rogart-63
Pandion
Aceton löser superlim.Tack, ska testa det. Får man lätt bort superlimmet från baklocket sen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Aceton löser superlim.Tack, ska testa det. Får man lätt bort superlimmet från baklocket sen?
Tack för försöket, och du kan ju inte ha allt Jagar vidare..Det var värre det. Ingen 395 bom . Har inte så mycket Felsa delar tyvärr.
Har fått tag på annan tavla!Tycker det blev bra . Tills du hittar en tavla .
Den blåa är till för att slipa guld.Jag korspostar skamlöst då jag tror att frågan passar bättre och gensvaret är större här.
Hur får man enklast bort en tunn guldplätering? Jag har precis fått hem en klocka i stål med tunn och sliten plätering kring glasringen som jag skulle vilja ta bort och därmed få fram det underliggande stålet.
Jag har sökt en del och vad jag kunnat läsa mig till så verkar det inte gå att påverka guld med hjälp av kemikalier (nåja, vissa superstarka kemikalier kunde eventuellt fungera men knappast något man har hemma) och att ihärdig polering är lösningen men vad ska man använda? Jag vill ju inte slakta stålet även om det säkert går att putsa upp i efterhand med cape cod eller liknande.
Jag korspostar skamlöst då jag tror att frågan passar bättre och gensvaret är större här.
Hur får man enklast bort en tunn guldplätering? Jag har precis fått hem en klocka i stål med tunn och sliten plätering kring glasringen som jag skulle vilja ta bort och därmed få fram det underliggande stålet.
Jag har sökt en del och vad jag kunnat läsa mig till så verkar det inte gå att påverka guld med hjälp av kemikalier (nåja, vissa superstarka kemikalier kunde eventuellt fungera men knappast något man har hemma) och att ihärdig polering är lösningen men vad ska man använda? Jag vill ju inte slakta stålet även om det säkert går att putsa upp i efterhand med cape cod eller liknande.
Det går helt klart att slipa och polera bort guldet men det kräver rätt maskiner också. Blå Dialux kanske inte räcker, jag skulle använda något skarpare, iaf till att börja med. Det kan ibland vara rätt många micron guld på stålet och då blir det blir mycket nötande, jag vet det med säkerhet.Den blåa är till för att slipa guld.
https://www.cousinsuk.com/product/dialux-rouges
Tack!Den blåa är till för att slipa guld.
https://www.cousinsuk.com/product/dialux-rouges
Det är en klocka av modell billigare så förhoppningsvis är beläggningen väldigt tunn, den ser i varje fall ut att vara det och en stor del ser ut att redan vara naturligt nedsliten. Man kanske skulle börja med grå/orange innan man går ner på finare puts?Det går helt klart att slipa och polera bort guldet men det kräver rätt maskiner också. Blå Dialux kanske inte räcker, jag skulle använda något skarpare, iaf till att börja med. Det kan ibland vara rätt många micron guld på stålet och då blir det blir mycket nötande, jag vet det med säkerhet.
Då kan det också bli vanskligt att få till det snyggt och bra på frihand, speciellt om du kanske använder en Dremel eller nån sån maskin. ...Bara så du vet. En alternativ lösning kan vara att nickla glasringen, beror lite på hur mycket du tänkt använda klockan.
Säkert har jag nåt. Eller om jag gjort slut på dom Ska kolla . Det är väl den varianten med friktiondriv på centrumhjulet. Går att klämma till med en tunn tång eller nagelavbitare.Håller på med en av BCF-klockorna jag vann, en Tissnis med AS 1951 verk, och ser att minutrör och centrumhjul gjort sitt. Någon fixare som möjligen har delarna, eller ett skrotverk att sälja?
Ser riktigt slitet ut på båda håll, och ser ut som om någon försökt den varianten tidigare då minutröret är ovalt i håletSäkert har jag nåt. Eller om jag gjort slut på dom Ska kolla . Det är väl den varianten med friktiondriv på centrumhjulet. Går att klämma till med en tunn tång eller nagelavbitare.
