• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

alexndr

Rolex
2-Faktor
Tackar @rogart-63 för förslag gällande service- bom till Certina. Krympslang gjorde tricket! :)

ECA10B89-979A-4143-AEB4-212992F2A1E1.jpeg


FF00AFA3-612B-44B9-BA3F-F7E3D3B8BEC0.jpeg
 

MrBeam

Cartier
Jag har en Zodiac Hermetic, glömde fota verket när den va öppen. Men tror det är en cal 61.
Den är FASLIGT trög i uppdraget, men går utmärkt annars.
Vad brukar vara det vanligaste felet i ett sånt fall, så jag vet nästa gång jag öppnar.
Tack på förhand!
 

rogart-63

Patek
Jag har en Zodiac Hermetic, glömde fota verket när den va öppen. Men tror det är en cal 61.
Den är FASLIGT trög i uppdraget, men går utmärkt annars.
Vad brukar vara det vanligaste felet i ett sånt fall, så jag vet nästa gång jag öppnar.
Tack på förhand!
Gissar att det är friktionsdrivet som går trögt. Ingen traditionell minutrör på dessa. Måste tyvärr lyfta på bryggorna för att komma åt. Men behöver inte ta bort tavla.
 

Fadershan

Patek
Jag har en Zodiac Hermetic, glömde fota verket när den va öppen. Men tror det är en cal 61.
Den är FASLIGT trög i uppdraget, men går utmärkt annars.
Vad brukar vara det vanligaste felet i ett sånt fall, så jag vet nästa gång jag öppnar.
Tack på förhand!

Kan vara kronan oxå. Testa att smörja den med lite silkonfett.
Ibland kan det helt enkelt bara vara en jäkla massa smuts mellan hals och i kronan.. brukar iofs oxå tyda på servicebehov ;)
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Funderar på att modda min Squale 1545-058 med urverk ETA F05.111 3j Quartz E.O.L. 30spm till en lite ballare vintage look.
74318647-origpic-e43559.jpg


Jag har köpt denna tavla som borde passa om jag förstått det hela rätt,
https://www.ebay.com/itm/193065827526
s-l1600.jpg


Nu är jag på jakt efter bezel, krona och nya visare. Klockan delar ju boett med heuers 980.013 etc. så det borde gå att finna men hur vet jag vad som passar? Framförallt visare tänker jag på.
 

rogart-63

Patek
Funderar på att modda min Squale 1545-058 med urverk ETA F05.111 3j Quartz E.O.L. 30spm till en lite ballare vintage look.
74318647-origpic-e43559.jpg


Jag har köpt denna tavla som borde passa om jag förstått det hela rätt,
https://www.ebay.com/itm/193065827526
s-l1600.jpg


Nu är jag på jakt efter bezel, krona och nya visare. Klockan delar ju boett med heuers 980.013 etc. så det borde gå att finna men hur vet jag vad som passar? Framförallt visare tänker jag på.
ETA F05.111 bör väl vara samma som 955.112 verket . Typ . Så liknade visare som passar till det bör funka. har för mnig dom är 0.70 x 1.20 . Kan du använda dom gamla. Eller vill du ha nån ny stil ?
 

Erik1

Patek
2-Faktor
ETA F05.111 bör väl vara samma som 955.112 verket . Typ . Så liknade visare som passar till det bör funka. har för mnig dom är 0.70 x 1.20 . Kan du använda dom gamla. Eller vill du ha nån ny stil ?
Tack! Ska kika lite på eBay. Borde gå att använda de gamla men tänkte försöka hitta några som inte är Mercedes, komma bort lite ifrån sub-hommage.
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Drummel med Dremel!
Älskar denna Ryss, men länken drar i armhåret något för mycket för att vara bekvämt!
Så googla alternativ och fick denna idé!
Två keepers från slaktad Natoband blev luggar!
IMG_20200404_115937.jpg
IMG_20200404_144734.jpg

Tänker sy ett band av slitna blå jeans när tid och anda sammanfaller!!!
IMG_20200404_144917.jpg
 

rogart-63

Patek
Drummel med Dremel!
Älskar denna Ryss, men länken drar i armhåret något för mycket för att vara bekvämt!
Så googla alternativ och fick denna idé!
Två keepers från slaktad Natoband blev luggar!
IMG_20200404_115937.jpg
IMG_20200404_144734.jpg

Tänker sy ett band av slitna blå jeans när tid och anda sammanfaller!!!
IMG_20200404_144917.jpg
Fiffigt.Nöden är uppfinningarnas moder sägs det. Har nån lustig ryss anbars med ett sånt band.
IMG_20200404_170258.jpg
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Började skruva isär mitt tredje verk idag, Unitas 640, vattenskadat.
20200326_175208.jpg

