• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Ok tack!
Det är ganska subtila prickar som knappt syns beroende på ljus och vinklar, så inte värt att ta onödiga risker. Lite synd bara då klockan och tavlan i övrigt är i det närmaste perfekt (bortsett från visare)

IMG_20190507_082822.jpg

Bild ovan typ maximal exponering.
IMG_20190507_082500.jpg
IMG_20190507_072631.jpg

Synd mkt mindre i solljus eller i annan vinkel än rakt på med släpljus/mulet dagsljus..

Edit. Tror kanske jag lyckades reducera prickarna lite med Rodico ocj tops igår trots allt...
Superfin klocka, riskera inget :)

Började fixa med Dugena Monza som jag ropade in på BCFs-auktionen. Tack till @Pete11 som skänkte den!

Behöver dock hjäp med att få bakboetten att fästa. Hur gör ni när bakboetten går att ta av med nageln! Finns det något smidigt sätt att böja ut flänsen/kanten och få den att fästa igen. Går det att använda glaspressen med lagom stor konvex "kudde"? Det är en tryckboett alltså.
20-jpg.1105502

Kanske inte i trä då, utan metall.
upload_2019-5-6_11-32-30.png
Går det kanske böja till över en rund kudde och nåt som pressar i ytterkanten . Beror lite på hur locket ser ut . En rak kudde kan funka oxå .

Går det kanske böja till över en rund kudde och nåt som pressar i ytterkanten . Beror lite på hur locket ser ut . En rak kudde kan funka oxå .
Är inne på två lösningar just nu.

1. Trycka ut flänsen/kanten på boetten. Har dock varit svårt att hitta någon som passa för att få en jämn fördelning runt hela kanten när jag ska trycka. Svårt att hitta rätt storlek på kudde/tryckdon helt enkelt.

2. Är att kupa bakboetten något och på så sätt minska omkretsen för att få det att fästa. Men det känns inte bra att kupa en helt plan bakboett.

Tips på mer än tops och Rodico som kan funka mot dessa små prickar?
IMG_20190506_190538.jpg

Blir lite OT här nu, men finns det två varianter av sekundvisare till dessa? Ser oftast varianter med längre sekund som når indexen än den som du har men så ibland ser man de där kortare varianterna. Är det produktionsår som styr eller något annat?

Blir lite OT här nu, men finns det två varianter av sekundvisare till dessa? Ser oftast varianter med längre sekund som når indexen än den som du har men så ibland ser man de där kortare varianterna. Är det produktionsår som styr eller något annat?
Denna behöver nya visare (utom datum)

Är inne på två lösningar just nu.

1. Trycka ut flänsen/kanten på boetten. Har dock varit svårt att hitta någon som passa för att få en jämn fördelning runt hela kanten när jag ska trycka. Svårt att hitta rätt storlek på kudde/tryckdon helt enkelt.

2. Är att kupa bakboetten något och på så sätt minska omkretsen för att få det att fästa. Men det känns inte bra att kupa en helt plan bakboett.
Har du nån bild på baklocket?

Jag tror att alla ska ha sekundvisare som når index, alltså längre än den ovan.
Men just av den modellen som @ANALOGUE har jag sett flera exemplar som har kort sekundvisare, men då har också de flesta haft misstänkt utbytta visare också.

Men det kan också skilja modellerna åt, om jag inte är helt ute och cyklar är ju denna en av de senare modellerna.

Jag tror att alla ska ha sekundvisare som når index, alltså längre än den ovan.
Men just av den modellen som @ANALOGUE har jag sett flera exemplar som har kort sekundvisare, men då har också de flesta haft misstänkt utbytta visare också.

Men det kan också skilja modellerna åt, om jag inte är helt ute och cyklar är ju denna en av de senare modellerna.
Jag tror alltså min är fel om det var oklart. Tror du att den är rätt?

Mitt svar var till @Dondon som frågade hur sekundvisaren skulle se ut.
Jag håller med dig och tror att din är fel men är inte helt säker då jag sett flera exemplar av din modell som har korta :)

Jo jag har sett flera med kortare också och de ser alltid likadana ut upplever jag, därav min fundering. Kanske är någon after market från förr eller sitter du på någon info här @Martin Lovasz ?

Några tips på hur man får upp baklocket på en vintage som sitter som berget?
Har en bra gummiboll som fungerar på de allra flesta skruvade baklock.
Har även testat att värma lite runt locket men utan resultat!
E07F349D-FF20-4D2C-A1EF-678318BF834E.jpeg

Tillbaka
Topp