• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Amplituden i sig kan ju vara ett problem men låter nästan som om det är något som inte löper fritt? Går det att se något "mönster" i bergochdalbanan?
Om man tänker på det kan det ju nästan bara vara tre saker då jag bara satt ihop verket så pass att det går att dra upp med mejsel. 1. Fjädern som levererar otillräcklig eller ojämn kraft (testat både lite upodragen samt fullt) 2. Balansen eller 3. Motstånd (dock testade jag utan pallet lever så att alla hjul löpte fritt och fint. Dock är det lite tajt för fjädertruppan då denna även har ett undre ratchet wheel och att trumman känns lite sliten överlag.)

Fjädern som jag behöver, är specificerad: 1.40 x 9.5 x 0.10 x 315mm

Närmsta jag hittar på Cousins är:
1.40 x .10 x 340 x 9.5 T-End, eller
1.40 x .10 x 340 x 9.5 Non-Automatic

Hur tar man rätt på vilken typ avfjäder man ska ha:
WatchMainspring_Pic1_cmyk.jpg

Bilden lånad fr Cousins

Hur avgörande är längden, 340 istf 315 kan det funka. Nu finns det inget alternativ som är kortare, men i annan situation är en något kortare att föredra än en något längre, eller tvärt om.

Också, när man inte hittar en som är exakta specen, vilka dimensioner är viktigast av Height x Thickness (Strength) x Length x Barrel Diameter, att förhålla sig till.
Hittade du rätt fjäder till slut?

Kan vara en pivot oxå som är sned. Så nåt hjul som wobblar. Om fjädern lämnar ojämn kraft brukar det bli plottrigt på skärmen. Vad är det för verk?
Ja efter natten var linjerna någorlunda iaf men att de gick upp och ner. Glömde ta bild men får göra det sen. Är ett Enicar 1146. Har precis gjort ett sånt innan med ok resultat och har ett donatorverk i samma familj så kan testa börja byta ut delar eller iaf kika på dom. svårt att se ifall de är lite böjda t.ex ju ;D

Ja efter natten var linjerna någorlunda iaf men att de gick upp och ner. Glömde ta bild men får göra det sen. Är ett Enicar 1146. Har precis gjort ett sånt innan med ok resultat och har ett donatorverk i samma familj så kan testa börja byta ut delar eller iaf kika på dom. svårt att se ifall de är lite böjda t.ex ju ;D
Kan inte se några ojämnheter eller? :) Kan inte hitta ngt knas på någon del nu när jag plockat ner allt igen. Gick rätt stabilt ett tag innan jag skruva ner det för att sen på en knas och fortade sig 60+..

Bordskivan bara :p. Har tappat verk i golvet ett par gånger. Nån gång har det gått bra och nån gång mindre bra. Dock brukar man vara där med foten eller nåt å hindra fallet. Håller tummarna. Har lite AR1141 deler om det kniper. Såg att det var samma delar. Balanserna är det första som försvinner från såna verk.

Någon som kan rekommendera bra prisvärd bordsbelysning till min lilla arbetsbänk?

EDIT: Så här ser det ut idag typ (ett hyllplan till under det befintliga så lite öägre att spela på så att säga.

img_20170604_170547-jpg.552043

Någon som kan rekommendera bra prisvärd bordsbelysning till min lilla arbetsbänk?

EDIT: Så här ser det ut idag typ (ett hyllplan till under det befintliga så lite öägre att spela på så att säga.

img_20170604_170547-jpg.552043

Det sägs väl att mycket dagsljus är det allra bästa? Sen är det kanske praktiskt omöjligt med tanke på platsen man är tilldelad (inte bästa fönsterplatsen) och tiden på dygnet man mekar (kväll/natt) i mitt fall.

Vill även minnas att jag hört att det är bra med ett par olika ljuskällor?

Själv kör jag en lysrörsarmatur, två halogenspottar och en ledad led- läslampa.

Någon som är intresserad av en K&D fjädervinda förresten? Blev överflödigt när jag köpte mitt Bergeon- set. Största vindan är 1cm i diameter invändigt.
IMG_6691.JPG

sitter och myser med nya maskinen. Känns nästan lika roligt som när jag fick min första dator:) nja, kanske inte riktigt men så himla häftigt att visualisera vad som egentligen händer där inne. Min omega verkar må bra, skål för det! (skall tilläggas att vissa andra klockor inte verkar må så bra:)
20170901_221438.jpg

Man måste testa i minst 6 positroner för att vara säker på att klockan mår bra så tänk på hur klockan sitter på armen för jag har märkt att det håll klockan används mest slits mest, så en klocka kan gå perfekt med tavla uppåt men kan t ex dyka i krona ner läge eller gå lite sämre där så man får då ställa klockan så att man får en bra kompromiss. Detta är en anledningen till att man måste ta hand om sina klockor om man skall bära dem för de slits mer i vissa positioner om man inte gör det.

• Like
Reactions: Beo
Jag ska testa ordentligt i dagarna, försöka skriva ner olika värden för alla 6 positioner och även fullt uppdragen vs halvt vs nästan helt'slut'. Har en del klockor att mäta på.

Tillbaka
Topp