• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Tack. Ursäkta sent svar. Har dammsugit köket efter klicken :)
Blir inte riktigt klok på det. Känns som att fjädern sitter så långt fram så att den borde gå mot främre delen av klicken (röd markering) (för det är väl den som skymtar under kronhjulet (grön markering)).
Här håller jag i en pigg på bakre delen som känns som ett fjädermothåll.
Verkar saknas sådan pigg på den främre delen. Vet inte om klickskruven är fel också. Känns som det glappar i bottenläget

D9C3010B-DFB6-48EE-8E0B-7C1E21F029CA.jpeg
31C18DA3-D645-48F9-93EE-AADA1B7EB8C5.jpeg
Ser ut precis så på mina gamla verk som är fullt uppdragna fjädern ligger bara där löst. och klicken låser mot bryggan .

Tack, bra med en verifierad referensbild!
Om du har möjlighet, skulle du kunna kolla hur mycket klicken roterar innan den hoppar en kugg? Jämför med min bild här. Detta är precis innan ’hopp’ till nästa tand
F78833AE-D4BB-431A-970F-231529705534.jpeg
Svårt att jämföra med bilden, men helt fel är det inte. Om jag drar upp från "bottenläget" har kronan roterat drygt ett 1/4 varv innan klicken släpper till nästa kugg.

Svårt att jämföra med bilden, men helt fel är det inte. Om jag drar upp från "bottenläget" har kronan roterat drygt ett 1/4 varv innan klicken släpper till nästa kugg.
Ok, tack. Snällt att du kollade. Hoppas få lite tid över ikväll så att jag kan kolla fjädern. Är sjukt nyfiken.

Efter många om och men så fick jag lite tid. Lossade kronhjulet och fjädern. Såg ut som det borde enligt lite olika bilder. Satte tillbaka och vred upp. Laddar fjädern men tickar inte längre. Jaha, konstigt, inte rört något som borde påverka tycker jag. Lossar och ska göra om, lyckas skjuta fjädern till långtbortistan :bag:
God natt på mer än ett sätt. Snart dags att stiga upp igen.
Går att driva manuellt, men verkar inte som att centrumhjulet får ngn kraft från fjädern. Har inte haft isär mer än ovanstående så svårt att se på detta verk utan att demontera.
Dagens läxa är den stående läxan. Arbeta inte i köket där det är dåligt ljus och plankgolv med stora springor. Kan jag lära mig den denna gång?

Efter många om och men så fick jag lite tid. Lossade kronhjulet och fjädern. Såg ut som det borde enligt lite olika bilder. Satte tillbaka och vred upp. Laddar fjädern men tickar inte längre. Jaha, konstigt, inte rört något som borde påverka tycker jag. Lossar och ska göra om, lyckas skjuta fjädern till långtbortistan :bag:
God natt på mer än ett sätt. Snart dags att stiga upp igen.
Går att driva manuellt, men verkar inte som att centrumhjulet får ngn kraft från fjädern. Har inte haft isär mer än ovanstående så svårt att se på detta verk utan att demontera.
Dagens läxa är den stående läxan. Arbeta inte i köket där det är dåligt ljus och plankgolv med stora springor. Kan jag lära mig den denna gång?
Det är lika tradigt varje gång, kan säga att det blir mer sällan efter hand! Men händer mig fortfarande efter mer än 10år av pillande i urverk!
Så nu har jag samlat på mig skrot att ta delar av!

Tillägg!
Och många goda Fix & trix vänner här som hjälpt mig när det kärvat!
Forumets bästa häng :)

Senast ändrad:
Det är lika tradigt varje gång, kan säga att det blir mer sällan efter hand! Men händer mig fortfarande efter mer än 10år av pillande i urverk!
Så nu har jag samlat på mig skrot att ta delar av!

