• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Läste på ännu mera efter ditt svar (tack!); har jag förstått det rätt att en sliten fjäder kan resultera i låg amplitud? Förstod ditt svar som att låg amplitud kan leda till kortare kraftreserv, missuppfattade jag då?

Jag förstår att en service alltid är att föredra i såna här situationer - om fjärdern är sliten lär väl det vara en indikation på att det är tid för service och om man ändå plockar ner delar av klockan för att komma åt fjädern så bör man ju också serva verket, vilket ju är enda sättet att säkerställa att verket går som det ska utan andra fel man kan ha missat. Vill bara försöka förstå sambandet mellan kraftreserven och amplituden utöver att sliten fjäder kan innebära låg amplitud.
Fjädern är en minimal del av amplitud och påverkar absolut, men sannolikt inte därför du har dålig gångreserv. Friktion i verket, torra oljor, smuts osv. För att ens komma åt fjädern på dina kronografer måste du montera ned allt så det blir service i vilket fall.
 
Fjädern är en minimal del av amplitud och påverkar absolut, men sannolikt inte därför du har dålig gångreserv. Friktion i verket, torra oljor, smuts osv. För att ens komma åt fjädern på dina kronografer måste du montera ned allt så det blir service i vilket fall.
All right, tack igen för svar!
Liten följdfråga: om verket är "trögt" (friktion, smuts, torra oljor), borde det inte innebära att kraften i fjädern släpps ut långsammare, och gångreserven inte borde påverkas så mycket, utan snarare resultera i låg amplitud bara?
 
All right, tack igen för svar!
Liten följdfråga: om verket är "trögt" (friktion, smuts, torra oljor), borde det inte innebära att kraften i fjädern släpps ut långsammare, och gångreserven inte borde påverkas så mycket, utan snarare resultera i låg amplitud bara?
Nej, det är inte i fjädern problemet sitter. Kraften bromsas i löpverket som ger mindre kraft till reglaget.

Förr i tiden gjorde vissa urmakare istället för att serva hela uret sätta i en kraftigare fjäder istället så den kunde gå lite längre. Visst kunde uret gå längre utan service men gick dåligt och resulterade i större slitage. När man väl servade klockan fick man en amplitud på över 360 grader vilket innebär att liverstenen i balansen slår i sidan på gaffelhornet på gånghaken och ja, det blev totalknas.
 
Nej, det är inte i fjädern problemet sitter. Kraften bromsas i löpverket som ger mindre kraft till reglaget.

Förr i tiden gjorde vissa urmakare istället för att serva hela uret sätta i en kraftigare fjäder istället så den kunde gå lite längre. Visst kunde uret gå längre utan service men gick dåligt och resulterade i större slitage. När man väl servade klockan fick man en amplitud på över 360 grader vilket innebär att liverstenen i balansen slår i sidan på gaffelhornet på gånghaken och ja, det blev totalknas.
Okej, då förstår jag bättre hur det hela hänger ihop. Stort tack för att du tog dig tid att förklara!
 
Läste på ännu mera efter ditt svar (tack!); har jag förstått det rätt att en sliten fjäder kan resultera i låg amplitud? Förstod ditt svar som att låg amplitud kan leda till kortare kraftreserv, missuppfattade jag då?

Jag förstår att en service alltid är att föredra i såna här situationer - om fjärdern är sliten lär väl det vara en indikation på att det är tid för service och om man ändå plockar ner delar av klockan för att komma åt fjädern så bör man ju också serva verket, vilket ju är enda sättet att säkerställa att verket går som det ska utan andra fel man kan ha missat. Vill bara försöka förstå sambandet mellan kraftreserven och amplituden utöver att sliten fjäder kan innebära låg amplitud.
Om verket är smutsigt blir amplituden lägre. Allting går tyngre. Ofta är det olja i fjäderhustrumman som torkat och ger både en sämre amplitud och gångreserv . Kanske orkar den inte gå hela vägen ut heller . 7751 kan man tänka att delar i uppdraget går tungt. Smutsiga vändhjul och kanske slitna delar ? Som gör att fjädern aldrig blir helt uppdragen . Nyare fjädrar är klart mycket bättre än tex den som troligen sitter i Landeron verket. Vilken troligen tappat spänsten en del.
 
Urverket hemma och jag tänkte att jag skulle göra det själv. Precis letat verkskruv på golvet i en timme utan resultat :hilarious: men jag har en fråga angående tavlan och visare... Under urtavlan i mitten så finns det som ''fjädrar'' på kugghjulet som drar runt visarna.
IMG_20190502_195113.jpg
Dvs tavlan måste ha konstant tryck hela tiden då tavelfötterna (rätt ord?) inte fäster. Timvisaren går runt fint men tar i zenith-loggan, sitter timvisaren rätt?
IMG_20190502_193646.jpg
 
Urverket hemma och jag tänkte att jag skulle göra det själv. Precis letat verkskruv på golvet i en timme utan resultat :hilarious: men jag har en fråga angående tavlan och visare... Under urtavlan i mitten så finns det som ''fjädrar'' på kugghjulet som drar runt visarna. Dvs tavlan måste ha konstant tryck hela tiden då tavelfötterna (rätt ord?) inte fäster. Timvisaren går runt fint men tar i zenith-loggan, sitter timvisaren rätt?
IMG_20190502_193646.jpg
Du har monterat timvisaren alldeles för långt ned. Försök montera den jämns med timröret.
 
