• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Inte riktigt samma boett, men jag fick loss glaset med en kniv mellan glasering och boett...
8B461677-0B89-459D-B56C-2078F4956A24.jpeg

33ACC099-DDD3-443E-B842-FF4A6C50FDAF.jpeg
Ser ut som Sanitas klockan jag hade. Den är lite mindre än Nilax.
DSC00090.JPG
DSC00091.JPG

Har ett gäng såna här klockor. Är det nån som gillar såna. Lagt undan dom då dom är hyfsat skick. Men känner inte jag har tid. Kanske nåt byte mot nåt annat kul.
Ingen som huggt betet!?!
Dom är fina dom små, men har tyvärr för många projekt och använder sällan dom jag fixat! Så även om suget finns besinnar jag mig!!!

Fixade med en tissot igår och sen i efterhand kom jag på att det kanske är radiumlume på den? Ok kan inte göra något åt det nu men vad tror ni? Bör man förvara dessa på något speciellt sätt?
E8E3224D-F0FE-4E5F-A00B-92AC7725C4BE.png
Det är nog radium ja. Tycker mig ha läst att inget visar på att det är varken i skadlig dos eller värt att förvara i tex tjockt metallskåp. Det man bör tänka på (framförallt jag själv) är när man pillar med radiumet.. tex skrapar av gammal lysmassa från visare m.m. jag har haft alldeles för dålig respekt för det och är säkert mindre självlysande inuti.. ;)

Det är nog radium ja. Tycker mig ha läst att inget visar på att det är varken i skadlig dos eller värt att förvara i tex tjockt metallskåp. Det man bör tänka på (framförallt jag själv) är när man pillar med radiumet.. tex skrapar av gammal lysmassa från visare m.m. jag har haft alldeles för dålig respekt för det och är säkert mindre självlysande inuti.. ;)
Så den kan lugnt få ligga kvar i klocklådan med de andra då? Nästa gång jag pillar med en klocka med misstänkt radium ska jag varje fall ha ansiktsmask på mig...

Kvällens projekt blev att olja och montera ihop en Candino som var med i en bunt renoveringsobjekt från tratten. Förutom att jag fick krypa runt på golvet i en halvtimme för att hitta gånghaken så gick allt bra. :)
Får se hur väl den håller tiden och sen centrerar inte datumet något vidare (efter att den har slagit över ser jag fortfarande toppen på gårdagens datumsiffra), finns det någon enkel lösning på det eller är det bara att gilla läget?

Under demontering:
A4EA7E38-7249-4A39-A950-2D22D31FF223.jpeg

E4E9AAE1-78DE-4A7A-B19F-83E0A1AA7273.jpeg

165D57E2-9962-4557-93CA-72C4578AFE3D.jpeg

Och ihopsatt igen:
DD445213-022C-48DB-B1DF-0FAF4F370416.jpeg

Kvällens projekt blev att olja och montera ihop en Candino som var med i en bunt renoveringsobjekt från tratten. Förutom att jag fick krypa runt på golvet i en halvtimme för att hitta gånghaken så gick allt bra. :)
Får se hur väl den håller tiden och sen centrerar inte datumet något vidare (efter att den har slagit över ser jag fortfarande toppen på gårdagens datumsiffra), finns det någon enkel lösning på det eller är det bara att gilla läget?

Under demontering:
A4EA7E38-7249-4A39-A950-2D22D31FF223.jpeg

E4E9AAE1-78DE-4A7A-B19F-83E0A1AA7273.jpeg

165D57E2-9962-4557-93CA-72C4578AFE3D.jpeg

Och ihopsatt igen:
DD445213-022C-48DB-B1DF-0FAF4F370416.jpeg
Ser ut som tavlan sitter snett? Iallafall i underkant .

Hej hemmafixare, vet inte om detta är rätt tråd. Peka mig gärna rätt ifall jag har fel.

Har en ny klocka med ett Seiko NH38 urverk som går alldeles för fort. Tappad under transport eller magnetiserad? Ingen aning, men jag kommer att få ett nytt urverk sänt till mig via garanti. behöver hjälp med att få den bytt.

Bor i Malmö. Har ej fått svar av antikurmakaren som finns här. Är det någon av er som kan göra mot betalning eller ge mig råd i hur jag ska gå till väga?

Hej hemmafixare, vet inte om detta är rätt tråd. Peka mig gärna rätt ifall jag har fel.

Har en ny klocka med ett Seiko NH38 urverk som går alldeles för fort. Tappad under transport eller magnetiserad? Ingen aning, men jag kommer att få ett nytt urverk sänt till mig via garanti. behöver hjälp med att få den bytt.

Bor i Malmö. Har ej fått svar av antikurmakaren som finns här. Är det någon av er som kan göra mot betalning eller ge mig råd i hur jag ska gå till väga?
Lite offtopic, men hur kommer det sig att du får ett nytt urverk och inte en ny klocka? Urverket borde i princip vilken urmakare som helst kunna byta, men detta är definitivt inget du ska behöva stå för.

