• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Nån som har en Bulova 11 Blacd balans eller balansaxel liggande? Funkar i värsta fall med en balans utan spiral även om det inte är optimalt.
 
Tycker det blev bra . Tills du hittar en tavla .
Har fått tag på annan tavla!
Mycket patina, men det gillar jag!
Köpte tavlan av Mikael på Urdelar.se
och rengjorde den mycket varsamt!
49B1BFA4-A984-4A68-A421-CF3BFC41DFE1.jpeg
 
Jag korspostar skamlöst då jag tror att frågan passar bättre och gensvaret är större här. ;)

Hur får man enklast bort en tunn guldplätering? Jag har precis fått hem en klocka i stål med tunn och sliten plätering kring glasringen som jag skulle vilja ta bort och därmed få fram det underliggande stålet.

Jag har sökt en del och vad jag kunnat läsa mig till så verkar det inte gå att påverka guld med hjälp av kemikalier (nåja, vissa superstarka kemikalier kunde eventuellt fungera men knappast något man har hemma) och att ihärdig polering är lösningen men vad ska man använda? Jag vill ju inte slakta stålet även om det säkert går att putsa upp i efterhand med cape cod eller liknande.
 
Dagens fix blev att slutföra service och reparation på en Lagonda som jag köpte häromdagen. Märkte när jag skulle slacka fjädern att någonting kärvade och inte stod rätt till i urverket och det visade sig vara ena tappen på tredje hjulets axel som var av. Hjulet byttes men jag lyckades såklart sprätta iväg en mikroskopiskt liten skruv under ihopmonteringen. Tack vare stor generositet från @rogart-63 damp det ner ett paket i brevlådan som löste det problemet så nu är allt ihopsatt och fungerande igen.

Det felande hjulet till vänster:
1DD5E016-224F-4DEA-B732-A126BD33B82A.jpeg


Delar från @rogart-63, tackar ödmjukast:
8BB780FA-7045-4C16-BAFA-93D52C974423.jpeg


Urtavlan på denna är i nästintill nyskick. Stor skillnad mot min andra Lagonda Världsmästare som är ordentligt patinerad...
Färdigt resultat:
CC713A57-86DB-41B1-BD5F-0D6200BD1C01.jpeg
 
Förlängde länken och flyttade spännet en länkbit på min explorer. Inser efter en dag att jag använt Loctite 270 isf 222 dvs stark isf svag för skruvsäkring.
Efter lite googlande så löste det sig utan minsta problem. Av med länken och in i ugnen på 300 grader i en kvart. Samtliga skruvar lossade utan minsta motstånd och missöden. Efter att ha tvättat skruvarna med aceton så är de nu säkrade med Loctite 222 som det ska vara.
Allt lugnt och nu har jag flyttat bort 270 långt från klocklådan.
 
Senast ändrad:
Jag korspostar skamlöst då jag tror att frågan passar bättre och gensvaret är större här. ;)

Hur får man enklast bort en tunn guldplätering? Jag har precis fått hem en klocka i stål med tunn och sliten plätering kring glasringen som jag skulle vilja ta bort och därmed få fram det underliggande stålet.

Jag har sökt en del och vad jag kunnat läsa mig till så verkar det inte gå att påverka guld med hjälp av kemikalier (nåja, vissa superstarka kemikalier kunde eventuellt fungera men knappast något man har hemma) och att ihärdig polering är lösningen men vad ska man använda? Jag vill ju inte slakta stålet även om det säkert går att putsa upp i efterhand med cape cod eller liknande.
Den blåa är till för att slipa guld.
https://www.cousinsuk.com/product/dialux-rouges
 
Jag korspostar skamlöst då jag tror att frågan passar bättre och gensvaret är större här. ;)

Hur får man enklast bort en tunn guldplätering? Jag har precis fått hem en klocka i stål med tunn och sliten plätering kring glasringen som jag skulle vilja ta bort och därmed få fram det underliggande stålet.

