• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Hej alla fixare :)

jag köpte två kaffepengsklockor på tratten och tänkte försöka byta plexi på dem. Hittar dock inte spärren för att kunna dra ur kronan, någon som känner igen verket och vet var jag skall trycka? :)
395AD197-9058-4E0F-9A44-A99F336C7175.jpeg
Skruva försiktigt upp denna skruv (inte hela vägen ut)

jag köpte två kaffepengsklockor på tratten och tänkte försöka byta plexi på dem. Hittar dock inte spärren för att kunna dra ur kronan, någon som känner igen verket och vet var jag skall trycka? :)
Har haft en sån och om jag kommer ihåg rätt så ska du skruva på den här skruven. Ta inte loss den bara. Kan vara jobbigt att få dit igen.

Edit: wow många som är a'jour ida! ;)

Bilagor

• 02.png
    02.png
    1.6 MB · Visningar: 1

Det är den lilla rundade skruven bredvid det första uppdragsdrevet (eller vad det heter). Men skruva bara ett kvarts varv i taget samtidigt du drar i kronan så inte skruven lossnar. Det kan vara ganska prövande att få den att gänga igen annars * sen på returen :p

Na5QKyf.jpg

Pillade lite med en AE1200. Skrubbade bort texten och trimmade till ett billigt gammalt band. Mest som 'proof of concept' för att se om stilen föll i smaken.

Meningen är att bandet, i framtiden, ska matcha boettens kant. Oavsett bandets bristande kvalitet tycker jag det funkar, och ser, ganska bra ut. När jag hittar ett band som är lättare att skära än det här blir det nog fint.

(Trimmade till det lilla fjunet till vänster strax efter bilden togs.)

Senast ändrad:
R0003666~2.JPG

Försöker förstå vad som egentligen händer här - det går väl sådär. Men väl så fint att titta på.
Ja men det behöver inte vara så komplicerat!
Screenshot_20200409-200441__01__01.jpg

Röd: kronhjulet som dras upp av kronan. Samtidigt drar det upp orange.
Orange: spärrhjulet sitter ovanpå fjäderhuset där fjädern sitter. Detta drar upp fjädern och spärrhaken förhindrar att det snurrar tbx.
Grön: kraften går genom centrumhjul, transporthjul och gånghjul (blå)s kraften till lila.
Lila: gånghaken släpper kraft till balansen (svart) som svingar fram och tbx mellan 220-320grader.

Väldigt förenklat och har glömt/utelämnat en hel del men i stora drag e det typ så det dunkar i din klocka.

Hej!

Jag har en omega bumper cal 332 där jag vill försöka blåsa bort några små lumebitar som ligger på min tavla med en blower. Jag öppnade baklocket idag och tog en snabbtitt. Är det skruven närmast kronans bom strax under klockan 3 samt skruven med bläcket under klockan 1 jag ska lossa på om jag vill ta loss verket?

mvh

Bilagor

• B2F1CC54-E6B8-4322-9AF1-4DB880EE44A1.jpeg
    B2F1CC54-E6B8-4322-9AF1-4DB880EE44A1.jpeg
    251.2 KB · Visningar: 3
Hej!

Jag har en omega bumper cal 332 där jag vill försöka blåsa bort några små lumebitar som ligger på min tavla med en blower. Jag öppnade baklocket idag och tog en snabbtitt. Är det skruven närmast kronans bom strax under klockan 3 samt skruven med bläcket under klockan 1 jag ska lossa på om jag vill ta loss verket?

mvh
Precis, du är på rätt spår. Diagonalt mot skruven/blecket så sitter det en lite tapp i verket. Du lyfter verket snett upp på skruv/blecksidan så kommer verket ut. Och bomskruven har du hittat redan.

Nån som har en bottenplatta till en FHF 26 verk med incabloc. Jag fick borra sönder den för att få ut tavlan och kunna göra rent . Sket sig fullständigt. men facit i hand kanske det varit bättre å låta bli. men kändes som att fuska om jag inte tagit väck allt . Söker även en visare till detta verk.

