• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Beo

Patek
Hej på er! Har en fråga till er som sitter på lite prylar, eller har bra tips.
Fångade en Bulova 666 diver (pre-snorkel) i vintras i hyfsat bra skick. Tyvärr saknar den krona, axel och sekundvisare (hade lossnat och är av).
Jag har surfat runt och letat på Ebay, men inser att det kan vara svårt att få tag i original. Nu lutar jag åt att bara få dit en passande så jag får igång på den. Verket ser ut att funka, men behöver naturligtvis en service. Verket är ett 11ALACD och caset är ett 386-1.
Edit: kan även nämna att jag har kolla med Svante på Klockmaster Globen, som i sin tur har kollat med Bulova, och de har inga prylar liggande.

Några bra tips på var jag kan få tag i nåt som kan passa?
Bulova 666.jpg

Bulova 666 side.JPG

Bulova 666 crown measure.jpg

Bulova 666 back.jpg

Bulova 666 386-1.JPG

Bulova 666 11ALACD.JPG


Bilder från nätet på hur det kan se ut.
https://www.craftandtailored.com/co...ova-snorkel-selfwinding-divers-watch-666-feet

Tackar på förhand!
Hej!här har du uppdragsaxel
http://m.ebay.com/itm/BULOVA-11AL-W...%3Ae54ee60915d0aa48b8be1814fffe603c%7Ciid%3A1
Tror det kan va rätt och kronor fanns tydligen en massa av.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Jag jobbar så sakteliga på med min gula City och ska beställa en krona från cousins. Jag behöver köpa en tube också då jag har en annan typ av tub på nu. Men behöver jag något mer? Behöver jag någon av packningarna på bilden nedan?
upload_2017-8-15_13-8-18.png

upload_2017-8-15_13-11-30.png


Ping @rogart-63 har du bytt tub och när du bytt krona?
 

rogart-63

Patek
Jag jobbar så sakteliga på med min gula City och ska beställa en krona från cousins. Jag behöver köpa en tube också då jag har en annan typ av tub på nu. Men behöver jag något mer? Behöver jag någon av packningarna på bilden nedan?
upload_2017-8-15_13-8-18.png

upload_2017-8-15_13-11-30.png


Ping @rogart-63 har du bytt tub och när du bytt krona?
Nej. Har använt samma kronhals. Inga packningar. Har en kronhals liggande nånstans om det skulle behövas.
Har du utvändig gänga på din?
 

BoEtt

Rolex
Jepp finns massor med kronor, men inte med rätt storlek/mått. Har redan köpt 2 st, en från Frankrike o en från Usa, meeen de passade inte. :(
 
  • Like
Reactions: Beo

Fadershan

Patek
Det går alltså att dra upp med rotorn men inte kronan. Tar jag bort automatdelen går det såklart med kronan oxå. Hittar inget på nätet om att de bara skulle gå att vrida upp med rotorn. Någon som kan bekräfta?
Hello fixers! Sitter med ett AR/enicar Cal 1146 GMT (ja jag vet det är långt mellan varven!) Någon som vet ifall det endast är automatiskt uppvridande av fjädern eller om det ska gå manuellt med kronan? Har två stycken och inget av dom vill skruvas upp med kronan. Hittar ingen info om det! Antingen är min automekanism kajko på båda eller ska det inte gå? Tack!

@Martin Lovasz @rogart-63 - Vet någon av er?
 

rogart-63

Patek
Det går alltså att dra upp med rotorn men inte kronan. Tar jag bort automatdelen går det såklart med kronan oxå. Hittar inget på nätet om att de bara skulle gå att vrida upp med rotorn. Någon som kan bekräfta?
Sorry. Dålig på enicar verk. Men har nån svag känsla av att jag mekat ett sånt innan. Tror muffhjulet var sliten på den. Plus att det var nån klick till rotorn.
Rappar den när du har rotorn eller automat delen monterad?
 

Beo

Patek
20170708_113100.jpg
Det går alltså att dra upp med rotorn men inte kronan. Tar jag bort automatdelen går det såklart med kronan oxå. Hittar inget på nätet om att de bara skulle gå att vrida upp med rotorn. Någon som kan bekräfta?
På omega verken 550 med fler så är det en typ planetväxel i automatuppdraget som klibbar ihop av den gamla oljan,tvättas då och efteråt smörj med tillexempel Moebius 9010 och motionera växeln tills den löper lätt,eller det går att ta isär den med men det har jag sluppit:p.Man ser planetväxeln till vänster om det stora hjulet,hoppas det kan vara ett tipps!
 
