• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

rogart-63

Patek
Gjorde rent min kina-enicar. Och helt plötsligt ramlade glaset ur. Kinesiskt lim -0 Svenskt Yes diskmedel - 1.

Tips på lim? Jävligt tunn kant och glaset är en bra bit mindre än boetten så man måste liksom "fylla ut" med lim. Tips på det? Tjockflytande glas epoxi, eller ska jag köra ned uv lim som youtube rekommenderar?

Alternativt, ska jag skita i glaset och beställa en ny i större storlek så jag inte behöver fylla i mellanrummet med lim?
Lim är fusk. Ett glas bör sitta kvar utan lim.
Vet ej vad du har för Enicar du har men har ett par Enicar original glas. Tror dom är runt 31,6 mm.
 

Fadershan

Patek
Gjorde rent min kina-enicar. Och helt plötsligt ramlade glaset ur. Kinesiskt lim -0 Svenskt Yes diskmedel - 1.

Tips på lim? Jävligt tunn kant och glaset är en bra bit mindre än boetten så man måste liksom "fylla ut" med lim. Tips på det? Tjockflytande glas epoxi, eller ska jag köra ned uv lim som youtube rekommenderar?

Alternativt, ska jag skita i glaset och beställa en ny i större storlek så jag inte behöver fylla i mellanrummet med lim?
Ja sätt i ett glas som passar.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
424A5473-08C5-4EFD-83B3-99D82BC59656.jpeg


774CD37A-102D-4DD7-AADF-A935F9FACBFA.jpeg


Ber om ursäkt om det inte riktigt hör tråden till, men jag tyckte att det var omotiverat med en extra tråd för mina ganska simpla glasbesvär...

Blir inte alls klok på hur man mäter glas och vilket det är jag ska ha.
Ytterdiameter är 30,7 mm, innermillimeter är 28,8 mm och total höjd är 4,3 mm.
Men jag fattar likförbannat inte vilken dome eller typ man ska ha.
 
  • Like
Reactions: Beo

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
424A5473-08C5-4EFD-83B3-99D82BC59656.jpeg


774CD37A-102D-4DD7-AADF-A935F9FACBFA.jpeg


Ber om ursäkt om det inte riktigt hör tråden till, men jag tyckte att det var omotiverat med en extra tråd för mina ganska simpla glasbesvär...

Blir inte alls klok på hur man mäter glas och vilket det är jag ska ha.
Ytterdiameter är 30,7 mm, innermillimeter är 28,8 mm och total höjd är 4,3 mm.
Men jag fattar likförbannat inte vilken dome eller typ man ska ha.
Framförallt ytterdiametern du mäter, sedan ska såklart höjden vara tillräckligt visarna, så de inte tar i glaset.
Värt att tänka på är att ett gammalt glas kan ha krympt efter alla år, bättre då att mäta innerdiametern på boetten/glasringen med ett skjutmått.
 
Senast ändrad:

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Fråga om DS kronor. Fick hem en ny DS med 25-651. När jag skulle dra ut kronan i visarställ-läge fick jag han-delen av kronan i handen. Kunde skjuta in den igen men hittar inte "draglägena" för uppdrag respektive ställ. Öppnar baklock, för in kronan med knappen nedtryckt, kronan klickar i och det går att dra upp. Däremot finns där inget distinkt "klick"läge för ställ utan istället dras kronan bara ut fullständigt.
Hade en defekt annan DS liggande, också 25-651, där allt i kronan dock kändes ok so det ska, distinkta lägen för uppdrag och ställ. Så jag öppnade, tog ut den kronan för att testa i den nya, ingen skillnad. Men när jag sen sätter tillbaka kronan i den klocka som jag vet var fungerande så är det nu samma problem som i den första.
Så vad kan det vara jag gör fel? Har jag sabbat kronorna/uppdragen eller gör jag bara nåt knas när jag sätter in dem?
 

