• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Tja! Nu har jag slitit mitt hår ett tag över ett certina cal 25-36 som efter tvätt tickar på bra i knappt 30s sen stopp- Rör man fjäderhusset tickar den på ett tag igen sen stopp. Det är glapp och fjäderhuset har fär mkt spelrum av någon anledning. Jag misstänker att basplattan är bytt till ett 25-35 men enligt Certina ska det inte vara någon skillnad på dessa delar mellan calibrarna.. blir inte klok. Någon som har ett 25-36 att sälja mig?? TACK!

Fjädertrumman är en av delarna som inte är samma mellan kalibrarna. Skulle tro att det är samma trumma på den mindre 23-36 dock.

Har för mig att jag letade efter ett ledigt urverk inte så länge sedan men skall kolla igen.

Första påsen jag tittade hade rätt delar...

0052.jpg

Det mesta från ett kaliber 25-36 huller om buller man något går säkert att använda.

Fjädertrumman är en av delarna som inte är samma mellan kalibrarna. Skulle tro att det är samma trumma på den mindre 23-36 dock.

Har för mig att jag letade efter ett ledigt urverk inte så länge sedan men skall kolla igen.
Tack! Men kolla på det här. På 25-36 är det fritt runt fjäderhuset både på bottwnpkatta och brygga. Men på min platta går det runt fjäderhuset vilket gör att jag misstänker att den är feån en 25-35 eller liknande. Alltid svårt tycker jag att veta vilka kalibrar som delar delar även fast jag har Certinakatalogen i fysisk form för detta :)
IMG_20190628_201105__01.jpg

Screenshot_20190628-201231__01.jpg

Hmm men din bottenplatta ser oxå ut sådär med ring runt fjäderhuset. Det förra 25-36 jag serva åt en forummedlem hade inte det. Det kanske kom i både utformanden precis som så mkt annat!

Next level shit, grymt jag har verktygen för det men inte själva lagrena. Vet du var man får tag på sånna? Finns det på cousins? Kanske inte har skillsen heller men är ju kul med nya saker! :)
Rubinlager i den storleken är svårt att få tag på, verkmästarna brukar ha men kostar därefter. Jag brukar använda mässingsbussningar som jag svarvar till rätt storlek. Klurigt och tidskrävande men håller ett par decennier.
Har man inte möjlighet är det mest tidssparande att byta till bättre brygga. Verkar vara ordentligt slitet i ditt fall.

Rubinlager i den storleken är svårt att få tag på, verkmästarna brukar ha men kostar därefter. Jag brukar använda mässingsbussningar som jag svarvar till rätt storlek. Klurigt och tidskrävande men håller ett par decennier.
Har man inte möjlighet är det mest tidssparande att byta till bättre brygga. Verkar vara ordentligt slitet i ditt fall.
Grymt, tack för info! Hade jag servat fler ur än vad jag gör är det nog den bästa lösningen eller när det inte går att hitta delar alt delarna e svindyra. I Certinas fall brukar det gå att hitta delar så denna får nog en annan brygga! Tack

Tillbaka
Topp