• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

rogart-63

Patek
Finns här nån som är fena på att löda tavelfötter. Säg inte att jag ska limma för det funkar inte. Det håller helt enkelt inte fast tavlan. Ev kan jag lasersvesta men det avger rätt mycket värme och tavlan är tunn. Behöver två pelare för den åker upp då den inte har nåt att fästa en dialdot på.
 

McGyver

Rolex
Finns här nån som är fena på att löda tavelfötter. Säg inte att jag ska limma för det funkar inte. Det håller helt enkelt inte fast tavlan. Ev kan jag lasersvesta men det avger rätt mycket värme och tavlan är tunn. Behöver två pelare för den åker upp då den inte har nåt att fästa en dialdot på.

Du får bygga klart din maskin! ;)
 

robyl

Omega
Är det någon som vet hur man får upp boetten på en Certina 158928968 för batteribyte?
Har känt och letat runt hela boetten efter spåret för boettkniven, men hittar inget. Om man lyckas med öppna boetten kan man få tillbaka den igen utan boettpress eller annat specialverktyg?
20170809_183856[862].jpg
 

rogart-63

Patek
Skulle nog gå in till en bra urmakare. Guld är mjukt. Finns risk att du böjer den om du inte har rätt verktyg. En bra urmakare ingen klåpare på ur och penn .
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Är det någon som vet hur man får upp boetten på en Certina 158928968 för batteribyte?
Har känt och letat runt hela boetten efter spåret för boettkniven, men hittar inget. Om man lyckas med öppna boetten kan man få tillbaka den igen utan boettpress eller annat specialverktyg?
20170809_183856[862].jpg
rogart-63 har rätt. Gå till en riktig urmakare. Dessa ska öppnas från framsidan genom att trycka ut glaset mha tryckluft. Det finns speciella pumpar men det finns dom som lyckats med typ stora plastsprutor utan kanyl. Jag har själv gjort det mha av en vanlig kompressor ställt på mycket lågt tryck. Innan man gör det måste kronan tas ut. Den är 2-delad och drar man hårt så lossar den från bommen. Som sagts bättre att låta en riktig urmakare göra jobbet om du är rädd om klockan.
 

Rolfen

Rolex
Hur får man loss uppdragsbommen på en Omega cal 600? Skall man trycka på röret efter det långa numret eller har någon av de två skruvarna med saken att göra? Eller finns det någon annan lösning?
OmegaCal600.jpg
 
Senast ändrad:

frandinet

Cartier
Tänkte fixa lite med den klockan som min dotter ville ha, ett FHF741 verk, då den inte riktigt går som den bör.

Någon som har ett tips hur jag ska få loss en skruv, skruven som man lossar för att få ut bommen/kronan (det är väl samma skruv som håller "set lever", på andra sidan). Den går att skruva knappt ett kvarts varv men inte mer och bommen/kronan går inte att dra ut.
IMG_1466.JPG
 

frandinet

Cartier
Ofta skall man trycka ner skruven samtidigt som man drar i kronan. Så först lossa lite på skruven och sedan tryck ner den och dra ut krona med axel.
Tack för tipset. Jag har provat att trycka ner, men får fortfarande inte loss bommen. I och med att skruven bara gå att skriva ett kvarts varv (knappt det ens) så verkar det inte ge tillräckligt spelrum för att set levern skall "släppa spåret" i bommen.
Ett kvarts var låter lite för lite? Brukar vara minst ett par innan det lossnar? Kanske är det rost? Testa att droppa lite olja där skruven sitter?
Ja det verkar nästan som skruven rostat fast, även fast verket inte ser ut att vara rostangripet generellt sätt. Skall testa med lite olja.

Om det ändå inte lossnar och skruvmejseln inte ger "tillräcklig kraft" för att lossa skruven utan att slinta hela tiden, tror ni man kan lossa fjäderhusbryggan och därmed få en "större tillgång", bättre grepp till skruven och försöka lossa den med en tång? Kanske för svårt, för våldsamt.
 

rogart-63

Patek
Var hittar man två försänkta skruvar till en Tissot automat. Pyttesmå med 0,58 mm gänga. Hittar inget som passar i min skruvask. Inte så små .
Håller pinnen till rotorn på en Tissot 28,5R-621
 
Senast ändrad:

Beo

Patek
20170813_172740.jpg
Hej på er!är det någon som har skruvat med ett Omega cal 752 med dag/datum?har ni något tipps på att ta isär datumskivan utan att det flyger fjädrar och man kan se hur det ska ihop när man ska montera igen?:)vore grymt tacksam för tipps:D.
 

