• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Fadershan

Patek
God fortsättning vänner! Har fortfarande ett irriterande problem ngn kanske har en ett bra tips för!? Det är att trycka ut gamla armerade glas när inte tummarna räcker till? Har letat djupa dices till glaspressen som klarar höga doomed plexin men kammat noll. Andra tips? Tack!
 

ittam

Audemars
God fortsättning vänner! Har fortfarande ett irriterande problem ngn kanske har en ett bra tips för!? Det är att trycka ut gamla armerade glas när inte tummarna räcker till? Har letat djupa dices till glaspressen som klarar höga doomed plexin men kammat noll. Andra tips? Tack!
Tack detsamma! Har för mig att jag sett någon film där man lagt en passande "puck/die" på insidan av glaset och knackat till med en liten hammare?
Men säker är jag inte..
 
  • Like
Reactions: Beo

MrIronMike

Panerai
Då har man införskaffat en från Clas Ohlson med lite rabatt! Varmt vatten + några droppar diskmedel, stämmer det?
2D464944-2D35-4C8E-9585-6D211AEC77D5.jpeg
 

Ekberget

Cartier
Hej! Hjälp!
Hade hoppats kunna göra rent boett o kolla tavlans skick på senaste traderafyndet. Men hepp. Får inte ut kronan... säg inte att det är den där lilla jäkla mikroskopiska skruven som är spärren! Någon som vet. Verket har ingen märkning mer än vad som står på rotorn...
3 adjustements, 25 jewels, swiss made.
Det är en Polhem "dateomatic"
20191230_201646.jpg
20191230_201550.jpg
 

rogart-63

Patek
Hej! Hjälp!
Hade hoppats kunna göra rent boett o kolla tavlans skick på senaste traderafyndet. Men hepp. Får inte ut kronan... säg inte att det är den där lilla jäkla mikroskopiska skruven som är spärren! Någon som vet. Verket har ingen märkning mer än vad som står på rotorn...
3 adjustements, 25 jewels, swiss made.
Det är en Polhem "dateomatic"
20191230_201646.jpg
20191230_201550.jpg
Hehe. Jo det är den lilla skruven. Verket är ett AS 1701
 

Ekberget

Cartier

Ekberget

Cartier
Nu får jag ju såklart inte ut verket ur boetten. Går att skjuta runt det men rör sig inte utåt. Verkskruvar borta såklart. Något mer som måste ruckas på?
 

Fadershan

Patek
Gott nytt år till er alla i KS bästa tråd!!!
Jag har lyckats få Nyårsklockan fixad!
Tack till er som hjälpt till med delar som behövdes!
Den var en av de tjurigaste jag vart med om hittils, med en del slitage.
Men nu går den fint, och är värd jobbet som krävdes!
IMG_20191231_090621.jpg
Detsamma till dig Ola! Som Certina fanboy förvånar det mig men det är klart att alla verk slits och särskilt om de brukas hårt utan service. Jag håller på med ett 25-651 som så ofta annars oxå och det hade ett spräckt lager i bryggan som håller timhjulet. Hade carit svårt att se utan mikroskåp. Gott nytt fixers!
IMG_20191229_135933.jpg
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Detsamma till dig Ola! Som Certina fanboy förvånar det mig men det är klart att alla verk slits och särskilt om de brukas hårt utan service. Jag håller på med ett 25-651 som så ofta annars oxå och det hade ett spräckt lager i bryggan som håller timhjulet. Hade carit svårt att se utan mikroskåp. Gott nytt fixers!
IMG_20191229_135933.jpg
Ja Certina skall hållas högt, både verk och design!
Skönt med att priset inte är som dom med ohm tecknet på sig
Var slitage av idogt användande, och kanske inte servad innan!
Bryggan på tavelsida var sliten i axel för Timhjul och fjädertrumman, bryggan för fjädertrumman likaså och fjädern var av vid yttre stopp.
Följdfel på hjul som gått snett av slitagen och tand av på Cannon Pinion. Men nu 290 i amp, -7s/d och 0,1 i beat error.
Det är bra grejer som går så!!!
Ett 25-661
 

Fadershan

Patek
Ja Certina skall hållas högt, både verk och design!
Skönt med att priset inte är som dom med ohm tecknet på sig
Var slitage av idogt användande, och kanske inte servad innan!
Bryggan på tavelsida var sliten i axel för Timhjul och fjädertrumman, bryggan för fjädertrumman likaså och fjädern var av vid yttre stopp.
Följdfel på hjul som gått snett av slitagen och tand av på Cannon Pinion. Men nu 290 i amp, -7s/d och 0,1 i beat error.
Det är bra grejer som går så!!!
Ett 25-661
Ja det är en fin serie. Bra jobbat!
 

rope

Omega
Någon som köpt såna där obrandade klockdelar från ebay eller liknande och kan kommentera kvalitén (framförallt case men även seagull movement)?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Är det någon av forummeckarna som har tid över och vill ha jobb?
Har ett gäng vintageklockor som behöver skruvas i.
Helservice på några samt småfix på de andra som byte av visare / krona / glas / tavla etc
 

rope

Omega
Någon som köpt såna där obrandade klockdelar från ebay eller liknande och kan kommentera kvalitén (framförallt case men även seagull movement)?

Har beställt lite delar nu för att testa att sätta ihop en egen custom klocka som en kul grej. Kanske lägger upp någon bild sen.

Blev sugen att testa efter att ha sett denna:
 
  • Like
Reactions: Beo
Topp