• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Vad säger experterna? Hur gör ni här.. Certina 25-651. Rotorn till automatiken är slapp och skranglig. Delar och märker att axeln som håller rotorn har 2 skruvar som har lossnat lite. Spänner ni bara skruvarna och hoppas de sitter i 50 år till eller använder ni nån typ av loctite?
20200206_182922.jpg
Inget loctite på dem. De dras åt hårt, som alla andra skruvar. Är det för mycket spel i rotorn så byt rotorlagret(som hålls av de två skruvarna) om lagerstenen är OK.

Inget loctite på dem. De dras åt hårt, som alla andra skruvar. Är det för mycket spel i rotorn så byt rotorlagret(som hålls av de två skruvarna) om lagerstenen är OK.
Tack. Misstänkte det och gjorde även så. Men man vill ju inte gärna in där och spänna skruvar i tid och otid. Känns som detta är ett ganska vanlig fenomen.

• Like
Reactions: Beo
Några tankar jag haft under en tid; Jag är mjukvarutvecklare till vardags. I vår hantverkskonst finns alla möjligheter att lokalisera fel på ett strukturerat sätt och att laga genom "trial and error" är allt annat än vedertaget hos en seriös yrkesutövare. Den som jobbar så anses helt klart obildad och mindre vetandes då slutresultatet inte bara ofta blir fel, det tar även mängder med tid.

Rätta mig om jag har fel här men har inte urmakeriet stått och trampat här många år? Jag känner till få instrument för felsökning som exempelvis den gode "De Carle" saknade. Ett område jag kan komma på som förbättrats är visuella hjälpmedel. Mikroskåpet kan piska luppen och visst borde man (vet inte hur vanligt det är dock) kunna säkerställa den räta vinkeln på en axeltapp i förhållande till "skivan" på ett löpsverkshjul med hjälp av av mikroskopets kamera/mjukvara (i de fall det finns).

En sak som skulle underlätta mycket är möjligheten att mäta vridmoment på hjulen i löpverket för att lokalisera de största friktions- tjuvarna. Jag tänker ett instrument där man har en uppsättning kuggskivor och tappar som man kan kombineras fritt och därefter installeras för att ersätta de "riktiga" hjulen. Tapparna är så pass långa att ett mätinstrumentet kan greppa dem utanför bryggorna och på så sätt mäta vridmomentet för varje hjul. Man arbetar sig systematiskt igenom hela löpverket och vet var man skall lägga krutet så att säga. Jag förstår att det finns problem med idén och verktyget skulle antagligen kosta flis.
Ett annat alternativ, som antagligen är bättre på många sätt, skulle kunna vara en superkänslig värmekamera man monterar på mikroskopet som visar på varma punkter där mest friktion förekommer.
Kanske löser en erfaren urmakare redan det här men alla års samlade erfarenhet och samtliga sinnesintryck. Syn, känsel, hörsel och ... lukt .. typ?

Senast ändrad:
Ja det skulle väl vara typiskt, har precis införskaffat glaspress. Blir isf till att skaffa glasöppnare.
Glaspressen får du nytta av när verket och sen glaset ska tillbaka så inget att oroa sig för :)
Praxis är annars att dra ut bom och krona och med hjälp av lufttryck blåsa ut glaset ur boetten.
Det finns specifika pumpar till det men jag (klåpig amatör) har blåst ut glas med en vanlig blåsbälg, man måste bara se till att försöka hålla tätt mellan bälgens munstycke och håler där bommen suttit. Rekommenderar också att ha klockan inuti en plastpåse när du gör det så inte glaset flyger ur och rullar iväg och blir repigt.

Glaspressen får du nytta av när verket och sen glaset ska tillbaka så inget att oroa sig för :)
Praxis är annars att dra ut bom och krona och med hjälp av lufttryck blåsa ut glaset ur boetten.
Det finns specifika pumpar till det men jag (klåpig amatör) har blåst ut glas med en vanlig blåsbälg, man måste bara se till att försöka hålla tätt mellan bälgens munstycke och håler där bommen suttit. Rekommenderar också att ha klockan inuti en plastpåse när du gör det så inte glaset flyger ur och rullar iväg och blir repigt.
Ska poängtera att jag som sagt är glad amatör så bra att vänta tills någon av de mer kunniga i tråden kan bekräfta mina råd här innan du skrider till verket :)

• Like
Reactions: Beo
Tack! Hade ögonen på en sådan pump på Tradera för ett tag sedan men slog inte till...
Glaspressen har redan kommit till nytta!
IMG_20200212_212136707.jpg

Det gör inget om glaset flyger iväg denna gång då glaset redan är sprucket, det jag vill göra med Zodiacen är just att byta ut glaset på den med.

