• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Tack för tipsen! Såg att dom gick för en del på eBay, hade inte tänkt att sälja men känns kul när jag betalade 140 spänn styck för Citizen och Casion :)

Verket är märkt 753 som du ser på bilden, säger inte mig mycket men har förstått efter att ha plöjt tråden att du vet en hel del :)

Verket är dock rätt hårt åtgånget så jag har ingen aning om det går att rädda.
Dom där är inte roliga att skruva i . Kommer inte ihåg vad dom heter . är ett ETA verk . Men delarna sitter i en plastplatta . Går att serva men att byta kretskort går tex inte utan att byta hela plattan. är det så är det knappast lönt att fixa . Har några såna verk . Men har inte testat dom .
 
Dom där är inte roliga att skruva i . Kommer inte ihåg vad dom heter . är ett ETA verk . Men delarna sitter i en plastplatta . Går att serva men att byta kretskort går tex inte utan att byta hela plattan. är det så är det knappast lönt att fixa . Har några såna verk . Men har inte testat dom .

tack för infon! Har precis börjat skruva i klockor så då får det här bli ett sådant verk jag kan skruva med för att förstå uppbyggnaden osv utan att behöva oroa mig för att förstöra något :)
 
En snabb men kanske konstig fråga. Bör man kunna använda denna för att smörja oringar ? Den är till för att smörja gummiskor så dom inte torkar ut enligt hon i kassan, fick med den när jag köpte ett par Polyver vinterskor.
"Produkten innehåller bland annat silikon och bivax, och är inte klassad som miljö- eller hälsofarlig", det är "bland annat" jag är lite orolig över, bivax bör inte vara några problem ? eller ? :)
 
Certinafixare anropas! Tänkta mig att byta uppdragsfjädern på en 25-651 och min fråga är om jag behöver ta av automatbryggan för ett gott resultat?
 
  • Like
Reactions: Beo
Certinafixare anropas! Tänkta mig att byta uppdragsfjädern på en 25-651 och min fråga är om jag behöver ta av automatbryggan för ett gott resultat?
Ja det skulle jag nog tro,här är en bild där jag tagit bort rotorn.:)
20171210_175131.jpg
här är en bild när jag rensat djupare.
20171210_192148.jpg
 
Slänger in frågan här även om det är en fråga om ett väggur och inte ett armbandsur, hoppas det är ok. :)

Har en master clock med 24v output, hur fasen ska jag koppla den till det här slavuret? Urverket på slavuret är ju gjort för att klara både 12v och 24v men ska jag brygga motståndet eller inte? Finns det risk för att jag bränner skiten om jag gör fel?
psx_20200301_131013-jpg.1370113

psx_20200301_130951-jpg.1370114

psx_20200301_131048-jpg.1370112

img_20200301_131635-jpg.1370115
 
  • Like
Reactions: Beo
Slänger in frågan här även om det är en fråga om ett väggur och inte ett armbandsur, hoppas det är ok. :)

Har en master clock med 24v output, hur fasen ska jag koppla den till det här slavuret? Urverket på slavuret är ju gjort för att klara både 12v och 24v men ska jag brygga motståndet eller inte? Finns det risk för att jag bränner skiten om jag gör fel?
psx_20200301_131013-jpg.1370113

psx_20200301_130951-jpg.1370114

psx_20200301_131048-jpg.1370112

img_20200301_131635-jpg.1370115
Som elektriker så tyder jag bilden att du ska brygga de två vänstra vid 12v och ha obryggat vid 24v,motståndet ska sitta kvar för det tar ner spänningen när du kör på 24v.
 
Som elektriker så tyder jag bilden att du ska brygga de två vänstra vid 12v och ha obryggat vid 24v,motståndet ska sitta kvar för det tar ner spänningen när du kör på 24v.
Tack så mycket! :) Då tolkar vi det på samma sätt i alla fall. Vill ju inte chansa och bränna ett fint gammalt urverk. Sitter dessutom två likadana för klockan är dubbelsidig.
Fruns BIB för storleksreferens, den mäter över 60cm... :D
PSX_20200225_184130.jpg

PSX_20200225_184104.jpg


Edit: Antagligen så har det väl funnits en brygga som man vänder men den är nog borta.
 
Tack så mycket! :) Då tolkar vi det på samma sätt i alla fall. Vill ju inte chansa och bränna ett fint gammalt urverk. Sitter dessutom två likadana för klockan är dubbelsidig.
Fruns BIB för storleksreferens, den mäter över 60cm... :D
PSX_20200225_184130.jpg

PSX_20200225_184104.jpg


Edit: Antagligen så har det väl funnits en brygga som man vänder men den är nog borta.
Nej det vore ju jättetråkigt för det var en rackarn trevlig klocka!:)
 
Hej, vann den här för ett tag sedan och plockade fram den igår. Tänkte kolla gången, men den kändes som att den kuggade över vid uppdrag.
Tänkte att klick eller klickfjäder skulle vara boven. Men, har lite tråkigt på jobb och kollade en bild jag tog på verket igår och det verkar som att crown och ratchet sitter för långt ifrån varandra. Hur kan det bli så? Dåligt lager, fel delar, skev axel eller bara lite hederligt slitage?
Hur kan jag åtgärda?
Verket är ett FHF 96-4
FA7776D8-A2C9-4296-9338-85CA9F1F70C2.png
 