Lite offtopic, men hur kommer det sig att du får ett nytt urverk och inte en ny klocka? Urverket borde i princip vilken urmakare som helst kunna byta, men detta är definitivt inget du ska behöva stå för.

Sorry for OT. Hittade en forummedlem som kan lösa det. Är från en microbrand så detta var sista exet på klockan. Dom står så klart för reparationskostnaden.

Vad skulle ni säga om ett sprucket gummi, är det möjligt att limma ihop på något vis? :) Är ett i övrigt färskt squale och inte helt genomsprucket, är spännet som skurit sig in i sidan..
IMG_20190428_141905.jpg

Bilagor

• IMG_20190428_141908.jpg
    IMG_20190428_141908.jpg
    74.5 KB · Visningar: 1
  • IMG_20190428_141810.jpg
    IMG_20190428_141810.jpg
    57.9 KB · Visningar: 1
Vad skulle ni säga om ett sprucket gummi, är det möjligt att limma ihop på något vis? :) Är ett i övrigt färskt squale och inte helt genomsprucket, är spännet som skurit sig in i sidan..
IMG_20190428_141905.jpg
Det lär nog vara rätt kört. Går att limma med superlim men det lär nog inte hålla i längden. Kan kanske förstärka med en tråd.

IMG_20190428_141905.jpg
Är det gummi eller mjuk plast?
Om plast kan du testa om aceton löser upp ytan och det borde i så fall gå att smälta ihop sprickan enkelt. Om gummi, testa med gummilim, typ Liquid sole!

Är det ok att göra mod på Certina?
Köpte DS-2 här på KS förra veckan!
Var patina på tavlan, vågig snygg!
Var dock i behov av service, så börja plocka ner den. Och utan att tänka mig för la jag plast film på tavlan och lossade visarna, tyvärr var det vågiga på tavlan smält lack! Så det smeta ut rejält, försökte rengöra men blev värre o värre.....
Så till slut tog jag Yes och rengjorde rejält, efteråt blev det rubbing och flytande hårdvax!
Resultat Certina DS-2 ”Ghost” tavel mod!
Tada!
E618048A-6ABC-4113-8114-BF1A5C1D22B6.jpeg

Var dock i behov av service, så börja plocka ner den. Och utan att tänka mig för la jag plast film på tavlan och lossade visarna, tyvärr var det vågiga på tavlan smält lack! Så det smeta ut rejält, försökte rengöra men blev värre o värre.....
Så till slut tog jag Yes och rengjorde rejält, efteråt blev det rubbing och flytande hårdvax!
Tada!
Tycker det blev bra . Tills du hittar en tavla .

Tada!
Vad synd, det där blev ju inte så kul. :(

Tänkte be om råd - jag har några klockor med liknande symptom, de funkar fint och håller tiden bra men tyvärr har de kort gångreserv. Jag har gett mig på att skruva lite grand men är absolut att betrakta som klåpig nybörjare. Undrar nu hur ni mer kunniga brukar göra, servar eller byter ni fjädern i såna situationer, eller är det något helt annat som kan vara boven?
Ska tillägga att klockorna jag primärt vill göra något åt är två kronografer, ett 187-verk och ett 7751-verk. Kanske inget man bör ge sig på som nybörjare men nyfiken på hur ni åtgärdat saken.

Tänkte be om råd - jag har några klockor med liknande symptom, de funkar fint och håller tiden bra men tyvärr har de kort gångreserv. Jag har gett mig på att skruva lite grand men är absolut att betrakta som klåpig nybörjare. Undrar nu hur ni mer kunniga brukar göra, servar eller byter ni fjädern i såna situationer, eller är det något helt annat som kan vara boven?
Ska tillägga att klockorna jag primärt vill göra något åt är två kronografer, ett 187-verk och ett 7751-verk. Kanske inget man bör ge sig på som nybörjare men nyfiken på hur ni åtgärdat saken.
Hör sannolikt ihop med låg amplitud och då är det service som gäller. Ny fjäder är inte lösningen.

Hör sannolikt ihop med låg amplitud och då är det service som gäller. Ny fjäder är inte lösningen.
Läste på ännu mera efter ditt svar (tack!); har jag förstått det rätt att en sliten fjäder kan resultera i låg amplitud? Förstod ditt svar som att låg amplitud kan leda till kortare kraftreserv, missuppfattade jag då?

Jag förstår att en service alltid är att föredra i såna här situationer - om fjärdern är sliten lär väl det vara en indikation på att det är tid för service och om man ändå plockar ner delar av klockan för att komma åt fjädern så bör man ju också serva verket, vilket ju är enda sättet att säkerställa att verket går som det ska utan andra fel man kan ha missat. Vill bara försöka förstå sambandet mellan kraftreserven och amplituden utöver att sliten fjäder kan innebära låg amplitud.

• Like
Reactions: Beo
Tillbaka
Topp