• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Börsing

Omega
A7FD9165-F260-458A-9B84-EAF4D65C6940.jpeg
8F67172F-375C-4721-876D-1D128EB0A01D.jpeg

Före- och efterbilder.
Dag två såg klockan ut som på övre bilden. För att kunna användas igen var den tvungen att bli repfri. Kunde inte vänta på polywatch, fick bli häxans silverputs. Sonen orkade vänta ca en minut innan han var nöjd. Jag ska nog försöka gå över den en stund till...
 

Rikala

Patek
2-Faktor
A7FD9165-F260-458A-9B84-EAF4D65C6940.jpeg
8F67172F-375C-4721-876D-1D128EB0A01D.jpeg

Före- och efterbilder.
Dag två såg klockan ut som på övre bilden. För att kunna användas igen var den tvungen att bli repfri. Kunde inte vänta på polywatch, fick bli häxans silverputs. Sonen orkade vänta ca en minut innan han var nöjd. Jag ska nog försöka gå över den en stund till...
Skönt när dagens barn är så tålmodiga . Mina använder inte ens klocka
 

Ljungen

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Hej,
en modd som jag tror borde platsa i denna kanontråd:
(Ber om ursäkt om detta varit uppe redan men har ej lyckats hittat något om detta tidigare)

De tidiga Citizen Aqualands som har sex skruvar på baksidan, tror de kördes fram till -95, har en akilleshäl: själva skruvarna!! :grumpy:
Det är svårt att få tag i några som helst bra delar till dessa klockor, Citizen slutade för ett bra tag sedan att sälja dem, vilket innebär att AD och urmakare i princip nekar service...så man får fixa batteribyte, etc, själv på dem. (Fick t.o.m. tillbaka min från svenska AD efter inlämning för batteribyte och trycktest med kommentaren att några skruvar satt så hårt de ej vågade gå vidare med den :confused:. Fick loss skruvarna utan besvär själv....som amatör...)
Hursom, pudelns kärna: Stort bekymmer är ju att dessa pytteskruvar har små spårhuvuden som blir dåliga med tiden. Tog till en modd idag som ”förbättrar” designen, med skruvar hittade på den kända bukten! Originalskruvarna ersätts med T4 torx! Grymt bra grepp och kontroll av skruvarna som också skyddar dem mot att de blir dåliga med tiden. Blir kanon :)
6DBAFDAB-A28B-4B19-86AE-E9EF16678BC7.jpeg
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Någon som beställt från cousins efter brexit? Är det bara onödigt dyrt och tar lång tid nuförtiden?
 

Hand

Omega
har lärt mig vad som händer när man trycker ut sprinten åt fel håll när länken skall kortas ‍♂️
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Har ett urverk i en Ingersoll där kronan slinter på kuggarna när man drar upp den. Problemet som jag ser är att kugghjulet nedan kan röra sig för mycket i höjdled. Antar att någon slags bricka skulle hjälpa till och få ner kugghjulet så det inte slinter, problemet är dock hur man får loss kugghjulet, verkar vara "nitat".
Någon som har tips?
Eller finns det speciella brickor, likt låsring som kan tryckas på utan att man tar loss kugghjulet?
Är det någon som har hela delen, så skulle det vara ett alternativ också (har dock ingen aning vad det är för verk).
PSX_20200321_000750.jpg

PSX_20200321_000824.jpg

PSX_20200321_000908.jpg
 
Topp