Tillägg!
Och många goda Fix & trix vänner här som hjälpt mig när det kärvat!
Forumets bästa häng :)

Tack för stödet! Har en dröm om att kunna ägna mer tid åt detta framöver och ha en bättre, mer permanent arbetsplats. Nya tag.
’Everyday is a new life to a wise man’ :bookworm:

Har några ur där sekundvisarens infästning har blivit för stor och visaren snurrar okontrollerat och lossnar. Någon som har något bra tips om hur man tightar till eller limmar visaren? Funderar på att ge den en väldigt lätt smäll med hammaren

Har några ur där sekundvisarens infästning har blivit för stor och visaren snurrar okontrollerat och lossnar. Någon som har något bra tips om hur man tightar till eller limmar visaren? Funderar på att ge den en väldigt lätt smäll med hammaren
Är det inte så mycket kan du klämma till den lite . Har en liten sidavbitare just för detta ändamål. Kläm dock inte för mycket för då får du inte över visaren.

Är det inte så mycket kan du klämma till den lite . Har en liten sidavbitare just för detta ändamål. Kläm dock inte för mycket för då får du inte över visaren.

Jag brukar stoppa i något som förhindrar att man klämmer för mkt. Framförallt när man tajtar minutrör. Har en avbruten oljesticka för ändamålet!

Slängde i nya batterier i en kul discoklocka, men tyvärr vaknade inte verket. Det är ett eta 950.001. Hittade inte det nytt men stod någonstans att 956.032 skulle vara ett ersättningsverk? Jag behöver inget datum men vill kunna använda visarna och tavelpelarna såklart. Finns det någon bra lista för detta eller bör man leta upp ett begagnat 950.001?
AA426555-2E10-4A47-B637-30041072EA4B.jpeg

Slängde i nya batterier i en kul discoklocka, men tyvärr vaknade inte verket. Det är ett eta 950.001. Hittade inte det nytt men stod någonstans att 956.032 skulle vara ett ersättningsverk? Jag behöver inget datum men vill kunna använda visarna och tavelpelarna såklart. Finns det någon bra lista för detta eller bör man leta upp ett begagnat 950.001?
AA426555-2E10-4A47-B637-30041072EA4B.jpeg
Kan kolla imorgon om jag har nåt . Har sett såna här i nån låda . Annars är dom ganska billiga på ebay . Nä det var dom ju knappast. Läste helt fel. Ps satte du batteriet åt rätt håll? Gjort den tabben själv några gånger. Minus upp .
956.032 har större timhjul .Så timvisaren lär inte passa utan moddning.

Senast ändrad:
Kan kolla imorgon om jag har nåt . Har sett såna här i nån låda . Annars är dom ganska billiga på ebay . Nä det var dom ju knappast. Läste helt fel. Ps satte du batteriet åt rätt håll? Gjort den tabben själv några gånger. Minus upp .
956.032 har större timhjul .Så timvisaren lär inte passa utan moddning.
...nej det hade jag inte gjort. Satte in det som det gamla satt. Tyvärr vaknade den inte när jag bytte håll. Är nya batteriet förbrukat för det satt åt fel håll i två dygn?

Har ett liknande problem som Aurum även om min klocka inte är lika cool. Petat in ett batteri i en Seiko 7123-5170A som tyvärr inte vaknade till liv.
Spolen är skadad så jag gissar att det är den som spökar men jag undrar över hur jag felsöker detta samt hur pass komplicerat det är att byta ut en spole?
Klockan är ju inte värd mycket men jag tycker den är fin och det vore väldigt tillfredsställande att lyckas fixa den.
B831CE90-78AD-4F00-9A36-EC58750F1AF5.jpeg
C8CF985F-BEC1-426C-988B-084E94B1B7CD.jpeg

• Like
Reactions: Beo
Har ett liknande problem som Aurum även om min klocka inte är lika cool. Petat in ett batteri i en Seiko 7123-5170A som tyvärr inte vaknade till liv.
Spolen är skadad så jag gissar att det är den som spökar men jag undrar över hur jag felsöker detta samt hur pass komplicerat det är att byta ut en spole?
Klockan är ju inte värd mycket men jag tycker den är fin och det vore väldigt tillfredsställande att lyckas fixa den.
B831CE90-78AD-4F00-9A36-EC58750F1AF5.jpeg
C8CF985F-BEC1-426C-988B-084E94B1B7CD.jpeg
Det är ganska enkelt att byta spole på dessa. Lossa några skruvar och lyfta ut kretskort och sen en skruv till så kan du lossa spolen . Tycker ditt verk ser rätt skitigt ut? Så inte helt säker på att det är spolen? Om du inte ser att den är trasig. Går att mäta upp om du har en multimeter.