Exxet

Rolex
Fota varje moment är en bra sak, håll reda på den inringade fjädern, håll den med en tandpetare, rodico t ex.
Omega cal 752.jpg
 
  • Like
Reactions: Beo

Beo

Patek
Fota varje moment är en bra sak, håll reda på den inringade fjädern, håll den med en tandpetare, rodico t ex.
Omega cal 752.jpg
Tackar för tippset!:)skulle även behöva råd på hur man tar bort plattan som sitter över datumringen,är skraj för att det sitter något under den som kan sprätta iväg:banghead:.
 

Exxet

Rolex
  • Like
Reactions: Beo

rogart-63

Patek
Tack för tipset. Jag har provat att trycka ner, men får fortfarande inte loss bommen. I och med att skruven bara gå att skriva ett kvarts varv (knappt det ens) så verkar det inte ge tillräckligt spelrum för att set levern skall "släppa spåret" i bommen.

Ja det verkar nästan som skruven rostat fast, även fast verket inte ser ut att vara rostangripet generellt sätt. Skall testa med lite olja.

Om det ändå inte lossnar och skruvmejseln inte ger "tillräcklig kraft" för att lossa skruven utan att slinta hela tiden, tror ni man kan lossa fjäderhusbryggan och därmed få en "större tillgång", bättre grepp till skruven och försöka lossa den med en tång? Kanske för svårt, för våldsamt.
Fick du loss det? Hittade en ask med FHF delar. Lite rörigt i asken men det ska nog finnas både själva skruven och regeln. Eller setting levern till 741.
 

frandinet

Cartier
Fick du loss det? Hittade en ask med FHF delar. Lite rörigt i asken men det ska nog finnas både själva skruven och regeln. Eller setting levern till 741.
Jag var tyvärr tvungen att avbryta mitt fixande med klockan, för lite andra åtaganden, så jag har inte testat än. Jag ska ge mig på det så fort jag kan, men kan bli tight i veckan.

Jag återkommer så fort jag har testat och vad som eventuellt kan behövas, tack för din support och eventuella möjligheter till delar, mycket uppskattat.
 

Fadershan

Patek
Hello fixers! Sitter med ett AR/enicar Cal 1146 GMT (ja jag vet det är långt mellan varven!) Någon som vet ifall det endast är automatiskt uppvridande av fjädern eller om det ska gå manuellt med kronan? Har två stycken och inget av dom vill skruvas upp med kronan. Hittar ingen info om det! Antingen är min automekanism kajko på båda eller ska det inte gå? Tack!

@Martin Lovasz @rogart-63 - Vet någon av er?
 
Senast ändrad:

BoEtt

Rolex
Hej på er! Har en fråga till er som sitter på lite prylar, eller har bra tips.
Fångade en Bulova 666 diver (pre-snorkel) i vintras i hyfsat bra skick. Tyvärr saknar den krona, axel och sekundvisare (hade lossnat och är av).
Jag har surfat runt och letat på Ebay, men inser att det kan vara svårt att få tag i original. Nu lutar jag åt att bara få dit en passande så jag får igång på den. Verket ser ut att funka, men behöver naturligtvis en service. Verket är ett 11ALACD och caset är ett 386-1.
Edit: kan även nämna att jag har kolla med Svante på Klockmaster Globen, som i sin tur har kollat med Bulova, och de har inga prylar liggande.

Några bra tips på var jag kan få tag i nåt som kan passa?
Bulova 666.jpg

Bulova 666 side.JPG

Bulova 666 crown measure.jpg

Bulova 666 back.jpg

Bulova 666 386-1.JPG

Bulova 666 11ALACD.JPG


Bilder från nätet på hur det kan se ut.
https://www.craftandtailored.com/co...ova-snorkel-selfwinding-divers-watch-666-feet

Tackar på förhand!
 
Senast ändrad:

Fadershan

Patek
Hej på er! Har en fråga till er som sitter på lite prylar, eller har bra tips.
Fångade en Bulova 666 diver (pre-snorkel) i vintras i hyfsat bra skick. Tyvärr saknar den krona, axel och sekundvisare (hade lossnat och är av).
Jag har surfat runt och letat på Ebay, men inser att det kan vara svårt att få tag i original. Nu lutar jag åt att bara få dit en passande så jag får igång på den. Verket ser ut att funka, men behöver naturligtvis en service. Verket är ett 11ALACD och caset är ett 386-1.

Några bra tips på var jag kan få tag i nåt som kan passa?
Bulova 666.jpg

Bulova 666 side.JPG

Bulova 666 crown measure.jpg

Bulova 666 back.jpg

Bulova 666 386-1.JPG

Bulova 666 11ALACD.JPG


Bilder från nätet på hur det kan se ut.
https://www.craftandtailored.com/co...ova-snorkel-selfwinding-divers-watch-666-feet

Tackar på förhand!
Sorry inga bra tips men gillar verkligen vintage bulovas och ville säga bra fångst! Ska bli kul att se bilder när du e klar!
 
Topp