• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Kronografens drivhjul kopplas inte in. Kan inte utläsa varför utifrån dina bilder. Enklast är väl om du lämnar in den. Sen bör du skaffa passande bandstift.
Och nu när jag skulle byta så kom jag ihåg varför de var långa. Lugghålen är rätt slitna och urgröpta så rätt längd gör att de riskerar att lossna. Tips för att lösa problemet? Helst skulle jag vilja hitta en donatorboett men det lär väl vara svårt? Tack för alla tips ni kan ge!

Tack, tror du det är en helservice som behövs? Yes, byta till kortare stift finns på att göra listan.
Jättesvårt att säga, beror på hur oljorna ser ut. Kan inte säga utifrån bilden. Kan vara något enkelt också.

Jag hade letat efter tjockare stift för genomgående hål. Tänk liknande "Seiko fat springsbars".

Denna armen ska flytta sig mot centrumhjulet när man trycker på övre knappen . Vilket den inte ser ut att göra . Antingen om den går trögt eller om den ligger hårt på det andra hjulet . Tycker kuggspelet ser lite hårt ut?
D3447B5C-0640-42F8-8776-C582EBA636D1_LI.jpg

Ta en halv mm på varje sida så hamnar du på 16mm . Jag har ett par såna länkar annars . Kan kolla om nån av dom är 16mm .

Tack! Jag ska göra ett försök, och om jag inte lyckas kanske jag återkommer :)

Det är svårt att hitta länk där både längden passar min handled och bredden min klocka och nu när jag trodde att jag hade hittat en så visade det sig att annonsören mätte fel. Jag gillar däremot att kedjan är relativt tjock, så det kanske var värt det.

Anno
Tack! Jag ska göra ett försök, och om jag inte lyckas kanske jag återkommer :)

Det är svårt att hitta länk där både längden passar min handled och bredden min klocka och nu när jag trodde att jag hade hittat en så visade det sig att annonsören mätte fel. Jag gillar däremot att kedjan är relativt tjock, så det kanske var värt det.
Annonsörer mäter ofta fel! :)

Denna armen ska flytta sig mot centrumhjulet när man trycker på övre knappen . Vilket den inte ser ut att göra . Antingen om den går trögt eller om den ligger hårt på det andra hjulet . Tycker kuggspelet ser lite hårt ut?
D3447B5C-0640-42F8-8776-C582EBA636D1_LI.jpg
Tack! Låter som utanför min comfortzone. Vad menas med kuggspelet? Kommer nog behöva skickas. Men prion på kronofunktionen är inte superhög så får vänta. Eller finns det risk med att använda den och dra upp den?

Plockat isär mitt första mekaniska ur, ett fickur. Får loss allt utom det som är kvar på de två bilderna nedan. Antar att dessa är pressade på plats? Jag gissar att man behöver något stort dyrt verktyg för jobbet att få loss kugghjulen och få dem på plats?
Hur skall man rengöra delar med juveler? Iso, ren bensin? Eller finns det risk att de lossar då? Tavlan nedan ser tryckt ut, hur rengörs den på bästa sätt, bara skölja i lite vatten? Eller med vatten och lite snällare tvål (eller handdiskmedel, fast det kanske är för frätande för ev lack på tavlan?)

20200312_104309.jpg
20200312_103955.jpg
20200312_104407.jpg

Plockat isär mitt första mekaniska ur, ett fickur. Får loss allt utom det som är kvar på de två bilderna nedan. Antar att dessa är pressade på plats? Jag gissar att man behöver något stort dyrt verktyg för jobbet att få loss kugghjulen och få dem på plats?
Hur skall man rengöra delar med juveler? Iso, ren bensin? Eller finns det risk att de lossar då? Tavlan nedan ser tryckt ut, hur rengörs den på bästa sätt, bara skölja i lite vatten? Eller med vatten och lite snällare tvål (eller handdiskmedel, fast det kanske är för frätande för ev lack på tavlan?)

20200312_104309.jpg
20200312_103955.jpg
20200312_104407.jpg
Minutröret sitter fasttryckt på centrumhjulet. Minutröret är det du ser i mitten på mittersta bilden. Har du en visaravdragare typ presto verktyg . Isåfall kan du dra av minutröret med den. Annars en korntång eller i värsta fall en liten nagelbitare. Utan att klämma ihop den utan bara så mycket så du kan lyfta mintröret. Du bör ta isär den ändå då den ska smörjas lite. Det ska sen slira lagom mycket så visarna rör sig . Men inte sitta så hårt så det blir svårt att ställa visarna . Ps låt tavlan vara som den är . Risken att du förstör den är stor om du tvättar den i vatten och diskmedel. Du kan plocka dammkorn och ta bort fingeravtryck med Rodico. Vilket även funkar bra på verket. Försök i möjligaste mån att hålla fingrarna borta från tavlan. Hoppas jag inte skrämt dig allt för mycket nu .
Lycka till med första renoveringen.
PS Iso funkar bra . Men inte till balans och gånghaken. Iso löser shellac . Tvätta dom i bensin.

Jag hade inget bra verktyg för och få loss minutröret, så jag hoppade över det.
Gånghake finns inte i detta verk, finns en urgröpning på axeln på balansen så går direkt mot "escape wheel" (vad det nu heter på svenska).
Det såg ut som stenen där balensens axel var trasig, fast det kanske bara var skit som satt där. "Escape wheel" sitter löst, och jag trodde det berodde på att stenen var trasig.
Satte ihop hela verket igen ändå, för att lära mig hur man gör (tänkte, att det spelar igen roll om der ändå är trasigt).
När jag fått ihop allt utom glaset hittade jag en liten sten på bordet, undra om inte det var den som jag trodde var trasig... Det får bli och öppna upp allt igen och se vart stenen saknas.
Nåja, jag behöver öva på att ta i sär och sätta ihop igen så jag blir bättre på det!
Bifogar lite bilder för den som är intresserad...
Tack för hjälpen Rogart-63!

Bilagor

• PSX_20200313_151257.jpg
    PSX_20200313_151257.jpg
    166.3 KB · Visningar: 3
  • PSX_20200313_151206.jpg
    PSX_20200313_151206.jpg
    52.6 KB · Visningar: 2
  • PSX_20200313_151123.jpg
    PSX_20200313_151123.jpg
    120.5 KB · Visningar: 2
  • 20200313_112234.jpg
    20200313_112234.jpg
    272.5 KB · Visningar: 2
  • 20200313_150125.jpg
    20200313_150125.jpg
    337.3 KB · Visningar: 2
Jag hade inget bra verktyg för och få loss minutröret, så jag hoppade över det.
Gånghake finns inte i detta verk, finns en urgröpning på axeln på balansen så går direkt mot "escape wheel" (vad det nu heter på svenska).
Det såg ut som stenen där balensens axel var trasig, fast det kanske bara var skit som satt där. "Escape wheel" sitter löst, och jag trodde det berodde på att stenen var trasig.
Satte ihop hela verket igen ändå, för att lära mig hur man gör (tänkte, att det spelar igen roll om der ändå är trasigt).
När jag fått ihop allt utom glaset hittade jag en liten sten på bordet, undra om inte det var den som jag trodde var trasig... Det får bli och öppna upp allt igen och se vart stenen saknas.
Nåja, jag behöver öva på att ta i sär och sätta ihop igen så jag blir bättre på det!
Bifogar lite bilder för den som är intresserad...
Tack för hjälpen Rogart-63!
Cylindergång heter det. Escapement wheel heter gånghjul .

Tillbaka
Topp