• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Jag skänker denna ( mot brevporto) till nån som just börjat eller vill testa på den underbara urmakarhobbyn.
En manuellt uppdragen, enkel klocka som fungerar.
Skicka pm om du vill ha den.
- Edit - den är på väg till Kalle! -
AF9F6AEE-CAF7-4878-B4E9-EC8C2F9057DB.jpeg
1C54889F-5E67-4FFD-8463-92FCD5D181AD.jpeg
Bra initiativ . Bör vara rätt lättmekat .
 
Hej!
Jag gjorde antagligen ett ganska bra loppisfynd idag då jag antagligen hittade en replika Porsche Design Indicator by Eterna (http://www.watchreplitop.co/sv/repl...ck-dial-black-rubber-strap-i-2070-p-1621.html). Betalade 50kr...
Men, när jag började fixa med den så fick jag först se att den var långt ifrån vattentät och när jag sedan tillslut fick upp den för att kolla vilket batteri det var, så hade två av kronograf visarna plus tidtagningsvisaren lossnat.
Jag har försökt få ihop den ikväll, men jag inser att jag inte kommer lyckas...
Så, nån som har några råd?
Vad tror ni en urmakare tar för att sätta ihop den?
Den har ett Miyota OS10 kvartsverk.
Tack på förhand!
8581CFDA-3501-4D2F-B471-DB0B04AD21CE.jpeg

AD91BCCE-DDD2-4BE5-8EE1-C8535A2EDC15.jpeg

Bild på hur den ser ut ihopsatt från webbsidan:
BD19F207-4098-4F83-A7CA-CCE26D29A6BB.jpeg
 
Hej!
Jag gjorde antagligen ett ganska bra loppisfynd idag då jag antagligen hittade en replika Porsche Design Indicator by Eterna (http://www.watchreplitop.co/sv/repl...ck-dial-black-rubber-strap-i-2070-p-1621.html). Betalade 50kr...
Men, när jag började fixa med den så fick jag först se att den var långt ifrån vattentät och när jag sedan tillslut fick upp den för att kolla vilket batteri det var, så hade två av kronograf visarna plus tidtagningsvisaren lossnat.
Jag har försökt få ihop den ikväll, men jag inser att jag inte kommer lyckas...
Så, nån som har några råd?
Vad tror ni en urmakare tar för att sätta ihop den?
Den har ett Miyota OS10 kvartsverk.
Tack på förhand!
8581CFDA-3501-4D2F-B471-DB0B04AD21CE.jpeg

AD91BCCE-DDD2-4BE5-8EE1-C8535A2EDC15.jpeg

Bild på hur den ser ut ihopsatt från webbsidan:
BD19F207-4098-4F83-A7CA-CCE26D29A6BB.jpeg
Släng den bara.
 
Bekymmer! Fick hem ett sprillans kvartsverk till farsans lille guldklocka men det är något som inte lirar! Den tickar när jag lyssnar, visarna följer med som de ska när jag ställer tiden, datumet går fint att ställa – men! När jag bara justerar tiden framåt så hoppar inte datumet och när jag för in bommen så går klockan inte framåt. Den står bara still.

Några idéer? ETA 955.412 är urverket.
Edit: Ja, kronan ser ut som skit. Men jag har ingen som passar bättre. Se förbi! :bag:
IMG_20190727_214358__01.jpg
 
Senast ändrad:
Bekymmer! Fick hem ett sprillans kvartsverk till farsans lille guldklocka men det är något som inte lirar! Den tickar när jag lyssnar, visarna följer med som de ska när jag ställer tiden, datumet går fint att ställa – men! När jag bara justerar tiden framåt så hoppar inte datumet och när jag för in bommen så går klockan inte framåt. Den står bara still.

Några idéer? ETA 955.412 är urverket.
Edit: Ja, kronan ser ut som skit. Men jag har ingen som passar bättre. Se förbi! :bag:
IMG_20190727_214358__01.jpg
Följde det med en bom till det nya verket? isåfall testa den. Om det funkar . Jämnför bommarna så det inte är så att nån har byt ut den. Kan oxå vara att kugghjulet som timvisaren sitter på ligger i luften.
 
Hej!
Jag gjorde antagligen ett ganska bra loppisfynd idag då jag antagligen hittade en replika Porsche Design Indicator by Eterna (http://www.watchreplitop.co/sv/repl...ck-dial-black-rubber-strap-i-2070-p-1621.html). Betalade 50kr...
Men, när jag började fixa med den så fick jag först se att den var långt ifrån vattentät och när jag sedan tillslut fick upp den för att kolla vilket batteri det var, så hade två av kronograf visarna plus tidtagningsvisaren lossnat.
Jag har försökt få ihop den ikväll, men jag inser att jag inte kommer lyckas...
Så, nån som har några råd?
Vad tror ni en urmakare tar för att sätta ihop den?
Den har ett Miyota OS10 kvartsverk.
Tack på förhand!
8581CFDA-3501-4D2F-B471-DB0B04AD21CE.jpeg

AD91BCCE-DDD2-4BE5-8EE1-C8535A2EDC15.jpeg

Bild på hur den ser ut ihopsatt från webbsidan:
BD19F207-4098-4F83-A7CA-CCE26D29A6BB.jpeg
Troligen mer än vad den är värd. Gissar att verket är trasigt . OS verken är inte dom bästa . Och har det blivit vattenskadat är det definitivt toast . Ett verk kostar 100:- så visst går det väl fixa till Men är det värt det?
 
Följde det med en bom till det nya verket? isåfall testa den. Om det funkar . Jämnför bommarna så det inte är så att nån har byt ut den. Kan oxå vara att kugghjulet som timvisaren sitter på ligger i luften.
Jag har den nya bommen, ska kolla mer på hur timvisaren sitter – men nu har jag krånglat så mycket att bommen hamnat fel. Bara att riva igen.

