BoEtt
Guld
Tackar! Ja ser fram emot att kunna glänsa med denSorry inga bra tips men gillar verkligen vintage bulovas och ville säga bra fångst! Ska bli kul att se bilder när du e klar!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tackar! Ja ser fram emot att kunna glänsa med denSorry inga bra tips men gillar verkligen vintage bulovas och ville säga bra fångst! Ska bli kul att se bilder när du e klar!
Hej!här har du uppdragsaxelHej på er! Har en fråga till er som sitter på lite prylar, eller har bra tips.
Fångade en Bulova 666 diver (pre-snorkel) i vintras i hyfsat bra skick. Tyvärr saknar den krona, axel och sekundvisare (hade lossnat och är av).
Jag har surfat runt och letat på Ebay, men inser att det kan vara svårt att få tag i original. Nu lutar jag åt att bara få dit en passande så jag får igång på den. Verket ser ut att funka, men behöver naturligtvis en service. Verket är ett 11ALACD och caset är ett 386-1.
Edit: kan även nämna att jag har kolla med Svante på Klockmaster Globen, som i sin tur har kollat med Bulova, och de har inga prylar liggande.
Några bra tips på var jag kan få tag i nåt som kan passa?
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Bilder från nätet på hur det kan se ut.
https://www.craftandtailored.com/co...ova-snorkel-selfwinding-divers-watch-666-feet
Tackar på förhand!
Nej. Har använt samma kronhals. Inga packningar. Har en kronhals liggande nånstans om det skulle behövas.Jag jobbar så sakteliga på med min gula City och ska beställa en krona från cousins. Jag behöver köpa en tube också då jag har en annan typ av tub på nu. Men behöver jag något mer? Behöver jag någon av packningarna på bilden nedan?
![]()
![]()
Ping @rogart-63 har du bytt tub och när du bytt krona?
Ja, det är en kronhals med utvändig gänga som sitter på nu. synd nog.Nej. Har använt samma kronhals. Inga packningar. Har en kronhals liggande nånstans om det skulle behövas.
Har du utvändig gänga på din?
Jepp finns massor med kronor, men inte med rätt storlek/mått. Har redan köpt 2 st, en från Frankrike o en från Usa, meeen de passade inte.Hej!här har du uppdragsaxel
http://m.ebay.com/itm/BULOVA-11AL-WINDING-STEM-PART-401-W2802-NOS-FREE-STD-SHIP-W-W-/222444502413?hash=item33cab9bd8d:g:HEIAAOSwCU1YzihJ&_trkparms=pageci%3A6d80578c-819f-11e7-9dd2-74dbd180fbca%7Cparentrq%3Ae54ee60915d0aa48b8be1814fffe603c%7Ciid%3A1
Tror det kan va rätt och kronor fanns tydligen en massa av.
Hello fixers! Sitter med ett AR/enicar Cal 1146 GMT (ja jag vet det är långt mellan varven!) Någon som vet ifall det endast är automatiskt uppvridande av fjädern eller om det ska gå manuellt med kronan? Har två stycken och inget av dom vill skruvas upp med kronan. Hittar ingen info om det! Antingen är min automekanism kajko på båda eller ska det inte gå? Tack!
@Martin Lovasz @rogart-63 - Vet någon av er?
Sorry. Dålig på enicar verk. Men har nån svag känsla av att jag mekat ett sånt innan. Tror muffhjulet var sliten på den. Plus att det var nån klick till rotorn.Det går alltså att dra upp med rotorn men inte kronan. Tar jag bort automatdelen går det såklart med kronan oxå. Hittar inget på nätet om att de bara skulle gå att vrida upp med rotorn. Någon som kan bekräfta?
På omega verken 550 med fler så är det en typ planetväxel i automatuppdraget som klibbar ihop av den gamla oljan,tvättas då och efteråt smörj med tillexempel Moebius 9010 och motionera växeln tills den löper lätt,eller det går att ta isär den med men det har jag sluppitDet går alltså att dra upp med rotorn men inte kronan. Tar jag bort automatdelen går det såklart med kronan oxå. Hittar inget på nätet om att de bara skulle gå att vrida upp med rotorn. Någon som kan bekräfta?
Sorry. Dålig på enicar verk. Men har nån svag känsla av att jag mekat ett sånt innan. Tror muffhjulet var sliten på den. Plus att det var nån klick till rotorn.
Rappar den när du har rotorn eller automat delen monterad?
@rogart-63 hur menar du, att den rappar? Om automatdelen som @Beo visar upp är avmonterad löper hjulet förhållandevis fritt åt båda håll. Planetväxeln.. hmm får montera av och ta en bild och se ifall det ser någorlunda lika ut![]()
På omega verken 550 med fler så är det en typ planetväxel i automatuppdraget som klibbar ihop av den gamla oljan,tvättas då och efteråt smörj med tillexempel Moebius 9010 och motionera växeln tills den löper lätt,eller det går att ta isär den med men det har jag sluppit.Man ser planetväxeln till vänster om det stora hjulet,hoppas det kan vara ett tipps!
Det går att forcera men känns inte bra eller smooth alls. Tar jag av automatdelen får jag bra amplitud, kronan vrids lätt osv... jäkla automater!Jag gjord ett Enicar 167 för ett tag sedan. Det går i alla fall att vrida upp med kronan. Vad det nu är värt ..
På nedersta bilden så ser det ut som något fjäderaktigt som ligger kors och tvärs mellan hjulen?kan det vara nått som spärrar?@rogart-63 hur menar du, att den rappar? Om automatdelen som @Beo visar upp är avmonterad löper hjulet förhållandevis fritt åt båda håll. Planetväxeln.. hmm får montera av och ta en bild och se ifall det ser någorlunda lika utTACK!
