• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

traceour

Omega
Modifierar ett geckota mesh till mina bebishandleder. Tur man har en 1,7mm borr till nya bandstift hål :D
IMG_20200124_135416.jpg
 

Borone

Cartier
2-Faktor
Har precis lagt vantarna på en gammal Rolex som behöver lite kärlek. Små lösa partiklar på tavlan som skulle behöva blåsas bort och några torkade ”vätskespår” i tavlans utkanter som kanske kan torkas (?) bort. Själv har jag tummen mitt i handen och vågar inte öppna boetten själv, men tänker att det kanske finns någon här med rätt verktyg och en stadig hand som vill göra en insats för en rimlig ersättning? Bor själv i Stockholm.
1170EAE4-DF5B-4C31-8581-70231283A428.jpeg
 

Bilagor

  • BF69E53E-BD88-410F-83A3-81D7712CD2EB.jpeg
    BF69E53E-BD88-410F-83A3-81D7712CD2EB.jpeg
    1.1 MB · Visningar: 2

gronvit

Panerai
2-Faktor
Jag ska byta glas på min Seiko SKX007. Har redan fått hem det.
Är det någon som vet var man kan vända sig för att få hjälp med själva bytet (bor i Stockholm)
Har inte verktyg för att pressa i/ur så att det blir rätt.

officiella Seiko-dealers vill av förklarliga skäl inte göra det.
Tips emottages tacksamt!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag ska byta glas på min Seiko SKX007. Har redan fått hem det.
Är det någon som vet var man kan vända sig för att få hjälp med själva bytet (bor i Stockholm)
Har inte verktyg för att pressa i/ur så att det blir rätt.

officiella Seiko-dealers vill av förklarliga skäl inte göra det.
Tips emottages tacksamt!
Varför gör dom inte det? Jag brukar byta batteri på mina med monocoq hos urmakaren på götgatsbacken, så han kan både avlägsna och sätta tillbaka
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Varför gör dom inte det? Jag brukar byta batteri på mina med monocoq hos urmakaren på götgatsbacken, så han kan både avlägsna och sätta tillbaka

Jag tror inte de som AD för Seiko får sätta in icke originaldelar. De brukar hjälpa mig på Klockmaster Globen i vanliga fall (de är grymma att ha med att göra).
Men de sade nej pga att de kan få problem med Seiko om det kommer fram.
 

rogart-63

Patek
Nån som har balansjuveler i sortiment ? Vet inte vad som funkar på en lustig klocka dom borra upp hålet där den gamla ska sitta . Och det verkar vara typ 1,5 mm med 0,7 mm hål. Skaamäta lite nogrannare imorgon . tänkte bara höra om nån har nåt sortiment liggande . £16 för tre stycken känn maffigt. Om jag inte kan hitta ett på en skrotverk
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Testa Göta Ur&Smycken på Götgatan 28

