• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

rogart-63

Patek
Är det detta verk? Hittar inget nummer, män är det rätt är det ditt. Saknas juvel bara.

7BCBEF67-5A07-4B08-96EE-7FED47C515F8.jpeg
@Auto Ola hade en. Men det där är nog samma verk . Tror rotorn ser lite annorlunda ut . Hur ser balansen ut på din. Blir gärna vid den om det är okej. var nån rostig del till på verket. Som är till tryckknappen.
 

jsoderstrom

Omega
2-Faktor
Hallå allihopa, jag hoppas att jag vänder mig till rätt tråd här. Fortfarande en novis här på forumet :)
Skulle vilja försöka få bort lite skräp innanför glaset och kanske försöka räta upp chapter-ringen något på min gamla Seiko Sportsmatic. Jag saknar glasverktyg och är en total nybörjare när det gäller att lyfta glas, två saker som såklart talar emot att jag ens ska försöka mig på det här projektet, men jag tänkte ändå att det kan vara kul att höra sig för om någon här har några idéer på genomförande. Kanske kan jag fixa det här i framtiden.
Jag har hittat lite info här och där på nätet att man kan plocka ut glaset via skarven i boetten i stället för att lyfta ut urverket, är det någon som har erfarenhet av det?

Ska tillägga att jag hörde mig för hos min lokala urmakare, efter en snabbtitt gissade de att chapter-ringen armerade glaset och att det var en onödig risk att eventuellt spräcka det gamla glaset genom att lyfta det (de hade inga passande glas hemma).
 

Bilagor

  • Foto 2020-03-25 09 37 03.jpg
    Foto 2020-03-25 09 37 03.jpg
    436.7 KB · Visningar: 4
  • Foto 2020-03-25 09 37 20.jpg
    Foto 2020-03-25 09 37 20.jpg
    253.7 KB · Visningar: 3

rogart-63

Patek
Vad är det för siffror på baklocket?
Glaset får du enkelt loss genom att lossa ringen som sitter runt glaset och mot boetten. En tunn boett kniv eller liknade. Sen ligger glaset i stort sett löst. Men det är värre att få dit det. Lättare att ta ut verket och rengöra tavlan.
Måste ha en glas press eller ett pressverktyg för att pressa tillbaka glas ringen.
 

jsoderstrom

Omega
2-Faktor
Vad är det för siffror på baklocket?
Glaset får du enkelt loss genom att lossa ringen som sitter runt glaset och mot boetten. En tunn boett kniv eller liknade. Sen ligger glaset i stort sett löst. Men det är värre att få dit det. Lättare att ta ut verket och rengöra tavlan.
Måste ha en glas press eller ett pressverktyg för att pressa tillbaka glas ringen.

Var lite svårt att få en vettig bild på baklocket, men här ser man siffrorna som finns.
Känns som att det är större risk att jag råkar har sönder något om man ska lyfta ut urverket, så att gå glas-vägen känns lite bättre i det här fallet. Får kanske börja spana efter ett pressverktyg, kan vara bra att ha i vilket fall!
 

Bilagor

  • Foto 2020-03-25 10 32 43.jpg
    Foto 2020-03-25 10 32 43.jpg
    457.1 KB · Visningar: 2

Rikala

Patek
2-Faktor
Var lite svårt att få en vettig bild på baklocket, men här ser man siffrorna som finns.
Känns som att det är större risk att jag råkar har sönder något om man ska lyfta ut urverket, så att gå glas-vägen känns lite bättre i det här fallet. Får kanske börja spana efter ett pressverktyg, kan vara bra att ha i vilket fall!
Urverket får du lätt ut, borde vara en skruv nära kronan som skall skruvas ur lite . Skruva bara lite, så du inte lossnar något annat och dra sedan försiktigt ut kronan. Sedan bör du få ut hela verket och kan rengöra boett/glas.
 

jsoderstrom

Omega
2-Faktor
Urverket får du lätt ut, borde vara en skruv nära kronan som skall skruvas ur lite . Skruva bara lite, så du inte lossnar något annat och dra sedan försiktigt ut kronan. Sedan bör du få ut hela verket och kan rengöra boett/glas.
Det var uppenbarligen inte svårare än så, jag hade fått för mig att verket var fäst med skruvar men det såg väl bara ut så. Med lite lirkande så ploppade verket ur boetten. Nu är glaset renare på insidan men chapter-ringen verkar vara svårare att få rak. Urtavlan hänger lite löst på en sida och själva ringen verkar vandra lite trots att urtavlans flik ligger rätt i spåret, jag vet inte om det ena påverkar det andra. Det är kanske något man får leva med :)
 

