• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Tja, den satt skevt på balansen och fastnade, så den funkar inte. Jag höll på och böjde lite på den, då gick den såklart av (sista biten, mot fästet). Nu har jag lagt den åt sidan, så får jag se om jag lyckas använda den, kanske får det bli en ny fjäder.
Lyckades i alla fall få loss den lilla kilen i fästet, alltid nått :) Rätt små delar, det är det man ser längst ner till vänster i bild.
Är inte helt övertygad att jag får ihop det till en fungerande fjäder igen...
20200418_150332.jpg
Va synd :( Skulle varit tydligare, att du behövde böja tillbaka det yttre partiet var du tvungen till såklart. Det jag menade var att kanske låta det inre partiet vara om det fungerade. Väldigt svårt att få till bra, tycker jag iaf.

FHF 26 . Samma som jag letar delar till . Har nog balansaxlen men tror inte jag har nån balans liggande till det verket. Ditt är ett äldre oxå utan inca bloc stötsäkringar?
Ja, det är äldre, men verkar ha någon slags stötsäkring. Får fundera lite på vad jag skall göra med det. Vad letar du för delar?

Va synd :( Skulle varit tydligare, att du behövde böja tillbaka det yttre partiet var du tvungen till såklart. Det jag menade var att kanske låta det inre partiet vara om det fungerade. Väldigt svårt att få till bra, tycker jag iaf.
Det är lugnt, jag får nog till det på något sett, antingen ny fjäder eller helt ny balans. Sitter och kollar efter delar, men skall ge det några försök till först.

Kallas super shock resist den där stötsäkringen. Tyvärr ingen balans till FHF 26. Lite annat men ingen balans.
Alltid kul och lära sig nått nytt, super shock resist hade jag inte koll på. Jag skall se om jag får ordning på fjädern. Finns ny balans och köpa på Cousins, vet dock inte om 721.1 funkar i just detta verk, även om det står att det skall vara till FHF 26, antar att jag kan fråga dom, men hur kollar man upp sådant själv?

Kollade på cousinsuk. Dom hade bara för inca bloc. Den vanliga var obsolete.
Kan kolla i DCN boken om det är samma balans axel.

Alltid kul och lära sig nått nytt, super shock resist hade jag inte koll på. Jag skall se om jag får ordning på fjädern. Finns ny balans och köpa på Cousins, vet dock inte om 721.1 funkar i just detta verk, även om det står att det skall vara till FHF 26, antar att jag kan fråga dom, men hur kollar man upp sådant själv?
Det där borde vara samma . Står inte att det är inca block utan shockproof . Men det var inte direkt billigt.

Gokväll mekarvänner!
Jagar ett gånghjul till en Certina 324, och frågan är då självklart om någon har ett över, eller ett skrotverk med helt gånghjul?

• Like
Reactions: Beo
Gokväll mekarvänner!
Jagar ett gånghjul till en Certina 324, och frågan är då självklart om någon har ett över, eller ett skrotverk med helt gånghjul?
Jag dubbelpostar här med att om ingen annan har så är den här din om du vill!felet är servicebehov för balansen rör sig segt.:)
20200421_191925.jpg
20200421_191950.jpg

Vill öppna den här klockan men blir lite villrådig då det sitter en skruv i varje bandhorn. Håller dom baklocket eller är det verkhållare eller vad är dom till för?
D6607E75-4CFB-4844-9723-D6A4E1455659.jpeg
320D5686-0824-4552-BD58-14434FB8188D.jpeg

IMG_4530-1024x768 (1)_LI.jpg
Nån som har ett BFG 158 verk liggande eller ett vändhjul till den. Det svarta hjulet som är nån typ av fjäderbricka ovanpå. Sitter några fjädrar däri.

Tänkte jag skulle delat med mig av tillverkning av en regelskruv . Men fick inte med bilderna på hur det såg ut innan jag började svarva . Jag har en Recta 1220 med trasig skruv. Leta rätt på en som var så lik den gamla som möjligt. Dock hade den fel diameter och mittendelen lite fel för hög. Ur denna bra att ha låda hitta jag ett ämne med rätt gänga.
DSC09892.JPG

Svarvat att alla ytor så den blev så lik som möjligt. Dock lite lång . Men det får vara så . Skulle haft en ja vad det nu heter så jag kunde gjort ett djupare spår. Men det funkar bra i verket. Som är lite skadat sen gammalt av någon som kört med fel mejsel. :(
DSC09891.JPG
DSC09893.JPG
DSC09895.JPG

Edit: Skårfil heter det. Har sökt efter en sån till rimlig peng . Finns men kostar skjortan.

Senast ändrad:
Fy vad mycket jobb . Tror du inte jag drog av skruven till spärrhjulet . Putain merde oxå.
DSC09902.JPG

Som tur är gick det pilla ur gängan ur fjäderhus bommen.
DSC09901.JPG

Tur man har reserv skruvar om man har tappat några skruvar :)
DSC09903.JPG

Hitta en men skallen är för stor. Så det blir att svarva av den nån tiondels mm. Den är vänstergängad oxå.
DSC09904.JPG

Fy vad mycket jobb . Tror du inte jag drog av skruven till spärrhjulet . Putain merde oxå.
DSC09902.JPG

Som tur är gick det pilla ur gängan ur fjäderhus bommen.
DSC09901.JPG

Tur man har reserv skruvar om man har tappat några skruvar :)
DSC09903.JPG

Hitta en men skallen är för stor. Så det blir att svarva av den nån tiondels mm. Den är vänstergängad oxå.
DSC09904.JPG
Fantastiskt!
Det skulle vara väldigt intressant att få en inblick i hur du går till väga när du svarvar.

Har vilat huvudet och kroppen ett stund. Nu ska jag byta balansbom l. Ut med den gamla och i med en ny. Tagit bort spiral . Där får man vara försiktigt. Och så bort med liverrulle med en speciell tång. Funkar inte alltid med denna . Men denna gång gick det lätt .
DSC09908.JPG

Bara balanshjul kvar. Knacka ut den gamla slitna bommen. Har märkt upp åt vilket håll liverrulle sitter så impulsstenen hamnar rätt.
DSC09909.JPG

Ny bom .
DSC09910.JPG

Senast ändrad:
Så där . Ny bom i knackad. Först en rund puns och sen en rak.
DSC09911.JPG
DSC09912.JPG

sen sätter jag den åt detta håll för att trycka dit liverrullen. Finns säkert andra sätt . Men så gör jag.
DSC09913.JPG

Som sagt så märkte jag upp åt vilket håll impulsstenen ska sitta.
DSC09914.JPG

Breguet spiral. Känsligt !!!
DSC09915.JPG

Rengöra bryggan var välbehövligt. satt en bit av den gamla bommen.
DSC09916.JPG

Nu tickar den igen.

Tillbaka
Topp