• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

IMG_0820.JPG
Suttit ytterliggare 1 timme!

Kan inget om Seiko men vanligt är ju att bezeln kläms fast med en fjäder i bezeln. Sitter det inte en på insidan? Hur fick du bort den? Gick den att snurra innan? @Bergaren

Tänkte justera tidningen och skriva åt mitten skruven, hittade inte mejsel så prövade med all sorters skit. När jag väl tänkte börja möta tickande så märkte jag att urverlet inte rörde på sig. Det enda jag ser är att balanseringshjulet ser snett ut.

All hjälp uppskattas

Bilagor

• 20170822_224750.jpg
    20170822_224750.jpg
    119.6 KB · Visningar: 37
  • 20170822_224906.jpg
    20170822_224906.jpg
    126.4 KB · Visningar: 34
  • 20170822_224900.jpg
    20170822_224900.jpg
    85.6 KB · Visningar: 34
  • 20170822_224806.jpg
    20170822_224806.jpg
    102.1 KB · Visningar: 36
Tänkte justera tidningen och skriva åt mitten skruven, hittade inte mejsel så prövade med all sorters skit. När jag väl tänkte börja möta tickande så märkte jag att urverlet inte rörde på sig. Det enda jag ser är att balanseringshjulet ser snett ut.

All hjälp uppskattas
Hahaha sorry kompis men " Tänkte justera tidningen och skriva åt mitten skruven" Även om jag förstår vad du menar var det lite kul :) Eller förresten vad menar du med mittenskruven? Jag kan heller inte ärligt talat se så mkt utav bilderna. Kan du prova zooma in med kameran lite mer?

Absolut! Skulle justera tidahållningen och skruva åt skruven som håller åt rotatorn eftersom den skramlar lite. Hade inte rätt mejsel så försökte använda olika knivar, boettöppnare, pincett osv.

Sedan slutade den att röra sig, När jag jag roterar rotatorn så ser jag ett kugghjul röra på sig om det säger något.

Bilagor

• 20170823_051743.jpg
    20170823_051743.jpg
    117.3 KB · Visningar: 30
  • 20170823_051638.jpg
    20170823_051638.jpg
    221 KB · Visningar: 28
  • 20170823_051703.jpg
    20170823_051703.jpg
    267.9 KB · Visningar: 29
  • 20170823_051644.jpg
    20170823_051644.jpg
    170 KB · Visningar: 27
  • 20170823_051719.jpg
    20170823_051719.jpg
    204.4 KB · Visningar: 29
Absolut! Skulle justera tidahållningen och skruva åt skruven som håller åt rotatorn eftersom den skramlar lite. Hade inte rätt mejsel så försökte använda olika knivar, boettöppnare, pincett osv.

Sedan slutade den att röra sig, När jag jag roterar rotatorn så ser jag ett kugghjul röra på sig om det säger något.
Jag förstår. Ja alltså rotorn drar ju upp fjädern via automatdelen som är ett knippe kugghjul :) Så att de rör sig när rotorn roterar är som det ska. Jag tror man kan dra åt rotorn för hårt på vissa modeller så se till att du inte gjort det.

Jag förstår. Ja alltså rotorn drar ju upp fjädern via automatdelen som är ett knippe kugghjul :) Så att de rör sig när rotorn roterar är som det ska. Jag tror man kan dra åt rotorn för hårt på vissa modeller så se till att du inte gjort det.
Den snäpper på plats . En urmakare fixar det på två minuter . Kan ev gå med nån ring och handkraft . Men den bör glida på rakt så inget går sönder .

Då går jag nog till en urmakare för att inte förstöra saken mer. Kan helt klart vara så att jag skruvat åt rotatorskruven för hårt, problemet är att rotatorn vobblar? Svårt att säga om jag skruvat för hårt eller inte eftersom jag använde en kniv och lyckades vrida den 1 kvarts varv. Tack för hjälpen, nu behöver jag inte oroa mig för att ha förstört en klocka jag ägt i 3 dagar.

Om rotorn skramlar är nog lagret slut. Nya såna är inte jättdyra. Kolla på cousinsuk under 7s26 verkdelar. Värre med balanshjulet om det wobblar. Då finns risk att du knäckt en pivot eller böjt den?

