• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Funkar din lagning fortfarande @eriksson850 ? Känns som det sliter mycket på just 2472 då den inte har snabbinställnng av datumet. Många vevar var efter varv tills det är utslitet.
Det tror jag (inte jag som har klockan längre), har för mig att jag råkade banka ut benen aningens lite för långt så det var lite trögt att ställa visarna. Borde ju dock lösa sig med tiden när den tappar friktion igen :)

Hittar du röret som reservdel? Vad kostar det?

Är hemma med sjukt barn och fick till en liten dagens tvätt iaf! Inte den typ av tvätt som frugan hoppats på men men :p
IMG_20170824_130402.jpg

Har ett verk med kort gångreserv, mindre än 12h, samt att det aldrig tar stop/blir trögt när man drar upp verket, hur många varv som helst. Kan det indikera att drivfjädern är av/trasig.

Fjädern såg lite konstigt ut när jag hade i sär verket, men jag vågade inte ta ut den då jag inte har verktyg för att rulla upp och få tillbaks. Tyvärr har jag ingen bild just nu, för jag satte ihop verket igen efter rengöring och oljning. Jag chansade på att det skulle funka.

Sloppy hantverk, jag vet, får man ju igen nu. Ska aldrig göra om.

Visade sig att när jag ruckade klockan så vred jag på fel "spak" dvs isochronism. Antar att det bara är att lämna in den hos en urmakare. Vad kostar det tro? Någon att rekommendera i Lund/Malmö?

Har ett verk med kort gångreserv, mindre än 12h, samt att det aldrig tar stop/blir trögt när man drar upp verket, hur många varv som helst. Kan det indikera att drivfjädern är av/trasig.

Fjädern såg lite konstigt ut när jag hade i sär verket, men jag vågade inte ta ut den då jag inte har verktyg för att rulla upp och få tillbaks. Tyvärr har jag ingen bild just nu, för jag satte ihop verket igen efter rengöring och oljning. Jag chansade på att det skulle funka.

Sloppy hantverk, jag vet, får man ju igen nu. Ska aldrig göra om.
Japp, med största sannolikhet är det uppdragsfjädern som har gått av. Om du beställer en ny fjäder så kan du ju oftast trycka i den i fjäderhuset direkt från ringen den sitter monterad i, utan att använda verktyg.

Japp, med största sannolikhet är det uppdragsfjädern som har gått av. Om du beställer en ny fjäder så kan du ju oftast trycka i den i fjäderhuset direkt från ringen den sitter monterad i, utan att använda verktyg.
Ok. Hur får man rätt dimensioner. Verket är inget direkt "vanligt" verk, Recta E. Ska kolla på Cousins, men tror inte de har ref till just det verket. Är det då till att ta ut och mäta längd, bredd och tjocklek och sen leta upp någon fjäder som är så nära som möjligt om inte exakta dimensioner finns.

Och i värsta fall går det att snurra i den för hand! :)

Det också, men risken är ganska stor för fett från fingrar eller att fjädern skadas mot kanten av fjäderhuset.

Ok, om jag hamnar där får jag väl vara försiktig och så fettfria fingrar som möjligto_O

Ok. Hur får man rätt dimensioner. Verket är inget direkt "vanligt" verk, Recta E. Ska kolla på Cousins, men tror inte de har ref till just det verket. Är det då till att ta ut och mäta längd, bredd och tjocklek och sen leta upp någon fjäder som är så nära som möjligt om inte exakta dimensioner finns.

Ok, om jag hamnar där får jag väl vara försiktig och så fettfria fingrar som möjligto_O
Du får använda fingertutor i sådana fall, inte röra med fingrarna.
Cousins brukar ha till de flesta klockor och kalibrar, är ju inte originaldelar utan tillverkade i olika mått. finns en bra sökfunktion på cousins.