Tack för tipset!
 
Bekymmer! Fick hem ett sprillans kvartsverk till farsans lille guldklocka men det är något som inte lirar! Den tickar när jag lyssnar, visarna följer med som de ska när jag ställer tiden, datumet går fint att ställa – men! När jag bara justerar tiden framåt så hoppar inte datumet och när jag för in bommen så går klockan inte framåt. Den står bara still.

Några idéer? ETA 955.412 är urverket.
Edit: Ja, kronan ser ut som skit. Men jag har ingen som passar bättre. Se förbi! :bag:
IMG_20190727_214358__01.jpg

Har gjort allt, och ringat i problemet så till vida att jag vet att felet bara finns när verket sitter i boetten! Var kan det bero på? Klämmer det någonstans, eller är det kortslutning? Är urverket i utan att baksidan är på plats så tickar det på. Knäpper jag dit det så stannar den. Idéer?
 
Har gjort allt, och ringat i problemet så till vida att jag vet att felet bara finns när verket sitter i boetten! Var kan det bero på? Klämmer det någonstans, eller är det kortslutning? Är urverket i utan att baksidan är på plats så tickar det på. Knäpper jag dit det så stannar den. Idéer?
För stort batteri eller så blir det kortis mellan bakstycke och batteri . Sista är inte lika vanligt på 955 verket . Mer på verk som har - polen upp . Testa att sätta lite tejp i locket . Vad använder du för batteri ? Ligger det en gång plast skiva under batteriet . Mellan verk och batteri kontakt som sticker ut från kretskort.
 
För stort batteri eller så blir det kortis mellan bakstycke och batteri . Sista är inte lika vanligt på 955 verket . Mer på verk som har - polen upp . Testa att sätta lite tejp i locket . Vad använder du för batteri ?
Jag får kolla det när jag kommer hem igen, men jag fick ett batteri till. Jag har även testat det gamla och ett Renata jag hade liggande. Jag klippte ut en plastfilm och lade i locket, så det borde väl uteslutit det.
 
Har gjort allt, och ringat i problemet så till vida att jag vet att felet bara finns när verket sitter i boetten! Var kan det bero på? Klämmer det någonstans, eller är det kortslutning? Är urverket i utan att baksidan är på plats så tickar det på. Knäpper jag dit det så stannar den. Idéer?
Ditt originalverk har förmodligen lägre sekundpinne och visarhjul och med högre tar sekundvisaren i glaset så då får du flytta över allt till det nya urverket om så är fallet, inget roligt jobb!
 
Ditt originalverk har förmodligen lägre sekundpinne och visarhjul och med högre tar sekundvisaren i glaset så då får du flytta över allt till det nya urverket om så är fallet, inget roligt jobb!
Det finns ingen sekundvisare på denna, och inte heller en sekundpinne. Samma sak kanske kan antas stämma för minutpinnen då, men den är mycket lätt att ställa, inget märkbart motstånd. Jag blir inte klok på det. :confused:
 
Det finns ingen sekundvisare på denna, och inte heller en sekundpinne. Samma sak kanske kan antas stämma för minutpinnen då, men den är mycket lätt att ställa, inget märkbart motstånd. Jag blir inte klok på det. :confused:
Lite trött. :)

Det krävs så himla lte friktion för att det skall bli stopp. I vissa extra tunna modeller måste man använda ett tunnare batteri än 371 och i stället använda ett 373 batteri.
 
ETA använder inte ett vanligt minutrör som sitter direkt på utan med fjädrande friktion mot ett drivhjul så man får inget slirande i vanliga fall och det går lätt och fint tills skräp höjer friktionen (som då är dess stora svaghet).
Precis. Kallar det minutrör . Kanske fel . Men verket är ju nytt eller NOS så det skulle inte slira.
 
Lite trött. :)

Det krävs så himla lte friktion för att det skall bli stopp. I vissa extra tunna modeller måste man använda ett tunnare batteri än 371 och i stället använda ett 373 batteri.
Du var rätt ute! Jag såg ju inte det, men ersättningsverket hade självklart sekundaxel... Jag gjorde en riktig fuling och klippte av den istället för att byta hjulet. Nu lirar det :D
 
Mekaniskt är roligast, men pillar med Quartz med då och då! Köpte denna här på KS för någon vecka sedan, att den har timer funktion fick ”nörden” att bli i intresserad. Går även att göra så Alarm sub-dialen funkar med tidtagning och då räknar timmar och minuter.... Alltså Seikos ingenjörer!!!
Sen är den snygg med!
84F1F297-393E-4B73-8945-D1C347548E01.jpeg

Dock så missa övre sub-visaren att stega ibland, mest som timer då går den motsols. Efter att dryftat med @rogart-63, plocka jag lite med den!
3BD9C75A-241E-484E-91BB-0006BA85328E.jpeg

Gav den lite lite olja på axlarna, och rengjorde kretskortet som hade lite erg på sig! Bytte även alla packningar.
Funkar nu fint!
 
Har ett äldre damur hemma som min syster gärna ville ha. Dock med sliten kromad boett som jag tänkte se om man kunde byta ut på något sätt. Frågan är hur man bäst får tag på en donatorboett? Tips? Behöver inte vara i stål men om inte så i gott skick... glas måste också bytas oavsett.
 
Har ett äldre damur hemma som min syster gärna ville ha. Dock med sliten kromad boett som jag tänkte se om man kunde byta ut på något sätt. Frågan är hur man bäst får tag på en donatorboett? Tips? Behöver inte vara i stål men om inte så i gott skick... glas måste också bytas oavsett.
Bilder och mått hade nog underlättat ;)
 
Tillbaka
Topp