Om rotorn skramlar är nog lagret slut. Nya såna är inte jättdyra. Kolla på cousinsuk under 7s26 verkdelar. Värre med balanshjulet om det wobblar. Då finns risk att du knäckt en pivot eller böjt den?

Näe balanshjulet vobblade inte. Ska testa att skruva rotornskruven lösare.

Dock rör sig inte balansjhulet när jag roterar

Senast ändrad:
Näe balanshjulet vobblade inte. Ska testa att skruva rotornskruven lösare.

Dock rör sig inte balansjhulet när jag roterar
Balanshjulet rör sig när fjädern blivit tillräckligt uppvriden. Har den slutat göra det även om du drar upp klockan lite med kronan??? Isf låter det som ngt @rogart-63 nämnde om pivots som ev kan ha gått av. Rotorn i sig har inget med gången att göra utan endast uppvridningen av fjädern så att säga.

7S26 verken går inte dra upp med kronan. Tyvärr. Det är endast med rotorn. Aldrig haft några probelm att skruven suttit för hårt. Finns inget den spänner mot utan skruven sitter bara fast på den gängade pinnen. Däremot ser det konstigt ut på din bild. Man ser en rand på spärrhjulet. Kan det vara så att nåt ligger emot där?

7S26 verken går inte dra upp med kronan. Tyvärr. Det är endast med rotorn. Aldrig haft några probelm att skruven suttit för hårt. Finns inget den spänner mot utan skruven sitter bara fast på den gängade pinnen. Däremot ser det konstigt ut på din bild. Man ser en rand på spärrhjulet. Kan det vara så att nåt ligger emot där?

Ser inte riktigt vilken rand du menar, men sedan har jag inte speciellt bra koll på vad spärrhjulet är.

Visade sig att klockan fungerade när jag kö hem konstigt nog. Nåväl, Har spenderat någon timmar på att rucka klockan så nu ska den förhoppningsvis gå +-10 sekunder. Innan gick den -30.

Såhär blev länken flrresten, ändlänkarna är lite för små men får duga, det är ju en beater
15035154066031793077405.jpg

Skruvandet har helt legat helt nere ett tag, o nu sitter man o läser tråden på era bedrifter i sommar! :eek:
F-n ta er, nu vaknar skruvdemonen igen... Cousins take My Money now....
*muttrar o börjar tugga fradga*
Jag har oxå långt mellan varven men gör snabbare småfix emellan själva skruvandet/tvättandet (tvättande är f.ö. det som tar lite för mkt energi av mig, har inte effektiviserat processen ngt vidare.. :) Men måste få in bättre rutin på barnläggande oxå så jag pallar skruva när de somnat.

Vad kan man göra åt ett slitet minutrör på ett ETA verk. Har ett ETA2472 där visarna går lite för lätt.
Det är denna konstruktion. Ett kugghjul med en "lös" minutrör. Tyckte den var okej när jag serva men nu går det lite för lätt.
Är enda alternativet att byta denna?
s-l400 (1).jpg

https://klocksnack.se/threads/hjälp-hur-justera-minutrör-driving-wheel-eta-2472.45031/
Ser ut som problemet varit med tidigare :)

Ta loss minutröret - stansa till den nedre delen i mässing där den nyper till om biten i stål med en platt puns - montera ihop igen och hoppas att du slog lagom hårt! ;)

Ta loss minutröret - stansa till den nedre delen i mässing där den nyper till om biten i stål med en platt puns - montera ihop igen och hoppas att du slog lagom hårt! ;)
Skrev inte du något till mig när jag hade samma problem, om att du även behandlat kontaktytan där hjul möter rör (med citron eller någon syra?) för att öka friktionen?

Funkar din lagning fortfarande @eriksson850 ? Känns som det sliter mycket på just 2472 då den inte har snabbinställnng av datumet. Många vevar var efter varv tills det är utslitet.

Jo, man kan även etsa kontaktytan men bäst är att "förlänga" armarna på kugghjulet får att öka kontakttrycket.
Det går även att svarva till en hylsa om man inte vill göra ett helt nytt minutrör-men allt är ju en fråga om hur mycket tid/energi man vill lägga ner!

Tillbaka
Topp