rogart-63
Pandion
Brukar funka för det mesta. Annars funkar en bit tejp bättre än Rodico.Hur får ni ut motstenar som vägrar komma ut trots flera försök med rodico och pincett. Ska jag skaka loss den i tvätten?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Brukar funka för det mesta. Annars funkar en bit tejp bättre än Rodico.Hur får ni ut motstenar som vägrar komma ut trots flera försök med rodico och pincett. Ska jag skaka loss den i tvätten?
verket ser nog smutsigare ut på bild än i verkligheten, men jag vet inte om det bara är spolen eller hela urverket som är trasigt eftersom klockan köptes i en hög reparationsobjekt. Flera koppartrådar är dock av i spolen, ser ut som att någon har sluntit med en skruvmejsel så jag tänkte att jag börjar där eftersom jag är i helt ny på detta och det kändes mest logiskt.
Vet du vart bästa stället att hitta en ny spole? EBay?
Tack för tipset om en multimeter! Ska införskaffa en och se om jag lyckas mäta mig fram till felet.
Ingen?Hur får man ut verket ur denna boett?
Ja den ser ut att vara öppen nedanför kronhalsen, inte varit med om denna konstruktion tidigare.
Förmodligen ett långskott, men kan den gröna markeringen vara en gammal hård packning som "låser" verkringen (röd pil)
Det var en torkad packning och det var också som @PetriS sa att kronhals med verksring satt i ett stycke. Så jag fick ut den tillslutFörmodligen ett långskott, men kan den gröna markeringen vara en gammal hård packning som "låser" verkringen (röd pil)
Har varit med om en Seiko som hade nått liknande, stenhård torkad packning, satt som bombat, men det ser onekligen konstigt ut vid kronhalsen .
Tror det kan finnas nåt här Ingen krona men väl ett fjäderhus och fjäder .Nu har jag äntligen investerat i massa bra redskap/verktyg så att jag kan fixa med mina klockor! Men jag råkade pajja mainspringen någon som har en liggandes till en tissot cal 781? Sen om någon har en krona till en guld monoque tissot 70 tal? Tacksam för svar och tips
@christofferswatches på instagram
Till Record 106 ?Dock är bomen av så letar efter en ny bom/krona om det är någon som har
Ja precis, kronans diameter är cirka 5mm och totallängd med bom och krona cirka 14mm.Till Record 106 ?
Kan kolla imorgon . Tror jag har nån gammal record verk liggande.Ja precis, kronans diameter är cirka 5mm och totallängd med bom och krona cirka 14mm.
Stort tackKan kolla imorgon . Tror jag har nån gammal record verk liggande.
Det vore guld om någon här inne har ett fjäderhusTror det kan finnas nåt här Ingen krona men väl ett fjäderhus och fjäder .
Går det inte skruva av den delen av bommen som sitter kvar och rädda kronan? Typ, med en liten tång?Dock är bomen av så letar efter en ny bom/krona om det är någon som har
Jag tänkte också de, men bomen gick av högre upp. Kanske går att rädda fortfarande men jag har inge bra verktyg tyvärrGår det inte skruva av den delen av bommen som sitter kvar och rädda kronan? Typ, med en liten tång?
Jag tänkte också de, men bomen gick av högre upp. Kanske går att rädda fortfarande men jag har inge bra verktyg tyvärr
Ser ut som en rostfri krona, så ett dygnsbad i Alunsörja på varmt ställe får säkert bommen att försvinna. Värt ett försökJag tänkte också de, men bomen gick av högre upp. Kanske går att rädda fortfarande men jag har inge bra verktyg tyvärr
Vad är alunsörja för oss som inte pratar detta språkSer ut som en rostfri krona, så ett dygnsbad i Alunsörja på varmt ställe får säkert bommen att försvinna. Värt ett försök
Alun (köpes på apotek) som täckes med vatten i ett lämpligt kärl (själv använder jag en äggkopp). Behöver stå varmt för ett bra resultat.Vad är alunsörja för oss som inte pratar detta språk
Tack, får testa det om jag får tag på lämplig bomAlun (köpes på apotek) som täckes med vatten i ett lämpligt kärl (själv använder jag en äggkopp). Behöver stå varmt för ett bra resultat.
