• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Är det du som gjort om den för att passa 16mm band!?;)
Nja, det måste ha skett i ett mycket udda tillstånd i så fall. :p

Hittade ytterligare en men titta hur det ser ut runt hålet på fjäderbryggan.

0055.jpg

Ser ut som något ätit på metallen .

Trevligt sätt att se det på! Är det inte en trwvlig faktor med vår hobby/för vissa jobb att väcka liv i gamla förkastade ting och ge dem ett syfte igen!? Just denna donatorhög ska delvis få leva vidare i en mycket speciell DS med en tavla jag aldrig sett innan jag köpte den :)
Det är just därför denna tråd är så överlägset bäst på forumet, och den lättsamma stämningen som råder här mellan fixarna!! Just love it:)

Vad är roligast. har några klockor jag tänkt serva imorgon En 7c43 -7000 som inte funkar-. Hoppas den är hel i spole och krets . Sen har jag två små klockor jag ev kan börja med en Tank med nån verk jag inte vet vad det är ännu. Ser ut some ett AS970 men ändå inte . Och en Phoniex klocka med samma verk . Båda behöver nýa balanser.
Vet inte vilken av dom. Kanske börjar med 7C43 ändå . Orkar inte stöta på patrull .

Vad är roligast. har några klockor jag tänkt serva imorgon En 7c43 -7000 som inte funkar-. Hoppas den är hel i spole och krets . Sen har jag två små klockor jag ev kan börja med en Tank med nån verk jag inte vet vad det är ännu. Ser ut some ett AS970 men ändå inte . Och en Phoniex klocka med samma verk . Båda behöver nýa balanser.
Vet inte vilken av dom. Kanske börjar med 7C43 ändå . Orkar inte stöta på patrull .
Börja med en fika på stan, brukar få igång tankeverksamheten.. Och brukar oftast vara kul;)

Orkar ni meka i värmen? Har försökt men det går sådär . Kanske inte alla som har så varmt . Hörde det var 17° i Norr.

• Like
Reactions: Beo
Har en klocka som är pläterad med 20 mikroners guld, den ser rätt trött ut med en massa missfärgningar och jag tänkte putsa upp den lite. Vad brukar ni använda till att putsa pläterade boetter? Jag brukar köra våtservetter lindad runt en tandpetare, men nu tror jag det behövs något lite starkare.. Såg att @Martin Lovasz använder polywatch, kan det funka även här med en duk och en tandpetare eller blir det för aggressivt?

• Like
Reactions: Beo
Börja med att göra en blandning av tvål och vatten och borsta med en tandborste. Hjälper inte detta så tar jag en glasfiberborste och försiktigt tar bort hinna som kommer upp genom guldet från metallen under guldet. Polywatch kan också plocka bort detta men använder slipmedel så inte det bästa alternativet. Är oxideringen mycket tunn kan man använda isopropanol men se upp då det förstör plast och urtavlor.

Senast ändrad:
Börja med att göra en blandning av tvål och vatten och borsta med en tandborste. Hjälper inte detta så tar jag en glasfiberborste och försiktigt tar bort hinna som kommer upp genom guldet från metallen under guldet. Polywatch kan också plocka bort detta men använder slipmedel så inte det bästa alternativet. Är oxideringen mycket tunn kan man använda isopropanol men se upp då det förstör plast och urtavlor.
Men måste säga att glasfiverborste lät ännu läskigare! :) Det använder jag för rost m.m. och skulle tro att det repade boetten rätt mkt?

Men måste säga att glasfiverborste lät ännu läskigare! :) Det använder jag för rost m.m. och skulle tro att det repade boetten rätt mkt?
Guldplätering är normalt ganska hårt så man använder glasfiberborsten för att ta bort oxidering från guldpläterade kontakter men man måste vara försiktig! Jag råkade ut för ett par damklockor där inget annat kunde ta bort oxiden som kommit genom guldet.

Har en klocka som är pläterad med 20 mikroners guld, den ser rätt trött ut med en massa missfärgningar och jag tänkte putsa upp den lite. Vad brukar ni använda till att putsa pläterade boetter? Jag brukar köra våtservetter lindad runt en tandpetare, men nu tror jag det behövs något lite starkare.. Såg att @Martin Lovasz använder polywatch, kan det funka även här med en duk och en tandpetare eller blir det för aggressivt?
Köp guldputsduk hos guldfynd. Funkar bra och ingen risk att förstöra något.