Tack! Hade ögonen på en sådan pump på Tradera för ett tag sedan men slog inte till...
Glaspressen har redan kommit till nytta!
IMG_20200212_212136707.jpg

Det gör inget om glaset flyger iväg denna gång då glaset redan är sprucket, det jag vill göra med Zodiacen är just att byta ut glaset på den med.
Fin kronograf! Har en i en liknande boettform, absolut trevlig. Du får gärna bjuda på en bild på Zodiacen också :)

Några tankar jag haft under en tid; Jag är mjukvarutvecklare till vardags. I vår hantverkskonst finns alla möjligheter att lokalisera fel på ett strukturerat sätt och att laga genom "trial and error" är allt annat än vedertaget hos en seriös yrkesutövare. Den som jobbar så anses helt klart obildad och mindre vetandes då slutresultatet inte bara ofta blir fel, det tar även mängder med tid.

Rätta mig om jag har fel här men har inte urmakeriet stått och trampat här många år? Jag känner till få instrument för felsökning som exempelvis den gode "De Carle" saknade. Ett område jag kan komma på som förbättrats är visuella hjälpmedel. Mikroskåpet kan piska luppen och visst borde man (vet inte hur vanligt det är dock) kunna säkerställa den räta vinkeln på en axeltapp i förhållande till "skivan" på ett löpsverkshjul med hjälp av av mikroskopets kamera/mjukvara (i de fall det finns).

En sak som skulle underlätta mycket är möjligheten att mäta vridmoment på hjulen i löpverket för att lokalisera de största friktions- tjuvarna. Jag tänker ett instrument där man har en uppsättning kuggskivor och tappar som man kan kombineras fritt och därefter installeras för att ersätta de "riktiga" hjulen. Tapparna är så pass långa att ett mätinstrumentet kan greppa dem utanför bryggorna och på så sätt mäta vridmomentet för varje hjul. Man arbetar sig systematiskt igenom hela löpverket och vet var man skall lägga krutet så att säga. Jag förstår att det finns problem med idén och verktyget skulle antagligen kosta flis.
Ett annat alternativ, som antagligen är bättre på många sätt, skulle kunna vara en superkänslig värmekamera man monterar på mikroskopet som visar på varma punkter där mest friktion förekommer.
Kanske löser en erfaren urmakare redan det här men alla års samlade erfarenhet och samtliga sinnesintryck. Syn, känsel, hörsel och ... lukt .. typ?
Angående mikroskåp, vi använder dagligen mikroskåp för att undersöka delar som är för små för lupp. Många i klassen föredrar även att olja under mikroskåp.
Att mäta vridmomnet på hjulen i en klocka, kanske är möjligt men det är så ofantligt små krafter vi pratar om så jag vet inte hur det skulle gå till på ett smidigt sätt. Mycket handlar även att hålla ned kostanderna och kunna arbeta igenom en klocka så snabbt som möjligt.

Fin! Texten 'hermetic' skvallrar om en monocoqueboett :)
om glaset har en glasring ska du låta bli att använda glasklo, annars kan du ju testa det för att ta bort det gamla eftersom glaset ändå är bortom upputsning. Pressa sen dit ett nytt.
Här en annan zodiac i monocoqueboett:
IMG_20200130_210535.jpg
Den och troligen den andra Zodiacen har en ring runt glaset som man måste ta bort först. Som vissa gamla Omega och seiko har. Troligen delad bom oxå.

Är väl kanske inte ett klockmek. Men har lite problem med mikroskåpet . Sitter ett par rattar på varje sidan för att justera skärpan . Man flyttar hela överdelen upp och ner . Jag gör detta rätt ofta. Det är grymt tungt. Funderat på en större ratt på högersidan. Men var hittar ,man sånt. Skulle vara typ nåt som sitter på en svarv . Kanske med knopp på . 5 cm i diameter och med ett 6 mm hål . Som jag kan skruva fast med en stoppskruv . Typ denna fast mindre. Den minsta jag hittat är 80 mm med 10 hål. Gärna lettrad på utsidan. Vilket inte denna är.
maskinratt-din950b.jpg

Min son har en Legoklocka som han använder varje dag. Nu har sekundvisaren lossnat och ligger löst. Jag skulle behöva tips på hur jag får ut kronan ur verket så jag kan öppna och sätta tillbaka visaren. Någon som vet?

IMG_20200214_121932.jpg

Tillbaka
Topp