Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jädrar, snyggt jobbat Ola!Senaste inköpet, nu servad! Fungerade inte alls enligt Ebay och det stämde, då har varit lite knix!
Rättat spiralen, nitad samt lödad krono sekund och strul med keyless!
Men nu går den, är en rätt tidig Poljot 3133!
Som jag tycker verkar ha original delar.
Lika roligt datumhjul som vissa Certinor!
Köpte mig en hockey puck på loppis!
Såg någon video där det användes, var smidigt underlag under vissa moment!
Inte helt puckat
Undrar om detta är samma verk? Isåfall är det ett Venus 75Behöver lite hjälp, någon som på rak arm kan säga vad detta är för verk?
Kan ju vara något Eta baserat, som detta 811, skillnad på bryggor men axlar o skruvar på samma ställen.Behöver lite hjälp, någon som på rak arm kan säga vad detta är för verk?
Har gått igenom 100tals verk och hittar ingen som matchar, Bore satte in verk från Alpina och Venus men hittar ingen som matchar i måttet 10,5”Kan ju vara något Eta baserat, som detta 811, skillnad på bryggor men axlar o skruvar på samma ställen.
Ville egentligen bara ta en balans från ett donator verk och testa gången.Har gått igenom 100tals verk och hittar ingen som matchar, Bore satte in verk från Alpina och Venus men hittar ingen som matchar i måttet 10,5”
Snyggt jobbat!Gjort "ful" service på ett verk som jag inte trott jag skulle få pilla med! Har ju mest hjärta för mögel klockor själv, men svågerns Seamaster gav upp under en hård kväll på läktaren under handboll!
Fick kostnadsförslag som han tyckte var för dyrt, minns inte vad han sa tyvärr.
Är ett Cal.3303A kronograf, jag lossade automat delen och den var i spänn. Trumman släppte mot spärren då. Gick sen att få den att ticka några steg.
Då fortsatte jag med att släppa fjädern helt det gick ju inte med auto bryggan i. Tog av balans och gånghaken, juvelerna var kraftigt oljade på båda och balansen drogs med flock med på sin. Rengöring och montera, allt funkar nu och 270 i amp. Var kul och lyckas med det!
Är det inte övergångs regler? Så att det inte är tull ännu, utan det skulle förhandlas?Halloj alla fixare! Någon som kan tipsa om något ställe där man kan handla klockglas efter att "kusinen" lämnat EU? Har kollat lite snabbt på bukten, men där är i stort sett alla säljarna från UK eller Kina.
Edit: Någon kanske sitter på ett RWs eller liknande i storlek 31,6mm
På så vis! Då får man köpa på sig "litebraatthagrejer"!!Är det inte övergångs regler? Så att det inte är tull ännu, utan det skulle förhandlas?
Går att handla än så länge på cousinsuk. Som Auto Ola säger gäller övergångsregler . Det är väl inget bestämt ännu hur det ska bli med avgifter m.m . Är en 11 mån transitperiod . Om det räcker återstår att se.Halloj alla fixare! Någon som kan tipsa om något ställe där man kan handla klockglas efter att "kusinen" lämnat EU? Har kollat lite snabbt på bukten, men där är i stort sett alla säljarna från UK eller Kina.
Edit: Någon kanske sitter på ett RWs eller liknande i storlek 31,6mm
Då tackar jag för även denna info!Går att handla än så länge på cousinsuk. Som Auto Ola säger gäller övergångsregler . Det är väl inget bestämt ännu hur det ska bli med avgifter m.m . Är en 11 mån transitperiod . Om det räcker återstår att se.
I dont get it
Borde gå att peta ut den gamla delen. Sen är det väl frågan om du ksn hitta en ny bom.
Borde gå att pilla ut som @rogart-63 skriver, annars är det nog inte så svårt att skruva loss o tillbaka "plåten" ser inte ut att vara några axlar lr dylikt som kan vara lite pilliga att få tillbaka under den, den här kan ju vara en bra donator, vet i o f s inte hur mkt du vill lägga ner på den.
https://speedtimerkollektion.com/shop/product_info.php?products_id=46990
Jag trodde att det satt ett sånt i när jag öppnade men det är ju uppenbara skillnader. Aldrig varit med om att jag inte kan hitta vilken caliber det är. Tappen av på balansaxelnUndrar om detta är samma verk? Isåfall är det ett Venus 75
Om du kan visa tavelsidan så jag kan se ställarmen så kanske jag kan hjälpa dig!Behöver lite hjälp, någon som på rak arm kan säga vad detta är för verk?
Spännande, så bommen/ställarmen kan ge dig lite ideér om vilken kaliber det är? Själv sitter man ju ibland och jämför bryggor till vansinne när m,an har en omärkt historia. Välkommen till vår trevliga fixartråd!Om du kan visa tavelsidan så jag kan se ställarmen så kanske jag kan hjälpa dig!
Jag vet minst en till från vårt kära forum som är anmäld, ev två andra!Någon annan som ska testa Prova På-kursen i Motala i vår? Finns några platser kvar för den som vill testa på att skruva
Tvådagarskurs, 16-17/3 eller 19-20/3.
Okej! Trevligt Kanske kan bli en forumbärs i Motala på kvällen där dåJag vet minst en till från vårt kära forum som är anmäld, ev två andra!
Inser att det kan tolkas som att jag skulle dit men jag förmedlar vidare infon om KS's närvaroOkej! Trevligt Kanske kan bli en forumbärs i Motala på kvällen där då
Ja, är det baserat på ett Schweiziskt verk så finns det flera index kataloger som kan hjälpa till att identifiera verkSpännande, så bommen/ställarmen kan ge dig lite ideér om vilken kaliber det är? Själv sitter man ju ibland och jämför bryggor till vansinne när m,an har en omärkt historia. Välkommen till vår trevliga fixartråd!
Jag var där för 3 år sedan och det var fantastiskt roligt och lärorikt,trevliga och duktiga elever och makalöst kompetenta lärare!skulle gärna komma nån gång till.Ja, är det baserat på ett Schweiziskt verk så finns det flera index kataloger som kan hjälpa till att identifiera verk
flera sidor med en massa ställarmar!
Och ni som ska till prova-på dagarna tveka inte att hojta till på mig om ni vill prata eller se vad jag håller på med för kul de dagar ni är där.
Ahh snyggt! Jag förväxlade det svenska namnet med bommen. Som självlärd hobbymeck är det mesta materialet på engelska så den svenska terminologin sitter inte 100!Ja, är det baserat på ett Schweiziskt verk så finns det flera index kataloger som kan hjälpa till att identifiera verk
flera sidor med en massa ställarmar!
Och ni som ska till prova-på dagarna tveka inte att hojta till på mig om ni vill prata eller se vad jag håller på med för kul de dagar ni är där.
Vet du vilket tillfälle de skulle gå? Jag går 16-17/3.Inser att det kan tolkas som att jag skulle dit men jag förmedlar vidare infon om KS's närvaro
Ah ok, 19-20/3 verkade det vara för herrarna!Vet du vilket tillfälle de skulle gå? Jag går 16-17/3.