Senast ändrad:

EmilW

Omega
Imponerad över kunskapen i den här tråden testar jag söka hjälp här, förhoppningsvis är det inte helt fel ute...

Har en Omega Seamaster Quartz cal1315 som inte vill gå igång. Har provat byta batteri men utan framgång.

Någon kunnig här som kan tänka sig göra ett försök eller tipsa om någon som är duktig på quartz?

Trevlig kväll!
 

Fadershan

Patek
Sorry. Dålig på enicar verk. Men har nån svag känsla av att jag mekat ett sånt innan. Tror muffhjulet var sliten på den. Plus att det var nån klick till rotorn.
Rappar den när du har rotorn eller automat delen monterad?
20170708_113100.jpg

På omega verken 550 med fler så är det en typ planetväxel i automatuppdraget som klibbar ihop av den gamla oljan,tvättas då och efteråt smörj med tillexempel Moebius 9010 och motionera växeln tills den löper lätt,eller det går att ta isär den med men det har jag sluppit:p.Man ser planetväxeln till vänster om det stora hjulet,hoppas det kan vara ett tipps!
@rogart-63 hur menar du, att den rappar? Om automatdelen som @Beo visar upp är avmonterad löper hjulet förhållandevis fritt åt båda håll. Planetväxeln.. hmm får montera av och ta en bild och se ifall det ser någorlunda lika ut :) TACK!

Edit:
IMG_20170815_221632.jpg

IMG_20170815_221601.jpg

IMG_20170815_221546.jpg
 
Senast ändrad:

Fadershan

Patek
På nedersta bilden så ser det ut som något fjäderaktigt som ligger kors och tvärs mellan hjulen?kan det vara nått som spärrar?
Ja men precis. Svårt att se på mina bilder men i avmonterat läge håller den bara hjulen i höjdläge eller vad man ska säga. Snurrar fritt åt båda håll avmonterad. weird..

Edit: Monterade tbx och det går att skruva upp med kronan nu men det känns ju inte speciellt smooth. Hmm ah well är ju en automat men lite softare uppdrag med kronan ska det ju va en så här men är kanske lite slitet någonstans i automatdeln.

Edit2: Båda mina cal 1146 känns likadant och nu hittade jag en video på tuben där hans låter likadant! Antingen så är det ett vanligt problem eller så är de inte bättre än så för manuell uppvridning?
- 1:25min in i videon!
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Beo

rogart-63

Patek
Ja men precis. Svårt att se på mina bilder men i avmonterat läge håller den bara hjulen i höjdläge eller vad man ska säga. Snurrar fritt åt båda håll avmonterad. weird..

Edit: Monterade tbx och det går att skruva upp med kronan nu men det känns ju inte speciellt smooth. Hmm ah well är ju en automat men lite softare uppdrag med kronan ska det ju va en så här men är kanske lite slitet någonstans i automatdeln.
Har för mig det sitter en liten klickfjäder och en spärrhake. Delarna finns här. https://docs.google.com/viewer?a=v&...uY29tfHRlY2huaWNhbHxneDo2ZWE2NTk0M2UwMjQ2Yzcz

Dum fråga men har hänt mig ett par tre fyra gånger att jag monterat fel skruv på fel ställe. En för lång kanske låser nåt?
 
  • Like
Reactions: Beo

rogart-63

Patek
På tal om föregående så kan jag berätta om en liten . Tank jag servade nån vecka sen Cortebert 632 verk. Kunde inte för mitt liv förstå varför den inte gick. Helt låst mellan två hötappar ungefär . Sen synade jag den och såg att det stack upp en lite pigg från verket rak mellan hjulen. precis lagom för att låsa fast alltihopa . På andra sidan sitter växelhjulet på en sån pigg. Den hade vandrat ner lite grand. Gick att skjuta tillbaka med en skruvmejsel . Tog lite låsvätska på pinnen och tryckte tillbaka den. Jag hoppas det ska funka. Nu går den som smort.
 