Du får använda fingertutor i sådana fall, inte röra med fingrarna.
Cousins brukar ha till de flesta klockor och kalibrar, är ju inte originaldelar utan tillverkade i olika mått. finns en bra sökfunktion på cousins.
Ok, tack.
Angående rätt utrustning. Jag har försökt kolla på sådana där fjäderverktyg, men har svårt att veta vad man ska ha, behöver. Verkar finnas så många olika dimensioner, hur tänker man där. Hur många dimensioner behöver man för att täcka ett "standard behov"

Ok, tack.
Angående rätt utrustning. Jag har försökt kolla på sådana där fjäderverktyg, men har svårt att veta vad man ska ha, behöver. Verkar finnas så många olika dimensioner, hur tänker man där. Hur många dimensioner behöver man för att täcka ett "standard behov"
Tror de jag använder oftast är storlekar 5-6-7, men kosta på dig ett helt kitt, kostar dryga tusenlappen om du letar lite. Du kommer inte att ångra dig, det verktyget gör livet väldigt mycket enklare. :)

Tror de jag använder oftast är storlekar 5-6-7, men kosta på dig ett helt kitt, kostar dryga tusenlappen om du letar lite. Du kommer inte att ångra dig, det verktyget gör livet väldigt mycket enklare. :)
Ska då kolla runt lite, för ett helt kit. Menar du då begagnat på typ e-bay, eller kan man hitta även nya av ok kvalitet. (alltså runt tusenlappen)

Ja, det gör det ju, toppen!

Ska då kolla runt lite, för ett helt kit. Menar du då begagnat på typ e-bay, eller kan man hitta även nya av ok kvalitet. (alltså runt tusenlappen)

Ja, det gör det ju, toppen!
Leta begagnat på ebay, nytt kostar en hel del mer... bergeon är klassiskt och kan rekommenderas.

Du vill hitta ett set som liknar det här, räkna dock inte med att få det helt komplett (bara du får de viktiga storlekarna) och i låda för den pengen.

http://m.ebay.de/itm/Bergeon-Depose-Federwinder-Mainspring-Winder-Uhrmacher-Uhrmacherwerkzeug-/152659851961?hash=item238b3c7ab9:g:jjoAAOSwiBpZcybA&_trkparms=pageci%3A444f450c-88f5-11e7-9fda-74dbd1809e73%7Cparentrq%3A1561813615e0a99b93c74be4fff4c568%7Ciid%3A2

Fjädern som jag behöver, är specificerad: 1.40 x 9.5 x 0.10 x 315mm

Närmsta jag hittar på Cousins är:
1.40 x .10 x 340 x 9.5 T-End, eller
1.40 x .10 x 340 x 9.5 Non-Automatic

Hur tar man rätt på vilken typ avfjäder man ska ha:
WatchMainspring_Pic1_cmyk.jpg

Bilden lånad fr Cousins

Hur avgörande är längden, 340 istf 315 kan det funka. Nu finns det inget alternativ som är kortare, men i annan situation är en något kortare att föredra än en något längre, eller tvärt om.

Också, när man inte hittar en som är exakta specen, vilka dimensioner är viktigast av Height x Thickness (Strength) x Length x Barrel Diameter, att förhålla sig till.

Non- automatic är den du ska ha. With-hole är om det finns en hake på insidan av fjädertrumman. T-end har den nog en cutout som änden av fjädern ska passa i.

Fungerar dessa fjädervindor både till manuella och automatfjädrar samt höger/vänster lindade?
Jepp. Vet dock inte om dom funkar rakt av till höger och vänsterlindade. Men om man har en lite uppsättning brickor som fjädrarna sitter på när man köper dom nya kan man montera fjädern i en sån och helt enkelt vända den åt rätt håll när man lägger i den.

Fungerar dessa fjädervindor både till manuella och automatfjädrar samt höger/vänster lindade?

Jag har testat olika varianter och alla fungerar med automatfjädrar. Man kan behöva guida fjäderändarna för automatfjädern lite med en korntång under lindningen.
Gällande vänster/höger lindningen har det varit olika lösningar på de set jag haft. Bergeon kör med rött och blått vevhuvud för höger respektive vänster. Jag har även haft en variant från K&D där varje vrid huvud har en lång genomgående pinne där ena sidan hade vänsterkrok och den andra höger. Min första vinda hade bara högervrid och då fick man göra som @rogart-63 föreslår.

Jag har testat olika varianter och alla fungerar med automatfjädrar. Man kan behöva guida fjäderändarna för automatfjädern lite med en korntång under lindningen.
Gällande vänster/höger lindningen har det varit olika lösningar på de set jag haft. Bergeon kör med rött och blått vevhuvud för höger respektive vänster. Jag har även haft en variant från K&D där varje vrid huvud har en lång genomgående pinne där ena sidan hade vänsterkrok och den andra höger. Min första vinda hade bara högervrid och då fick man göra som @rogart-63 föreslår.
Eller så låter man bli att mecka Seiko för det är väl främst dom som har vänstervrid? :p

Tillbaka
Topp