Jag har sökt en del och vad jag kunnat läsa mig till så verkar det inte gå att påverka guld med hjälp av kemikalier (nåja, vissa superstarka kemikalier kunde eventuellt fungera men knappast något man har hemma) och att ihärdig polering är lösningen men vad ska man använda? Jag vill ju inte slakta stålet även om det säkert går att putsa upp i efterhand med cape cod eller liknande.

Det går helt klart att slipa och polera bort guldet men det kräver rätt maskiner också. Blå Dialux kanske inte räcker, jag skulle använda något skarpare, iaf till att börja med. Det kan ibland vara rätt många micron guld på stålet och då blir det blir mycket nötande, jag vet det med säkerhet. ;)
Då kan det också bli vanskligt att få till det snyggt och bra på frihand, speciellt om du kanske använder en Dremel eller nån sån maskin. ...Bara så du vet. :) En alternativ lösning kan vara att nickla glasringen, beror lite på hur mycket du tänkt använda klockan.
 
Tack!
Det går helt klart att slipa och polera bort guldet men det kräver rätt maskiner också. Blå Dialux kanske inte räcker, jag skulle använda något skarpare, iaf till att börja med. Det kan ibland vara rätt många micron guld på stålet och då blir det blir mycket nötande, jag vet det med säkerhet. ;)
Då kan det också bli vanskligt att få till det snyggt och bra på frihand, speciellt om du kanske använder en Dremel eller nån sån maskin. ...Bara så du vet. :) En alternativ lösning kan vara att nickla glasringen, beror lite på hur mycket du tänkt använda klockan.
Det är en klocka av modell billigare så förhoppningsvis är beläggningen väldigt tunn, den ser i varje fall ut att vara det och en stor del ser ut att redan vara naturligt nedsliten. Man kanske skulle börja med grå/orange innan man går ner på finare puts?

Om inte annat så kan det ju vara ett nyttigt prov på tålamod att nöta ner det... ;)
 
Håller på med en av BCF-klockorna jag vann, en Tissnis med AS 1951 verk, och ser att minutrör och centrumhjul gjort sitt. Någon fixare som möjligen har delarna, eller ett skrotverk att sälja?
 
Håller på med en av BCF-klockorna jag vann, en Tissnis med AS 1951 verk, och ser att minutrör och centrumhjul gjort sitt. Någon fixare som möjligen har delarna, eller ett skrotverk att sälja?
Säkert har jag nåt. Eller om jag gjort slut på dom :( Ska kolla . Det är väl den varianten med friktiondriv på centrumhjulet. Går att klämma till med en tunn tång eller nagelavbitare.
 
Det är inte helt ovanligt faktiskt. Samma typ av visarfriktion finner vi i ETA 7750.
Och Zodiac 72 och AS 1783 mfl . Hade en Zodiac i veckan som var väldigt sliten och tilltryckt. Ibland finns det ingen krage som på AS verken utan bara ett tunt rör. Som kläms ihop och blir ovalt . AS verken är lättare att klämma till då kragen gör att det inte blir lika lätt missformat. Men är svårare att komma åt.
 
Är det detta du menar? Och ska det även vara friktion på minutröret?
9EEEC9B6-204A-4F72-94BF-D8BECB884802.jpeg
Ska bara vara friktion på drivet. Den gröna ringen. Minutröret så löpa fritt. Har man klämt till den så blir det knas. Det röret sitter nämligen i bottenplattan. Som på ETA verken. Lagom motstånd och så brukar jag lägga lite fett. Annars slits den ut väldigt snabbt.
 
Det är inte helt ovanligt faktiskt. Samma typ av visarfriktion finner vi i ETA 7750.

Ska bara vara friktion på drivet. Den gröna ringen. Minutröret så löpa fritt. Har man klämt till den så blir det knas. Det röret sitter nämligen i bottenplattan. Som på ETA verken. Lagom motstånd och så brukar jag lägga lite fett. Annars slits den ut väldigt snabbt.
Då kanske jag får till det med befintliga delar. Får bli morgondagens fix o trix:)
Tack för all hjälp, och att ni delar er kunskap!!
 
Borde vara lättare att hitta ett AS 1800 som då har samma mekaniska konstruktion. Observera att de urverk som istället är märkta ST 1800/1950 är samma urverk.
 
Tillbaka
Topp