Det här finns säkert svar på på hundra ställen här men vet ej var. En baggis för er mer tekniskt händiga:

Min 7548-7000 gick knappt att få runt bezeln på så jag tog av den och silikonade in gummipackningen och gjorde rent. Nu vrider den som den ska igen.
Min undran är om det är lämpligt att ha lite silikonfett även på den lilla "kulan" vid kl 1 (som står för friktionen?) eller bör man inte ha nåt på den? Blir det finare/mjukare aktion med fett eller riskerar man bara att det beckas igen en massa skräp om man har fett där eller gör det ingen skillnad?

@rogart-63 till exempel brukar vara bra på sånt där.

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Beo
Det här finns säkert svar på på hundra ställen här men vet ej var. En baggis för er mer tekniskt händiga:

Min 7548-7000 gick knappt att få runt bezeln på så jag tog av den och silikonade in gummipackningen och gjorde rent. Nu vrider den som den ska igen.
Min undran är om det är lämpligt att ha lite silikonfett även på den lilla "kulan" vid kl 1 (som står för friktionen?) eller bör man inte ha nåt på den? Blir det finare/mjukare aktion med fett eller riskerar man bara att det beckas igen en massa skräp om man har fett där eller gör det ingen skillnad?

@rogart-63 till exempel brukar vara bra på sånt där.
Lite fett skadar nog inte .Har inte märkt att det skulle blir värre. Risken är annars att den rostar fast. Sen tror jag inte det har nån större betydelse vilket fett. Om kulan ramlat ut så lägger jag lite fett på kulan för att hålla den på plats. tills jag fått dit bezeln.

Lite fett skadar nog inte .Har inte märkt att det skulle blir värre. Risken är annars att den rostar fast. Sen tror jag inte det har nån större betydelse vilket fett. Om kulan ramlat ut så lägger jag lite fett på kulan för att hålla den på plats. tills jag fått dit bezeln.
Ok, tack.
Lägger på lite för säkerhets skull. Den känns aningen rå och hackig i aktionen men det är 60 klick så det bidrar nog till att den inte känns så jämn som man lätt blir bortskämd med.

Ok, tack.
Lägger på lite för säkerhets skull. Den känns aningen rå och hackig i aktionen men det är 60 klick så det bidrar nog till att den inte känns så jämn som man lätt blir bortskämd med.
Försök att rengöra kulan lite genom att droppa lite bensin och tryckt ner den till den går lite lättare En ny packning om du inte redan bytt och rengör klickspåren så bör den går rätt smooth sen.

Skruva försiktigt upp denna skruv (inte hela vägen ut)

Är en skruv på det verket.

Har haft en sån och om jag kommer ihåg rätt så ska du skruva på den här skruven. Ta inte loss den bara. Kan vara jobbigt att få dit igen.

Edit: wow många som är a'jour ida! ;)

Det är den lilla rundade skruven bredvid det första uppdragsdrevet (eller vad det heter). Men skruva bara ett kvarts varv i taget samtidigt du drar i kronan så inte skruven lossnar. Det kan vara ganska prövande att få den att gänga igen annars * sen på returen :p

Det gick ju bra tillslut. Mätte glaset så gott jag kunde och beställde ett 292.003 från Cousins nu. Hoppas att det passar :) Man tryckte ut det inifrån boetten och det sitter en minimal ”läpp” i kanten på glaset. Några tips på hur man får i det nya glaset sen?
83F57703-425B-4630-BD53-687BD15C8748.jpeg

Det gick ju bra tillslut. Mätte glaset så gott jag kunde och beställde ett 292.003 från Cousins nu. Hoppas att det passar :) Man tryckte ut det inifrån boetten och det sitter en minimal ”läpp” i kanten på glaset. Några tips på hur man får i det nya glaset sen?
83F57703-425B-4630-BD53-687BD15C8748.jpeg
om du inte har någon glaspress kan du prova med tving eller polygrip. Se bara till att du har något mellan glaset och pressverktyget som gör att du pressar på den yttre delen av glaset

Hur får ni ut motstenar som vägrar komma ut trots flera försök med rodico och pincett. Ska jag skaka loss den i tvätten?

Tillbaka
Topp