Urverket hemma och jag tänkte att jag skulle göra det själv. Precis letat verkskruv på golvet i en timme utan resultat :hilarious: men jag har en fråga angående tavlan och visare... Under urtavlan i mitten så finns det som ''fjädrar'' på kugghjulet som drar runt visarna.
IMG_20190502_195113.jpg
Dvs tavlan måste ha konstant tryck hela tiden då tavelfötterna (rätt ord?) inte fäster. Timvisaren går runt fint men tar i zenith-loggan, sitter timvisaren rätt?
IMG_20190502_193646.jpg
Det du kallar fjäder på timhjulet är en distans för att timhjulet inte ska kunna förlora sitt ingrepp vilket skulle leda till att visarna blir osynkade. Ofta har det en form som din eller som en rund, tunn mässingsskiva. Finns inte den kan timröret röra sig i höjdled.
 
Det du kallar fjäder på timhjulet är en distans för att timhjulet inte ska kunna förlora sitt ingrepp vilket skulle leda till att visarna blir osynkade. Ofta har det en form som din eller som en rund, tunn mässingsskiva. Finns inte den kan timröret röra sig i höjdled.
Se där ja, kul att lära sig! Nu är verket ingång och går iaf. Blir ett nytt glas, packningar och kanske byta datumskiva + en ny skruv hos urmakare :) roligt att ha gjort så mycket jag kunnat på arvegods. Detta kan vara KS mysigaste tråd!!
 
Nej, det är inte i fjädern problemet sitter. Kraften bromsas i löpverket som ger mindre kraft till reglaget.

Förr i tiden gjorde vissa urmakare istället för att serva hela uret sätta i en kraftigare fjäder istället så den kunde gå lite längre. Visst kunde uret gå längre utan service men gick dåligt och resulterade i större slitage. När man väl servade klockan fick man en amplitud på över 360 grader vilket innebär att liverstenen i balansen slår i sidan på gaffelhornet på gånghaken och ja, det blev totalknas.
Eller plocka bort en eller två skruvar på balanshjulet . Finns många trix.
 
All right, tack igen för svar!
Liten följdfråga: om verket är "trögt" (friktion, smuts, torra oljor), borde det inte innebära att kraften i fjädern släpps ut långsammare, och gångreserven inte borde påverkas så mycket, utan snarare resultera i låg amplitud bara?
Stämmer nog till viss del. Därför kan man inte säga att om gångreserven är bra så funkar verket bra.
 
Nu är jag tillbaka med mitt eviga frågande. Klockan har nu forstat sig två timmar på tio timmar, men efter de fyra timmar som jag var vaken så gick den rätt. Det verkar som att minut och sekund går rätt så den stora frågan är om det är som @JohanSA sa här ovan:
''Det du kallar fjäder på timhjulet är en distans för att timhjulet inte ska kunna förlora sitt ingrepp vilket skulle leda till att visarna blir osynkade.''

Men kan den ens forta sig då?
 
Nu är jag tillbaka med mitt eviga frågande. Klockan har nu forstat sig två timmar på tio timmar, men efter de fyra timmar som jag var vaken så gick den rätt. Det verkar som att minut och sekund går rätt så den stora frågan är om det är som @JohanSA sa här ovan:
''Det du kallar fjäder på timhjulet är en distans för att timhjulet inte ska kunna förlora sitt ingrepp vilket skulle leda till att visarna blir osynkade.''

Men kan den ens forta sig då?

Är visarna synkade?
 
Säkert en dum fråga, men hittar ingen riktig info om detta på webben. Behöver man en tätningsring för att få ett plexi tätt mot boetten? Till skillnad från ett hårt safirglas flexar väl plexit något och fungerar kanske som en tätning på egen hand? Ni som servat klockor med plexi kanske vet hur de brukar se ut :)
 
Säkert en dum fråga, men hittar ingen riktig info om detta på webben. Behöver man en tätningsring för att få ett plexi tätt mot boetten? Till skillnad från ett hårt safirglas flexar väl plexit något och fungerar kanske som en tätning på egen hand? Ni som servat klockor med plexi kanske vet hur de brukar se ut :)
Normalt sett inte. Som du säger så flexar plexit lite. Det brukar vara nån tiondel större glas och så pressar man in det. Sen vet jag inte om det funkar alltid om du tänkt byta safir glaset till ett plexi. Det måste vara tillräckligt hög kant så det sitter kvar.
 