Saknar några delar, tre kugghjul, krona och skruven till bommen är av, se nedan (är det någon som har delar eller ett helt skrotverk så hojta till):
20200326_222647.jpg

Kul iallafall och plocka isär och göra rent... Lite synd bara att man inte kan få ihop ett helt verk...
PSX_20200404_212858.jpg

PSX_20200404_213159.jpg

Nu är urverket komplett, sånär dom på en skruv som ligger någonstans (försvann spårlöst under under isär eller ihopmonteringen).
Stor tack till Rogart-63 för hjälp med delar!:)
Nu skall jag bara riva igen, olja upp och få bort den sista rosten.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Kanske inte en fråga här? Men köpte en tång till att böja bandstift med . Funkar fint men gummit som var överdraget på handtaget fällde färg så jag blev helt röd om händerna. Så skar helt enkelt bort det . Finns det nån dip så man kan doppa handtag i . Har ett par andra tänger oxå som skulle behöva nytt gummi. Krympslang funkar ju men håller nog inte i längden.
.
Ingen lösning på just det problemet, men jag har ett tips a lá Bosse bildoktorn på att böja bandstift ;). Jag tar en bit tape och sätter bandstiftet på baksidan av en lattesked i stål. Sedan pressar man mellan 2 skedar. Det smarta är att man kan få lite olika böj/kurva beroende på vart på skeden man fäster stiftet. Och om man vill ha så lika kurva som på boetten som möjligt tar man en bit koppartråd som man först formar mot boetten, sedan lägger man den på skeden och kollar vart den verkar ligga som tätast och gör ett litet märke på skeden :)
Ber om ursäkt för onödigt stora bilder :bag:
IMG_4118.jpg

Fastsatt på lämpligt ställe.
IMG_4119.jpg
Lägg den andra skeden över och kläm till. Jag tycker det räcker att ha skeden mot skärbrädan och trycka med handkraft, men man kan förstås klämma med en lämplig tång.
IMG_4121.jpg
Resultatet blir ett mjukt kurvat stift som fortfarande flexar som det ska i ändarna :)
IMG_4120.jpg
 

rogart-63

Patek
Ingen lösning på just det problemet, men jag har ett tips a lá Bosse bildoktorn på att böja bandstift ;). Jag tar en bit tape och sätter bandstiftet på baksidan av en lattesked i stål. Sedan pressar man mellan 2 skedar. Det smarta är att man kan få lite olika böj/kurva beroende på vart på skeden man fäster stiftet. Och om man vill ha så lika kurva som på boetten som möjligt tar man en bit koppartråd som man först formar mot boetten, sedan lägger man den på skeden och kollar vart den verkar ligga som tätast och gör ett litet märke på skeden :)
Ber om ursäkt för onödigt stora bilder :bag:
IMG_4118.jpg

Fastsatt på lämpligt ställe.
IMG_4119.jpg
Lägg den andra skeden över och kläm till. Jag tycker det räcker att ha skeden mot skärbrädan och trycka med handkraft, men man kan förstås klämma med en lämplig tång.
IMG_4121.jpg
Resultatet blir ett mjukt kurvat stift som fortfarande flexar som det ska i ändarna :)
IMG_4120.jpg
Det där har jag använt mig av många gånger . Köpte en burk plastidip till tången . Så nu är den blå och fin. Funkar helt okej. Ligga sked funkar oxå .
 

PetriS

Panerai
Gokväll. Jag har precis servat en Girard Perregaux som även fått ny uppdragsfjäder.
Men den beter sej märkligt. Ca halvt uppdragen tickar den jämnt och fint, dock med en väldigt hög amplitud.
Sedan när jag drar upp klockan ytterligare så får den ’spel’ - tidhållningen går i taket tillsammans med amplituden. Har nån en ide varför det blir såhär?
Den nya fjädern ska vara rätt till AS1361 som är bascalibern.
Bild 1. ca 50% uppdragen
E85686B2-8374-4330-B69A-0CB24D95DAA1.jpeg

Bild 2. Ca 75% uppdragen.
6EE5A2E9-58B9-47A4-A07A-A76B87E2BB46.jpeg
 

DrKlocka

Audemars
Gokväll. Jag har precis servat en Girard Perregaux som även fått ny uppdragsfjäder.
Men den beter sej märkligt. Ca halvt uppdragen tickar den jämnt och fint, dock med en väldigt hög amplitud.
Sedan när jag drar upp klockan ytterligare så får den ’spel’ - tidhållningen går i taket tillsammans med amplituden. Har nån en ide varför det blir såhär?
Den nya fjädern ska vara rätt till AS1361 som är bascalibern.
Bild 1. ca 50% uppdragen
E85686B2-8374-4330-B69A-0CB24D95DAA1.jpeg

Bild 2. Ca 75% uppdragen.
6EE5A2E9-58B9-47A4-A07A-A76B87E2BB46.jpeg
Amplituden blir större än 360 grader vilket resulterar i "overbanking".
Optimala lösningen skulle vara att justera paletterna på gånghaken.
Annars får man begränsa kraften till löpverket. T.ex. genom en svagare uppdragsfjäder.
 

