• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

rogart-63

Patek
Håller på och städar en dykare och behöver tips för att få av denna vridring. Går liksom inte att komma in under den. Hur gör jag?
102D2041-60E7-4F93-A52B-B561E2CE5B15.jpeg
4368BA40-62DF-4CB7-8140-1B08F66BA375.jpeg
Ingen skruv eller nåt sånt? Går det ta loss insert? Om den sitter skruvad Scubapro kanske?
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Om du tar ur verket och fotar inifrån, kan vara så att du behöver pressa ut det från insidan.
Borde inte vara en sådan avancerad lösning på en så pass enkel klocka tycker jag. Dessutom ska den tydligen vara provtryckt (påstår säljaren iaf), så jag vill inte öppna i onödan. Ska prova om jag får av den med tråd/tandtråd. Om inte det fungerar öppnar jag nog den.
 

rogart-63

Patek
Borde inte vara en sådan avancerad lösning på en så pass enkel klocka tycker jag. Dessutom ska den tydligen vara provtryckt (påstår säljaren iaf), så jag vill inte öppna i onödan. Ska prova om jag får av den med tråd/tandtråd. Om inte det fungerar öppnar jag nog den.
Bra idé. Kanske går att lyfta så pass så du får under nåt . Om det inte är massa skit under .
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
En fiskelina av lagom dimension kanske går att få in? Och sen dra åt den som en snara tills ringen poppar av

/ P
Har försökt med tandtråd, men den gick inte att få ner. Ska nog prova med fiskelina som du skriver. Måste bara hitta en riktigt tunn och fin lina för mellanrummet mellan boett och ring litet.

För övrigt är det riktigt bra kvalitet på boett och vidringring måste jag säga. Vet någon vem som bygger dessa dykare - Seiko kanke? Sitter ju ett Seiko/Espen/Hattori VX42 i den och boett, insert och tavla är skriker ju Seiko. Här lite bilder på andra varianter från apeks, aqualung och divex ;
aqualung1.jpg
500m-dive-watch.jpg

divex_gents_offshore_500m_watch_dd260055_1000x1000.jpg
 

rogart-63

Patek
Har försökt med tandtråd, men den gick inte att få ner. Ska nog prova med fiskelina som du skriver. Måste bara hitta en riktigt tunn och fin lina för mellanrummet mellan boett och ring litet.

För övrigt är det riktigt bra kvalitet på boett och vidringring måste jag säga. Vet någon vem som bygger dessa dykare - Seiko kanke? Sitter ju ett Seiko/Espen/Hattori VX42 i den och boett, insert och tavla är skriker ju Seiko. Här lite bilder på andra varianter från apeks, aqualung och divex ;
aqualung1.jpg
500m-dive-watch.jpg

divex_gents_offshore_500m_watch_dd260055_1000x1000.jpg
Sett nåt liknade som heter Poseidon . Var nästan övertygad om att det var en sån du hade. Men det kanske bara är ännu en variant på samma boett?
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Det är ju inte rätt, men det funka!
Har en Ryss med auto verk, som jag använt sporadiskt som bad klocka!
Då fått dra upp manuellt, får ju inte bada för ofta! Men nu använde jag den några dagar och tänkte att auto skulle göra jobbet men icke!
Pilla ner den igår och ett av hjulen i auto delen satt snett och ena axeln var stukad!
Så fram med staking sett, fint sandpapper och tålamod.
Klämde axel tappen i mellan verktygen och snurrade hjulet!
DF95953A-EE29-492D-B509-9A98D3E9F538.jpeg

500A717B-056D-4D9D-B468-82A476804B8B.jpeg

C818EDBC-D264-41BE-8F4E-BD44FAA9F20B.jpeg

Så lyckades jag slipa till det så axeln gick in i lagret och snurra lätt. Så nu laddar den auto igen!
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
@Auto Ola
Jädra snyggt jobbat!men du kunde pm'at så hade jag ett hjul hemma;),hur är det med packnings kollen innan bad?:)
Jodå packningen är fin, får väll se hur länge min fix funkar. Om inte skall jag ha dig i åtanke :)
Juvelen i bryggan för hjulet innan fjädern är lite trasig, du har möjligen inte sådan med?
Tillägg! Tänker på bryggan, kan inte juvel byte!;)
 
  • Like
Reactions: Beo

Beo

Patek
Det är ju inte rätt, men det funka!
Har en Ryss med auto verk, som jag använt sporadiskt som bad klocka!
Då fått dra upp manuellt, får ju inte bada för ofta! Men nu använde jag den några dagar och tänkte att auto skulle göra jobbet men icke!
Pilla ner den igår och ett av hjulen i auto delen satt snett och ena axeln var stukad!
Så fram med staking sett, fint sandpapper och tålamod.
Klämde axel tappen i mellan verktygen och snurrade hjulet!
DF95953A-EE29-492D-B509-9A98D3E9F538.jpeg

500A717B-056D-4D9D-B468-82A476804B8B.jpeg

C818EDBC-D264-41BE-8F4E-BD44FAA9F20B.jpeg

Så lyckades jag slipa till det så axeln gick in i lagret och snurra lätt. Så nu laddar den auto igen!
Jodå packningen är fin, får väll se hur länge min fix funkar. Om inte skall jag ha dig i åtanke :)
Juvelen i bryggan för hjulet innan fjädern är lite trasig, du har möjligen inte sådan med?
Tillägg! Tänker på bryggan, kan inte juvel byte!;)
Nej jag är ledsen för där går jag bet,har reverseringshjul,3e hjulet och det som du lagat.:)Har packning för lock,krona och kronhals om det skulle behövas:D.
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Nej jag är ledsen för där går jag bet,har reverseringshjul,3e hjulet och det som du lagat.:)Har packning för lock,krona och kronhals om det skulle behövas:D.
Attans! Är ju roligt med ryssar att man kan våga göra lite ”ful” fix, är ju rätt robusta! Och inte så dyrt om man inte lyckas, men fanns faktiskt inte så mycket delar på EBay nu!
 
  • Like
Reactions: Beo

Beo

Patek
Attans! Är ju roligt med ryssar att man kan våga göra lite ”ful” fix, är ju rätt robusta! Och inte så dyrt om man inte lyckas, men fanns faktiskt inte så mycket delar på EBay nu!
Mycket är lika mellan alla 24xx verk men automatverken har en egen verkplatta men annars är många delar lika rakt över,därför gillar jag ryssarna:p!och jag lurkar mycket på en sida som heter Meshok.com
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Jag gissar att det är den här juvelen du menar?så det är hela verkplattan som ska bytas isåfall och 2416b är ju tyvär inte lika som de handjagade 24xx.
2019-08-15 21.20.29.jpg

Ps!ursäkta bildkvalitet!:wtf:
Ja precis den ja, har väl fått stryk av att hjulet innan låg snett. Har lite kross skada tog tyvärr ingen bild!
Men var en flisa på kanske 1/3 av ytan som jag tog bort, men hjulet låg ändå stabilt både i höjd och sida!
Kanske slits mer?
 
  • Like
Reactions: Beo

Beo

Patek
Ja precis den ja, har väl fått stryk av att hjulet innan låg snett. Har lite kross skada tog tyvärr ingen bild!
Men var en flisa på kanske 1/3 av ytan som jag tog bort, men hjulet låg ändå stabilt både i höjd och sida!
Kanske slits mer?
Du har oljat antar jag så det funkar garanterat ett tag.
 
Topp