Fadershan

Patek
På tal om föregående så kan jag berätta om en liten . Tank jag servade nån vecka sen Cortebert 632 verk. Kunde inte för mitt liv förstå varför den inte gick. Helt låst mellan två hötappar ungefär . Sen synade jag den och såg att det stack upp en lite pigg från verket rak mellan hjulen. precis lagom för att låsa fast alltihopa . På andra sidan sitter växelhjulet på en sån pigg. Den hade vandrat ner lite grand. Gick att skjuta tillbaka med en skruvmejsel . Tog lite låsvätska på pinnen och tryckte tillbaka den. Jag hoppas det ska funka. Nu går den som smort.
Wow ok. Mm jag har oftast för liten erfarenhet för att hitta det som sticker ut eller inte ska vara där. I synnerhet på för mig nya verk! :D Jag har två st cal 1146, det ena såg jag nu hette 1146 B och det andra 1146 C. Båda känns identiska när man skruvar upp kronan tvättade eller inte. Det hackar och tar emot men det går. Är rädd att någon kugge ska gå av om man forcerar mer?

En annan dum fråga: Kan man/ bör man olja rotorn någonstans? Tycker att den på båda verk har jobbigt att dra upp veret men är antagligen motståndet i automatdelen och inte rotorn själv som verkar ha hela kullager.
 

Exxet

Rolex
Wow ok. Mm jag har oftast för liten erfarenhet för att hitta det som sticker ut eller inte ska vara där. I synnerhet på för mig nya verk! :D Jag har två st cal 1146, det ena såg jag nu hette 1146 B och det andra 1146 C. Båda känns identiska när man skruvar upp kronan tvättade eller inte. Det hackar och tar emot men det går. Är rädd att någon kugge ska gå av om man forcerar mer?

En annan dum fråga: Kan man/ bör man olja rotorn någonstans? Tycker att den på båda verk har jobbigt att dra upp veret men är antagligen motståndet i automatdelen och inte rotorn själv som verkar ha hela kullager.
Kanske inte så mkt hjälp, men i a f, förmodligen har du redan hittat dom sidorna.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Enicar_1146&
http://www.awci.com/wp-content/uploads/watch-tech-guides/Enicar/1145B-1146B.pdf
 

Fadershan

Patek
Ja men tack snälla iaf! Kan inte riktigt haja skillnaden mellan 1146 b och 1146 c. Inte heller något om hur smooth det ska vara att dra upp dem för hand. Rotorn funkar sådär och manuellt känns sketchy. Verket går rätt bra nu iaf och har satt ihop den igen. Får testa den lite nu tror jag. Har lite reservdelar på ingång man an testa sen. Tack
 
  • Like
Reactions: Beo

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Köpte en Milus icke fungerande med ETA 2472 här på KS för ett tag sedan. Är lärorik att skruva på, har upptäckt flera fel. Men nu tog det stopp "spiralen" är fel böjd både cirkulär och höjd mässigt. Någon som har skrotverk att sälja, ETA 2472? Dra gärna ett PM.
 

nocount66

Cartier
image.jpg
Går det ens att polera dessa glas? Köpa nytt?
Om det är originalglas så är det Hardlex, Seikos egna mineralglas. Jag använde våtslippapper i grovlekarna 600, 800, 1200 i tur och ordning, sedan får man gno ett bra tag med ceriumoxid för att få till sista poleringen. Kanske går åt 1 timme ungefär totalt, och underarmen får lite träning samtidigt =)

*rogart-63 var lite snabbare än jag ser jag ;)
 

rogart-63

Patek
Hej på er! Har en fråga till er som sitter på lite prylar, eller har bra tips.
Fångade en Bulova 666 diver (pre-snorkel) i vintras i hyfsat bra skick. Tyvärr saknar den krona, axel och sekundvisare (hade lossnat och är av).
Jag har surfat runt och letat på Ebay, men inser att det kan vara svårt att få tag i original. Nu lutar jag åt att bara få dit en passande så jag får igång på den. Verket ser ut att funka, men behöver naturligtvis en service. Verket är ett 11ALACD och caset är ett 386-1.
Edit: kan även nämna att jag har kolla med Svante på Klockmaster Globen, som i sin tur har kollat med Bulova, och de har inga prylar liggande.

Några bra tips på var jag kan få tag i nåt som kan passa?
Bulova 666.jpg

Bulova 666 side.JPG

Bulova 666 crown measure.jpg

Bulova 666 back.jpg

Bulova 666 386-1.JPG

Bulova 666 11ALACD.JPG


Bilder från nätet på hur det kan se ut.
https://www.craftandtailored.com/co...ova-snorkel-selfwinding-divers-watch-666-feet

Tackar på förhand!
Skruvad krona ?
 
Topp