Bilagor

  • Foto 2020-03-25 14 54 51.jpg
    Foto 2020-03-25 14 54 51.jpg
    866.4 KB · Visningar: 2
  • Foto 2020-03-25 15 12 39.jpg
    Foto 2020-03-25 15 12 39.jpg
    641.6 KB · Visningar: 2

Rikala

Patek
2-Faktor
Det var uppenbarligen inte svårare än så, jag hade fått för mig att verket var fäst med skruvar men det såg väl bara ut så. Med lite lirkande så ploppade verket ur boetten. Nu är glaset renare på insidan men chapter-ringen verkar vara svårare att få rak. Urtavlan hänger lite löst på en sida och själva ringen verkar vandra lite trots att urtavlans flik ligger rätt i spåret, jag vet inte om det ena påverkar det andra. Det är kanske något man får leva med :)
Du kan kolla om urtavlan är fastskruvad ordentligt, brukar sitta med en liten skruv på vardera sida om verket. Skickar med en bild på hur en urtavla kan se ut.
Jag har tyvärr ingen aning om hur chapterringen sitter fast, kanske bara kan fixas genom att ta loss glaset? Det vet säkert någon annan här...
Jag gjorde rent en sådan lite försiktigt med en liten pappersbit på en klocka för ett tag sedan, typ drog den försiktigt mellan glas och ringen.
På en av mina klockor sitter verket lite löst, jag tror att det pga glaspackningen på framsidan är lite halvtrasig (ser ut som det fattas lite på några ställen), men jag har inte brytt mig om det ännu.
 

Bilagor

  • 20200312_104204.jpg
    20200312_104204.jpg
    275.3 KB · Visningar: 2

jsoderstrom

Omega
2-Faktor
Du kan kolla om urtavlan är fastskruvad ordentligt, brukar sitta med en liten skruv på vardera sida om verket. Skickar med en bild på hur en urtavla kan se ut.
Jag har tyvärr ingen aning om hur chapterringen sitter fast, kanske bara kan fixas genom att ta loss glaset? Det vet säkert någon annan här...
Jag gjorde rent en sådan lite försiktigt med en liten pappersbit på en klocka för ett tag sedan, typ drog den försiktigt mellan glas och ringen.
På en av mina klockor sitter verket lite löst, jag tror att det pga glaspackningen på framsidan är lite halvtrasig (ser ut som det fattas lite på några ställen), men jag har inte brytt mig om det ännu.
Ringen snurrar fritt när verket med tavla är urplockat. Det är den lilla fliken på tavlan som "låser" ringen när allt är monterat. Känns som att den lösa tavlan i sin tur låser ringen i fel läge, men det är en ren gissning. Ska i vilket fall kolla om det går att skruva fast tavlan :)
 

jsoderstrom

Omega
2-Faktor

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag har en gammal Seiko med mineralglas som skulle må bra av ett byte. Initialt tänkte jag beställa ett kupat mineral ifrån Cousinsuk istället för original. Det sitter ett plant original. Nu börjar jag fundera på om någon testat att trycka i ett plexi där det tidigare suttit mineral eller safir? Om så, måste man limma, behåller man glaspackningen eller tar man bort den och kompenserar i diameter? Varför inte ett kupat safir kanske man frågar sig? Cousinsuk´s kupade safir är 1mm medans original är 2,5mm. Kupade mineralglas i rätt dimension finns, men då det ändå riskerar att repas kan man ju lika bra ta ett plexi som kan putsas tänker jag?
 

Dr.Glas

Omega
Skaffat lite billigt skräp att öva på...
 

Bilagor

  • DF036BC8-1F50-47BA-A288-4F6291B25835.jpeg
    DF036BC8-1F50-47BA-A288-4F6291B25835.jpeg
    58.8 KB · Visningar: 3
  • BCAB59EF-9CD0-4323-8FA7-40F139314599.jpeg
    BCAB59EF-9CD0-4323-8FA7-40F139314599.jpeg
    40.7 KB · Visningar: 4

MrBeam

Cartier
Har monterat isär ett as1123-verk idag och skulle börja montera ihop. Så ramlade denna ur bottenplattan och jag vet ej vad det är.
Vet någon på rak arm? Tack på förhand.
IMG_20200326_210753765.jpg IMG_20200326_210740213.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Började skruva isär mitt tredje verk idag, Unitas 640, vattenskadat.
20200326_175208.jpg

Saknar några delar, tre kugghjul, krona och skruven till bommen är av, se nedan (är det någon som har delar eller ett helt skrotverk så hojta till):
20200326_222647.jpg