rogart-63

Patek
Fråga om DS kronor. Fick hem en ny DS med 25-651. När jag skulle dra ut kronan i visarställ-läge fick jag han-delen av kronan i handen. Kunde skjuta in den igen men hittar inte "draglägena" för uppdrag respektive ställ. Öppnar baklock, för in kronan med knappen nedtryckt, kronan klickar i och det går att dra upp. Däremot finns där inget distinkt "klick"läge för ställ utan istället dras kronan bara ut fullständigt.
Hade en defekt annan DS liggande, också 25-651, där allt i kronan dock kändes ok so det ska, distinkta lägen för uppdrag och ställ. Så jag öppnade, tog ut den kronan för att testa i den nya, ingen skillnad. Men när jag sen sätter tillbaka kronan i den klocka som jag vet var fungerande så är det nu samma problem som i den första.
Så vad kan det vara jag gör fel? Har jag sabbat kronorna/uppdragen eller gör jag bara nåt knas när jag sätter in dem?
Misstänker att det kan vara regelfjädern som är trasig eller bara hoppat ur läge . Kan vara så att du tryckt lite väl hårt på knappen som lösgör bommen . Så nåt har hoppat ur läge. Troligen har visarställarmen hamnat ovanpå muffhjulet. Går att fixa till från verksidan men då måste man lossa fjädertrumma och fjäderhusbrygga . Annars tar man det från tavelsidan.
 

Kottmossa

Omega
Stort tack! Det ska jag testa.
Oj vilken otur!
Mina teorier är antingen avbruten axeltap på balansen, då voblar balansen. Eller har jag sett att liverstenen är på balansen, att den hamnar fel sida om gånghaken. Hjälper isåfall att lossa balansen och sätta tillbaka rätt. Om det är sista så känns det om du försiktigt försiktigt petar på balanshjulet med en tandpetare, stopp ena hållet då.

Nu har jag testat att försiktigt peta på balanshjulet. Det kan röra sig åt båda håll en liten bit innan det det flexar tillbaka. Det är inte tvärstopp åt något håll. Lutar åt något värre fel då får jag förmoda...
01D53E09-FDA6-43A9-80EF-579726875889.jpeg


E8BD342B-289F-4FDB-B40F-7AEE297639A0.jpeg
 

rogart-63

Patek
Nu har jag testat att försiktigt peta på balanshjulet. Det kan röra sig åt båda håll en liten bit innan det det flexar tillbaka. Det är inte tvärstopp åt något håll. Lutar åt något värre fel då får jag förmoda...
01D53E09-FDA6-43A9-80EF-579726875889.jpeg


E8BD342B-289F-4FDB-B40F-7AEE297639A0.jpeg
Balans fjädern ser lite knasig ut . Den röda fjädervarvet ser bra ut . Dock den ska den blå varvet inte ligga där . Har den fastnat nånstans ?
01D53E09-FDA6-43A9-80EF-579726875889_LI.jpg
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Jag har stött på problem... Började montera ihop ett Certina 25-661 igår, forts. ikväll men när jag kom till tavelsida så kärvar den vid ställning.
Efter mycket kollade såg jag att Minuthjul går snett, kollar vidare och axeltapp till det är sliten.
Såpass att hjulet på keyless missar.
Så frågan är ? Kan man byta axeltapp, har brygga från 25-651 med bättre på.
Känns ju inte så lätt att hitta donator verk.

Tillägg: frågan är ju om tappen är pressad i? Eller kanske är fräst i bryggan?
 

rogart-63

Patek
424A5473-08C5-4EFD-83B3-99D82BC59656.jpeg


774CD37A-102D-4DD7-AADF-A935F9FACBFA.jpeg


Ber om ursäkt om det inte riktigt hör tråden till, men jag tyckte att det var omotiverat med en extra tråd för mina ganska simpla glasbesvär...

Blir inte alls klok på hur man mäter glas och vilket det är jag ska ha.
Ytterdiameter är 30,7 mm, innermillimeter är 28,8 mm och total höjd är 4,3 mm.
Men jag fattar likförbannat inte vilken dome eller typ man ska ha.
Ser ut som ett sternkreuz Hw glas . Finns både med och utan step. Ditt ser ut som ett Hw med step . https://www.cousinsuk.com/product/domed-high-with-step-sternkreuz-hws. Hade inget i den storleken men mäte höjden på ett 290. och det var cirka 4 mm .
 

