• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

rogart-63

Patek
Tack än en gång @rogart-63 för glaset. Gick lätt att få på plats och det blev kanon.
20200328_191910.jpg
Hitta ett halvt verk i hyfsat skick . Alla hjulen är med. Dock ingen balans eller gånghake.
 

rogart-63

Patek
Började skruva isär mitt tredje verk idag, Unitas 640, vattenskadat.
20200326_175208.jpg

Saknar några delar, tre kugghjul, krona och skruven till bommen är av, se nedan (är det någon som har delar eller ett helt skrotverk så hojta till):
20200326_222647.jpg

Kul iallafall och plocka isär och göra rent... Lite synd bara att man inte kan få ihop ett helt verk...
Hitta ett 6300N verk när jag leta efter ett peseux 40 verk till @ittam . Uppdraget delarna är något lite rost på men ska funka i ditt 640 . Vad är det för delar du behöver?
 

ittam

Audemars
Känner inte igen att jag sett nåt verk med den regelfjädern. Men har några 9,75 verk.
Där håller jag med dig. Skulle gissa att klockan är tidig trettiotalare, så inte konstigt att den känns udda. Trodde balansen var av, men märkte då jag började kolla närmare att motstenen under balansen var som pulver. Så nu undrar jag hur jag gör för att mäta upp och hitta rätt juvel!?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Vilken känsla, detta är det första verk jag fått igång efter service (har försökt med två andra, har dock inte gett upp hoppet om de än dock)! Blev riktigt glad!
20200328_200843.jpg

20200328_214106.jpg

Har lite kvar och göra, datumskivan fungerar inte, får lossna och se vad som är fel.
 

ittam

Audemars
Hej kompisar! Återigen behöver jag lite tips och trix i denna fantastiska hobby! Fråga numero uno! - Jag har gjort ett 25-651 åt en kompis. Det är kanske det verket jag har gjort flest utav och jag älskar dem och kan dem hyffsat bra nu.. Dock fick vi ett konstigt problem efter att han hade fått tbx klockan. Hos mig gick den tipptopp med bra amp, stadig kurva och bra tidshllning efter service. Verket var f.ö. i riktigt bra skick som det såg ut. Iaf, efter några dagar säger han att den fortar sig flera minuter inom bara några timmar vilket typ inte är möjligt ifall den inte blivit magnetiserad eller har megajonx på balansen. Jag tar tbx den och nu så här i coronatider så skickar vi. Jag sätter den i TG och ja den beter sig som en rostig timex.. Ut med ömtåkig tavla osv i DS case.. ja ni vet mecket. Ser att balansen ser ihopklämd ut.. dessvärre innan jag hinner kika närmre så lyfter jag av balansen och sätter tbx den igen varpå verket går perfekt igen. Jag hann altså inte riktigt se vad det berodde på men jag gissar två grejer. Antingen hade spiralen klibbat ihop sig (obs har tvättat den) eller så hade den hoppat ur läge med en pivot (för mkt end shake?) Hade den gått öht då?? Kommer få tbx den snart igen för att kolla lite närmre men är så jäkla trist att behöva ha av tavla, visare m.m. på en ömtålig och värdefull historia. Fan det här var första frågan och den som orkat läsa det här vid det här laget får en extra like :p Så någon som har en teori eller känner igen fenomenet? TACK1!

Fåga nummer två är inte alls lika viktig! Fick ett Omega bordsur av grannen som de ville att jag skulle kika på..MEH! Har ingen aning om hur de funkar. Någon kan dessa och vet vad den tredje ratten gör som inte ställer visare eller drar upp fjädern? TACK2!

Damnit..fråga nummer tre: Tidigare har jag använt citronsyra för rostiga delar.. Är det det ni använder finns några andra tips? TACK3!

IMG_20200328_120011.jpg
Kan inte tro att balansen kan hoppa ur läge och ändå fungera, så min gissning är som din, magnetisk eller junk/olja på fjädern. På tvåan kanske den tredje ratten är för att rucka klockan? Ser ingen ruckarm på bilden. Har en bordsklocka som har en "spak" för det.
 

Fadershan

Patek
Kan inte tro att balansen kan hoppa ur läge och ändå fungera, så min gissning är som din, magnetisk eller junk/olja på fjädern. På tvåan kanske den tredje ratten är för att rucka klockan? Ser ingen ruckarm på bilden. Har en bordsklocka som har en "spak" för det.
Ah mucket möjligt med ruckningen, tack! Nja alltså som sagt spiralen var tvättad ordentligt och den var inte magnetiserad! SKa kolla igen när jag får tbx den och hoppas jag ser det då.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Hitta ett 6300N verk när jag leta efter ett peseux 40 verk till @ittam . Uppdraget delarna är något lite rost på men ska funka i ditt 640 . Vad är det för delar du behöver?
De två uppdragskugghjulen som saknas i bild, samt "bromsklicken" till uppdraget. Ny skruv för och ställa bommen. Sedan skulle jag gärna få tag på en passande krona och sekundvisare också. Själva bommen är rätt så rosig med. Jag tar gärna det du har.
 