• Like
Reactions: Beo
Det är ganska enkelt att byta spole på dessa. Lossa några skruvar och lyfta ut kretskort och sen en skruv till så kan du lossa spolen . Tycker ditt verk ser rätt skitigt ut? Så inte helt säker på att det är spolen? Om du inte ser att den är trasig. Går att mäta upp om du har en multimeter.

verket ser nog smutsigare ut på bild än i verkligheten, men jag vet inte om det bara är spolen eller hela urverket som är trasigt eftersom klockan köptes i en hög reparationsobjekt. Flera koppartrådar är dock av i spolen, ser ut som att någon har sluntit med en skruvmejsel så jag tänkte att jag börjar där eftersom jag är i helt ny på detta och det kändes mest logiskt. :)
Vet du vart bästa stället att hitta en ny spole? EBay?
Tack för tipset om en multimeter! Ska införskaffa en och se om jag lyckas mäta mig fram till felet.

verket ser nog smutsigare ut på bild än i verkligheten, men jag vet inte om det bara är spolen eller hela urverket som är trasigt eftersom klockan köptes i en hög reparationsobjekt. Flera koppartrådar är dock av i spolen, ser ut som att någon har sluntit med en skruvmejsel så jag tänkte att jag börjar där eftersom jag är i helt ny på detta och det kändes mest logiskt. :)
Vet du vart bästa stället att hitta en ny spole? EBay?
Tack för tipset om en multimeter! Ska införskaffa en och se om jag lyckas mäta mig fram till felet.
Skulle nästan gissa att det är spolen. Om den ser ut så. Finns spolar på Ebay. Men har för mig dom kostar en slant. Tror inte jag har nån liggande heller. Dom är känsliga och i många 7123 är dom trasiga.

Har en Zodiac chrono med Landeron 48 som tickar på bra och kronograffunktionen har funkat toppen. Dock märkte jag idag att den inte längre gör det. Ingenting händer när jag startar. Tidigare har sekunden startat asap och nollställt perfekt. Undrar om den kan fått nån mindre smäll som ställt till det, den saknar verkskruvar (om ngn har så köper jag gärna) men har kvar stötskyddet.

vad säger expertisen att problemet kan vara och hur svårt är det att fixa?

Lite bilder:

Efter starttryck:
D3447B5C-0640-42F8-8776-C582EBA636D1.jpeg

Efter stopptryck:
EF807C6E-4473-4E5B-817F-F1A21EBE2ACA.jpeg

Efter nollställningstryck:
426D94A2-128D-4740-8613-38EF21BFDE13.jpeg

Tack för hjälpen!

Har en Zodiac chrono med Landeron 48 som tickar på bra och kronograffunktionen har funkat toppen. Dock märkte jag idag att den inte längre gör det. Ingenting händer när jag startar. Tidigare har sekunden startat asap och nollställt perfekt. Undrar om den kan fått nån mindre smäll som ställt till det, den saknar verkskruvar (om ngn har så köper jag gärna) men har kvar stötskyddet.

vad säger expertisen att problemet kan vara och hur svårt är det att fixa?

Lite bilder:

Efter starttryck:
D3447B5C-0640-42F8-8776-C582EBA636D1.jpeg

Efter stopptryck:
EF807C6E-4473-4E5B-817F-F1A21EBE2ACA.jpeg

Efter nollställningstryck:
426D94A2-128D-4740-8613-38EF21BFDE13.jpeg

Tack för hjälpen!
Kronografens drivhjul kopplas inte in. Kan inte utläsa varför utifrån dina bilder. Enklast är väl om du lämnar in den. Sen bör du skaffa passande bandstift.

Tillbaka
Topp