PetriS

Panerai
Amplituden blir större än 360 grader vilket resulterar i "overbanking".
Optimala lösningen skulle vara att justera paletterna på gånghaken.
Annars får man begränsa kraften till löpverket. T.ex. genom en svagare uppdragsfjäder.

Tack! Jag får nog helt enkelt testa med en svagare fjäder. Första alternativet är över min förmåga.
 

DrKlocka

Audemars
Tack! Jag får nog helt enkelt testa med en svagare fjäder. Första alternativet är över min förmåga.
Ja det är lite klurigt.
Man får komma ihåg att avläsningen i en Weishi 1000 inte alltid är korrekt, det där är inte 328 grader tillexempel. När amplituden blir alldeles för hög kan den inte läsa av det.
Däremot kan man lyssna på urverket, tickandet brukar låta som en galopperande häst.
 
  • Like
Reactions: Beo

rogart-63

Patek
Tack! Jag får nog helt enkelt testa med en svagare fjäder. Första alternativet är över min förmåga.
Har du köpt rätt fjäder? Finns inte jättemycket och ändra om du köpt rätt . Den är 0,10 tjock. Finns visserligen tunnare men det gör inte så mycket skillnad. Kanske har något ändrat nåt annat. Vet du vilken fjäder du köpte? Så du fick rätt?
 

PetriS

Panerai
Ja det är lite klurigt.
Man får komma ihåg att avläsningen i en Weishi 1000 inte alltid är korrekt, det där är inte 328 grader tillexempel. När amplituden blir alldeles för hög kan den inte läsa av det.
Däremot kan man lyssna på urverket, tickandet brukar låta som en galopperande häst.

Ok alltid intressant med inputs, tackar!
 

PetriS

Panerai
Har du köpt rätt fjäder? Finns inte jättemycket och ändra om du köpt rätt . Den är 0,10 tjock. Finns visserligen tunnare men det gör inte så mycket skillnad. Kanske har något ändrat nåt anna
t. Vet du vilken fjäder du köpte? Så du fick rätt?

Jag kollade bidfun-db och där fick jag fram att baskalibern är AS 1361. Och eftersom Cousins inte hade till GP cal 08 (som verket är märkt med) så beställde jag till AS 1361. Dock så stämde inte måtten med det mainspringmått som angavs hos bidfun-db.
Det är nog kanske det måttet som trots allt stämmer?
 

rogart-63

Patek
Jag kollade bidfun-db och där fick jag fram att baskalibern är AS 1361. Och eftersom Cousins inte hade till GP cal 08 (som verket är märkt med) så beställde jag till AS 1361. Dock så stämde inte måtten med det mainspringmått som angavs hos bidfun-db.
Det är nog kanske det måttet som trots allt stämmer?
Cousinsuk kan vara lite luriga ibland. Skiljer dock inte jättemycket tycker jag. lite längre. Men det ska inte göra så stor skillnad. Kolla i Prima katalogen . Den har faktiskt en 145 x 0.105 x 9 x 280 fjäder till 1361 . Och GP 08 samma fast 470 lång. Vilket verkar helt knas.
 
Senast ändrad:

PetriS

Panerai
Cousinsuk kan vara lite luriga ibland. Skiljer dock inte jättemycket tycker jag. lite längre. Men det ska inte göra så stor skillnad. Kolla i Prima katalogen . Den har faktiskt en 145 x 0.105 x 9 x 280 fjäder till 1361 . Och GP 08 samma fast 470 lång. Vilket verkar helt knas.

Ja det låter ju ännu mer fel, den borde om nåt ha en tunnare fjäder typ .095 eller så. Skumt! :banghead:
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Hej alla fixare :)

jag köpte två kaffepengsklockor på tratten och tänkte försöka byta plexi på dem. Hittar dock inte spärren för att kunna dra ur kronan, någon som känner igen verket och vet var jag skall trycka? :)
395AD197-9058-4E0F-9A44-A99F336C7175.jpeg
 
Topp