rogart-63

Patek
Där håller jag med dig. Skulle gissa att klockan är tidig trettiotalare, så inte konstigt att den känns udda. Trodde balansen var av, men märkte då jag började kolla närmare att motstenen under balansen var som pulver. Så nu undrar jag hur jag gör för att mäta upp och hitta rätt juvel!?
Det brukar vara standard mått. är det den som är skruvad? Eller juvelen som sitter i verkplattan?
 

rogart-63

Patek
De två uppdragskugghjulen som saknas i bild, samt "bromsklicken" till uppdraget. Ny skruv för och ställa bommen. Sedan skulle jag gärna få tag på en passande krona och sekundvisare också. Själva bommen är rätt så rosig med. Jag tar gärna det du har.
Det kan vi nog fixa. Dom var lite rostiga på denna oxå . Men går säkert rengöra så dom funkar . Vet inte om klicken är samma på 6300N som 640 . Men du får testa den.
Skicka mig ett PM så löser vi det.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Ska leta reda på en ny pusher då ena saknades, jag trodde ”röret” eller vad man kallar det som sitter fast i boetten var skruvad men jag får inte upp den.

Visst ska den gå att ta av? Och isåfall med vilket verktyg?
5903EFC6-57AA-4EC9-87CF-CF237858E96E.jpeg
EF6CB3C3-B7B4-45E8-A3BD-09D60045F487.jpeg
C0693F42-9728-40E4-B091-57A6DE0F8FF4.jpeg


Detta är det enda som är kvar från pushern, antar att man byter hela paketet och inte behåller detta?
C6BE9DEB-9CD1-4C13-9511-D318E97B3625.jpeg
 

rogart-63

Patek
Ska leta reda på en ny pusher då ena saknades, jag trodde ”röret” eller vad man kallar det som sitter fast i boetten var skruvad men jag får inte upp den.

Visst ska den gå att ta av? Och isåfall med vilket verktyg?
5903EFC6-57AA-4EC9-87CF-CF237858E96E.jpeg
EF6CB3C3-B7B4-45E8-A3BD-09D60045F487.jpeg
C0693F42-9728-40E4-B091-57A6DE0F8FF4.jpeg


Detta är det enda som är kvar från pushern, antar att man byter hela paketet och inte behåller detta?
C6BE9DEB-9CD1-4C13-9511-D318E97B3625.jpeg
Är nog pressade pusher. Finns såna på cousinsuk. Men måste moddas lite. Slipa till pinnen in i rätt längd.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Är nog pressade pusher. Finns såna på cousinsuk. Men måste moddas lite. Slipa till pinnen in i rätt längd.
Vilket betyder alltså att jag ska trycka ut denna utåt från boetten och inte försöka skruva? :D

Edit: det kanske går att använda den gamla pinnen isåfall, istället för att slipa till den nya tänkte jag?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Det kom lite delar med posten idag, tack rogart-63!
Dessvärre verkar inte skruven för det minsta uppdragshjulet passa, verkar inte alls ta i gängorna (gängorna såg okej ut, vad jag kan se med). Känns som det är nära nu...
20200331_202334.jpg

Verket saknade kronhals, fick en liten som verkar passa, men hur sätter man fast det, limmar man (det sitter lite löst)?
 

Bilagor

  • 20200331_202222.jpg
    20200331_202222.jpg
    286.6 KB · Visningar: 1

rogart-63

Patek
Det kom lite delar med posten idag, tack rogart-63!
Dessvärre verkar inte skruven för det minsta uppdragshjulet passa, verkar inte alls ta i gängorna (gängorna såg okej ut, vad jag kan se med). Känns som det är nära nu...
20200331_202334.jpg

Verket saknade kronhals, fick en liten som verkar passa, men hur sätter man fast det, limmar man (det sitter lite löst)?
Den är vänster gängad . Ser nu att du saknar den lilla distansen också . Mellan kronhjul och brygga.
 

rogart-63

Patek
Vilket betyder alltså att jag ska trycka ut denna utåt från boetten och inte försöka skruva? :D

Edit: det kanske går att använda den gamla pinnen isåfall, istället för att slipa till den nya tänkte jag?
Vet inte hur dom ser ut . Jag köpte nån billig variant . Men integrerad pinne . Men tor det finns med lös gängad "pinne" oxå. Finns nog ett bättre ord än pinne. Men har aldrig hört det.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Vet inte hur dom ser ut . Jag köpte nån billig variant . Men integrerad pinne . Men tor det finns med lös gängad "pinne" oxå. Finns nog ett bättre ord än pinne. Men har aldrig hört det.
Tack, finns dessa 2 varianter på cousins som inte är skruvade. Gissar på att det är den första som jag ska ha, eller vad tror du? Huvudet är 4mm, längden på pinne vet jag inte hur jag ska mäta.
Skärmavbild 2020-03-31 kl. 21.02.58.png
Skärmavbild 2020-03-31 kl. 21.03.38.png
 

