• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Fadershan

Patek
Köpte en Milus icke fungerande med ETA 2472 här på KS för ett tag sedan. Är lärorik att skruva på, har upptäckt flera fel. Men nu tog det stopp "spiralen" är fel böjd både cirkulär och höjd mässigt. Någon som har skrotverk att sälja, ETA 2472? Dra gärna ett PM.
http://www.ebay.com/itm/ETA-2450-24...033984?hash=item3d41a05e40:g:PL8AAOSwXetZQeL0 - Ahh sen finns ju denna oxå Vet inte vad han tar för frakt men kan ju vara värt att fråga? Sen finns ju denna oxå http://www.ebay.com/itm/UNRUHE-KOMP...631936?hash=item1a31cc7280:g:As0AAOSw5h5Zbyh9 Finns flera andra annars men över 400kr skulle jag iaf letat ett skrotverk med balansen i istället :) Typ - http://www.ebay.com/itm/CAUNY-AUTOM...385760?hash=item25d16d37a0:g:RWEAAOSwzgBYxDCz Balans ok säger han iaf.
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
http://www.ebay.com/itm/ETA-2450-24...033984?hash=item3d41a05e40:g:PL8AAOSwXetZQeL0 - Ahh sen finns ju denna oxå Vet inte vad han tar för frakt men kan ju vara värt att fråga? Sen finns ju denna oxå http://www.ebay.com/itm/UNRUHE-KOMP...631936?hash=item1a31cc7280:g:As0AAOSw5h5Zbyh9 Finns flera andra annars men över 400kr skulle jag iaf letat ett skrotverk med balansen i istället :) Typ - http://www.ebay.com/itm/CAUNY-AUTOM...385760?hash=item25d16d37a0:g:RWEAAOSwzgBYxDCz Balans ok säger han iaf.
Tack, så skulle jag kunna lösa det. Milusen följde med i ett köp med två andra klockor, och var inte den jag valde det för. Men så är jag väldans fixerad vid att lösa problemet och få den att gå i alla fall, troligen någon diagnos på mig!
Tycker då att frakten på Ebay blir ju ~25% av priset, kollar därför här.
 

joh.jonsson

Panerai
Tjejen förevigade mitt mellanlänks polerande igårkväll :)

received_10155726812429783.jpeg
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Köpte en Milus icke fungerande med ETA 2472 här på KS för ett tag sedan. Är lärorik att skruva på, har upptäckt flera fel. Men nu tog det stopp "spiralen" är fel böjd både cirkulär och höjd mässigt. Någon som har skrotverk att sälja, ETA 2472? Dra gärna ett PM.
Kollade Speedtimerkollektion, dom hade balans med spiralen för 5€. Så det är beställt.
Spännande forts.
 

joh.jonsson

Panerai
Hoy!
Ikväll har det trixats lite mer (skön tråd btw!)
Har kört med meguiars metal polish på den nya yobokies länken jag fick hem. Den va lite för matt mot den polerade mm300an. Resultatet vart över förväntan, samt att borstningen fortfarande är kvar! :hungry:
Sen så åkte dåren fram... Har ett Kina vax från ebay hehe, Fuzzo99 heter det. Jag tänkte, kan väl inte skada att vaxa glaset!?:nailbiting:
Det gjorde det verkligen inte! Glaset försvann i vissa vinklar.
Bilderna här nere ligger i den ordningen jag skrivit :)
Pyssla på! / johan

20170817_223056-01.jpeg

20170817_225428-01.jpeg


20170817_231435-01.jpeg


20170817_230940-01.jpeg
 

Fadershan

Patek
Hoy!
Ikväll har det trixats lite mer (skön tråd btw!)
Har kört med meguiars metal polish på den nya yobokies länken jag fick hem. Den va lite för matt mot den polerade mm300an. Resultatet vart över förväntan, samt att borstningen fortfarande är kvar! :hungry:
Sen så åkte dåren fram... Har ett Kina vax från ebay hehe, Fuzzo99 heter det. Jag tänkte, kan väl inte skada att vaxa glaset!?:nailbiting:
Det gjorde det verkligen inte! Glaset försvann i vissa vinklar.
Bilderna här nere ligger i den ordningen jag skrivit :)
Pyssla på! / johan

20170817_223056-01.jpeg

20170817_225428-01.jpeg


20170817_231435-01.jpeg


20170817_230940-01.jpeg
Haha coolt med glaset! Kul med fix och att du delar med dig! Finns en hel del matnyttigt i tråden att plöja igenom :)
 

Hutti

Cartier
Är det någon som har "moddat" böjda ändlänkar så att dem passar en klocka dem inte är ämnade för? Är lite sugen på att köpa en länk på forumet med böjda ändlänkar som tyvärr inte passar klockan jag har.
 

rogart-63

Patek
Dremel med slipstift har jag använt mig av. Och en gummitrissa eller stor slipskiva . Går nog med en lite nålfil oxå men är svårare att hålla fast den samtidigt som man slipar.
 

Beo

Patek
Är det någon som har "moddat" böjda ändlänkar så att dem passar en klocka dem inte är ämnade för? Är lite sugen på att köpa en länk på forumet med böjda ändlänkar som tyvärr inte passar klockan jag har.
Japp!ta lite i taget och måtta och testa ändlänken regelbundet så man får det jämnt,jag markerade en del med spritpenna före slipning.Tålamod och försiktighet så kommee det gå fint,lycka till med projektet:).Här är min med olympic länk som jag om anpassade.:p
20160911_115520.jpg
 

frandinet

Cartier
Fick du loss det? Hittade en ask med FHF delar. Lite rörigt i asken men det ska nog finnas både själva skruven och regeln. Eller setting levern till 741.

Jag var tyvärr tvungen att avbryta mitt fixande med klockan, för lite andra åtaganden, så jag har inte testat än. Jag ska ge mig på det så fort jag kan, men kan bli tight i veckan.

Jag återkommer så fort jag har testat och vad som eventuellt kan behövas, tack för din support och eventuella möjligheter till delar, mycket uppskattat.
Det här var en envis rackare, jag försökte dutta dit lite olja och lät oljan verka ett tag. Sen har jag nu försökt få loss skruven i över en timme, både med skruvmejsel och tång (svårt att få grepp om skruven), går inge vidare.

Nu har jag duttat dit WD-40, känns inte optimalt, men om det löser upp och lossar skruven så får jag i alla fall isär verket och kan tvätta rent allt. Funkar det inte, är det ju rätt kört ändå.
IMG_1697.JPG
 

rogart-63

Patek
Ser rätt rostigt ut runt bommen . Risken är att du får ha sönder nåt för att få ur delarna . Går ju ev hålla fast clutch wheel och skruva av kronan . Eller slipa av skruven som håller setting lever .
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
IMG_0818.JPG
IMG_0819.JPG

Idag har jag polerat glaset på denna! Körde med våtslippapper 800, 1200 och sist 2000. Sedan med Ceriumoxid som jag fick från @rogart-63 ! Tack för det också!
Jag är ganska nöjd, men fortfarande en del repor. Jag har beställt hem ett nytt glas som jag förmodligen sätter på när jag får det :)
 
Topp