Hej kompisar! Återigen behöver jag lite tips och trix i denna fantastiska hobby! Fråga numero uno! - Jag har gjort ett 25-651 åt en kompis. Det är kanske det verket jag har gjort flest utav och jag älskar dem och kan dem hyffsat bra nu.. Dock fick vi ett konstigt problem efter att han hade fått tbx klockan. Hos mig gick den tipptopp med bra amp, stadig kurva och bra tidshllning efter service. Verket var f.ö. i riktigt bra skick som det såg ut. Iaf, efter några dagar säger han att den fortar sig flera minuter inom bara några timmar vilket typ inte är möjligt ifall den inte blivit magnetiserad eller har megajonx på balansen. Jag tar tbx den och nu så här i coronatider så skickar vi. Jag sätter den i TG och ja den beter sig som en rostig timex.. Ut med ömtåkig tavla osv i DS case.. ja ni vet mecket. Ser att balansen ser ihopklämd ut.. dessvärre innan jag hinner kika närmre så lyfter jag av balansen och sätter tbx den igen varpå verket går perfekt igen. Jag hann altså inte riktigt se vad det berodde på men jag gissar två grejer. Antingen hade spiralen klibbat ihop sig (obs har tvättat den) eller så hade den hoppat ur läge med en pivot (för mkt end shake?) Hade den gått öht då?? Kommer få tbx den snart igen för att kolla lite närmre men är så jäkla trist att behöva ha av tavla, visare m.m. på en ömtålig och värdefull historia. Fan det här var första frågan och den som orkat läsa det här vid det här laget får en extra like

Så någon som har en teori eller känner igen fenomenet? TACK1!
Fåga nummer två är inte alls lika viktig! Fick ett Omega bordsur av grannen som de ville att jag skulle kika på..MEH! Har ingen aning om hur de funkar. Någon kan dessa och vet vad den tredje ratten gör som inte ställer visare eller drar upp fjädern? TACK2!
Damnit..fråga nummer tre: Tidigare har jag använt citronsyra för rostiga delar.. Är det det ni använder finns några andra tips? TACK3!