• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Rikala

Patek
2-Faktor
20200424_162438.jpg

Har ett billigt verktyg, ena änden var väldig smal och jag hade ingen del som passade där, så jag tog en vanlig knappnål och satte dit. Så nu har jag ett verktyg med en väldigt fin spets, men kanske lite för skarp. Har funderat på om jag skall slipa av den (ytterst lite). Nöjd iallafall :)
 

rogart-63

Patek
20200424_162438.jpg

Har ett billigt verktyg, ena änden var väldig smal och jag hade ingen del som passade där, så jag tog en vanlig knappnål och satte dit. Så nu har jag ett verktyg med en väldigt fin spets, men kanske lite för skarp. Har funderat på om jag skall slipa av den (ytterst lite). Nöjd iallafall :)
Använder knappnål rätt ofta . Bra att peta ut skräp med och att trycka ut tappar som fastnat i sekundvisare . Finns många användningsområden.
 

Kottmossa

Omega
För ett tag sedan moddade jag om en Invicta med NH35-verk till en GMT hommage. Hittade endast vridringsinlägg i pepsifärger med 24h märkning och körde på det.

Var nöjd först men avsaknaden av GMT visaren störde för mycket. Efter tips på annat forum gav jag mig på att bygga en ”GMT hand sandwich”.

Första GMT-visaren havererade när jag skulle förstora hålet så att minutvisarens fläns kunde gå igenom. Visare nummer 2 höll på att gå samma väg, men jag lyckades rädda en bit som jag sedan försiktigt filade till.
48EA5570-8F8D-4D6F-8458-CA7D35FFE41A.jpeg


Sedan limmades GMT visaren på underdelen av minutvisaren. Här väntar minutvisaren på sin kompis
D0378781-A19B-4E2F-985B-7FC472B21A05.jpeg


Pilligt värre, men nu sitter den där
E86BB4A7-E8BE-4522-8EC9-39DCA4DEFE60.jpeg


och så den röda färgen såklart. lite mismatch på lume. Men blir inte lika tydligt i dagsbruk.
14F772DE-356B-4CB4-9C45-D932EA7E85C4.jpeg


Sedan in i klockan
B5B9A82A-A6C5-408F-B33C-14A454439513.jpeg


Nu följer GMT-visaren Minutvisaren. Är det en fungerande GMT funktion? Absolut inte, men klockan är ju fejk redan från början :)

Hade det varit enklare/smartare att spåra upp ett riktigt GMT-verk och sätta in? Japp!
Hade det varit en lika rolig utmaning? Näpp!
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Har en sliten bomskruv som jag inte får loss. Vad är era främsta knep?
 

Bilagor

  • 03FEFA47-9B0A-44D6-8131-9299EFE30B55.jpeg
    03FEFA47-9B0A-44D6-8131-9299EFE30B55.jpeg
    54.8 KB · Visningar: 3

Norken

Panerai
2-Faktor
Fråga 2 :)
rengjort en Tissot krono, dock så saknar vridringen en packning. Antar att ståltråden är ngn tidigare ägaren lösning. Hur får man tag på en packning?
8B655337-C5FE-4F71-9AF7-863C6D65ABF6.jpeg
 

DrKlocka

Audemars
Aha! Får den inte på plats då, vad ska jag tänka på?

Spännringen är delen som utgör friktionen som gör att bezeln sitter på plats och inte lossnar, samt ger friktion så att den kan vridas med ett visst motstånd. Det gör att den är till viss del trög att få på plats. Du kan testa att trycka ned bezeln med kraft samtidigt som du vrider den. Sätt spännringen inuti bezeln först.
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Spännringen är delen som utgör friktionen som gör att bezeln sitter på plats och inte lossnar, samt ger friktion så att den kan vridas med ett visst motstånd. Det gör att den är till viss del trög att få på plats. Du kan testa att trycka ned bezeln med kraft samtidigt som du vrider den. Sätt spännringen inuti bezeln först.
Testade men utan att lyckas tyvärr. Måste göra ngt fel. Antar att brickan ska ligga fast men piggen ner i hålet klockan sex.
 

rogart-63

Patek
Testade men utan att lyckas tyvärr. Måste göra ngt fel. Antar att brickan ska ligga fast men piggen ner i hålet klockan sex.
Kolla så den är plan . Har du brottat upp den så kanske den fått sig en böj. på en eller flera ställen. Ser så mut på bilden. Rätta ut den i horisontal led .
En pin vice tror jag kallas stift klove på svenska. Kan gå med en tång oxå. Dock lär det bli lite mobbad så du kanske får byta ut den. Den undre är en arcimedes borr . Men brukar använda den till allt möjligt utan att borra. Sitter en knappnål i den @Rikala
DSC09919.JPG
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Tack för svaren! Och när man ändå är igång, vet knepet med en mutter på baklock som kärvar. Men efteråt, hur får man lättast bort limresterna? Tack!
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Hej igen tråden och stort tack för senast :) Lyckades få tag i exakt rätt glas, rätt diameter, tjocklek, höjd, kantfasning... nu till nästa problem att få det på plats. Fick rådet att trycka dit med något runt då jag saknar glaspress, men från vilket håll? Jag tryckte ur glaset inifrån och ut. Skall jag sätta i glaset utifrån in då eller trycka igenom den immigranter ut genom boetten? Tycker dock att ”läppen” som håller glaset på plats är lite väl stor för att man skall kunna få glaset den vägen. Försökte lite lätt att trycka i glaset utifrån men det gick inget vidare :) Några tips? :) Tveksamt att jag klarar det själv, kan man be vilken klockbutik som helt att trycka dit glaset?
72719CEB-1E5C-4FEF-BB71-CF24D5C83ABD.jpeg
90B6245C-833B-4526-B160-D43511B3187E.jpeg
62011921-C7EE-4A04-8C5C-D6D73770FF69.jpeg
54DDC54C-0B7D-4240-B670-41237D92819D.jpeg
5F1242BD-15FD-44DA-BC56-C321F1A0DD25.jpeg
 
