Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tackar för att du delar med bilder vid mekningarna för det är jätte roligt att se!Fortar lite. Och lite hög haltning. Men det går att ordna. Kanske fortar den mindre när jag justerar haltningen.
Lärorika inlägg, och trevligt med alla "aktionbilder"Så där . Ny bom i knackad. Först en rund puns och sen en rak.
sen sätter jag den åt detta håll för att trycka dit liverrullen. Finns säkert andra sätt . Men så gör jag.
Som sagt så märkte jag upp åt vilket håll impulsstenen ska sitta.
Breguet spiral. Känsligt !!!
Rengöra bryggan var välbehövligt. satt en bit av den gamla bommen.
Nu tickar den igen.
Snyggt! Vägde du in balansen efter bytet?Så där . Ny bom i knackad. Först en rund puns och sen en rak.
sen sätter jag den åt detta håll för att trycka dit liverrullen. Finns säkert andra sätt . Men så gör jag.
Som sagt så märkte jag upp åt vilket håll impulsstenen ska sitta.
Breguet spiral. Känsligt !!!
Rengöra bryggan var välbehövligt. satt en bit av den gamla bommen.
Nu tickar den igen.
Nä det kanske man skulle gjort. Men brukar inte göra det när jag byter bom . Just därför jag är noggrann med var impulsstenen sitter.Snyggt! Vägde du in balansen efter bytet?
Hojta ifall du får sekundhjul över på 324! Jar massor med cal 320 delar men inte till centrumkonverteringen.Den där skulle bli perfekt. Då blir det även en boett till ett 320 verk jag har liggandes
Skickar PM.
Gj! Härligt med förklarande bilder och jag inser att mitt nästa vektyg borde vara svarv! Har dock inte plats. Har f.ö. oxå försökt köpa ett Bergeon Platax men jädrar vad dyra de är.Har vilat huvudet och kroppen ett stund. Nu ska jag byta balansbom l. Ut med den gamla och i med en ny. Tagit bort spiral . Där får man vara försiktigt. Och så bort med liverrulle med en speciell tång. Funkar inte alltid med denna . Men denna gång gick det lätt .
Bara balanshjul kvar. Knacka ut den gamla slitna bommen. Har märkt upp åt vilket håll liverrulle sitter så impulsstenen hamnar rätt.
Ny bom .
Startade upp verket som @Beo var snäll att skicka, men märkte då sekundvisaren kom på plats att den hackade sig fram. T.o.m. mycket värre en en quartz'are, och så kan man ju inte ha det.Hojta ifall du får sekundhjul över på 324! Jar massor med cal 320 delar men inte till centrumkonverteringen.
Var verket dåligt?jag hade själv inte gått igenom det.Startade upp verket som @Beo var snäll att skicka, men märkte då sekundvisaren kom på plats att den hackade sig fram. T.o.m. mycket värre en en quartz'are, och så kan man ju inte ha det.
Inte alls dåligt, snarare tvärt om! Bara sekunden som hackar sig fram. Kan kanske avhjälpas med en rengöring. Håller för övrigt tiden bättre än braVar verket dåligt?jag hade själv inte gått igenom det.
Skönt att höra!Inte alls dåligt, snarare tvärt om! Bara sekunden som hackar sig fram. Kan kanske avhjälpas med en rengöring. Håller för övrigt tiden bättre än bra
Det där är inte det lättaste verket att serva. Även om det är betydligt lättare än tex 7T32. Väldigt mycket småhjul och pilligt som fasiken att rikta in tapparna i juvelerna.Köpte den här rackaren på tratten häromdagen, en 7a38-7060. Hade tänkt försöka fixa den om det går alternativt spara delarna som verkar vara hela och vänta tills man hittar en annan i liknande skick. Tavlan ser okej ut så jag hoppas den har klarat sig från vattenläckage. Har snöat in på Spencer Kleins videos och han fick in mig på 7aX8orna, häftiga klockor. I alla fall, till min fråga. Hur gör ni oftast när ni försöker få tag i delar till klockorna ni pillar med? Jag hajar ju att det beror på vilken klocka man pratar om, ålder etc men för såna här relativt "unga" urverk från Seiko. För som ni ser så saknar klockan en krona, vilket jag skulle vilja få tag i. Nämnas bör är att jag är fullständig novis på det här, jag har skruvat isär och satt ihop runt 5 automatiska ur men kvartsur och kronografen är helt nytt för mig. Sen vet jag inte om det finns någon servicemanual för dom här verken men ni kanske har koll på var jag kan hitta en sån?