rogart-63

Patek
Jag har stött på problem... Började montera ihop ett Certina 25-661 igår, forts. ikväll men när jag kom till tavelsida så kärvar den vid ställning.
Efter mycket kollade såg jag att Minuthjul går snett, kollar vidare och axeltapp till det är sliten.
Såpass att hjulet på keyless missar.
Så frågan är ? Kan man byta axeltapp, har brygga från 25-651 med bättre på.
Känns ju inte så lätt att hitta donator verk.
Har nog en 25.-661 platta tror jag.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor

rogart-63

Patek
Jag har stött på problem... Började montera ihop ett Certina 25-661 igår, forts. ikväll men när jag kom till tavelsida så kärvar den vid ställning.
Efter mycket kollade såg jag att Minuthjul går snett, kollar vidare och axeltapp till det är sliten.
Såpass att hjulet på keyless missar.
Så frågan är ? Kan man byta axeltapp, har brygga från 25-651 med bättre på.
Känns ju inte så lätt att hitta donator verk.

Tillägg: frågan är ju om tappen är pressad i? Eller kanske är fräst i bryggan?
Har några stycken plattor . Men är det nån skillnad på 25-651 och 25-661 . Har en 25-66 oxå men den har ju inget datum .
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Har några stycken plattor . Men är det nån skillnad på 25-651 och 25-661 . Har en 25-66 oxå men den har ju inget datum .
Det är nog ingen skillnad, det 25-651 jag har är kass tappen till det stående hjulet i keyless är av.
Minuthjul har med fått lite skav, men tänker att jag nog kan polera det. Det stående hjulet i keyless, är det fasat mot keyless? Annars är det slitage på det
Skit... Kollade lite mer noga igen, Canon Pinion har med blivit av med tand.
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Det är nog ingen skillnad, det 25-651 jag har är kass tappen till det stående hjulet i keyless är av.
Minuthjul har med fått lite skav, men tänker att jag nog kan polera det. Det stående hjulet i keyless, är det fasat mot keyless? Annars är det slitage på det
Skit... Kollade lite mer noga igen, Canon Pinion har med blivit av med tand.
Har en platta med minuthjul och det lilla hjulet . Men vet i sjutton om jag har ett minutrör i rätt höjd. Är den 2,3 mm i höjd?
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Har en platta med minuthjul och det lilla hjulet . Men vet i sjutton om jag har ett minutrör i rätt höjd. Är den 2,3 mm i höjd?
Ja det är det.
Klantigt av mig att sabba den, men är ju svårare att känna hur man tar i när verket är löst.
Vet du hur det är med 25-651M, som sitter i Volvo Certinan. Är det med lika eller betyder M större ändringar? Har en sådan som kanske får bli donator, om den har rätt Canon Pinion höjd.
To be continued....
 

rogart-63

Patek
Ja det är det.
Klantigt av mig att sabba den, men är ju svårare att känna hur man tar i när verket är löst.
Vet du hur det är med 25-651M, som sitter i Volvo Certinan. Är det med lika eller betyder M större ändringar? Har en sådan som kanske får bli donator, om den har rätt Canon Pinion höjd.
To be continued....
Ska vara kompatibelt med gamla verken. Skiljer nåt med balansen bara tror jag.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Har en Casio "First Marlin" med modul 106 som går ca + 6 sekunder per dygn. Nu undrar jag om den går att justera men har inte lyckats googla fram någon servicemanual eller annan relevant information. Nån här som har satt sig in i det? Går det eller borde jag börja leta utbytesmodul, eller bara gilla läget?
_20191223_233635.JPG
 

Fadershan

Patek
Har en Casio "First Marlin" med modul 106 som går ca + 6 sekunder per dygn. Nu undrar jag om den går att justera men har inte lyckats googla fram någon servicemanual eller annan relevant information. Nån här som har satt sig in i det? Går det eller borde jag börja leta utbytesmodul, eller bara gilla läget?
_20191223_233635.JPG
Jag hade levt med 6s+/dygn! :D Meen kan inget om kvarts åas!
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Jag hade levt med 6s+/dygn! :D Meen kan inget om kvarts åas!
Det är inte mycket om man har en krona att ställa med... Håller tummarna att den mässingsfärgade skruven till vänster visar sig vara en trimkondensator eller liknande. Grävde upp en plast-Marlin med modul 152 ur en projektlåda och den har en liknande skruv som också ser lite lovande ut.
 
Topp