  • Like
Reactions: Beo

Stup

Panerai
2-Faktor
Tack, har du bra tips på lim? Det superlim jag har hemma verkar vara för klent...

Många enkomponentslim går att lösa upp med aceton. Aceton är bra att tvätta mutter och baklocket med innan du limmar men se upp för aceton kan lösa upp andra plastsorter och färger också tex plexiglas

/ P
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Tack, har du bra tips på lim? Det superlim jag har hemma verkar vara för klent...
Jag lägger mig i det här jag med. Har testat diverse olika och inte märkt någon större skillnad mellan dyr Loctite och nästan gratis från Lidl. Det enda jag haft problem med visade sig vid närmare granskning av förpackningen inte vara ett "sekundlim" även om tuben var så liten att jag förletts att tro det. Även det funkade bra om det fick härda över natten. Glöm inte att tvätta av lock och mutter med t ex isopropylalkohol eller aceton. Brukar lösa upp limmet i aceton. Ta bort eventuella packningar först. Har även hört av "en kompis" som får vara anonym att man inte ska använda det här knepet på baklock med ett piezoelement limmat på insidan. :angel:
 

Beo

Patek
Hej igen tråden och stort tack för senast :) Lyckades få tag i exakt rätt glas, rätt diameter, tjocklek, höjd, kantfasning... nu till nästa problem att få det på plats. Fick rådet att trycka dit med något runt då jag saknar glaspress, men från vilket håll? Jag tryckte ur glaset inifrån och ut. Skall jag sätta i glaset utifrån in då eller trycka igenom den immigranter ut genom boetten? Tycker dock att ”läppen” som håller glaset på plats är lite väl stor för att man skall kunna få glaset den vägen. Försökte lite lätt att trycka i glaset utifrån men det gick inget vidare :) Några tips? :) Tveksamt att jag klarar det själv, kan man be vilken klockbutik som helt att trycka dit glaset?
72719CEB-1E5C-4FEF-BB71-CF24D5C83ABD.jpeg
90B6245C-833B-4526-B160-D43511B3187E.jpeg
62011921-C7EE-4A04-8C5C-D6D73770FF69.jpeg
54DDC54C-0B7D-4240-B670-41237D92819D.jpeg
5F1242BD-15FD-44DA-BC56-C321F1A0DD25.jpeg
Det ser ju ut att vara ett glas utan ring så då kan man använda en glasklu för att få i glaset annars bör du ha en glaspress för att få i det och vilken urmakare som helst kan hjälpa dig med jobbet och de lär inte ta många kronor för hjälpen,lycka till nu!:)
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Kolla så den är plan . Har du brottat upp den så kanske den fått sig en böj. på en eller flera ställen. Ser så mut på bilden. Rätta ut den i horisontal led .
En pin vice tror jag kallas stift klove på svenska. Kan gå med en tång oxå. Dock lär det bli lite mobbad så du kanske får byta ut den. Den undre är en arcimedes borr . Men brukar använda den till allt möjligt utan att borra. Sitter en knappnål i den @Rikala
DSC09919.JPG
Känns väldigt bekant av någon anledning! :)
Antar att skruvutdragare inte finns i den här storleken, sådant använder man ju annars till stora skruvar som gav av etc när man skruvar bilar? Det vet säkert ni som hållt på längre och skruva klockor (antar att det nog är för smått för att hålla).
Kanske värma på något sett på skruven och sedan skruva? Typ, med lödkolv.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Frun klagade på att hennes Seiko Alpinist började tappa tid så jag satte den i en timegrapher. Det här ser inte så kul ut... :wideyed: Är det lönt att serva ett 6r15 eller ska man bara köpa ett nytt? Klockan är inte mer än tre år gammal så något har ju gått sönder. :sorry:
PSX_20200428_205649.jpg
 

Beo

Patek
Frun klagade på att hennes Seiko Alpinist började tappa tid så jag satte den i en timegrapher. Det här ser inte så kul ut... :wideyed: Är det lönt att serva ett 6r15 eller ska man bara köpa ett nytt? Klockan är inte mer än tre år gammal så något har ju gått sönder. :sorry:
PSX_20200428_205649.jpg
Kolla det här!:)
https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.witschi.com/assets/files/sheets/Witschi%20Training%20Course.pdf&ved=2ahUKEwiK79qnnI7pAhXr0aYKHeXFDLEQFjAAegQIAhAB&usg=AOvVaw26eNu2z-_W7XquSAoQsJgc
Obs!det är ingen farlig fil utan ett pdf dokument hur man läser av och tyder timegrapher kurvor.:)
 
Topp