• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Ah i see. Stötskydd kom lite senare eller?
Tror det kom runt 1930 . Tissot hade dock lite andra stötsäkringar oxå . Men när dom kom? Sen på den tiden var det nog så att det satt inte i alla klockor . Utan det var förbehållet dyrare modeller. Nu för tiden sitter det i alla klockor. På 40-50 talet stod det ofta på tavlan att det satt inca bloc fjädrar i verket. Lite reklam för att sälja fler klockor

Senast ändrad:
Ah i see. Stötskydd kom lite senare eller?
Stötskydd kom som sagt redan i början av 30-talet men många tillverkare väntade i över 10 år innan man började använda det, Omega som exempel väntade till slutet av 40-talet för den civil marknaden förutom på Suverän modellerna som vi hade exklusiv tillgång till här i Sverige. Vissa marknader som den Engelska hade man allt teknisk nytt men inte stötskydd som standard in på 50-talet.

Din klocka är från ca 1943 och Tissot hade stötskydd från tidigt 40-tal så förmodligen är din klocka inte Svensksåld eller inte ämnad för den Svenska marknaden.

Så klar med den DS:en jag snackade om och tack för hjälpen alla och tack för delar från @Martin Lovasz !
IMG_20190706_151317_743.jpg
Snyggt! Har noterat att projektet varit lite problematiskt. Upplever du att det var värt det?

Snyggt! Har noterat att projektet varit lite problematiskt. Upplever du att det var värt det?
Ja alltså det var mest jag som var dum i detta fall och missade en rätt självklar grej. Är Certinafreak och manisk DS-samlare så denna var en nobrainer iom att det är en extremt ovanlig DS :) De ggr jag kan fråga mig själv ifall det är värt att hålla på så är det oftast med tanks.. riktigt gamla, otäta case och högt slitage. Gjorde nyligen klart en Tissottank jag kämpat ett tag med. Den ena delen var att den gick alldeles för fort, +600s efter rengöring. Det berodde på en för kort spiral men innan det satt jag länge och försökte justera det tills att jag fick tuppjuck och hittade en ny balans. Det andra var att jag fick oxå efter flera beställningar av glas aldrig blev bra så jag fick baka ett eget plexi. Olexit var lixom domat och böjt i basen.
IMG_20190713_114015.jpg

Stötskydd kom som sagt redan i början av 30-talet men många tillverkare väntade i över 10 år innan man började använda det, Omega som exempel väntade till slutet av 40-talet för den civil marknaden förutom på Suverän modellerna som vi hade exklusiv tillgång till här i Sverige. Vissa marknader som den Engelska hade man allt teknisk nytt men inte stötskydd som standard in på 50-talet.

Din klocka är från ca 1943 och Tissot hade stötskydd från tidigt 40-tal så förmodligen är din klocka inte Svensksåld eller inte ämnad för den Svenska marknaden.

Okej tack för informationen!
Min är ju märkt "fab suisse" både på tavlan och på baklocket(på insidan). Om jag förstått detta rätt betyder den märkningen att den är ämnad för franska marknaden vilket då skulle förklara en del.

Pga mitt nya klockintresse tyckte min mor att jag skulle ta över denna:

0832F1AC-F235-41BE-864A-DAE65E3D9423.jpeg

9770C07A-4A76-48AE-984D-FDC3E77D87D7.jpeg

Den går ca två minuter när man dragit upp den sen stannar den. Skakar man lite kör den två minuter till.

Funderar lite på att ge mig på ett urverk för första gången, för jag förmodar att det inte är något vidare värde på klockan?

Pga mitt nya klockintresse tyckte min mor att jag skulle ta över denna:

0832F1AC-F235-41BE-864A-DAE65E3D9423.jpeg

9770C07A-4A76-48AE-984D-FDC3E77D87D7.jpeg

Den går ca två minuter när man dragit upp den sen stannar den. Skakar man lite kör den två minuter till.

Funderar lite på att ge mig på ett urverk för första gången, för jag förmodar att det inte är något vidare värde på klockan?
Fickur är inte det lättaste att börja med . Visserligen stora delar . Men svårt att hitta delar m.m . Om nåt är trasigt så behöver man ofta tillverka . Hade ett fickur som min morfar haft . En gammal silverrova . Låg i många år . Samla på mig lite delar . Sen fick jag genom en sida på Facebook kontakt med en duktig snubbe i Bulgarien . Han hjälpte mig få ihop alla delarna till en bra fungerande rova . Dessutom grymt billigt .

Senast ändrad:
Jag har den här länken som jag tänkte sätta på en annan klocka men endlinksen är för breda och inte perfekt formade kring boetten. Någon som vet var jag kan köpa nya endlinks med tre 'slots'? Raka eller böjda spelar ingen roll. Kan inte riktigt hitta något bra på ebay eller hos cousins..

Bilagor

• IMG_20190721_214800.jpg
    IMG_20190721_214800.jpg
    64.7 KB · Visningar: 3
  • IMG_20190721_214733.jpg
    IMG_20190721_214733.jpg
    61.6 KB · Visningar: 3
Jag har den här länken som jag tänkte sätta på en annan klocka men endlinksen är för breda och inte perfekt formade kring boetten. Någon som vet var jag kan köpa nya endlinks med tre 'slots'? Raka eller böjda spelar ingen roll. Kan inte riktigt hitta något bra på ebay eller hos cousins..
Vilken bred. Har ett bar omslipade omega endlänkar till ett b.o.r nånstans. Tror dom är 18 mm.