Du ska ha en krona some heter http://cgi.julesborel.com/cgi-bin/matcgi2?ref=XawJ[bdF 45M54NA1 enligt Jules borel . Har du tur så har jag 2 stycken . tror det är 7A38 bom på bägge . Dock inte säkert att dom passar rakt av .Köpte den här rackaren på tratten häromdagen, en 7a38-7060. Hade tänkt försöka fixa den om det går alternativt spara delarna som verkar vara hela och vänta tills man hittar en annan i liknande skick. Tavlan ser okej ut så jag hoppas den har klarat sig från vattenläckage. Har snöat in på Spencer Kleins videos och han fick in mig på 7aX8orna, häftiga klockor. I alla fall, till min fråga. Hur gör ni oftast när ni försöker få tag i delar till klockorna ni pillar med? Jag hajar ju att det beror på vilken klocka man pratar om, ålder etc men för såna här relativt "unga" urverk från Seiko. För som ni ser så saknar klockan en krona, vilket jag skulle vilja få tag i. Nämnas bör är att jag är fullständig novis på det här, jag har skruvat isär och satt ihop runt 5 automatiska ur men kvartsur och kronografen är helt nytt för mig. Sen vet jag inte om det finns någon servicemanual för dom här verken men ni kanske har koll på var jag kan hitta en sån?
Köpte den här rackaren på tratten häromdagen, en 7a38-7060. Hade tänkt försöka fixa den om det går alternativt spara delarna som verkar vara hela och vänta tills man hittar en annan i liknande skick. Tavlan ser okej ut så jag hoppas den har klarat sig från vattenläckage. Har snöat in på Spencer Kleins videos och han fick in mig på 7aX8orna, häftiga klockor. I alla fall, till min fråga. Hur gör ni oftast när ni försöker få tag i delar till klockorna ni pillar med? Jag hajar ju att det beror på vilken klocka man pratar om, ålder etc men för såna här relativt "unga" urverk från Seiko. För som ni ser så saknar klockan en krona, vilket jag skulle vilja få tag i. Nämnas bör är att jag är fullständig novis på det här, jag har skruvat isär och satt ihop runt 5 automatiska ur men kvartsur och kronografen är helt nytt för mig. Sen vet jag inte om det finns någon servicemanual för dom här verken men ni kanske har koll på var jag kan hitta en sån?
Det där är inte det lättaste verket att serva. Även om det är betydligt lättare än tex 7T32. Väldigt mycket småhjul och pilligt som fasiken att rikta in tapparna i juvelerna.
Delar går att hitta men är inte lätt. Angående delar är nog det bästa att köpa ett donator verk eller söka på Ebay. Finns lite delar därute oxå hos diverse urmakare. Värsta att hitta är nog fjädrarna till pushers som sitter på verket. Händer rätt ofta att dom rostat av. Och naturligtvis kretskort och spolar. Som tur är dom rätt tåliga. Har inte kretskortet gått sönder p.g.a att det läckt in vatten så funkar det nästan alltid.
Krona kan du t.e.x kolla på jules Borel eller boley.de vilken krona det sitter på din modell. Sen är det bara att leta på Ebay och liknade ställen.
http://cgi.julesborel.com/
Du ska ha en krona some heter http://cgi.julesborel.com/cgi-bin/matcgi2?ref=XawJ[bdF 45M54NA1 enligt Jules borel . Har du tur så har jag 2 stycken . tror det är 7A38 bom på bägge . Dock inte säkert att dom passar rakt av .
