• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Köpte denna Seiko nyligen och den har något slags problem. Det låter som att nån del är lös. Den tickar på fint och när jag öppnade baklocket kunde jag inte se något konstigt. Tänker att det är nåt längre fram i klockan, typ tavlan eller indexringen som sitter löst. Någon med förslag på vad som kan vara fel och vad lösningen skulle kunna vara? :)

Köpte denna Seiko nyligen och den har något slags problem. Det låter som att nån del är lös. Den tickar på fint och när jag öppnade baklocket kunde jag inte se något konstigt. Tänker att det är nåt längre fram i klockan, typ tavlan eller indexringen som sitter löst. Någon med förslag på vad som kan vara fel och vad lösningen skulle kunna vara? :)

Är det en automat? Eller quartz? Vad är det för referns på den? Står på baksidan.

Kan vara så att det saknas en Oring eller tunn packning mellan verkhållare och boett . Typ som på denna.
6602.jpg

Om du kan visa tavelsidan så jag kan se ställarmen så kanske jag kan hjälpa dig!

Spännande, så bommen/ställarmen kan ge dig lite ideér om vilken kaliber det är? Själv sitter man ju ibland och jämför bryggor till vansinne när m,an har en omärkt historia. Välkommen till vår trevliga fixartråd! :D
Jag har sett sånna kataloger @OBSallander skriver om, jag har försökt få loss en sån från en gammal urmakare jag känner men han håller väldigt hårt i den.
Vore ju underbart om den fanns inscannad, den katalogen jag sett tror jag tillhörde någon form av gammal urdelsleverantör.
Edit: Återkommer när jag lyft av tavlan på den, jag hoppas på märkningar på framsidan. Ska bara få några timmar över från familjepusslet.

Jag har sett sånna kataloger @OBSallander skriver om, jag har försökt få loss en sån från en gammal urmakare jag känner men han håller väldigt hårt i den.
Vore ju underbart om den fanns inscannad, den katalogen jag sett tror jag tillhörde någon form av gammal urdelsleverantör.
Edit: Återkommer när jag lyft av tavlan på den, jag hoppas på märkningar på framsidan. Ska bara få några timmar över från familjepusslet.
Har ett par såna kataloger. Dock finns inte allt med´. Finns bestfit 1och 2 katalog på nätet att ladda ner oxå .

Typ denna?
DSC09953.JPG
DSC09956.JPG
DSC09955.JPG

Men om det nu är en monocoqueboett, då kommer jag ju inte åt ringen innan jag tar ut glaset?
Denna hade det . Men inte delad bom så vet i sjutton hur jag ska få ut verket . vad jag menade med glasring var den som ligger upp till höger. Fick loss tavlan genom att lyfta verket lite och lossa tavelskruvarna men bommen sitter kvar . Regeln är skruvad från framsidan. Ska vara om jag kan lossa kronan och ta ut hela verket med bommen på plats .
DSC09951.JPG
DSC09952.JPG

Är väl kanske inte ett klockmek. Men har lite problem med mikroskåpet . Sitter ett par rattar på varje sidan för att justera skärpan . Man flyttar hela överdelen upp och ner . Jag gör detta rätt ofta. Det är grymt tungt. Funderat på en större ratt på högersidan. Men var hittar ,man sånt. Skulle vara typ nåt som sitter på en svarv . Kanske med knopp på . 5 cm i diameter och med ett 6 mm hål . Som jag kan skruva fast med en stoppskruv . Typ denna fast mindre. Den minsta jag hittat är 80 mm med 10 hål. Gärna lettrad på utsidan. Vilket inte denna är.
maskinratt-din950b.jpg

Mikroskop brukar han en ratt på varje sida. Om man skruvar rattarna åt motsatta håll så lossar det spänningen och det blir lättare att höja och sänka. Så drar man åt igen när man justerat klart så att den inte ramlar ner

/ P

Mikroskop brukar han en ratt på varje sida. Om man skruvar rattarna åt motsatta håll så lossar det spänningen och det blir lättare att höja och sänka. Så drar man åt igen när man justerat klart så att den inte ramlar ner

/ P
Den har det men har inte lyckas justera den . Dock tog jag isär och rengjorde och la på lite nytt fett . Nu går den lite lättare .

Denna hade det . Men inte delad bom så vet i sjutton hur jag ska få ut verket . vad jag menade med glasring var den som ligger upp till höger. Fick loss tavlan genom att lyfta verket lite och lossa tavelskruvarna men bommen sitter kvar . Regeln är skruvad från framsidan. Ska vara om jag kan lossa kronan och ta ut hela verket med bommen på plats .
DSC09951.JPG
DSC09952.JPG
Ah, trodde det syftade på armeringsring. Det låter som ett projekt! Hoppas min har delad bom. Återkommer när jag hittar verktyg.

Senast ändrad:
Gokväll fixers!
Någon har något tips/sätt att få ur en avbruten sekundpinne ur en DS-visare. Tänker lut, men klarar visaren det??

Hej!
Kanske egentligen ingen mek fråga men inom kategorin.
Ni som servar och mekkar med gamla dinkor, vidtar ni några extra åtgärder i samband med hantering av radium? Har en gång tidigare rensat lös lysmassa från en tavla genom att blåsa:banghead:, känns såhär i retroperspektiv ganska dumt, men bara nyfiken då många oroar sig för att bära en radiumdinka och då helt innesluten. Hur resonerar ni? :)

Hej!
Kanske egentligen ingen mek fråga men inom kategorin.
Ni som servar och mekkar med gamla dinkor, vidtar ni några extra åtgärder i samband med hantering av radium? Har en gång tidigare rensat lös lysmassa från en tavla genom att blåsa:banghead:, känns såhär i retroperspektiv ganska dumt, men bara nyfiken då många oroar sig för att bära en radiumdinka och då helt innesluten. Hur resonerar ni? :)
Finns lite diskussioner här: https://klocksnack.se/threads/strålning-från-gamla-klockor-radium-tritium.69256/
Säger dock inte allt, men någon har iallafall mätt gammastrålningen.
Man bör nog vidta försiktigthet om man skall rengöra gamla urtavlor med lysmassa, dock lär väl den största delen av lysmassan vara i bunden form av större partiklar som nog inte borde yra omkring även om man blåser? Dock är nog rengöring med blåsning inget man bör göra, särskilt inte inumhus?

Jag har själv rengjort ett gammalt fickur med lysmassa genom att blåsa med bälj, kanske inte heller så smart, men är inte orolig (klockan var dessutom rengjord innan, då rätt mycket lysnassa saknas). Skulle tro att risken att få cancer av den eventuella dos man fått i sig av att göra detta en gång nog är väldigt liten, det lär nog vara farligare och åka bil på motorvägen varje dag (dock en ren gissning från min sida).

Enligt tråden ovan verkar det iallafall vara helt safe att bära en klocka med strålande lysmassa.

Uppdatering om avlägsnandet av avbruten sekundpinne i DS-visare. Försökte först trycka ut den från visarens framsida men tji fick jag, hade säkert fungerat om den inte varit rostig, så testade att lägga den i Alunsörja. Och Yippiii, efter en halv dag i sörjan var den puts väck!!

Tillbaka
Topp