Tänkte jag skulle fixa ett pierce verk lite snabbt . men det sket sig. Nu har jag suttit med det i 3 dagar av och till . Fick ihop det och det tycktes på hyfs men det saktar sig 10 min på kanske 10 timmar . Sen hade jag gjort en tabbe till . verkar finnas olika bottenplattor. Så när jag satt det i boetten gick inte bommen att montera. Vaför jo det var för tavlan var lite rundad men inte plattan. Den var rak. Sen såg jag att det fanns plattor med rundad form . Flytta över den men se då vill det inte alls. Varför jo nån har labbat med bankingpins plattan . Försökte göra likadant men det blev skit . Så undrar om nån av klocksnacks goa gossar har ett Pierce 103 verk liggande.Helst ett som är någorlunda komplett och går att sätta ihop till ett fungerande verk. Varför kan man undra jo för jag ger mig sällan utan det ska ihop på nåt sätt. Lite dåligt kan jag acceptera att det går men inte 20 minuter per dygn.
Har du nåt @Martin Lovasz eller @JohanSA eller nån av er alla mekar.

Senast ändrad:
Tänkte jag skulle fixa ett pierce verk lite snabbt . men det sket sig. Nu har jag suttit med det i 3 dagar av och till . Fick ihop det och det tycktes på hyfs men det saktar sig 10 min på kanske 10 timmar . Sen hade jag gjort en tabbe till . verkar finnas olika bottenplattor. Så när jag satt det i boetten gick inte bommen att montera. Vaför jo det var för tavlan var lite rundad men inte plattan. Den var rak. Sen såg jag att det fanns plattor med rundad form . Flytta över den men se då vill det inte alls. Varför jo nån har labbat med bankingpins plattan . Försökte göra likadant men det blev skit . Så undrar om nån av klocksnacks goa gossar har ett Pierce 103 verk liggande.Helst ett som är någorlunda komplett och går att sätta ihop till ett fungerande verk. Varför kan man undra jo för jag ger mig sällan utan det ska ihop på nåt sätt. Lite dåligt kan jag acceptera att det går men inte 20 minuter per dygn.
Hahaha Rogrt det låter ungefär som varenda en av mina projekt! :D Tyvärr har jag inget Pierce öht! :/ Vad hade gjorts med banking pins? Jag har oxå svårt att ge mig och ofta är det bra men oxå ofta en h-vete :p

Hahaha Rogrt det låter ungefär som varenda en av mina projekt! :D Tyvärr har jag inget Pierce öht! :/ Vad hade gjorts med banking pins? Jag har oxå svårt att ge mig och ofta är det bra men oxå ofta en h-vete :p
Verkar som dom böjt dom utåt. Jag böjde lite på måfå men gissar att så ska man inte göra . Fick den att gå men ack så illa . kanske kan jag plocka ihop ett verk med nyare delar om jag har en gånghake och en balans till ett verk med Inca .
Den balansaxeln som satt i klockan var sliten . Men hade ett verk med balans till verk utan stötsäkringar. Sagt och gjort så plocka jag ihop en mix av allt jag hade . Å satte i en ny fjäder från ett AS 1686 verk . Samma dimension. Men se det ville sig inte riktigt.

Ibland är det bara som förgjort. Man får inget ur händerna. Har haft en tung period med sega jobb och värme . Inget har blivit bra . Massa strul . Öppna en Zenith 126-6 ikväll . Där satt en lustigt minuthjul. Slutar nog med att jag får svarva till ett annat hjul så det inte wobblar så mycket.

Senast ändrad:
Jag lider med dig rogart-63! Så jobbigt när man måste ställa någon annans dåliga arbete rätt igen.

Idag skall jag bygga ihop en Certina 25-45 automat och många rostiga skruvar som jag får byta så hoppas att det går bra. Man är alltid orolig med dessa urverk då det helt enkelt inte finns så mycket i delar eller donatorer. Ett lås till rotorn saknas och man undrar hur det kan hända och vart sådant tar vägen?

Senast ändrad:
Har du nåt @Martin Lovasz eller @JohanSA eller nån av er alla mekar.

Förr ändrade man på "banking pins" för att ändra tjänstgöringen i gånghaken. Kan behöva göras på äldre fickur också, men konstruktionen har ändrats på moderna armbandsur så den inställningen finns inte längre. Handlar om att man justerar hur haken faller och häver på gånghjulstanden på paletten, men även säkerhet i tjänstgöringen. Det är en hel vetenskap egentligen, men du kan försöka justera så gott det går med haken under lupp eller mikroskop.
En ny gånghake gör nog bara att problemet blir likadant.

Tillbaka
Topp