Kan den här manualen funka? https://www.thewatchsite.com/d1/files/Seiko Technical Manuals/7A38A.pdf
Är för 7A38A men det kanske inte är någon skillnad? Vet att jag använde mig av en manual som slutade på A trots att mitt verk inte gjorde det och det funkade. här har du massor av manualer till Seiko i alla fall: https://www.thewatchsite.com/threads/seiko-calibers-technical-repair-manuals.15/
Om du hittar ett fungerande verk så kan du bara byta tavla annars, så gjorde jag med min seiko och det kändes som den lättaste saken att göra nu när man fortfarande är nybörjare
Det kan vi säkert ordna . Jag ska för säkerhets skull kolla att det är rätt bom och krona. Kommer ifrån en 7A38-7020 . Jag tror det ska funka. Hitta en lös utan bom . men det kanske är bättre med bom? Här finns en serie på youtube hur en service går till .Jaha ja, då har jag nog tagit vatten över huvudet Förhoppningsvis är det bara krona, bom och batteri som behövs! Men dessutom ser jag att minutvisaren ör böjd uppåt så det ser ut som om den skulle kunna blockera sekundvisaren för kronografen. Så den kanske också måste bytas om jag inte kan böja tillbaka den. Jag hoppas den har klarat sig från vattenskada, tavlan ser fin ut (inga prickar) och lumen ser okej ut. Lumen funkar dessutom fortfarande, men det kanske den ofta gör på 72X8or. Okej, jag får fortsätta kolla på Ebay efter donatorer. Just det, fjädrarna till pushsers är nog i bra skick, pusherserna går fint in och går ut direkt utan att fastna.
Aha okej, coolt! Jaha kan jag köpa en av dig då? Om den inte passar, då filar man ner den innan man sätter den i kronan va?
Det kan vi säkert ordna . Jag ska för säkerhets skull kolla att det är rätt bom och krona. Kommer ifrån en 7A38-7020 . Jag tror det ska funka. Hitta en lös utan bom . men det kanske är bättre med bom? Här finns en serie på youtube hur en service går till .
Perfekt, det var precis en sån jag ville ha! Tack! Jag har dock absolut ingen aning om det är 7A38A eller något annat men på baklocket står 7A38-7060 [A6], jag har ingen aning om vad [A6] innebär.
Ja, det är nog smartare faktiskt. Jag får testa att skaffa en bom/krona samt ett batteri och se om den funkar av bara det. För klockan verkar vara i gott skick annars, men det är ju som sagt en nybörjares intryck
som jag har förstått efter att precis ha googlat lite så lägger seiko till en bokstav på slutet när dom uppdaterar urverket lite, har dock också läst att det även kan vara när urverket har exempelvis både dag och datum istället för bara dag. Hur som helst bör guiden jag länkade dig vara den du ska gå efter även om den är för 7A38A och inte för 7A38.
angående [A6] så är det för att veta vilket Seikoverktyg man ska använda för att öppna klockan som jag har förstått det.
Någon annan får gärna bekräfta eller dementera det jag precis skrev för jag är lite osäker om det stämmer
Ser ut som en underbar arbetsplatts!men tyvär misstänker att frugan får damp om jag skulle byta ut mitt vita engelska skrivbord med den som arbets bänk!Lång historia kort, jag tänkte sälja en urmakarbänk om någon är intresserad. Jag tänker att jag frågar bland ni som själva skruvar först.
Den kommer med lampan på bilden och en minidamsugare med filter(långa slangen som hänger ner)
Hehe jag förstå, men de är ganska kompakta och tar ju inte så mycket plats egentligenSer ut som en underbar arbetsplatts!men tyvär misstänker att frugan får damp om jag skulle byta ut mitt vita engelska skrivbord mod den som arbets bänk!
Ja den såg grymt fin och praktisk ut så hade jag inte haft skrivbordet så hade jag nog tänkt över det rejält!men jag misstänker det får en lycklig ägare snart ändå!Hehe jag förstå, men de är ganska kompakta och tar ju inte så mycket plats egentligen
Önskade jag hade plats för den, då hade jag behållt den, men det går inte hur jag än vrider och vänder på det. Ja jag tror det, men jag ville ge chansen till dom som skruvar först.Ja den såg grymt fin och praktisk ut så hade jag inte haft skrivbordet så hade jag nog tänkt över det rejält!men jag misstänker det får en lycklig ägare snart ändå!
Rackarns vad jag lider med dig men så snällt av dig att tänka på oss andra skruvare!Önskade jag hade plats för den, då hade jag behållt den, men det går inte hur jag än vrider och vänder på det. Ja jag tror det, men jag ville ge chansen till dom som skruvar först.
Alternativet är att vänta tills 5 åringen är utflugen, vilket känns långt bortRackarns vad jag lider med dig men så snällt av dig att tänka på oss andra skruvare!
Tack @rogart-63 !Kanske vet en. Ska höra. Vet att han ville ha en dammsugare.