Kul iallafall och plocka isär och göra rent... Lite synd bara att man inte kan få ihop ett helt verk...
 

rogart-63

Patek
Började skruva isär mitt tredje verk idag, Unitas 640, vattenskadat.
20200326_175208.jpg

Saknar några delar, tre kugghjul, krona och skruven till bommen är av, se nedan (är det någon som har delar eller ett helt skrotverk så hojta till):
20200326_222647.jpg

Kul iallafall och plocka isär och göra rent... Lite synd bara att man inte kan få ihop ett helt verk...
Kanske har några delar. Men måste kolla först. Många delar passar från andra unitas verk oxå .
 

ittam

Audemars
Hallo fixers!
Tänkte mig att få igång en gamling, så tänker att någon därute av fixarfolket kanske kan ha ett Peseux 40-verk till en likasinnad tok.
Bryggorna kan skilja har jag snappat upp, men framsidan ser lika ut på alla varianterna .
Så om någon har ett verk är jag spekulant..
Verket är 21,7mm i dia. (9,75”’).
8A77B233-FDE2-4F96-82C3-CF572039D4FD.jpeg
392FFD15-3BF1-433C-AC83-536F931CBBC6.jpeg
 

rogart-63

Patek
Började skruva isär mitt tredje verk idag, Unitas 640, vattenskadat.
20200326_175208.jpg

Saknar några delar, tre kugghjul, krona och skruven till bommen är av, se nedan (är det någon som har delar eller ett helt skrotverk så hojta till):
20200326_222647.jpg

Kul iallafall och plocka isär och göra rent... Lite synd bara att man inte kan få ihop ett helt verk...
Det var värre det . Hade ett 6425 platta . Det enda som fanns var ett kronhjul .
 

rogart-63

Patek
Hallo fixers!
Tänkte mig att få igång en gamling, så tänker att någon därute av fixarfolket kanske kan ha ett Peseux 40-verk till en likasinnad tok.
Bryggorna kan skilja har jag snappat upp, men framsidan ser lika ut på alla varianterna .
Så om någon har ett verk är jag spekulant..
Verket är 21,7mm i dia. (9,75”’).
8A77B233-FDE2-4F96-82C3-CF572039D4FD.jpeg
392FFD15-3BF1-433C-AC83-536F931CBBC6.jpeg
Känner inte igen att jag sett nåt verk med den regelfjädern. Men har några 9,75 verk.
 

Fadershan

Patek
Hej kompisar! Återigen behöver jag lite tips och trix i denna fantastiska hobby! Fråga numero uno! - Jag har gjort ett 25-651 åt en kompis. Det är kanske det verket jag har gjort flest utav och jag älskar dem och kan dem hyffsat bra nu.. Dock fick vi ett konstigt problem efter att han hade fått tbx klockan. Hos mig gick den tipptopp med bra amp, stadig kurva och bra tidshllning efter service. Verket var f.ö. i riktigt bra skick som det såg ut. Iaf, efter några dagar säger han att den fortar sig flera minuter inom bara några timmar vilket typ inte är möjligt ifall den inte blivit magnetiserad eller har megajonx på balansen. Jag tar tbx den och nu så här i coronatider så skickar vi. Jag sätter den i TG och ja den beter sig som en rostig timex.. Ut med ömtåkig tavla osv i DS case.. ja ni vet mecket. Ser att balansen ser ihopklämd ut.. dessvärre innan jag hinner kika närmre så lyfter jag av balansen och sätter tbx den igen varpå verket går perfekt igen. Jag hann altså inte riktigt se vad det berodde på men jag gissar två grejer. Antingen hade spiralen klibbat ihop sig (obs har tvättat den) eller så hade den hoppat ur läge med en pivot (för mkt end shake?) Hade den gått öht då?? Kommer få tbx den snart igen för att kolla lite närmre men är så jäkla trist att behöva ha av tavla, visare m.m. på en ömtålig och värdefull historia. Fan det här var första frågan och den som orkat läsa det här vid det här laget får en extra like :p Så någon som har en teori eller känner igen fenomenet? TACK1!

Fåga nummer två är inte alls lika viktig! Fick ett Omega bordsur av grannen som de ville att jag skulle kika på..MEH! Har ingen aning om hur de funkar. Någon kan dessa och vet vad den tredje ratten gör som inte ställer visare eller drar upp fjädern? TACK2!

Damnit..fråga nummer tre: Tidigare har jag använt citronsyra för rostiga delar.. Är det det ni använder finns några andra tips? TACK3!

IMG_20200328_120011.jpg
 
Topp