Hej, vann den här för ett tag sedan och plockade fram den igår. Tänkte kolla gången, men den kändes som att den kuggade över vid uppdrag.
Tänkte att klick eller klickfjäder skulle vara boven. Men, har lite tråkigt på jobb och kollade en bild jag tog på verket igår och det verkar som att crown och ratchet sitter för långt ifrån varandra. Hur kan det bli så? Dåligt lager, fel delar, skev axel eller bara lite hederligt slitage?
Hur kan jag åtgärda?
Verket är ett FHF 96-4
FA7776D8-A2C9-4296-9338-85CA9F1F70C2.png
Det är nog ingen fara med mellanrummet mellan spärrhjul och kronhjul. Däremot kan ju fjädern vara av. Har massa 96-4 delar så behöver du nåt så vet du? ;)
 
Det är nog ingen fara med mellanrummet mellan spärrhjul och kronhjul. Däremot kan ju fjädern vara av. Har massa 96-4 delar så behöver du nåt så vet du? ;)
Hej, tack för tips! Det kändes inte riktigt som att uppdragsfjädern är av. Det fjädrade tillbaka rätt bra, släppte liksom inte, man kunde vrida långt innan det klickade i varje drag och det gav känslan av att kuggarna inte gick i. Gick dessutom att försiktigt vrida moturs. Ju mer jag tänker på det så känns det som att klickfjädern kanske är av? Jag får öppna upp och kolla helt enkelt. Tack för info om delar! Vore kul att fixa till. Den går redan idag och den går bra bortsett från det konstiga uppdraget.
 
Det är nog ingen fara med mellanrummet mellan spärrhjul och kronhjul. Däremot kan ju fjädern vara av. Har massa 96-4 delar så behöver du nåt så vet du? ;)
Hej, öppnade och kollade. Har bifogat två bilder på klicken. Den ena i normalläge och den andra precis innan den ’låser’ kronhjulet.
Borde det inte vara den främre piggen som kuggar kronhjulet och sedan fjädrar tillbaka? Den bakre ska väl bara agera spärr mot tillbakarullning?
Nu när den bakre kuggar kronhjulet så blir det så klart rätt bra fjärdingsväg innan den når spärrläget? :)
082DB37D-6F0E-4C50-9A46-BD84212DEE70.jpeg
7F22F569-B916-406C-BD96-5B8CB559DDB1.jpeg
 
Hej, öppnade och kollade. Har bifogat två bilder på klicken. Den ena i normalläge och den andra precis innan den ’låser’ kronhjulet.
Borde det inte vara den främre piggen som kuggar kronhjulet och sedan fjädrar tillbaka? Den bakre ska väl bara agera spärr mot tillbakarullning?
Nu när den bakre kuggar kronhjulet så blir det så klart rätt bra fjärdingsväg innan den når spärrläget? :)
082DB37D-6F0E-4C50-9A46-BD84212DEE70.jpeg
7F22F569-B916-406C-BD96-5B8CB559DDB1.jpeg
Hade ett verk med samma/liknande problem, och där var hålet i bryggan (under spärrhjulet) för uppdragstrummans bom slitet.
 
Hej, öppnade och kollade. Har bifogat två bilder på klicken. Den ena i normalläge och den andra precis innan den ’låser’ kronhjulet.
Borde det inte vara den främre piggen som kuggar kronhjulet och sedan fjädrar tillbaka? Den bakre ska väl bara agera spärr mot tillbakarullning?
Nu när den bakre kuggar kronhjulet så blir det så klart rätt bra fjärdingsväg innan den når spärrläget? :)
082DB37D-6F0E-4C50-9A46-BD84212DEE70.jpeg
7F22F569-B916-406C-BD96-5B8CB559DDB1.jpeg
Kollade på ett par stycken som låg här . Den övre bilden så ser det ut när den är låst. Den lilla fjäder är där bara för att peta in klicken mot spärrhjulet. Har egentligen inte så stor funktion när den väl är uppdragen. Om du petar den till höger på undre bilden så släpper du spänningen på fjädern . Som sen går tillbaka i sitt viloläge. Till den dras upp igen.
 
Hade ett verk med samma/liknande problem, och där var hålet i bryggan (under spärrhjulet) för uppdragstrummans bom slitet.
Kollade på ett par stycken som låg här . Den övre bilden så ser det ut när den är låst. Den lilla fjäder är där bara för att peta in klicken mot spärrhjulet. Har egentligen inte så stor funktion när den väl är uppdragen. Om du petar den till höger på undre bilden så släpper du spänningen på fjädern . Som sen går tillbaka i sitt viloläge. Till den dras upp igen.
Tack. Ursäkta sent svar. Har dammsugit köket efter klicken :)
Blir inte riktigt klok på det. Känns som att fjädern sitter så långt fram så att den borde gå mot främre delen av klicken (röd markering) (för det är väl den som skymtar under kronhjulet (grön markering)).
Här håller jag i en pigg på bakre delen som känns som ett fjädermothåll.
Verkar saknas sådan pigg på den främre delen. Vet inte om klickskruven är fel också. Känns som det glappar i bottenläget

D9C3010B-DFB6-48EE-8E0B-7C1E21F029CA.jpeg
31C18DA3-D645-48F9-93EE-AADA1B7EB8C5.jpeg
 
Tillbaka
Topp