Låt inte kvinnan i butiken röra klockan bara. Var där med en gammal Citizendykare med boett i nära nyskick. Frågade om hon hade korrekta extra tjocka bandstift till den, Citizen original. Fick till svar att ja det hade hon, men hon behövde se klockan. Gav henne den varpå hon vårdslöst bänder bort de befintliga stiften med en boettkniv. Sa åt henne att jag bara ville köpa stift och inte behövde hjälp med montering. Då plockar hon ett vanligt smalt stift ur en sortimentlåda petar i det i ena hålet, lägger andra änden av stiftet på ovansidan av bandhornet och är på väg med boettkniven igen innan jag hinner rycka åt mig klockan. Vet inte om det jobbar någon mer där som inte är komplett idiot men var försiktiga med er egendom. Att hon ljög och försökte sälja något annat än det jag efterfrågat och försökte få en ursäkt att ta betalt för jobbet känns ganska desperat också. Vet inte vad hon tänkt ta för att byta ut ett par bandstift av fel modell mot ett par bandstift av fel modell men låt oss säga att det var ett par hundralappar. Behöver man hålla på så känns det som att konkursen kan vara nära.
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Låt inte kvinnan i butiken röra klockan bara. Var där med en gammal Citizendykare med boett i nära nyskick. Frågade om hon hade korrekta extra tjocka bandstift till den, Citizen original. Fick till svar att ja det hade hon, men hon behövde se klockan. Gav henne den varpå hon vårdslöst bänder bort de befintliga stiften med en boettkniv. Sa åt henne att jag bara ville köpa stift och inte behövde hjälp med montering. Då plockar hon ett vanligt smalt stift ur en sortimentlåda petar i det i ena hålet, lägger andra änden av stiftet på ovansidan av bandhornet och är på väg med boettkniven igen innan jag hinner rycka åt mig klockan. Vet inte om det jobbar någon mer där som inte är komplett idiot men var försiktiga med er egendom. Att hon ljög och försökte sälja något annat än det jag efterfrågat och försökte få en ursäkt att ta betalt för jobbet känns ganska desperat också. Vet inte vad hon tänkt ta för att byta ut ett par bandstift av fel modell mot ett par bandstift av fel modell men låt oss säga att det var ett par hundralappar. Behöver man hålla på så känns det som att konkursen kan vara nära.
Tack för heads up!
 

DrKlocka

Audemars
Här är ett par bilder från en rolig liten reparation jag gjorde idag. Utslitet lager i verkbotten. Lagrat direkt i verkbotten utan lagersten så det måste borras upp och därefter sättas i ett nytt lager. I och med att lagerhålet blivit slitet ovalt är det väldigt svårt att få det helt centrerat. Hade man rivit upp hålet rakt av med en Seitz tillexempel hade det blivit helt ocentrerat och svårt att återställa.

Lagerhålet i verkbotten centrerades i en svarv, därefter borrades hålet upp och revs upp till rätt storlek med en Seitz. Lagret är i mässing. Hade tänkt ta en lagersten men hade ingen hemma i rätt storlek.
Fler bilder och film finns på min Instagram. Www.instagram.com/klockdoc

IMG_20200130_110306.jpg
IMG_20200130_114546_1.jpg
IMG_20200130_115025.jpg
IMG_20200130_120944.jpg
 

Beo

Patek
Här är ett par bilder från en rolig liten reparation jag gjorde idag. Utslitet lager i verkbotten. Lagrat direkt i verkbotten utan lagersten så det måste borras upp och därefter sättas i ett nytt lager. I och med att lagerhålet blivit slitet ovalt är det väldigt svårt att få det helt centrerat. Hade man rivit upp hålet rakt av med en Seitz tillexempel hade det blivit helt ocentrerat och svårt att återställa.

Lagerhålet i verkbotten centrerades i en svarv, därefter borrades hålet upp och revs upp till rätt storlek med en Seitz. Lagret är i mässing. Hade tänkt ta en lagersten men hade ingen hemma i rätt storlek.
Fler bilder och film finns på min Instagram. Www.instagram.com/klockdoc

IMG_20200130_110306.jpg
IMG_20200130_114546_1.jpg
IMG_20200130_115025.jpg
IMG_20200130_120944.jpg
Grymt jobbat!tack för att du delar.:)
 

rogart-63

Patek
Här är ett par bilder från en rolig liten reparation jag gjorde idag. Utslitet lager i verkbotten. Lagrat direkt i verkbotten utan lagersten så det måste borras upp och därefter sättas i ett nytt lager. I och med att lagerhålet blivit slitet ovalt är det väldigt svårt att få det helt centrerat. Hade man rivit upp hålet rakt av med en Seitz tillexempel hade det blivit helt ocentrerat och svårt att återställa.

