• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Mitt nästa skruvprojekt. En Waltham inköpt här på forumet. Skall bli kul att skruva i en amerikan för första gången.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_7c08.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_7c09.jpg

Ljudet på 1900 följer mikrofonen medans 1000 har ett digitalt ljud som låter likadant hela tiden. Går visserligen att stänga av men man kan diagnostisera lite med hjälp av ljudet. Om den slår dubbelslag tex.
Hmm fattar inte riktigt. Min 1000 "klickar" i takt med grafen så att säga. Om den missar ett "slag" eller liknande hör man det.

• Like
Reactions: Beo
Nån som letar nå speciella verktyg? Börjar bli lite väl mycket här hemma. Har en 6mm svarv som är fullsmetad med tillbehör dock är supporten ej fungerande så det är frihand svarvning som gäller, behöver motor.
Har även patroner, trehands chuck, och prisma 8mm (lorch) även några stanställ juvelverktyg och glaspress. PM mvh

Nån som letar nå speciella verktyg? Börjar bli lite väl mycket här hemma. Har en 6mm svarv som är fullsmetad med tillbehör dock är supporten ej fungerande så det är frihand svarvning som gäller, behöver motor.
Har även patroner, trehands chuck, och prisma 8mm (lorch) även några stanställ juvelverktyg och glaspress. PM mvh
Ett stansverktyg har jag lite smått börjat glo efter men inte riktigt haft supernöd eller kunskap för att använda för den delen heller men antar att det kommer :)

Mikroskop?

Det här var en envis rackare, jag försökte dutta dit lite olja och lät oljan verka ett tag. Sen har jag nu försökt få loss skruven i över en timme, både med skruvmejsel och tång (svårt att få grepp om skruven), går inge vidare.

Nu har jag duttat dit WD-40, känns inte optimalt, men om det löser upp och lossar skruven så får jag i alla fall isär verket och kan tvätta rent allt. Funkar det inte, är det ju rätt kört ändå.
IMG_1697.JPG
Jag har låtit WD-40 verka ett tag och faktum är att jag fick loss skruven, efter lite meck. Verket är rätt rostangripet och dess värre var detentfjädern av. Får hoppas jag hittar lösning på detta och kan få ihop verket så småningom. Min dotter tjatar och vill börja använda klockan och det måste ju uppmuntras.:)
IMG_1716.JPG
IMG_1718.JPG

Jag har låtit WD-40 verka ett tag och faktum är att jag fick loss skruven, efter lite meck. Verket är rätt rostangripet och dess värre var detentfjädern av. Får hoppas jag hittar lösning på detta och kan få ihop verket så småningom. Min dotter tjatar och vill börja använda klockan och det måste ju uppmuntras.:)
IMG_1716.JPG
IMG_1718.JPG
GJ! Verkligen gogogo klart dottern ska ha en riktig klocka! :D

IMG_1716.JPG
IMG_1718.JPG
Inte omöjligt att jag har en sån. Släng upp en bild så kan jag kolla. Har lite fhf delar som ligger lite huller om buller i en ask.

Tjo! Satte precis ihop ett verk efter tvätt och det tickar vid första test. MEN det är en jäkla bergochdalbana i timegraphern gällande beatrate/tidshållning. Beat error går att stabilisera men beat rate är mellan -50 till +30 !!?? Någon som kan tänka sig orsaken? TACK!

Amplituden i sig kan ju vara ett problem men låter nästan som om det är något som inte löper fritt? Går det att se något "mönster" i bergochdalbanan?

Tillbaka
Topp