• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Martin Lovasz

Audemars
Nä men jag som tycker det är en feöjd att mecka ds jämfört med mkt annat. Tycker generellt de är i bra skick innuti och verken e ju kalas!
Tycker jag med men inte de jag fick pussla med. :doctor:

Överdriver givetvis en del då det bara blev för mycket.

Fast en sak som nära nog är universell är att då de har gummiupphängning går de ofta nära på som de var nya när de är servade.
 

Martin Lovasz

Audemars
Glaset var inte sprucket i kanten utan det var en tryckskada så jag tog en pincett och gröpte ur skadan och sedan polerade jag me Polywatch.

0042.jpg


Första poleringsomgången gjorde grovjobbet. Glaset var torrt och sprött så då tar det ca 20 minuter att massera tillbaks det till ett mjukare tillstånd och då försvann det värsta, nu är det bara lite gropas kvar men det tar jag i morgon. En sak som Polywatch är ypperlig till är att ta bort den gråa hinnan som man får på stålboetter och i normala fall låter jag det vara men här var hinna så tjock att det såg för grått ut.

Om några dagar får den tillbaks en fin hinna så den inte blänker längre.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Trillade ner en Yema idag. Spontanklick på nätet, vintage är ju inte riktigt min grej om det inte sitter ett batteri i :) Men nu när jag kikat närmare på den så kom jag fram till att jag gillar den och nu till min fråga. Då det inte rör sig om några jättepengar, kan man tvätta tavlan tror ni och i så fall med vad? Sen verkar boetten vara av någon kompressorvariant så den har jag inte lyckats få upp än, men om det skulle gå att fixa till tavlan lite själv kan man ju göra ett försök till :) Jag vet inte heller vad det sitter för verk i, och därmed vet jag inte heller vilken lift angle det är, men när jag lät den ticka en stund i timegraphern visade den +4sek och 280gradet i amplitud. Det betyder kanske att den är värd och rädda? Input mottages tacksamt :)
01A5EFB2-49FA-47E4-8DF7-746532CD7C50.jpeg
9DFAB048-E0DE-41B9-A8E4-FA57336B695A.jpeg
 

rogart-63

Patek
Trillade ner en Yema idag. Spontanklick på nätet, vintage är ju inte riktigt min grej om det inte sitter ett batteri i :) Men nu när jag kikat närmare på den så kom jag fram till att jag gillar den och nu till min fråga. Då det inte rör sig om några jättepengar, kan man tvätta tavlan tror ni och i så fall med vad? Sen verkar boetten vara av någon kompressorvariant så den har jag inte lyckats få upp än, men om det skulle gå att fixa till tavlan lite själv kan man ju göra ett försök till :) Jag vet inte heller vad det sitter för verk i, och därmed vet jag inte heller vilken lift angle det är, men när jag lät den ticka en stund i timegraphern visade den +4sek och 280gradet i amplitud. Det betyder kanske att den är värd och rädda? Input mottages tacksamt :)
01A5EFB2-49FA-47E4-8DF7-746532CD7C50.jpeg
9DFAB048-E0DE-41B9-A8E4-FA57336B695A.jpeg
Kan vara ett Cupillard 233 verk .
 

Martin Lovasz

Audemars
Hade det varit en Certina hade jag sagt NEJ!!! Nu vet inte jag vilka lacker Yema använde då många använder lacker som inte tar skada av vatten så det är på egen risk du tvättar tavlan men börja först med att rulla en liten boll med Rodico över tavlan och se vad den plockar bort.

Var någon gammal urmakare som fick den frågan och svaret var att det enda fukt man vågar röra tavlan med är lite spott.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor

Hade det varit en Certina hade jag sagt NEJ!!! Nu vet inte jag vilka lacker Yema använde då många använder lacker som inte tar skada av vatten så det är på egen risk du tvättar tavlan men börja först med att rulla en liten boll med Rodico över tavlan och se vad den plockar bort.

Var någon gammal urmakare som fick den frågan och svaret var att det enda fukt man vågar röra tavlan med är lite spott.

Stort tack för input :) Får se om jag ens får upp den eller om jag skall låta den vara.
 

Martin Lovasz

Audemars
Du är Candino dykaren nästan klar (ser ut som en fiber under glaset så en närmare titt och borttagning. :)

0044.jpg

Glaset är lite knaggligt runt kanterna men sådant gillar vi. Hade större problem med donator än vad jag trodde då jag tydligen sålt ett par ETA 2783 urverk men det löste sig till slut. Vill gärna få tag i en uppsättning finare skruvar dock.

