Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Är det inte en fjäder?Hur är det jag får på bezelen igen? Ska den limmas på?![]()
Nej inte vad jag vet.Är det inte en fjäder?
Inget lim, den ska bara pressas dit, har du en glaspress underlättar det, men det går med fingrarna oxå, se bara till att den inte sitter snett, ska ej gå att vrida. Snygg Pogue förrestan.Hur är det jag får på bezelen igen? Ska den limmas på?![]()
Jag får lämna in det och få den tillbakasatt. Jag kan inte sätta tillbaka den självInget lim, den ska bara pressas dit, har du en glaspress underlättar det, men det går med fingrarna oxå, se bara till att den inte sitter snett, ska ej gå att vrida. Snygg Pogue förrestan.
Hahaha sorry kompis men " Tänkte justera tidningen och skriva åt mitten skruven" Även om jag förstår vad du menar var det lite kulTänkte justera tidningen och skriva åt mitten skruven, hittade inte mejsel så prövade med all sorters skit. När jag väl tänkte börja möta tickande så märkte jag att urverlet inte rörde på sig. Det enda jag ser är att balanseringshjulet ser snett ut.
All hjälp uppskattas
Den snäpper på plats . En urmakare fixar det på två minuter . Kan ev gå med nån ring och handkraft . Men den bör glida på rakt så inget går sönder .Hur är det jag får på bezelen igen? Ska den limmas på?![]()
Jag förstår. Ja alltså rotorn drar ju upp fjädern via automatdelen som är ett knippe kugghjulAbsolut! Skulle justera tidahållningen och skruva åt skruven som håller åt rotatorn eftersom den skramlar lite. Hade inte rätt mejsel så försökte använda olika knivar, boettöppnare, pincett osv.
Sedan slutade den att röra sig, När jag jag roterar rotatorn så ser jag ett kugghjul röra på sig om det säger något.
Jag förstår. Ja alltså rotorn drar ju upp fjädern via automatdelen som är ett knippe kugghjulSå att de rör sig när rotorn roterar är som det ska. Jag tror man kan dra åt rotorn för hårt på vissa modeller så se till att du inte gjort det.
Den snäpper på plats . En urmakare fixar det på två minuter . Kan ev gå med nån ring och handkraft . Men den bör glida på rakt så inget går sönder .
Om rotorn skramlar är nog lagret slut. Nya såna är inte jättdyra. Kolla på cousinsuk under 7s26 verkdelar. Värre med balanshjulet om det wobblar. Då finns risk att du knäckt en pivot eller böjt den?Absolut! Skulle justera tidahållningen och skruva åt skruven som håller åt rotatorn eftersom den skramlar lite. Hade inte rätt mejsel så försökte använda olika knivar, boettöppnare, pincett osv.
Sedan slutade den att röra sig, När jag jag roterar rotatorn så ser jag ett kugghjul röra på sig om det säger något.
Om rotorn skramlar är nog lagret slut. Nya såna är inte jättdyra. Kolla på cousinsuk under 7s26 verkdelar. Värre med balanshjulet om det wobblar. Då finns risk att du knäckt en pivot eller böjt den?
Balanshjulet rör sig när fjädern blivit tillräckligt uppvriden. Har den slutat göra det även om du drar upp klockan lite med kronan??? Isf låter det som ngt @rogart-63 nämnde om pivots som ev kan ha gått av. Rotorn i sig har inget med gången att göra utan endast uppvridningen av fjädern så att säga.Näe balanshjulet vobblade inte. Ska testa att skruva rotornskruven lösare.
Dock rör sig inte balansjhulet när jag roterar
7S26 verken går inte dra upp med kronan. Tyvärr. Det är endast med rotorn. Aldrig haft några probelm att skruven suttit för hårt. Finns inget den spänner mot utan skruven sitter bara fast på den gängade pinnen. Däremot ser det konstigt ut på din bild. Man ser en rand på spärrhjulet. Kan det vara så att nåt ligger emot där?
Härligt! gj!Visade sig att klockan fungerade när jag kö hem konstigt nog. Nåväl, Har spenderat någon timmar på att rucka klockan så nu ska den förhoppningsvis gå +-10 sekunder. Innan gick den -30.
Såhär blev länken flrresten, ändlänkarna är lite för små men får duga, det är ju en beater![]()
Bra fix!Hemmagjord klockkudde
![]()
Jag har oxå långt mellan varven men gör snabbare småfix emellan själva skruvandet/tvättandet (tvättande är f.ö. det som tar lite för mkt energi av mig, har inte effektiviserat processen ngt vidare..Skruvandet har helt legat helt nere ett tag, o nu sitter man o läser tråden på era bedrifter i sommar!
F-n ta er, nu vaknar skruvdemonen igen... Cousins take My Money now....
*muttrar o börjar tugga fradga*
Vad kan man göra åt ett slitet minutrör på ett ETA verk. Har ett ETA2472 där visarna går lite för lätt.
Det är denna konstruktion. Ett kugghjul med en "lös" minutrör. Tyckte den var okej när jag serva men nu går det lite för lätt.
Är enda alternativet att byta denna?
![]()
https://klocksnack.se/threads/hjälp-hur-justera-minutrör-driving-wheel-eta-2472.45031/
Ser ut som problemet varit med tidigare![]()
Tror jag tar hem en oxå för säkerhets skull. Hitta en billig från en snubbe i England.Ta loss minutröret - stansa till den nedre delen i mässing där den nyper till om biten i stål med en platt puns - montera ihop igen och hoppas att du slog lagom hårt!![]()
Skrev inte du något till mig när jag hade samma problem, om att du även behandlat kontaktytan där hjul möter rör (med citron eller någon syra?) för att öka friktionen?Ta loss minutröret - stansa till den nedre delen i mässing där den nyper till om biten i stål med en platt puns - montera ihop igen och hoppas att du slog lagom hårt!![]()