1951 har en friktionsdriv som sitter på transporthjulstappen.Säkert har jag nåt. Eller om jag gjort slut på dom Ska kolla . Det är väl den varianten med friktiondriv på centrumhjulet. Går att klämma till med en tunn tång eller nagelavbitare.
Är det ett annat namn för "tredje hjulet"?1951 har en friktionsdriv som sitter på transporthjulstappen.
Hitta bara ett hjul . Drivet har jag tagit redan . Ska leta lite tror jag har mer skrot 1950 liggande . Skitkontruktion det där . Brukar vara ovalt så det är inget fel tror jag . Men det ska klämma åt riktigt .Ser riktigt slitet ut på båda håll, och ser ut som om någon försökt den varianten tidigare då minutröret är ovalt i hålet
Du kan se friktionsdriven från tavelsidan, sitter nära visarställmekanismen och har en liten midja som kan klämmas åt. Väldigt vanligt att den blir slapp på gamla AS-verk.Är det ett annat namn för "tredje hjulet"?
Haha. Har aldrig skruvat i ett dylikt tidigare, men säger du det så är det säkert så. Haha.Hitta bara ett hjul . Drivet har jag tagit redan . Ska leta lite tror jag har mer skrot 1950 liggande . Skitkontruktion det där .
Tack för tipset! Får kolla upp dettaDu kan se friktionsdriven från tavelsidan, sitter nära visarställmekanismen och har en liten midja som kan klämmas åt. Väldigt vanligt att den blir slapp på gamla AS-verk.
Är det detta du menar? Och ska det även vara friktion på minutröret?Du kan se friktionsdriven från tavelsidan, sitter nära visarställmekanismen och har en liten midja som kan klämmas åt. Väldigt vanligt att den blir slapp på gamla AS-verk.
Den jag menar ja. Nej, det är bara där visarfriktionen är.Är det detta du menar? Och ska det även vara friktion på minutröret?
Tack för snabbt svar!!Den jag menar ja. Nej, det är bara där visarfriktionen är.
Det är inte helt ovanligt faktiskt. Samma typ av visarfriktion finner vi i ETA 7750.Tack för snabbt svar!!
Här verkar det vara tvärt om......
Och Zodiac 72 och AS 1783 mfl . Hade en Zodiac i veckan som var väldigt sliten och tilltryckt. Ibland finns det ingen krage som på AS verken utan bara ett tunt rör. Som kläms ihop och blir ovalt . AS verken är lättare att klämma till då kragen gör att det inte blir lika lätt missformat. Men är svårare att komma åt.Det är inte helt ovanligt faktiskt. Samma typ av visarfriktion finner vi i ETA 7750.
Ska bara vara friktion på drivet. Den gröna ringen. Minutröret så löpa fritt. Har man klämt till den så blir det knas. Det röret sitter nämligen i bottenplattan. Som på ETA verken. Lagom motstånd och så brukar jag lägga lite fett. Annars slits den ut väldigt snabbt.Är det detta du menar? Och ska det även vara friktion på minutröret?
Det är inte helt ovanligt faktiskt. Samma typ av visarfriktion finner vi i ETA 7750.
Då kanske jag får till det med befintliga delar. Får bli morgondagens fix o trixSka bara vara friktion på drivet. Den gröna ringen. Minutröret så löpa fritt. Har man klämt till den så blir det knas. Det röret sitter nämligen i bottenplattan. Som på ETA verken. Lagom motstånd och så brukar jag lägga lite fett. Annars slits den ut väldigt snabbt.
Tack för tipset!Borde vara lättare att hitta ett AS 1800 som då har samma mekaniska konstruktion. Observera att de urverk som istället är märkta ST 1800/1950 är samma urverk.