Edit:![]()
![]()
![]()
Ja men precis. Svårt att se på mina bilder men i avmonterat läge håller den bara hjulen i höjdläge eller vad man ska säga. Snurrar fritt åt båda håll avmonterad. weird..På nedersta bilden så ser det ut som något fjäderaktigt som ligger kors och tvärs mellan hjulen?kan det vara nått som spärrar?
Har för mig det sitter en liten klickfjäder och en spärrhake. Delarna finns här. https://docs.google.com/viewer?a=v&...uY29tfHRlY2huaWNhbHxneDo2ZWE2NTk0M2UwMjQ2YzczJa men precis. Svårt att se på mina bilder men i avmonterat läge håller den bara hjulen i höjdläge eller vad man ska säga. Snurrar fritt åt båda håll avmonterad. weird..
Edit: Monterade tbx och det går att skruva upp med kronan nu men det känns ju inte speciellt smooth. Hmm ah well är ju en automat men lite softare uppdrag med kronan ska det ju va en så här men är kanske lite slitet någonstans i automatdeln.
Wow ok. Mm jag har oftast för liten erfarenhet för att hitta det som sticker ut eller inte ska vara där. I synnerhet på för mig nya verk!På tal om föregående så kan jag berätta om en liten . Tank jag servade nån vecka sen Cortebert 632 verk. Kunde inte för mitt liv förstå varför den inte gick. Helt låst mellan två hötappar ungefär . Sen synade jag den och såg att det stack upp en lite pigg från verket rak mellan hjulen. precis lagom för att låsa fast alltihopa . På andra sidan sitter växelhjulet på en sån pigg. Den hade vandrat ner lite grand. Gick att skjuta tillbaka med en skruvmejsel . Tog lite låsvätska på pinnen och tryckte tillbaka den. Jag hoppas det ska funka. Nu går den som smort.
Kanske inte så mkt hjälp, men i a f, förmodligen har du redan hittat dom sidorna.Wow ok. Mm jag har oftast för liten erfarenhet för att hitta det som sticker ut eller inte ska vara där. I synnerhet på för mig nya verk!Jag har två st cal 1146, det ena såg jag nu hette 1146 B och det andra 1146 C. Båda känns identiska när man skruvar upp kronan tvättade eller inte. Det hackar och tar emot men det går. Är rädd att någon kugge ska gå av om man forcerar mer?
En annan dum fråga: Kan man/ bör man olja rotorn någonstans? Tycker att den på båda verk har jobbigt att dra upp veret men är antagligen motståndet i automatdelen och inte rotorn själv som verkar ha hela kullager.
Ja men tack snälla iaf! Kan inte riktigt haja skillnaden mellan 1146 b och 1146 c. Inte heller något om hur smooth det ska vara att dra upp dem för hand. Rotorn funkar sådär och manuellt känns sketchy. Verket går rätt bra nu iaf och har satt ihop den igen. Får testa den lite nu tror jag. Har lite reservdelar på ingång man an testa sen. TackKanske inte så mkt hjälp, men i a f, förmodligen har du redan hittat dom sidorna.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Enicar_1146&
http://www.awci.com/wp-content/uploads/watch-tech-guides/Enicar/1145B-1146B.pdf
Jag skulle plocka ur glaset först om jag var du, för att vara på säkra sidan. Har själv gjort det med gott resultat, fast utan maskin då.Ska försöka mig på att polera bort reporna på detta galsdt.![]()
![]()
Du får visa upp före och efterbilder!Ska försöka mig på att polera bort reporna på detta galsdt.![]()
![]()
Det visade sig att jag inte hade nått finare att polera med. Tandkrämen var för fin. Jag kom ingen vart :/Du får visa upp före och efterbilder!![]()
hade du djupa repor? För mindre funkar även Autosol, polywatch, Häxan kanske du har hemma?Det visade sig att jag inte hade nått finare att polera med. Tandkrämen var för fin. Jag kom ingen vart :/
hade du djupa repor? För mindre funkar även Autosol, polywatch, Häxan kanske du har hemma?
Det där är väl ett hardlex glas? Du lär inte kunna slipa bort nåra repor med tandkräm på den? Ceriumoxid eller diamant pulver är det som gäller. Men först våtslipapper. Finns några trådar om det.Ska försöka mig på att polera bort reporna på detta galsdt.![]()
![]()
Om det är originalglas så är det Hardlex, Seikos egna mineralglas. Jag använde våtslippapper i grovlekarna 600, 800, 1200 i tur och ordning, sedan får man gno ett bra tag med ceriumoxid för att få till sista poleringen. Kanske går åt 1 timme ungefär totalt, och underarmen får lite träning samtidigt =)Går det ens att polera dessa glas? Köpa nytt?![]()
Skruvad krona ?Hej på er! Har en fråga till er som sitter på lite prylar, eller har bra tips.
Fångade en Bulova 666 diver (pre-snorkel) i vintras i hyfsat bra skick. Tyvärr saknar den krona, axel och sekundvisare (hade lossnat och är av).
Jag har surfat runt och letat på Ebay, men inser att det kan vara svårt att få tag i original. Nu lutar jag åt att bara få dit en passande så jag får igång på den. Verket ser ut att funka, men behöver naturligtvis en service. Verket är ett 11ALACD och caset är ett 386-1.
Edit: kan även nämna att jag har kolla med Svante på Klockmaster Globen, som i sin tur har kollat med Bulova, och de har inga prylar liggande.
Några bra tips på var jag kan få tag i nåt som kan passa?
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Bilder från nätet på hur det kan se ut.
https://www.craftandtailored.com/co...ova-snorkel-selfwinding-divers-watch-666-feet
Tackar på förhand!