Fadershan

Patek
Det kom lite delar med posten idag, tack rogart-63!
Dessvärre verkar inte skruven för det minsta uppdragshjulet passa, verkar inte alls ta i gängorna (gängorna såg okej ut, vad jag kan se med). Känns som det är nära nu...
20200331_202334.jpg

Verket saknade kronhals, fick en liten som verkar passa, men hur sätter man fast det, limmar man (det sitter lite löst)?
Där saknar du den runda distansen som gör att kronhjulet löper fritt eller den kanske du har? Ser även ut som det är en del rost där? Gör ju inte så mkt för gången kanske men iaf för uppdraget :)
Screenshot_20200331-211643__01.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Där saknar du den runda distansen som gör att kronhjulet löper fritt eller den kanske du har? Ser även ut som det är en del rost där? Gör ju inte så mkt för gången kanske men iaf för uppdraget :)
Screenshot_20200331-211643__01.jpg
Distans är på ingång, får se över rosten, har lite på fler ställen. Vad kör man med, citronsyra och sedan polera lite lätt?
Skall bli kul och se om jag får igång den...
 

rogart-63

Patek
Distans är på ingång, får se över rosten, har lite på fler ställen. Vad kör man med, citronsyra och sedan polera lite lätt?
Skall bli kul och se om jag får igång den...
Det går nog skrapa bort med en tandpetare eller pegwood. Om det inte sitter för djupt . Tror nästan den där är bara rost från skruven. Det ska ändå vara en lite droppe olja där. Distansen gör att det blir ett pyttelitet mellanrum när du drar åt skruven. Så att kronhjulet kan röra sig fritt .
 

rogart-63

Patek
Tack, finns dessa 2 varianter på cousins som inte är skruvade. Gissar på att det är den första som jag ska ha, eller vad tror du? Huvudet är 4mm, längden på pinne vet jag inte hur jag ska mäta.
Skärmavbild 2020-03-31 kl. 21.02.58.png
Skärmavbild 2020-03-31 kl. 21.03.38.png
Den övre har jag testat . men den är väldigt simpel . Pinnen sitter ihop med tryckknappen . Och så är det typ en kronhals med 2 pyttesmå oringar och sen en E clips som håller ihop allt . Funkar men är lite simpel . Ligger 5 i varje förpackning . Undrar om inte denna är bättre? https://www.cousinsuk.com/product/classical-drive-in-ss
Swiss modellen .
 

Exxet

Rolex
Ska leta reda på en ny pusher då ena saknades, jag trodde ”röret” eller vad man kallar det som sitter fast i boetten var skruvad men jag får inte upp den.

Visst ska den gå att ta av? Och isåfall med vilket verktyg?
5903EFC6-57AA-4EC9-87CF-CF237858E96E.jpeg
EF6CB3C3-B7B4-45E8-A3BD-09D60045F487.jpeg
C0693F42-9728-40E4-B091-57A6DE0F8FF4.jpeg


Detta är det enda som är kvar från pushern, antar att man byter hela paketet och inte behåller detta?
C6BE9DEB-9CD1-4C13-9511-D318E97B3625.jpeg
Eftersom det ser ut som splines på pusherhalsarna borde dom inte vara skruvade då, vad har man splinesen till för om inte ?
du behöver nog något sånt här:
m3cap39x.jpg
 

rogart-63

Patek
Eftersom det ser ut som splines på pusherhalsarna borde dom inte vara skruvade då, vad har man splinesen till för om inte ?
du behöver nog något sånt här:
m3cap39x.jpg
Du har nog rätt. Tyckte den såg slätt ut när jag såg den i telefon . Men nu ser jag att det är några små splines . Men den är så manglad så det går nog inte ta loss ändå . Utan att ta till våld. Och hoppas den lossnar. Lite värme skadar nog inte.
 

Exxet

Rolex
Du har nog rätt. Tyckte den såg slätt ut när jag såg den i telefon . Men nu ser jag att det är några små splines . Men den är så manglad så det går nog inte ta loss ändå . Utan att ta till våld. Och hoppas den lossnar. Lite värme skadar nog inte.
Tyvärr ser den ju lite manglad ut som sagt, så det är bara att hålla tummarna för att det ska gå bra.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Eftersom det ser ut som splines på pusherhalsarna borde dom inte vara skruvade då, vad har man splinesen till för om inte ?
du behöver nog något sånt här:
m3cap39x.jpg

Du har nog rätt. Tyckte den såg slätt ut när jag såg den i telefon . Men nu ser jag att det är några små splines . Men den är så manglad så det går nog inte ta loss ändå . Utan att ta till våld. Och hoppas den lossnar. Lite värme skadar nog inte.
Jo misstänkte att den var skruvad, ja den är tyvärr inte i det bästa skicket så det blir en utmaning att få ut den. Har inget sådant verktyg, jag ska försöka hitta något jag kan få fäste att skruva med. Vill ju inte förstöra gängorna i boetten heller
 
Topp