Lite spammande här från mig, hoppas ni kan stå ut med det :oops:
Har en klocka där sekundvisaren trillat av. Är det bara att trycka tillbaka den eller måste jag göra något särskilt för att få den att sitta?

Lite spammande här från mig, hoppas ni kan stå ut med det :oops:
Har en klocka där sekundvisaren trillat av. Är det bara att trycka tillbaka den eller måste jag göra något särskilt för att få den att sitta?
Oftast går det bra att bara trycka tillbaka den om den ramlade av efter lätt tapp eller likande. Ibland måste röret på visaren masseras lite och ibland måste visaren bytas ut (ovanligt).

Oftast går det bra att bara trycka tillbaka den om den ramlade av efter lätt tapp eller likande. Ibland måste röret på visaren masseras lite och ibland måste visaren bytas ut (ovanligt).
Tryckte tillbaka visaren och den funkar nu fint, tack! Passade på att byta glas också men nu skramlar verket runt i boetten lite.. Det saknas verkhållarskruvar så jag antar att det är problemet? Har någon lite skruvar att sälja mig möjligen? :bag:
Problem 2 är att glaset som satt i var 30 mm. Jag försökte sätta i ett 30 men det var för litet, tror det gamla satt med en rejäl mängd gamla avlagringar. Fick i ett 304, men det ser ut att fattas något i klockan. Skulle det kanske vara ett armerat glas tro? Det jag tog ut var ett vanligt icke-armerat.

Bilagor

• IMG_20190723_000444.jpg
    IMG_20190723_000444.jpg
    63.5 KB · Visningar: 3
  • IMG_20190723_000003.jpg
    IMG_20190723_000003.jpg
    89.3 KB · Visningar: 3
Tryckte tillbaka visaren och den funkar nu fint, tack! Passade på att byta glas också men nu skramlar verket runt i boetten lite.. Det saknas verkhållarskruvar så jag antar att det är problemet? Har någon lite skruvar att sälja mig möjligen? :bag:
Problem 2 är att glaset som satt i var 30 mm. Jag försökte sätta i ett 30 men det var för litet, tror det gamla satt med en rejäl mängd gamla avlagringar. Fick i ett 304, men det ser ut att fattas något i klockan. Skulle det kanske vara ett armerat glas tro? Det jag tog ut var ett vanligt icke-armerat.
Ja, jag skulle tippa på armerat glas i den. Dykare och armerade glas introducerades ändå bra mycket tidigare. :)

Ja, jag skulle tippa på armerat glas i den. Dykare och armerade glas introducerades ändå bra mycket tidigare. :)
Usch det gick inget vidare för mig, sekundvisaren verkar toucha minutvisaren emellanåt och stannar, verket skramla runt i boetten och något armerat glas i rätt storlek hade jag inte heller :(

Usch det gick inget vidare för mig, sekundvisaren verkar toucha minutvisaren emellanåt och stannar, verket skramla runt i boetten och något armerat glas i rätt storlek hade jag inte heller :(
Du köpte ju den precis, såldes den som renoveringsobjekt eller som fungerade? Ibland vilar tavlan mot insidan av glasringen vilket kräver att insidan av glaset/glasringen har en tillräckligt kort diameter för att inte verket ska skramla runt.

Fast det är inte säkert det är en New York watch co. Det brukade nog stå just det på dem eller så New york standard alternativt Standard watch co.

Jag tror det är en s.k. "fake american". Schweiziska saker man satte amerikanska namn på och gjorde boetter och verk som skulle likna amerikanska ur. Ofta av mkt enkel kvalitet. Behöver inte vara så men den ser ut som en sådan.
Tycker den är rätt charmig i vilket fall.

Du köpte ju den precis, såldes den som renoveringsobjekt eller som fungerade? Ibland vilar tavlan mot insidan av glasringen vilket kräver att insidan av glaset/glasringen har en tillräckligt kort diameter för att inte verket ska skramla runt.
Jag köpte den på en loppis och den fungerade fint. Sen hade jag den i min resväska och tyvärr trillade den ur sin emballering, och när jag packade upp väskan var sekundvisaren av och glaset hade sprickor. Så jag får nog ta på mig dess nuvarance skick tyvärr...

Jag köpte den på en loppis och den fungerade fint. Sen hade jag den i min resväska och tyvärr trillade den ur sin emballering, och när jag packade upp väskan var sekundvisaren av och glaset hade sprickor. Så jag får nog ta på mig dess nuvarance skick tyvärr...
Ok, trodde du funderade på köp (hade för mig att du frågade efter info om Lip inför köp). Oavsett som loppisfynd är den ju kanon, beställ ett nytt glas så löser det sig nog. :)

Får hoppas på det, trist att vara fumlig amatör ibland verkligen.
Vad tror du om sekundvisaren förresten, kan jag trycka till den i bakkant så att säga, så den vinklas uppåt lite lite?

Får hoppas på det, trist att vara fumlig amatör ibland verkligen.
Vad tror du om sekundvisaren förresten, kan jag trycka till den i bakkant så att säga, så den vinklas uppåt lite lite?
Det går absolut att justera visarnas position lite ifall de tar I varandra.

Edit: Var försiktig bara, i värsta fall går det även att böja visaren innan montering. Kolla även först att timvisaren sitter vertikalt monterad, lättare att justera den.

Någon som kan hjälpa en slarvig fixarbroder med tipps på var man kan köpa dylika ringar. Har lyckats söla bort en till en liten antimagnetique:arghh:
Verkhållare.jpg

• Like
Reactions: Beo
Tillbaka
Topp