Lagerhålet i verkbotten centrerades i en svarv, därefter borrades hålet upp och revs upp till rätt storlek med en Seitz. Lagret är i mässing. Hade tänkt ta en lagersten men hade ingen hemma i rätt storlek.
Fler bilder och film finns på min Instagram. Www.instagram.com/klockdoc

IMG_20200130_110306.jpg
IMG_20200130_114546_1.jpg
IMG_20200130_115025.jpg
IMG_20200130_120944.jpg
Grymt jobbat . Vill oxå ha en sån hållare till min svarv. Går nästan inte annars att brotscha upp ovala hål . Vad använder du för lustig borr. Eller är det en brotsch?
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Senaste inköpet, nu servad! Fungerade inte alls enligt Ebay och det stämde, då har varit lite knix!
Rättat spiralen, nitad samt lödad krono sekund och strul med keyless!
Men nu går den, är en rätt tidig Poljot 3133!
Som jag tycker verkar ha original delar.
IMG_20200131_124614.jpg
IMG_20200131_124153.jpg
IMG_20200131_124012.jpg

Lika roligt datumhjul som vissa Certinor!
IMG_20200129_135256.jpg

Köpte mig en hockey puck på loppis!
Såg någon video där det användes, var smidigt underlag under vissa moment!
Inte helt puckat
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Senaste inköpet, nu servad! Fungerade inte alls enligt Ebay och det stämde, då har varit lite knix!
Rättat spiralen, nitad samt lödad krono sekund och strul med keyless!
Men nu går den, är en rätt tidig Poljot 3133!
Som jag tycker verkar ha original delar.
IMG_20200131_124614.jpg
IMG_20200131_124153.jpg
IMG_20200131_124012.jpg

Lika roligt datumhjul som vissa Certinor!
IMG_20200129_135256.jpg

Köpte mig en hockey puck på loppis!
Såg någon video där det användes, var smidigt underlag under vissa moment!
Inte helt puckat
Bra jobbat, och vilken underbar tavla :) Man får Konstantin Chaykin vibbar :D
 

Beo

Patek
Senaste inköpet, nu servad! Fungerade inte alls enligt Ebay och det stämde, då har varit lite knix!
Rättat spiralen, nitad samt lödad krono sekund och strul med keyless!
Men nu går den, är en rätt tidig Poljot 3133!
Som jag tycker verkar ha original delar.
IMG_20200131_124614.jpg
IMG_20200131_124153.jpg
IMG_20200131_124012.jpg

Lika roligt datumhjul som vissa Certinor!
IMG_20200129_135256.jpg

Köpte mig en hockey puck på loppis!
Såg någon video där det användes, var smidigt underlag under vissa moment!
Inte helt puckat
Snyggt jobbat och bra tipps!:D
 

Beo

Patek
Senaste inköpet, nu servad! Fungerade inte alls enligt Ebay och det stämde, då har varit lite knix!
Rättat spiralen, nitad samt lödad krono sekund och strul med keyless!
Men nu går den, är en rätt tidig Poljot 3133!
Som jag tycker verkar ha original delar.
IMG_20200131_124614.jpg
IMG_20200131_124153.jpg
IMG_20200131_124012.jpg

Lika roligt datumhjul som vissa Certinor!
IMG_20200129_135256.jpg

Köpte mig en hockey puck på loppis!
Såg någon video där det användes, var smidigt underlag under vissa moment!
Inte helt puckat
Hur var det verket och jobba med?har tänkt att skaffa mig en poljot,strela eller okea och har inte mekar cronograph tidigare men manuella ochautomater med och utan day/date?
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Hur var det verket och jobba med?har tänkt att skaffa mig en poljot,strela eller okea och har inte mekar cronograph tidigare men manuella ochautomater med och utan day/date?
Det är robust och trevligt att jobba med!
Lite fler delar, men lätt att sätta ihop.
Utmaningen är justering av kronograf, men det finns bra guider och videor.
Bara att höra av sig om det behövs!
 
