• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

rogart-63

Patek
Dessa kallar de för E-clips o_O är inget annat än en liten låsring som håller i knapparna på insidan i en G-shock. https://seikoparts.files.wordpress.com/2014/03/photo11-12-1334414pm_zpsdc25f198.jpg

Jag löste det med o köpa en slakt klocka från polen ist :D
Tack iaf rogart.
Seiko går väl an. Citizen har några på sina digtalare som är så pyttepyttesmå. Har en Seiko boett med 4 trycknappar om du inte vill vänta in slaktklockan. Dock sett såna clips nånstans.
 

rogart-63

Patek
innan vi säger godnatt. Så hitta jag dessa jag letade om häromdagen . Den var nån som
hade svajig gång på Timegrahern.
UCRVdnV.png
TG.jpg
TG1.png
TG2.png
 
Senast ändrad:

Fadershan

Patek
innan vi säger godnatt. Så hitta jag dessa jag letade om häromdagen . Den var nån som
hade svajig gång på Timegrahern.
UCRVdnV.png
TG.jpg
TG1.png
TG2.png
Tack!

Update på min svajjiga gång i timegraphern;

Bytte: Escape wheel, balance wheel = betydligt jämnare gång men fortfarande låg amplitud! ca 180-190.

Bytte: fjäderhus från donatorverk = i princip samma amplitud.

Sammanfattning: Nu går verket rätt skapligt men med lite för låg amplitud. vad kvarstår? Det bör ju då vara friktionen mellan fjäder fram till escape wheel men har tagit isär och satt ihop lera ggr samt kollat att de rör sig så fritt det går. Amplitud är ett återkommande problem för mig och vet inte riktigt hur jag ska få upp amplituden förutom att rengöra, olja och kolla fjädern? Kan det vara utslitningar som ökar friktionen. Polera tappar? - Hur gör man på enklast sätt och har någon erfarenhet av det kan hjälpa amplituden? :D

Tack! :D
IMG_20170903_141321.jpg
 

frandinet

Cartier
Tack vare räddaren i nöden, @rogart-63 (Tack!), som har bistått med lite reservdelar, har jag nu fått ihop FHF 741 verket.

MEN, verket ser verkligen inge vidare ut i timegraphern :confused:@#$!?o_O
IMG_1741.JPG

Jag har ingen aning hur man tar det härifrån.
 

Fadershan

Patek
Tack!

Update på min svajjiga gång i timegraphern;

Bytte: Escape wheel, balance wheel = betydligt jämnare gång men fortfarande låg amplitud! ca 180-190.

Bytte: fjäderhus från donatorverk = i princip samma amplitud.

Sammanfattning: Nu går verket rätt skapligt men med lite för låg amplitud. vad kvarstår? Det bör ju då vara friktionen mellan fjäder fram till escape wheel men har tagit isär och satt ihop lera ggr samt kollat att de rör sig så fritt det går. Amplitud är ett återkommande problem för mig och vet inte riktigt hur jag ska få upp amplituden förutom att rengöra, olja och kolla fjädern? Kan det vara utslitningar som ökar friktionen. Polera tappar? - Hur gör man på enklast sätt och har någon erfarenhet av det kan hjälpa amplituden? :D

Tack! :D
IMG_20170903_141321.jpg
Tack vare räddaren i nöden, @rogart-63 (Tack!), som har bistått med lite reservdelar, har jag nu fått ihop FHF 741 verket.

MEN, verket ser verkligen inge vidare ut i timegraphern :confused:@#$!?o_O
IMG_1741.JPG

Jag har ingen aning hur man tar det härifrån.

Jag korrigerar mig själv samt ser att Frandinet har liknande problem.

Jag fick upp min amp med hjälp av att ta bort motstenar, tvätta igen och olja om samt lite mer olja till gånghjulen. Ligger nu på 220-230 med nya fjädern och oljor. Nu borde jag ju igentligen prova byta tbx escape wheel och balans för att se vilken det var samt prova byta tbx till gamla fjädertrumma för att se ifall det var den eller oljorna som gjorde amplituden... meeeen nu funkar det fint och orkar inte mer för nu :)

Frandinet du får nog helt enkelt ta det steg för steg.. kan inte alls tolka din graf och inte heller med hjälp av bilderna Rogart63 la upp ovan. Har du kollat att allt går fritt, inget går emot varandra som inte ska det? Dragit upp fjädern tillräckligt? oljat och rengjort alla pivots? osv? :D
 

rogart-63

Patek
Tack vare räddaren i nöden, @rogart-63 (Tack!), som har bistått med lite reservdelar, har jag nu fått ihop FHF 741 verket.

MEN, verket ser verkligen inge vidare ut i timegraphern :confused:@#$!?o_O
IMG_1741.JPG

Jag har ingen aning hur man tar det härifrån.
Amplituden ser inget vidare ut. 130 är alldeles för lite. Sen svajar den lite verkar det som. Går 190 sakta för att gå 59 fort. Gissar på fjädern eller nåt som bromsar emellanåt. Som Fadershan säger . Riv ner kolla allt . Rengör juveler igen och olja lagom mycket. Olja inte gånghaken juveler bara. Det kan sätt ner amplituden rejält . Vad använder du för olja till gånghakens juveler? 9010?
 

frandinet

Cartier
...............................................

