. Tar jag i hårdare så är jag övertygad om att jag gör ordentligs märken i ringen. Men skal man få i glaset nu måste det ju vara av gummi. Haha. Nästa försök är väl värmen antar jag.
Har en Nilax med likande boett. Vet i sjutton hur glaset sitter fast. Det är helt men vågar inte trycka ur det. Tänkte först om det är en innerring men kan inte hitta nåt sånt heller.
DSC00093.JPG
 
Topp