Normalt sett inte. Som du säger så flexar plexit lite. Det brukar vara nån tiondel större glas och så pressar man in det. Sen vet jag inte om det funkar alltid om du tänkt byta safir glaset till ett plexi. Det måste vara tillräckligt hög kant så det sitter kvar.
Tack för hjälpen! Det är till ett eget litet klockbyggarprojekt så vill främst ha teorin klar inför cadandet. Kikar på cousins och ser att det finns acrylics både med och utan tension ring. Finns det någon för/nackdel med att välja det ena eller andra? Vad jag förstått ska tension ringen hindra plexit från att tappa form över tid och borde därför vara att föredra? Klarar man sig med nedan verktyg för att pressa ihop ett plexi med tension ring? (Lånad bild)
tools.gif
 
  • Like
Reactions: Beo
Tack för hjälpen! Det är till ett eget litet klockbyggarprojekt så vill främst ha teorin klar inför cadandet. Kikar på cousins och ser att det finns acrylics både med och utan tension ring. Finns det någon för/nackdel med att välja det ena eller andra? Vad jag förstått ska tension ringen hindra plexit från att tappa form över tid och borde därför vara att föredra? Klarar man sig med nedan verktyg för att pressa ihop ett plexi med tension ring? (Lånad bild)
tools.gif
App app!kör inte klo till glas med tension ring,för då får du som jag köpa nytt glas:p jag nöp av glaset nämligen fle såna glas pressas i med glaspress!:)
 
Tack för hjälpen! Det är till ett eget litet klockbyggarprojekt så vill främst ha teorin klar inför cadandet. Kikar på cousins och ser att det finns acrylics både med och utan tension ring. Finns det någon för/nackdel med att välja det ena eller andra? Vad jag förstått ska tension ringen hindra plexit från att tappa form över tid och borde därför vara att föredra? Klarar man sig med nedan verktyg för att pressa ihop ett plexi med tension ring? (Lånad bild)
tools.gif
Som Beo skrev tror jag inte du lyckas att klämma ihop ett glas med tension ring med en glasklo . Då behöver man en press. finns säkert olika anledningar till att man har tension ring. Ibland vilar tavlan och verket på ringen . Ibland döljer det skarven mellan boett och tavla. En anledning är nog att ett glas med ring sitter tightare och är tätare än ett utan . Glas till dykare brukar ofta har ring.
 
Vad tror ni, är detta bös som går att städa bort eller är det tavlan som är skadad och går alltså inte att göra något åt? :)
AE3F5FD4-2475-4B03-A5ED-4EDCF492CB07.jpeg
56C47EAB-9B69-4C4A-A977-E8E47ED1D807.jpeg
616F3563-5283-424C-BF55-71CD5637DE39.jpeg
 
Säkert en dum fråga, men hittar ingen riktig info om detta på webben. Behöver man en tätningsring för att få ett plexi tätt mot boetten? Till skillnad från ett hårt safirglas flexar väl plexit något och fungerar kanske som en tätning på egen hand? Ni som servat klockor med plexi kanske vet hur de brukar se ut :)
Vet inget om normala klockor, men på en g-shock som jag bytte glas på satt det en packning mellan plexit och boetten.
På bilden sitter det kvar en solpanel i boetten.
IMG_20190423_185510.jpg
 
Började fixa med Dugena Monza som jag ropade in på BCFs-auktionen. Tack till @Pete11 som skänkte den!

Behöver dock hjäp med att få bakboetten att fästa. Hur gör ni när bakboetten går att ta av med nageln! Finns det något smidigt sätt att böja ut flänsen/kanten och få den att fästa igen. Går det att använda glaspressen med lagom stor konvex "kudde"? Det är en tryckboett alltså.
20-jpg.1105502


Kanske inte i trä då, utan metall.
upload_2019-5-6_11-32-30.png
 
Tips på mer än tops och Rodico som kan funka mot dessa små prickar?
IMG_20190506_190538.jpg

Tråkigt svar. Nej.

Jag har lyckats tvätta tavlor i de fall det är den gamla lacken som ger ett fläckigt utseende. "Lyckat" i den mening att tavlan ser ren ut. Den har ju dock både tappat lack och patina efter tvätten.

Det som komplicerar ytterligare i ditt fall att prickarna är runt trycket. Ger du på dig med något grövre lär trycket förgås illa kvickt.

Många har testat och misslyckats. Man står där till slut med rent själlöst skrot.
 
Tråkigt svar. Nej.

Jag har lyckats tvätta tavlor i de fall det är den gamla lacken som ger ett fläckigt utseende. "Lyckat" i den mening att tavlan ser ren ut. Den har ju dock både tappat lack och patina efter tvätten.

Det som komplicerar ytterligare i ditt fall att prickarna är runt trycket. Ger du på dig med något grövre lär trycket förgås illa kvickt.

Många har testat och misslyckats. Man står där till slut med rent själlöst skrot.
Ok tack!
Det är ganska subtila prickar som knappt syns beroende på ljus och vinklar, så inte värt att ta onödiga risker. Lite synd bara då klockan och tavlan i övrigt är i det närmaste perfekt (bortsett från visare)

IMG_20190507_082822.jpg

Bild ovan typ maximal exponering.
IMG_20190507_082500.jpg
IMG_20190507_072631.jpg

Synd mkt mindre i solljus eller i annan vinkel än rakt på med släpljus/mulet dagsljus..

Edit. Tror kanske jag lyckades reducera prickarna lite med Rodico ocj tops igår trots allt...
 
Tillbaka
Topp