Frandinet du får nog helt enkelt ta det steg för steg.. kan inte alls tolka din graf och inte heller med hjälp av bilderna Rogart63 la upp ovan. Har du kollat att allt går fritt, inget går emot varandra som inte ska det? Dragit upp fjädern tillräckligt? oljat och rengjort alla pivots? osv? :D

Fjädern är uppdragen ordentligt och verkar schysst. Allt oljat och rengjort, kanske får ta ett varv till med rengöringen av pivots, svårt att veta om tillräckligt bra gjort.
Som du säger får jag nog ta det steg för steg, och jag får nog ta isär igen och dubbelkolla allt igen.
 

frandinet

Cartier
Amplituden ser inget vidare ut. 130 är alldeles för lite. Sen svajar den lite verkar det som. Går 190 sakta för att gå 59 fort. Gissar på fjädern eller nåt som bromsar emellanåt. Som Fadershan säger . Riv ner kolla allt . Rengör juveler igen och olja lagom mycket. Olja inte gånghaken juveler bara. Det kan sätt ner amplituden rejält . Vad använder du för olja till gånghakens juveler? 9010?
Ja, som sagt, får riva ner igen.
Ja, jag har använt 9010.
 

Fadershan

Patek
Jag korrigerar mig själv samt ser att Frandinet har liknande problem.

Jag fick upp min amp med hjälp av att ta bort motstenar, tvätta igen och olja om samt lite mer olja till gånghjulen. Ligger nu på 220-230 med nya fjädern och oljor. Nu borde jag ju igentligen prova byta tbx escape wheel och balans för att se vilken det var samt prova byta tbx till gamla fjädertrumma för att se ifall det var den eller oljorna som gjorde amplituden... meeeen nu funkar det fint och orkar inte mer för nu :)

Frandinet du får nog helt enkelt ta det steg för steg.. kan inte alls tolka din graf och inte heller med hjälp av bilderna Rogart63 la upp ovan. Har du kollat att allt går fritt, inget går emot varandra som inte ska det? Dragit upp fjädern tillräckligt? oljat och rengjort alla pivots? osv? :D
Ähh ropade hej för tidigt! Nu har jag ännu märkligare problem. Verkat tappar amp och får helt plötsligt en massa beat error, upp till 9.6. avmagnitiserat 18ggr och när man nu ska justera in det ser grafen it så här?? Kan någon förklara beat errorn men att grafen visar på ytterst lite?
IMG_20170903_170816.jpg
 
Seiko går väl an. Citizen har några på sina digtalare som är så pyttepyttesmå. Har en Seiko boett med 4 trycknappar om du inte vill vänta in slaktklockan. Dock sett såna clips nånstans.
Jag tackar rogart, du är som jag nämn tidigare en riktig klippa, men jag är inte i någon brådska då det är mitt eget ur, och den kan vänta lite :D
Jo de är några hoppiga småclips så ta till vara på dem ist :)
 

rogart-63

Patek
Ähh ropade hej för tidigt! Nu har jag ännu märkligare problem. Verkat tappar amp och får helt plötsligt en massa beat error, upp till 9.6. avmagnitiserat 18ggr och när man nu ska justera in det ser grafen it så här?? Kan någon förklara beat errorn men att grafen visar på ytterst lite?
IMG_20170903_170816.jpg
Samma fenomen som jag hade med en Omega. Den ligger utanför mätområdet. Linjerna överlappar varandra. Justera ner beaterrorn så tror jag den hamnar rätt.
 

frandinet

Cartier
Efter familjens klagan över att mina fixarsaker är spridda lite här och var - jag har använt kökets barbänk en del, och ofta inte orkat plockat undan efter precis alla fix.

Nu har jag fått ihop en egen fixarhörna, det känns rätt bra!

Lite ytterligare att få ordning på, inklusive ljussättning (den är inte bra just nu), men snart blir det nog kanonbra.
IMG_1747.JPG
 

Fadershan

Patek
Efter familjens klagan över att mina fixarsaker är spridda lite här och var - jag har använt kökets barbänk en del, och ofta inte orkat plockat undan efter precis alla fix.

Nu har jag fått ihop en egen fixarhörna, det känns rätt bra!

Lite ytterligare att få ordning på, inklusive ljussättning (den är inte bra just nu), men snart blir det nog kanonbra.
IMG_1747.JPG
Grymt! Är mkt värt att ha en dedikerad plats för fix!
 

Psykel

Patek
Efter familjens klagan över att mina fixarsaker är spridda lite här och var - jag har använt kökets barbänk en del, och ofta inte orkat plockat undan efter precis alla fix.

Nu har jag fått ihop en egen fixarhörna, det känns rätt bra!

Lite ytterligare att få ordning på, inklusive ljussättning (den är inte bra just nu), men snart blir det nog kanonbra.
IMG_1747.JPG
Snyggt! Blir till att fixa nåt liknande när jag ska få ordning på ett rum som knappt används inlägenheten.
 

BoEtt

Rolex
Efter familjens klagan över att mina fixarsaker är spridda lite här och var - jag har använt kökets barbänk en del, och ofta inte orkat plockat undan efter precis alla fix.

Nu har jag fått ihop en egen fixarhörna, det känns rätt bra!

Lite ytterligare att få ordning på, inklusive ljussättning (den är inte bra just nu), men snart blir det nog kanonbra.
IMG_1747.JPG
De där hurtsarna såg bra ut, vart fick du tag i dem, IKEA?
 

Fadershan

Patek
Jo tusan nu hade det dykt upp igen.. har inte legat ute några på ett tag! Får kika men har svårt att uppskatta ifall det är något att ha då jag ej använt verktyget själv än.
 
Topp