  • Like
Reactions: Beo

oftast

Panerai
2-Faktor
Fick hem en Seiko qusrtz med ett 8C23-verk. Tyvärr är bommen av, knäckt där den övergår in i gängan. Finns det någon räddning här om man är klåpig amatör? Antar att bryggan måste av och innerdelen av bommen dras ut, sen är det väl 'bara' att sätta i en ny bom? Orolig att jag inte ska få ihop den igen om jag skruvar av bryggan..
Klockan är inget alls märkvärdigt men jag gillar den.
IMG_20200203_212928.jpg
IMG_20200203_212825.jpg
IMG_20200203_212808.jpg
 

rogart-63

Patek
Fick hem en Seiko qusrtz med ett 8C23-verk. Tyvärr är bommen av, knäckt där den övergår in i gängan. Finns det någon räddning här om man är klåpig amatör? Antar att bryggan måste av och innerdelen av bommen dras ut, sen är det väl 'bara' att sätta i en ny bom? Orolig att jag inte ska få ihop den igen om jag skruvar av bryggan..
Klockan är inget alls märkvärdigt men jag gillar den.
IMG_20200203_212928.jpg
IMG_20200203_212825.jpg
IMG_20200203_212808.jpg
Borde gå att peta ut den gamla delen. Sen är det väl frågan om du ksn hitta en ny bom.
 

Exxet

Rolex
Fick hem en Seiko qusrtz med ett 8C23-verk. Tyvärr är bommen av, knäckt där den övergår in i gängan. Finns det någon räddning här om man är klåpig amatör? Antar att bryggan måste av och innerdelen av bommen dras ut, sen är det väl 'bara' att sätta i en ny bom? Orolig att jag inte ska få ihop den igen om jag skruvar av bryggan..
Klockan är inget alls märkvärdigt men jag gillar den.
IMG_20200203_212928.jpg
IMG_20200203_212825.jpg
IMG_20200203_212808.jpg
Borde gå att pilla ut som @rogart-63 skriver, annars är det nog inte så svårt att skruva loss o tillbaka "plåten" ser inte ut att vara några axlar lr dylikt som kan vara lite pilliga att få tillbaka under den, den här kan ju vara en bra donator, vet i o f s inte hur mkt du vill lägga ner på den.
https://speedtimerkollektion.com/shop/product_info.php?products_id=46990
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Låter ju bra och tackar för det,då är det bara att jag lämpligt objekt!:p
Trodde jag var klar, men.... den tjuv stannade ibland när kronografen var startad. Har justerat många ggr. men nu kollade jag hjulen med 30x förstoringsglas och en kugge var stukad. Nu bytt det hjulet, är lite roligare med fler hjul.... Eller inte!
Nåja har väll denna hobby får att jag gillar utmaningar!
 
  • Like
Reactions: Beo

feffe79

Cartier
Har några stycken fina gamla dinkor som behöver service, de går sakta, stannar upp ibland etc. Det är inga underverk ( manuella 70-talare mest ) så jag vill inte lägga tusentals kronor I servicekostnad på dem men de är ändå av värde för mig. Finns det någon hobbyurmakare i södra stockholm som gillar att meka och kan tänka sig få ordning på en eller två för en rimlig ersättning?
 

Beo

Patek
Trodde jag var klar, men.... den tjuv stannade ibland när kronografen var startad. Har justerat många ggr. men nu kollade jag hjulen med 30x förstoringsglas och en kugge var stukad. Nu bytt det hjulet, är lite roligare med fler hjul.... Eller inte!
Nåja har väll denna hobby får att jag gillar utmaningar!
Snyggt jobbat!ja det är ju lite det som är kul med hobbyn,sjäkv så fixade jag auto uppdraget på en av mina Vostok 2416b för det funkade inre 100 och det visade sig vara tappen på 1a hjulet i autoupdraget som var nersliten så det fick jag byta.
20200203_191834.jpg
20200203_192059.jpg
 
Topp