Hade problem med att gånghjulen gick lite trögt men det var bryggan som var aning böjd så efter lite bändande går hjulen mjukt igen och samma med balansen som hade aningen för högt tryck mot juvelerna. Hade även problem med fjädrar som gick på rymmen och det berodde på att ETA helt enkelt drog ner på kvalitén på delarna så de är lite runda i kanterna så att fjädrar lätt rymmer om man inte är mycket noggrann. Servade ju nyligen ett ETA verk av generationer tidigare som gick utan minsta problem då kvalitén är bättre.
 
Senast ändrad:

oftast

Panerai
2-Faktor
lyckades få med en fin liten Mido i tvättmaskinen ikväll :arghh:
Har öppnat och ska ta ur urverk ur boetten och låta det torka, men är orolig för tvättmedlets inverkan... komer det fräta?
bör jag försöka skölja klockan?
 
lyckades få med en fin liten Mido i tvättmaskinen ikväll :arghh:
Har öppnat och ska ta ur urverk ur boetten och låta det torka, men är orolig för tvättmedlets inverkan... komer det fräta?
bör jag försöka skölja klockan?
Jag tänker spontant att har det redan kommit in vatten och tvättmedel i boett/urverk så är ju redan eventuell skada redan skedd. Jag hade öppnat och sköljt både urverk och urtavla i vatten, helst destillerat eller avjoniserat. Sedan direkt doppat urverket i isopropanol och därefter torkat, plockat isär och servat och hoppats på det bästa...
 

Beo

Patek
lyckades få med en fin liten Mido i tvättmaskinen ikväll :arghh:
Har öppnat och ska ta ur urverk ur boetten och låta det torka, men är orolig för tvättmedlets inverkan... komer det fräta?
bör jag försöka skölja klockan?
Jädra otur!men tyvär lätt hänt.
Jag tänker spontant att har det redan kommit in vatten och tvättmedel i boett/urverk så är ju redan eventuell skada redan skedd. Jag hade öppnat och sköljt både urverk och urtavla i vatten, helst destillerat eller avjoniserat. Sedan direkt doppat urverket i isopropanol och därefter torkat, plockat isär och servat och hoppats på det bästa...
+1 på den!:)
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Jag tänker spontant att har det redan kommit in vatten och tvättmedel i boett/urverk så är ju redan eventuell skada redan skedd. Jag hade öppnat och sköljt både urverk och urtavla i vatten, helst destillerat eller avjoniserat. Sedan direkt doppat urverket i isopropanol och därefter torkat, plockat isär och servat och hoppats på det bästa...

Jädra otur!men tyvär lätt hänt.

+1 på den!:)

Önskade att det här låg innanför mitt kunnande men det gör det tyvärr inte..
Om någon skulle ha lust att försöka sig på en service får ni mycket gärna skriva ett meddelande.
Sånt här händer givetvis bara saker man faktiskt tycker om, tråkigt nog.
IMG_20190624_114842.jpeg IMG_20190626_231413.jpeg
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Behöver lite batterihjälp :) ska försöka skaka liv i några quartzare under semestern och behöver lite hjälp att hitta rätt batteri. Glömt luppen hemma :(

Nummer 1: Roamer Microquartz, satt AG12 i men hittar inte det på Cousins?
Nummer 2: Candino Quartz, satt AG10 i, vilken är SR motsvarighet? Hittat flera olika alternativ... :bored:
Nummer 3: Certina DS Quartz.
3A1DCDB0-55F7-499B-8627-615D2292AACF.jpeg

Nummer 4: Glycine
9688E75E-1A7F-4282-ABBC-BB5A34C1198F.jpeg

Nummer 5: Tissot chrono. Denna är jag osäker på om den är äkta, vad tror ni? Korrekt batteri i?
FE5703B4-5EC3-4375-833F-B5DA6E0F8564.jpeg

7A1CB226-FE62-44FF-8BF7-A3D8528E5AB2.jpeg

550498CF-EF4C-48B5-B7F9-854BC3F39620.jpeg

45917499-A17A-46AA-A7B5-1A9DBBA5482B.jpeg


Stort tack på förhand!!
 

Bilagor

  • BB11D3DF-4F59-4FC0-871C-AA311273E786.jpeg
    BB11D3DF-4F59-4FC0-871C-AA311273E786.jpeg
    160.8 KB · Visningar: 2
  • A0E11E33-6455-4FB6-AFB6-327B49373B50.jpeg
    A0E11E33-6455-4FB6-AFB6-327B49373B50.jpeg
    110.3 KB · Visningar: 2

Martin Lovasz

Audemars
Batterier är lite knepiga.