Mitt råd är att inte göra det. Jag lyckades slinta och tappa fjärden lite snett, när jag skulle fästa den igen, och plötsligt var den obrukbar. Bättre med en fjäder som fungerar, tycker det är modigt att ta av den från balansen redan!Sitter med en skev balansfjäder, tror ni det finns en chans att få denna att funka (genom att böja till den)? Det känns som om den är lite kort också. Den är skev inne i mitten, samt svårt att få till det längst ut. Skall nämnas att detta är min första fjäder jag tittat på.
Ser lite mycket böjd ut . Men det går väl alltid pröva. Inget att förlora? Bra syn och stark lupp eller ett mikroskåp är att föredra . Rätta till den stora böjen först. Sen försök att få den rund. Så den följer kurvaturen. Det går om man är försiktig. Plus dubbla bra korntänger.Eller åtminstone en. Lite i taget är bättre än att göra för mycket på en gång. Tro mig. j Jag hade en Omega 600 fjäder nästan perfekt. Hade suttit hur länge som helst och var trött i huvudet och i händerna . Bara fixa den lilla böjen så blir den kanon tänkte jag . Tror du inte jag slant och vred tillbaka den till samma sket som innan. Hade jag släppt där och kanske kollat på den senare eller nästa dag hade det säkert gått bra.Sitter med en skev balansfjäder, tror ni det finns en chans att få denna att funka (genom att böja till den)? Det känns som om den är lite kort också. Den är skev inne i mitten, samt svårt att få till det längst ut. Skall nämnas att detta är min första fjäder jag tittat på.
Trodde jag hade . Men det var ett 784 verk . Dvs ett automat verk. inte samma fjäder eller fjäderhus. Ska kolla imorgon för jag har för mig jag ska ha 781/782 delar.Det vore guld om någon här inne har ett fjäderhus
Tja, den satt skevt på balansen och fastnade, så den funkar inte. Jag höll på och böjde lite på den, då gick den såklart av (sista biten, mot fästet). Nu har jag lagt den åt sidan, så får jag se om jag lyckas använda den, kanske får det bli en ny fjäder.Mitt råd är att inte göra det. Jag lyckades slinta och tappa fjärden lite snett, när jag skulle fästa den igen, och plötsligt var den obrukbar. Bättre med en fjäder som fungerar, tycker det är modigt att ta av den från balansen redan!
Fontainemelon 26. Tycker även balansaxeln ser lite skev ut, nåja jag får väl ägna mig åt något annat ur så länge...Ser lite mycket böjd ut . Men det går väl alltid pröva. Inget att förlora? Bra syn och stark lupp eller ett mikroskåp är att föredra . Rätta till den stora böjen först. Sen försök att få den rund. Så den följer kurvaturen. Det går om man är försiktig. Plus dubbla bra korntänger.Eller åtminstone en. Lite i taget är bättre än att göra för mycket på en gång. Tro mig. j Jag hade en Omega 600 fjäder nästan perfekt. Hade suttit hur länge som helst och var trött i huvudet och i händerna . Bara fixa den lilla böjen så blir den kanon tänkte jag . Tror du inte jag slant och vred tillbaka den till samma sket som innan. Hade jag släppt där och kanske kollat på den senare eller nästa dag hade det säkert gått bra.
Vad är det för verk?
FHF 26 . Samma som jag letar delar till . Har nog balansaxlen men tror inte jag har nån balans liggande till det verket. Ditt är ett äldre oxå utan inca bloc stötsäkringar?Fontainemelon 26. Tycker även balansaxeln ser lite skev ut, nåja jag får väl ägna mig åt något annat ur så länge...