AG är då alkaliska batterier som inte skall sitta i klockor då de inte levererar en jämnn spänning under sin livstid.

AG12 = 301 = SR-4.3SW, 386 är samma batteri men i "high drain" utförande som är till för LED klockor och andra modeller som drar lite mer under korta perioder men idag skiljer det mycket lite mellan batterierna.

AG10 = SR1130SW = 390

Sedan brukar ETA använda 371 = SR920SW i sina 80/90 talare så det skall det vara i de tre nästkommande klockorna.

SR936SW = 394

Gamla Timex brukar använda de största batterierna som 303 medans ETA på 70 talet använde 344 och gick över till 371 på 80-talet. Japanerna gick över tlll 381 på 80-talet och i nästan alla budgetklockor sitter det 377 batterier.

Sedan använde många LCD klockor dubbla 384 så sådana är bra att ha liggande.
 
Senast ändrad:

Norken

Panerai
2-Faktor
Batterier är lite knepiga.

AG är då alkaliska batterier som inte skall sitta i klockor då de inte levererar en jämnn spänning under sin livstid.

AG12 = 301 = SR-4.3SW, 386 är samma batteri men i "high drain" utförande som är till för LED klockor och andra modeller som drar lite mer under korta perioder men idag skiljer det mycket lite mellan batterierna.

AG10 = SR1130SW = 390

Sedan brukar ETA använda 371 = SR920SW i sina 80/90 talare så det skall det vara i de tre nästkommande klockorna.

SR936SW = 394

Gamla Timex brukar använda de största batterierna som 301 medans ETA på 70 talet använde 344 och gick över till 371 på 80-talet. Japanerna gick över tlll 381 på 80-talet och i nästan alla budgetklockor sitter det 377 batterier.
Stort tack! Då ska vi se om vi kan skrämma liv i klockorna :)
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Batterier är lite knepiga.

AG är då alkaliska batterier som inte skall sitta i klockor då de inte levererar en jämnn spänning under sin livstid.

AG12 = 301 = SR-4.3SW, 386 är samma batteri men i "high drain" utförande som är till för LED klockor och andra modeller som drar lite mer under korta perioder men idag skiljer det mycket lite mellan batterierna.

AG10 = SR1130SW = 390

Sedan brukar ETA använda 371 = SR920SW i sina 80/90 talare så det skall det vara i de tre nästkommande klockorna.

SR936SW = 394

Gamla Timex brukar använda de största batterierna som 301 medans ETA på 70 talet använde 344 och gick över till 371 på 80-talet. Japanerna gick över tlll 381 på 80-talet och i nästan alla budgetklockor sitter det 377 batterier.
Tror du på 920 snarare än det som satt i på tissoten?
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Köpte en sån kina glaspress som var helt värdelös. Har ni tips på OK glaspress om man inte vill/kan lägga ut 1500+SEK?
 
  • Like
Reactions: Beo

rogart-63

Patek
Behöver lite batterihjälp :) ska försöka skaka liv i några quartzare under semestern och behöver lite hjälp att hitta rätt batteri. Glömt luppen hemma :(

Nummer 1: Roamer Microquartz, satt AG12 i men hittar inte det på Cousins?
Nummer 2: Candino Quartz, satt AG10 i, vilken är SR motsvarighet? Hittat flera olika alternativ... :bored:
Nummer 3: Certina DS Quartz.
3A1DCDB0-55F7-499B-8627-615D2292AACF.jpeg

Nummer 4: Glycine
9688E75E-1A7F-4282-ABBC-BB5A34C1198F.jpeg

Nummer 5: Tissot chrono. Denna är jag osäker på om den är äkta, vad tror ni? Korrekt batteri i?
FE5703B4-5EC3-4375-833F-B5DA6E0F8564.jpeg

7A1CB226-FE62-44FF-8BF7-A3D8528E5AB2.jpeg

550498CF-EF4C-48B5-B7F9-854BC3F39620.jpeg

45917499-A17A-46AA-A7B5-1A9DBBA5482B.jpeg


Stort tack på förhand!!
Brukar köra 395 i ETA verken.
 

Martin Lovasz

Audemars
Här är de små hylsorna jag talade om som sitter mellan batteriet och det bakre locket på ETA klockor med 371 batteriet. Observera att en del klockor var extra tunna och då skall de inte sitta något mellan och då går inte heller 395 batteriet i.

0051.jpg
 
Topp